Gå til innhold

Hvor i prosessen må man ta ut byggelånet? (tilbygg)

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Vi skal engasjere et entreprenørselskap til å bygge en utleie-leilighet ved siden av huset vårt som da blir et tilbygg på ca 50 m2. For å finansiere dette må vi ta opp et byggelån. Slik jeg forstår det er byggelånet dyrt med høy rente og som bakes inn i boliglånet etter byggeprosessen er ferdig.

Byggeprosessen starter med at arkitekt (eller oss) søker i kommunen om lov å bygge. Deretter blir det å tegne opp og gjøre klart. Så begynner selve byggeprossesen. Så må vi kanskje få en ferdig attest fra kommunen før byggelånet blir bakt inn i boliglånet.

Det jeg lurer på er når i prosessen vi må ta opp byggelånet? Vil entreprenør-selskapet ha pengene med en gang? Altså før arkitekten søker om lov i kommunen, eller er det først når de begynner å grave opp tomta?

Og en annen ting, må vi har egenkapital for å ta opp byggelån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta opp byggelån før det er absolutt nødvendig. Arkitekt-tegninger og prosessen kan ta flere år, inkl søknader til naboene osv. Vi tok byggelån midtveis i prosessen med selve byggingen, for det er som du sier høye renter! 

Anonymkode: ca981...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke ta opp byggelån før det er absolutt nødvendig. Arkitekt-tegninger og prosessen kan ta flere år, inkl søknader til naboene osv. Vi tok byggelån midtveis i prosessen med selve byggingen, for det er som du sier høye renter! 

Takk for at du deler din erfaring.

Kan jeg spørre om hvor mye dere måtte ut med til arkitekt for å få gang på jobben og søknadene?

Gjerne vi burde prøve å spare opp så mye vi klarer for å finansiere kun arkitekten på egen lommebok, og byggelån på resten.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått prisoverslag på tilbygget ts? Vi driver selv og planlegger.

Anonymkode: 9b32d...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har du fått prisoverslag på tilbygget ts? Vi driver selv og planlegger.

Nei, men jeg regner med det blir en plass mellom 1 100 000 - 1 400 000 kr. Tenker da for ca 50 m2 med to soverom, ett bad, kjøkken, stue og bod. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Energi-jenta skrev:

Nei, men jeg regner med det blir en plass mellom 1 100 000 - 1 400 000 kr. Tenker da for ca 50 m2 med to soverom, ett bad, kjøkken, stue og bod. 

TS

Takk for svar☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du søker byggelån når tegninger, godkjenning fra kommune foreligger og har kostnadsoverslag fra entreprenør foreligger. 
Byggelån er en kreditt, så alle regninger som gjelder ombyggingen leveres til banken slik at banken trekker dette fra byggelånet.

Når ombyggingen er ferdig så leveres ferdigattest/brukstillatelse fra kommune sammen med ny takst/verdivurdering. Byggelånet vil da bli konvertert over til boliglånet.

Anonymkode: 9bf8d...02f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Energi-jenta skrev:

Takk for at du deler din erfaring.

Kan jeg spørre om hvor mye dere måtte ut med til arkitekt for å få gang på jobben og søknadene?

Gjerne vi burde prøve å spare opp så mye vi klarer for å finansiere kun arkitekten på egen lommebok, og byggelån på resten.

TS

Jeg husker ikke helt hva sluttsummen ble helt nøyaktig, men mer enn 100.000 iallefall. Vi brukte mye tid og tegnet om flere ganger da. Prosessen tok ca 2 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når entreprenøren skal ha pengene er noe som må kontraktfestes mellom dere. Noen vil ha betalt for løpende kostnader og noen kan ta det puljevis. Det er oop til deg og entreprenøren dere velger. 

Vi tegnet enebolig med arkitekt nå og han har gitt oss en ganske lav pris. Skisseprosjektet har kostet ca 70k med byggetegninger. Med søknader ect så kommer prisen på 125k ca. Men dette er jo en hel enebolig. Det første arkitektfirmaet vi forespurte gav oss en pris på 250k for den samme pakken. Så det kommer veldig an på hvem man bruker.

Prosessen vår er:

Tegne hus

Forhåndstakst 

Pristilbud

Godkjenning av banken

Innvilget byggekreditt

Så er det opp til oss og entreprenør hvordan kreditten skal benyttes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset deres er beboelig underveis, kan dere kanskje øke boliglånet i stedet for byggelån. 

Anonymkode: 751e0...c36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...