Gå til innhold

Hva er reglene for private samlinger i Viken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i konfirmasjon til en som blir konfirmert i Oslo, men hvor samlingen etterpå blir i et lånt lokale i Bærum. 
Jeg har prøvd å finne ut av dette. Er det fritt frem så lenge man drar ut av Oslo? Eller hva er reglene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg skal i konfirmasjon til en som blir konfirmert i Oslo, men hvor samlingen etterpå blir i et lånt lokale i Bærum. 
Jeg har prøvd å finne ut av dette. Er det fritt frem så lenge man drar ut av Oslo? Eller hva er reglene?

Fritt frem. Rørlegger-Raymond styrer ikke Viken 😄 

Skrevet
4 minutter siden, Perseus skrev:

Fritt frem. Rørlegger-Raymond styrer ikke Viken 😄 

Men de har vel noen begrensninger 🤔

Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk said:

For lånt lokale er det ikke maks 10 i Oslo uansett. Maks 10 gjelder private arrangement i forbindelse med private hjem. Så det er størrelsen på lokalet som avgjør antall gjester.

Link til reglene for Oslo https://www.oslo.kommune.no/politikk/byradet/pressemeldinger/22-september-forskrift-om-maksimalt-10-personer-i-private-sammenkomster-vedtatt-i-dag

Skrevet
2 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

For lånt lokale er det ikke maks 10 i Oslo uansett. Maks 10 gjelder private arrangement i forbindelse med private hjem. Så det er størrelsen på lokalet som avgjør antall gjester.

Link til reglene for Oslo https://www.oslo.kommune.no/politikk/byradet/pressemeldinger/22-september-forskrift-om-maksimalt-10-personer-i-private-sammenkomster-vedtatt-i-dag

Bærum er ikke i Oslo.

Skrevet
3 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

«Med private sammenkomster menes alle private sammenkomster og løsere arrangementer både innendørs og utendørs. Dette kan for eksempel være fester, selskaper og andre sosiale treff i eller i tilknytning til private hjem, i parker eller andre steder utendørs. «

Her står det ingenting om krav til lokalet. 
Dette er forøvrig Bærum 

Skrevet
1 minutt siden, ItchyBitchySpider said:

Bærum er ikke i Oslo.

Nei, det vet jeg.  Men jeg antar at TS spør fordi hun er redd for at en arrangement i Bærum arrangert av Oslo folk er brudd på Oslo-reglene. Derfor presiserte jeg at slik dette arrangementet beskrives er det ikke brudd selv om det hadde vært arrangert i Oslo 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Rosa Sitron skrev:

Nei, det vet jeg.  Men jeg antar at TS spør fordi hun er redd for at en arrangement i Bærum arrangert av Oslo folk er brudd på Oslo-reglene. Derfor presiserte jeg at slik dette arrangementet beskrives er det ikke brudd selv om det hadde vært arrangert i Oslo 

Nei, TS lurte nok på om det var regler i Bærum 🙂 

Skrevet

«Med private sammenkomster menes alle private sammenkomster og løsere arrangementer både innendørs og utendørs. Dette kan for eksempel være fester, selskaper og andre sosiale treff i eller i tilknytning til private hjem, i parker eller andre steder utendørs. «

Her står det ingenting om krav til lokalet. 
Dette er forøvrig Bærum 

Ja, men Bærum har jo ingen egne regler. Så de følger de nasjonale reglene.

Grunnen til at det ikke gjelder leid lokale står her:

Forbudet mot private sammenkomster med flere enn 10 deltakere omfatter ikke det som i den nasjonale covid-19-forskriften defineres som et arrangement

Skrevet
1 minutt siden, Perseus skrev:

Ja det var det jeg lurte på. 

Skrevet
2 minutter siden, Perseus said:

Da misforsto jeg :)

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Pipaluk said:

Men de har vel noen begrensninger 🤔

Kun de nasjonale.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Rosa Sitron skrev:

Da misforsto jeg :)

Men det er jo et godt spørsmål. 

Dette med Bærum ble avgjort før dette med 10 personer ble fattet. 
Er det da innafor å flytte festen til Bærum hvis hensikten var å kunne invitere alle?

• Liker 1
Skrevet

Ja det var det jeg lurte på. 

Da beklager jeg at jeg misforsto:)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rosa Sitron skrev:

Kun de nasjonale.

Hva er de nasjonale?

Skrevet
Just now, Pipaluk said:

Er det da innafor å flytte festen til Bærum hvis hensikten var å kunne invitere alle?

Jeg vil tro det er innenfor. Ganske sikker på det ikke er ulovlig.

1 minutt siden, Pipaluk said:

Hva er de nasjonale?

200 om lokalet er stort nok.  Reglene kan sees i linken under.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/arrangementer-gruppestorrelse-og-avstand#arrangementer-pa-offentlig-sted-kan-ikke-gjennomfores-med-flere-200-personer-tilstede

Screenshot_20200925-144429_Chrome.jpg

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Pipaluk said:

Det er lov, men det er en måte å omgå regler som er satt opp fordi det anses som nødvendig for felleskapet. Så jeg synes det ikke er innafor. 

• Liker 2
  • Opprett ny...