AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Ja, jeg vet jeg kan si nei... Men det kommer meldinger flere ganger om dagen. "Hvordan løses denne?", "Jeg skjønner ingenting!?!", "Hjelp!!!!" Osv. Jeg har innimellom forklart hvordan oppgavene løses, innimellom har jeg bare sendt bilde av eget arbeid. Men nå føler jeg det har tatt helt av. Det kommer gjerne opp til 10 oppfølgingsspørmål om ting jeg allerede har forklart. Det er vanskelig å trekke seg helt unna, fordi vi er satt opp på samarbeidsgruppe med en liten håndfull personer i forbindelse med korona. Vi skal levere en del oppgaver sammen og samarbeide i fysiske labseminar. Det er ganske tydelig at studenten har kommet inn på et studie som muligens er litt for vanskelig(teknisk ingeniørutdannelse). Selv om vedkommende dukker opp på all fysisk undervisning henger h*n ikke med. Selv er jeg litt eldre og har en grad bak meg. Jeg har det dermed lettere nå første året enn mange av de andre studentene, samtidig har jeg mer ansvar på fritiden (familie og jobb) som stjeler mye tid. Den tiden jeg jobber med studiet vil jeg ikke bruke som privatlærer for andre. Hvordan setter jeg grenser uten å ødelegge samarbeidet i gruppen som jeg sikkert er stuck i frem til sommeren? Anonymkode: 6b3a5...4cf
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Be han spørre læreren? "Jeg har det litt travelt akkurat nå, kan du ikke spørre foreleser?" Anonymkode: 2cd70...190 20
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 «Hektisk her nå, men jeg ser etterhvert at det er ganske mye grunnleggende du ikke har helt taket på i faget. Foreleser N.N. har jo sagt at vi bare må ta kontakt, så jeg synes kanskje det er en idé at du gjør det nå. Studieveileder på [institutt el.liknende] er jo også tilgjengelig; hva med å avtale en samtale der? Jeg kan ikke hjelpe deg hver gang du står fast.» Anonymkode: de79a...a24 30
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 "har ikke begynt å se på det", "vet ikke" gjør deg selv ubrukelig for vedkommende Anonymkode: 613a7...a71 37
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Enig med de over her; svar kort at du ikke har sett på det/ikke har mulighet til å hjelpe og henvis til foreleser.. konsekvent. Regner med det er forventet at alle skal bidra i samarbeidet, så hvordan løser din medstudent det? Legger fram "ditt" arbeid? Anonymkode: 0bcd6...1c7 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 Helt greit å svare at du ikke har tid til å forklare, evt henvise til andre i gruppen eller foreleser. Anonymkode: 2816a...ea0 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Medstudenten din opplever nok litt skam i forbindelse med at vedkommende henger etter/ikke forstår seg på pensum, og ser på deg som en "trygg" person å spørre. Men jeg skjønner at det er slitsomt for deg, støtter for øvrig de andre kommentarene her om hva du bør gjøre. Anonymkode: 9a6ce...017 10
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med de over her; svar kort at du ikke har sett på det/ikke har mulighet til å hjelpe og henvis til foreleser.. konsekvent. Regner med det er forventet at alle skal bidra i samarbeidet, så hvordan løser din medstudent det? Legger fram "ditt" arbeid? Anonymkode: 0bcd6...1c7 TS: I matten er det nok mye kopi av mitt arbeid som er levert, men det er individuelle oppgaver. Jeg kan tenke meg at studenten kommer til å slite på eksamen. Sånn sett bryr jeg meg ikke om at arbeidet mitt blir kopiert så lenge det ikke gir karakter (godkjent/ikke godkjent). I gruppearbeid får jeg stadig spørsmål om hvor informasjonen ligger. Selv etter at jeg har henvist til sidenummer i pensumbøkene eller spesifikke nettlinker. Det er egentlig mye verre, så jeg har passet på å ta de mer avanserte oppgavene selv (da lærer jeg uansett mer). Problemet er at jeg ender opp med å veilede denne studenten gjennom oppgaven i tillegg til å rette den før innlevering. Det tar gjerne mer tid enn mitt eget arbeid tar fordi jeg må forklare ting flere ganger.... Jeg skal forsøke å gjøre meg mindre tilgjengelig fremover og henvise til foreleser. Vi har heldigvis flere dyktige forelesere som mer enn gjerne hjelper. Problemet er vel at det er tryggere å spørre meg enn foreleser. Anonymkode: 6b3a5...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet jeg kan si nei... Men det kommer meldinger flere ganger om dagen. "Hvordan løses denne?", "Jeg skjønner ingenting!?!", "Hjelp!!!!" Osv. Jeg har innimellom forklart hvordan oppgavene løses, innimellom har jeg bare sendt bilde av eget arbeid. Men nå føler jeg det har tatt helt av. Det kommer gjerne opp til 10 oppfølgingsspørmål om ting jeg allerede har forklart. Det er vanskelig å trekke seg helt unna, fordi vi er satt opp på samarbeidsgruppe med en liten håndfull personer i forbindelse med korona. Vi skal levere en del oppgaver sammen og samarbeide i fysiske labseminar. Det er ganske tydelig at studenten har kommet inn på et studie som muligens er litt for vanskelig(teknisk ingeniørutdannelse). Selv om vedkommende dukker opp på all fysisk undervisning henger h*n ikke med. Selv er jeg litt eldre og har en grad bak meg. Jeg har det dermed lettere nå første året enn mange av de andre studentene, samtidig har jeg mer ansvar på fritiden (familie og jobb) som stjeler mye tid. Den tiden jeg jobber med studiet vil jeg ikke bruke som privatlærer for andre. Hvordan setter jeg grenser uten å ødelegge samarbeidet i gruppen som jeg sikkert er stuck i frem til sommeren? Anonymkode: 6b3a5...4cf Jeg trodde du henviste til en medisinstudent siden det står med student, men det er din medstudent du mener altså.. 🤦♀️ Litt forvirrende når man deler ord som ikke skal deles. Anonymkode: a5cfe...de6 8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde du henviste til en medisinstudent siden det står med student, men det er din medstudent du mener altså.. 🤦♀️ Litt forvirrende når man deler ord som ikke skal deles. Anonymkode: a5cfe...de6 Jeg gikk dessverre glipp av at autokorrekt på telefonen delte opp ordet i overskriften, men det kom godt nok frem i teksten hva som er problemet😅 TS Anonymkode: 6b3a5...4cf 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Du kan også spør hva studenten har gjort når han forsøker å løse problemet. Altså ikke gi et svar, men be om svar. Er det i det minste gjort et forsøk? Eller er det enklere å få svaret servert av deg? Anonymkode: 229cc...9e2 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde du henviste til en medisinstudent siden det står med student, men det er din medstudent du mener altså.. 🤦♀️ Litt forvirrende når man deler ord som ikke skal deles. Anonymkode: a5cfe...de6 🤦🏽♀️ Anonymkode: f4ce7...f3f 3
Bernardette Skrevet 26. september 2020 #13 Skrevet 26. september 2020 Høyere utdannelse er ikke for alle. Hvis medstudenten ikke henger med på noen ting, og spør om det samme utallige ganger, tenker jeg at vedkommende burde finne seg noe annet å gjøre. 1
PM75 Skrevet 26. september 2020 #14 Skrevet 26. september 2020 Er det tidsbruken som gjør at du synes det blir for krevende? Ellers kan det jo også være en fordel for deg - du lærer pensum ekstra godt av å måtte forklare det for en annen. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #15 Skrevet 26. september 2020 Bare sett grenser. Blir vedkommende sur er det hennes problem. Jo før hun ser at utdanningen ikke er for henne jo mindre tid vil hun kaste bort. Når hun ikke klarer selv det mest grunnleggende som å finne frem til sider i pensum vil hun heller ikke kunne klare å bruke utdanningen i en jobb. Anonymkode: 29b06...e16 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #16 Skrevet 26. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk dessverre glipp av at autokorrekt på telefonen delte opp ordet i overskriften, men det kom godt nok frem i teksten hva som er problemet😅 TS Anonymkode: 6b3a5...4cf Autokorrektur på telefon, pad osv er djevelens verk og er bare fordummende. Anonymkode: 99bd0...b76 1
kotlin Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 14 minutter siden, PM75 said: Er det tidsbruken som gjør at du synes det blir for krevende? Ellers kan det jo også være en fordel for deg - du lærer pensum ekstra godt av å måtte forklare det for en annen. Spørsmål som "nå skjønner jeg ingenting, hjelp" holder ikke. Et utgangspunkt må jo være å i det minste framlegge problemstillingen til noe konkret å dele problemet inn i småproblemer som må løses, om det så bare er så lite som å spørre om hvor man kan finne mer informasjon om noe som er uklart. Dette er ikke bare grunnleggende for å klare å løse problemer på egenhånd, men også for å kunne fungere med medarbeidere. Jeg tror det kan være nyttig å tydeliggjøre manglene i arbeidsmetodikken hennes, men å utheve å vise til slike fundamentalt grunnleggende ting som sidenummer og andre ting, og vise steg for steg hvor hun bør starte. Det er ikke gøy å bli forklart ting man egentlig kan og skjønner, og hvis hun opplever dette så kan det være at hun innser at hun faktisk bør vise til hva hun kan og forstår og hvordan hun har brukt den kunnskapen til å prøve å løse problemet uten hell. Det hjelper den som skal hjelpe å vite hva som er gjort, og gjør det lettere å hjelpe. Ikke minst gir det innsikt i hva den andre sliter med, eller hva andre sliter med, om problemstillingen skulle oppstå igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #18 Skrevet 26. september 2020 Skjedde samme med meg når jeg gikk på høyre utdanning. Til slutt fant jeg ut at den personen overdrevet noe vanvittig slik at andre ville hjelpe til, da vedkommende var ofte ut og festet istedenfor å gjør det som måtes av lekser og øving osv. Da ble det full stopp med hjelp og endte opp at denne personen droppet ut til slutt. Sann blir det når du velger festing og det sosiale overfor skolegangen. Anonymkode: da6d4...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #19 Skrevet 26. september 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: TS: I matten er det nok mye kopi av mitt arbeid som er levert, men det er individuelle oppgaver. Jeg kan tenke meg at studenten kommer til å slite på eksamen. Sånn sett bryr jeg meg ikke om at arbeidet mitt blir kopiert (..) Anonymkode: 6b3a5...4cf Jeg ville.vært forsiktig med å tillate direkte avskrift av oppgaver. Dersom dette blir oppdaget på plagiatkontroll kan du risikere å bli tatt i medvirkning til fusk(Dersom skolen har regler mot dette) Anonymkode: dfe46...91f 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #20 Skrevet 26. september 2020 Du må jo bare si nei. Eller ikke svare kanskje når du er opptatt på jobb/hjemme? Eller: «hei, jeg er på jobb, så får ikke hjulpet deg akkurat nå. Kan du spørre foreleser?» Hvis du får et «jeg skjønner ingenting» spørsmål må du spørre tilbake hva det er vedkommende ikke forstår. Hjelp til selvhjelp kan være Ok i noen sammenhenger, men ikke så det går ut over studietiden din. Hjelp til noen som ikke engang gidder å prøve selv må du kutte ut. Spill av din tid, og en bjørnetjeneste for den du «hjelper». Anonymkode: fd6a2...0e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå