Gå til innhold

Sunn ferdigmat - finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en vanvittig travel høst og vinter i vente. Full jobb på begge, inkl reising på én av oss, og studier på den andre. Samtidig har vi barn 1 og 2år. Så vi jakter sunne middager som egentlig bare trenger oppvarming, finnes dette? 😩 begge jobber delvis turnus, så vi er ofte alene med barna mens den andre jobber. 

Anonymkode: 25c2e...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med de nye ferdigsuppene? De har gryteretter og slikt også. Der er ganske sunt. I tillegg tar man opp i ingredienser for å få opp protein, som kylling i kyllingsuppe og fisk i fiskesuppe. Vi spiser slik mat for å hjelpe i hektiske perioder.

Anonymkode: c5dbf...f13

• Liker 4
Skrevet

Hva med å lage stor porsjon av sunne mat retter hjemme når dere har tid, og fryse ned? Det er enkelt å varme opp.

• Liker 5
Skrevet

Mye av Fjordland sitt er faktisk helt ok. Så må du se om det er noe lokal mat som selges i butikkene? Her er det flere ulike produsenter av veldig god lapskaus å få tak i på butikkene, og også ertesuppe. Gjennom REKO-ringen for regionen er det masse vårruller å få kjøpt. 

Grove pitabrød med smårettsskinke eller salatkylling og grønnsaker/salat er også godt og raskt. 

Skrevet
17 minutter siden, tussi84 skrev:

Hva med å lage stor porsjon av sunne mat retter hjemme når dere har tid, og fryse ned? Det er enkelt å varme opp.

Vi har ikke tid. Er det vi har pleid å gjøre, men jeg orker ikke bruker en sjelden fridag på matlaging  i stedet for å være med barna. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere har grei økonomi, så hadde jeg bestilt ferdig matpakker for hele uka som man bare varmer opp. Der kan man velge ulike varianter som f eks «sunn». 

Anonymkode: ce1b0...673

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har grei økonomi, så hadde jeg bestilt ferdig matpakker for hele uka som man bare varmer opp. Der kan man velge ulike varianter som f eks «sunn». 

*matkasser

Skrevet

Frossen lapskausblanding er ikke usunt. Spørs hva man putter oppi da, hvis man skal ha noe kjøtt oppi der. Gilde kjøttpølser er vel ikke så ille når det gjelder pølser, hva annet enkelt kan man ha i? Jeg er veggis, så jeg putter linser eller bønner i.

Nå er det forresten fårikålsesong, og det er superenkelt å lage hvis man har tid til å vente. Da kan man koke opp mye og ha til flere dager også.

Anonymkode: d29fc...9b7

Skrevet

Det finest men blir gjerne dyrt om en familie skal leve på det over tid. I hvertfall om dere skal ha variasjon. 

Anonymkode: b19f4...eac

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke prøvd denne, men den er vel verdt et forsøk kanskje https://spisriktig.no/ Jeg har vurdert den. 

Ellers er suppene fra Mer Mat (eller noe sånt) gode og sunne. Jeg tror ikke de grytene som selges ferdig på Rema og Kiwi er så ille heller. 

Men det blir jo dyrt da. 

Meny har fått en ny serie med ferdige sauser, moser osv så man evt kan slenge kjøtt, kjøttboller, kyllinglår eller noe i ovnen og ta disse siderettene i et vannbad. 

Anonymkode: 59010...b41

Skrevet

Vi kjøpte Lofoten fiskeburgere i går, de har 86% fisk. Bakte grønnsaker med olivenolje og salt i ovnen (potetbåter, gulrøtter og blomkål) og hev fiskeburgerne i samme form. Veldig enkelt, godt og sunt. 

Anonymkode: b1304...a35

Skrevet

De fleste kjedene har egne serier med «monteringsmat» nå. Rema f.eks har div i både frysedisk og kjøledisk hvor du velger ferdige deler av retter og setter sammen som du vil. Poteter, grønnsaker, saus, supper, gryter. Ferdig ternet fisk å tilsette direkte i den ferdige fiskesuppa f.eks. 

Vi steker fiskekaker av god kvalitet i stekovnen, dampkoker fyrste grønnsaker i mikro, har litt rømme til, evt varmer en ferdig saus.

Anonymkode: ec75b...6e3

• Liker 2
Skrevet

Min "go-to" raske middag, er stekt laks, med kokt pasta med pesto på, og kokt brokkoli ved siden. Godt, enkelt, sunt og gjort på ti minutter. 

Anonymkode: 10f39...39b

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke prøvd denne, men den er vel verdt et forsøk kanskje https://spisriktig.no/ Jeg har vurdert den. 

Ellers er suppene fra Mer Mat (eller noe sånt) gode og sunne. Jeg tror ikke de grytene som selges ferdig på Rema og Kiwi er så ille heller. 

Men det blir jo dyrt da. 

Meny har fått en ny serie med ferdige sauser, moser osv så man evt kan slenge kjøtt, kjøttboller, kyllinglår eller noe i ovnen og ta disse siderettene i et vannbad. 

Anonymkode: 59010...b41

Spisriktig har jeg prøvd og vil ikke anbefale det. Maten lukter ofte som om det har stått ute en stund.

Anonymkode: 74b30...047

Skrevet

Takk for gode tips! Tar gjerne imot flere middagstips på 10min.:)

Spisriktig har vi testet flere ganger, syns dessverre ikke det svarte til forventningene.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips! Tar gjerne imot flere middagstips på 10min.:)

Spisriktig har vi testet flere ganger, syns dessverre ikke det svarte til forventningene.

Omelett med skinke og grønsaker. Kan fint kutte litt løk. Og bruke litt amerikansk blanding. Steke grønsaker på panna før du tar inn egg. 

Har du mulighet til la noe koke etter at barna har lagt seg og du leser? 

Anonymkode: b95b3...05a

Skrevet

Om du bor sentralt;

- Reko ringen har stadig mer "ferdigmat". Jeg har plukket med paier, lapskaus, gryteretter, med mer. 

- Foodora leverer fra mange sunne restauranter. 

Crockpot er en favoritt. I dag, for eksempel, tar det meg 5 minutter å hive ingrediensene til en munghai chicken i gryta. Så godgjør den seg mens vi er i byen en tur. Har nanbrød i fryseren, men man kan jo bruke hurtigris, eller kjøpe brød. 

Selv om du sier du føler du ikke har tiden, synes jeg 1-2 timer hver søndag er verdt det med tanke på tiden det sparer i hverdagssresset. Jeg koker opp 10 egg og skreller, vasker alt av salat og grønnsaker og legger i ziplockposer, kutter grønnsaksstaver, koker en suppe (dobbel porsjon til fryser), ovnsbaker litt kylling eller laks, lager en ovnsbakt omelett, og lignende. Kombinert med maten fra Reko og Foodora har vi da sunne middager hele uka, som tar maks 5 minutter aktiv tilberedningstid hver dag. 

Anonymkode: e74ef...afe

• Liker 2
Skrevet

10 min middag: 

pasta med smårettskinke og fløte

omelett med tubeost

pita pizza

lapskausblanding i brun saus med pølsebiter

svenske kjøttboller i toro saus med pulverpotetmos + koker frossen brokkoli i mikro

toro blomkål eller mexicansk tomstsuppe med brød til

Jeg syns noe av det viktigste er lite oppvask så prøver å unngå å bruke mange gryter. 

Anonymkode: d2262...256

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

*matkasser

Det tar tid å lage disse altså. Faktisk opp til en time. 

Anonymkode: 85aba...bf5

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 min middag: 

pasta med smårettskinke og fløte

omelett med tubeost

pita pizza

lapskausblanding i brun saus med pølsebiter

svenske kjøttboller i toro saus med pulverpotetmos + koker frossen brokkoli i mikro

toro blomkål eller mexicansk tomstsuppe med brød til

Jeg syns noe av det viktigste er lite oppvask så prøver å unngå å bruke mange gryter. 

Anonymkode: d2262...256

🤮

Anonymkode: 85aba...bf5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...