Gå til innhold

Rabiat samboer - urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble invitert til date- night med samboer for en uke siden og date-night skulle være i går. Han ba meg sette av kvelden og skulle diske opp med middag og en overraskelsesfilm. Gledet meg.

Vi jobbet hele dagen og deretter begynte han med et av sine ambisiøse prosjekter. Han skal lage en slags belysning av glass og div. Dette prosjektet har jeg blandet meg fint lite inn i. Glad han gjør noe som interesserer han. Men, det bråker og han begynner ofte med det mens jeg sitter i kundemøter, og vi har dessuten andre ting som haster mer. Men det er greit, har aldri sagt noe på det, så skryter bare av hvor fint det blir.

Kl 18.00 var han helt utslitt og veldig sulten. Han begynte på kjøkkenet og bannet og svertet. Jeg merket at stemningen var ødelagt. Jeg hadde tatt ut av oppvaskmaskinen for å klargjøre,tørket over benkene og tent stearinlys. Jeg satte på en klesvask ( det renner over av skittentøy) støvsugde og skiftet på sengen for å bidra samt gjøre kvelden enda bedre ved rent sengetøy. Banningen tiltar på kjøkkenet og alt er galt. Jeg får stygge blikk og spør hva problemet er. Får høre at jeg godt kan bidra litt og at han har jobbet for oss hele dagen som et hamster i hjul. Jeg sier strengt tilbake at det at han selv tyner seg på et eget prosjekt, strengt tatt ikke bør gå utover meg og at det ikke er min skyld at stemningen er amper. Det går an å gi seg i tide.

Han smeller med skapdørene. Han har brent noe i stekeovnen som lukter veldig. Jeg får vanligvis ikke lov til å bruke toastjernet fordi det lukter, mens det å røyke ut huset med fastbrent mat er greit når det er han som driver. Jeg sa pent at det luktet veldig svidd. Da ba han meg fikse problemet istedenfor å klage. Det var en stram lukt og jeg ble uvel. Jeg satte på viften, åpnet et par vinduer og holdt meg unna. Han sa han skulle si fra når maten var klar. Jeg sa at røykos ikke er bra for han heller, men det gikk visst fint. Etter 10 minutter går jeg en tur til kjøkkenet for å sjekke fordi det ble så stille. Han hadde gitt f i maten. Han skyldte på meg for dårlig stemning og trasset med hodetelefoner. Jeg tok over.

Under middagen forsøkte jeg å småprate, men han gadd ikke svare. Han hentet seg et glass vann og smalt det i bordet uten å ta med vann til meg. Han var sur gubbe i kjipe 20 minutter. Deretter tok jeg oppvasken. 

Jeg gikk og la meg. Orker ikke sånt tull.Han lager alltid grøt på morgenen til begge fordi han står opp først og selv spiser grøt. I dag hadde han kun lagd til seg selv. Han snakker ikke til meg. 

Han innser ikke hvem som lagde kvalme i går fordi han selv tror den belysningen er noe viktig han gjør for begge og nå er jeg den utakknemmelige. 

Det tror han om alt. Alt han gjør ( unødvendig mye styr ) gir han plusspoeng i hans hode, og jeg er helt ubrukelig

Anonymkode: d15e2...c7e

Skrevet

Da hadde jeg bare latt ham furte.

Og - du får ikke lov til å bruke toastjernet? Er han sær?

Anonymkode: 1cb81...d2f

• Liker 13
Skrevet

Selvfølgelig er han urimelig. Det ser du vel også selv? 

Jeg ville satt meg ned og tatt en skikkelig prat. Så ville jeg vel vurdert om forholdet faktisk var liv laga.

• Liker 10
Skrevet

Han høres ikke helt vadret ut... Jeg hadde klikka. En ting er at han ikke får til det han vil men å ta det ut over deg?? Det er ikke greit. 

Anonymkode: 3f0ad...570

• Liker 3
Skrevet

Han høres ut som et barn!

Dere kan jo vurdere parterapi om dette forholdet er noe du vil fortsette? Kan også anbefale et kurs på hvordan man håndterer stress og sinne for den gutten der. 🙄

Men helt ærlig hadde jeg personlig ikke akseptert den oppførselen og ikke brukt noe mer tid på han! 

• Liker 5
Skrevet

Helt urimelig. Ta en prat med han og vurder om det bare var en dårlig dag, eller om du skal bli singel. 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som mannen min. Dette er ren og skjær urimelighet. Og det er ingenting som er mer provoserende enn et menneske som er urimelig..

Eksempel: min mann blir alltid sur og kjefter på alle når vi skal noe sted og pakker i bilen og slikt (ekstra kjipt når banra gleder seg til å dra et sted). Sist vi skulle dra på langtur med bil, ville han dra for å trene rett før. Jeg tenkte at det var greit (før ville jeg blitt irritert fordi han stikker midt i avreise og alt som må gjøres), men nå synes jeg det var ok å slippe det dårlige humøret han fort kan ende i, slik at jeg fikk gått over huset, tømt kjøleskapet osv i ro og fred. han kommer tilbake og kaster noen boksere og sokker i en bag og er klar til å dra. Og når han er klar så skal det skje DA! Jeg oppdaget at oppvaskmaskina ikke var ferdig da, enda den hadde blitt satt på i god tid før. Ville ikke dra fra den siden det en gang hendte at den stoppet midt i en vask og vi kom hjem til mugne tallerkner og masse vann nederst i maskina.

så jeg gruet meg til å si fra til ham ,for visste han ville bli sur når det var "noe i veien". Men prøvde å si så lett eg kunne at vi må bare vente til maskina har skylt ut, kanskje du kunne kjøre å fylle bensin så lenge, så slipper vi det på turen. Da ble han lyn forbanna og ropte at det var faen meg helt unødvendig at dette ikke var ferdig nå (jeg hadde gjort ellers alt i huset samt pakket for barna) og smelte neven i benken så koppene hoppet!!! Har tusen slike eksempler. Hustyrann, liksom. Dårlig humør og surhet og vranghet.Selvsagt ikke alltid, men når han er i det hjørnet er det umulig.  Høres slik ut din også.

Du må rett og slett sette ned foten og si at det der er helt uakseptabel oppførsel. HAN sier han skal lage mat, HAN starter et lysprosjekt, og så blir han dritsur bare fordi han er sulten og strever med maten enda du har gjort masse husarbeid for å bidra?! Det høres bare så ubeskrivelig urimelig ut. Og så ødelegge stemninga som om det er hans fulle rett og som om DU har vært den som er vanskelig?? Jeg satte først ned foten for dette etter mange år sammen, og da var det enda tyngre. Frem til da hadde jeg gått på nåler for at han ikke plutselig skulle bli sur for noe, siden jeg hater ufred.. men her ble d stort oppgjør med tiden, parterapi og det hele. Der hans humør og reguleringsproblemer var en viktig del... Det har hjulpet å ta et oppgjør. han ser at han kan være veldig urimelig. det hjelper

Anonymkode: e9086...529

• Liker 6
Skrevet

Eksen min er slik. Skulle vi ha gjester den dagen, så skulle han plutselig starte storprosjekt ute, så jeg plutselig fikk kjempedårlig tid til forberedelsene inne :O

Bryllupsdag og dater ble katastrofer, og han stresset og feilet, og i stedet for å sette seg ned og ta en pust, så var det kjefting og skriking på meg som også hadde hendene fulle. Og når jeg da ikke var strålende blid av å bli skreket til, så ødela jeg daten fordi jeg hadde vært så sur. Siste bryllupsdagen ble feiret på restaurant med silent treatment... Bord ble bestilt mens vi kjørte fordi det hadde han ikke hatt tid til å finne restaurant mens jeg var på aktivitet med gutten vår på dagtid fordi han hadde gamet. Også klaging på at jeg måtte ha tid på å pynte meg...

Foreslo parterapi pga dette og mye annet. Men ingen skulle fortelle han hva han skulle gjøre. Dessuten var det jo ikke han som var problemet (jeg mener at begge to i et forhold må jobbe sammen og med seg selv for å ta vare på forholdet)

Det ble slutt da. Herlig å slippe de skyllebøttene hver gang verden hans går i knas for små bagateller som heller bør løses med å stresse ned i stedet for å kjefte og skylde på andre. Også foreldrene hans har fått kjent på det når de har vært så grei og hjulpet med arrangementet og flytting...

Anonymkode: 73d36...175

• Liker 3
Skrevet

Samboer kan også bli muggen hvis han er sliten. Men han har fått KLAR beskjed om at det er uaktuelt at han lar det gå ut over meg, det er IKKE min skyld at han gjør mer enn han orker på egne prosjekter. Han får ikke lov til å snakke til meg som om jeg er et irritasjonsmoment i livet hans når det er han som er sliten og jeg stiller han et enkelt spørsmål. Fatter ikke at folk godtar å la partner være rasshøl, da får de jaggu gå seg en tur å kjøle seg ned. Jeg skal ikke gå på eggeskall i eget hus på grunn at ev furten mann. 

Anonymkode: 669b8...2d4

• Liker 8
Skrevet

La han kjølne og når humøret er bedre tar dere en alvorsprat rundt bordet.

Man skal respektere hverandre. Man skal være åpen og se sine feil. Det er lov å gjøre feil, men da skal man si unnskyld (og mene det). Man skal ikke la sin egen drittdag gå ut over partneren, da snakker man sammen og ber om litt alenetid eller avstand så en kan komme gjennom dagen og håpe på en bedre dag i morgen. 

Anonymkode: 5443c...0b6

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som mannen min. Dette er ren og skjær urimelighet. Og det er ingenting som er mer provoserende enn et menneske som er urimelig..

Eksempel: min mann blir alltid sur og kjefter på alle når vi skal noe sted og pakker i bilen og slikt (ekstra kjipt når banra gleder seg til å dra et sted). Sist vi skulle dra på langtur med bil, ville han dra for å trene rett før. Jeg tenkte at det var greit (før ville jeg blitt irritert fordi han stikker midt i avreise og alt som må gjøres), men nå synes jeg det var ok å slippe det dårlige humøret han fort kan ende i, slik at jeg fikk gått over huset, tømt kjøleskapet osv i ro og fred. han kommer tilbake og kaster noen boksere og sokker i en bag og er klar til å dra. Og når han er klar så skal det skje DA! Jeg oppdaget at oppvaskmaskina ikke var ferdig da, enda den hadde blitt satt på i god tid før. Ville ikke dra fra den siden det en gang hendte at den stoppet midt i en vask og vi kom hjem til mugne tallerkner og masse vann nederst i maskina.

så jeg gruet meg til å si fra til ham ,for visste han ville bli sur når det var "noe i veien". Men prøvde å si så lett eg kunne at vi må bare vente til maskina har skylt ut, kanskje du kunne kjøre å fylle bensin så lenge, så slipper vi det på turen. Da ble han lyn forbanna og ropte at det var faen meg helt unødvendig at dette ikke var ferdig nå (jeg hadde gjort ellers alt i huset samt pakket for barna) og smelte neven i benken så koppene hoppet!!! Har tusen slike eksempler. Hustyrann, liksom. Dårlig humør og surhet og vranghet.Selvsagt ikke alltid, men når han er i det hjørnet er det umulig.  Høres slik ut din også.

Du må rett og slett sette ned foten og si at det der er helt uakseptabel oppførsel. HAN sier han skal lage mat, HAN starter et lysprosjekt, og så blir han dritsur bare fordi han er sulten og strever med maten enda du har gjort masse husarbeid for å bidra?! Det høres bare så ubeskrivelig urimelig ut. Og så ødelegge stemninga som om det er hans fulle rett og som om DU har vært den som er vanskelig?? Jeg satte først ned foten for dette etter mange år sammen, og da var det enda tyngre. Frem til da hadde jeg gått på nåler for at han ikke plutselig skulle bli sur for noe, siden jeg hater ufred.. men her ble d stort oppgjør med tiden, parterapi og det hele. Der hans humør og reguleringsproblemer var en viktig del... Det har hjulpet å ta et oppgjør. han ser at han kan være veldig urimelig. det hjelper

Anonymkode: e9086...529

Får helt vondt i magen av å lese dette. Jeg er vokst opp med en far som kunne være "hustyrann". Dersom han slet med å fikse noe, det var problemer med stereoanlegget eller han skulle ta opp båten for sesongen, var det banning og kjefting og herjing. Mamma, søster og jeg bare skygget banen, vi orket ikke være der. 

Forskjellen var likevel at han kunne se mer nøkternt på dette når det hadde gått over.

Jeg har vært ekstremt bevisst å ikke finne meg en slik mann selv. Kjæresten er flink til å  fikse og ordne, og har lite temperament. 

Noen menn er rett og slett lite flinke til å regulere følelser, og alt av frustrasjon (enten han egentlig er lei seg, stresset, nervøs eller frustrert), kommer ut som sinne. Det er noe man skal ta tak i. Det er ikke greit å terrorisere huset på den måten - og det blir ikke bedre hvis dere får barn.

Anonymkode: 1cb81...d2f

• Liker 4
Skrevet
På 25.9.2020 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Samboer kan også bli muggen hvis han er sliten. Men han har fått KLAR beskjed om at det er uaktuelt at han lar det gå ut over meg, det er IKKE min skyld at han gjør mer enn han orker på egne prosjekter. Han får ikke lov til å snakke til meg som om jeg er et irritasjonsmoment i livet hans når det er han som er sliten og jeg stiller han et enkelt spørsmål. Fatter ikke at folk godtar å la partner være rasshøl, da får de jaggu gå seg en tur å kjøle seg ned. Jeg skal ikke gå på eggeskall i eget hus på grunn at ev furten mann. 

Anonymkode: 669b8...2d4

Enig, er sånn hjemme her og. Vi gir klar beskjed til hverandre om den ene føler den andre er urimelig. 

Anonymkode: bd487...310

Skrevet

Blir så lei meg av å lese sånt.

Hadde en samboer som fikk alt over på meg, alt var min skyld. Gav til slutt f... i husfreden og svarte han hver gang, tenkte at jeg har ingenting å tape her. Endte jo med at vi kranglet skikkelig flere ganger i uken. Ble jo selvsagt slutt. 

Ny mann, nytt liv. Aldri kranglet etter 7 år sammen. Voksne, normale folk har respekt for andre. Råder alle til å ikke finne seg i å behandlet som en søppelbøtter. Dersom dere ikke har barn, ikke få det. Og ikke ha så høy terskel for å forlate forholdet, så sant dere ikke har barn. 

Anonymkode: a304f...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...