AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Etter at det ble kommunesammenslåing her, tror jeg det er mange som har fått seg en overaskelse. Kommunen som jeg bodde i her, var ganske liten men skuten gikk egentlig veldig godt. Bra med industri her og de satset på rette ting. Så ble det kommunesammenslåing med en større kommune hvor økonomien ikke går så godt. Og siden den kommunen var en tradisjonelt høyre kommune, gikk ting veldig kjapt og det var lite demokratisk. Noe av det første dem gjorde der jeg jobber, var å bytte ut ledelsen og ansette egne (ikke gjort på en riktig måte i det heletatt) fordi dem som satt som ledere frafør gav utrykk for kritikkverdige forhold. De ansatte blant annet ei som var beryktet for dårlig oppførsel fra før av her, men dette viste ikke de i den andre kommunen. Personen sitter nå ganske høyt oppe og gjør mye rart og etikk er nå helt fraværende. Kulturen ble overført fra den andre kommunen med at ledelse beskytter hverandre uansett hendelser. Loven har blitt brutt flere ganger uten at det skjer noen ting. Skal noen klage på noe så skal en gå tjenestevei og siden man da bare kommer til en "kamerat" av en sjef kommer man ingen vei. Dette er vist nok god gammel kultur ved den forige største kommunen her. De gjør hva de vil og om det går utover klienter eller ansatte, har det ikke noe å si. Går du ikke tjenestevei, så sliter du og kan ende opp med sparken. Her er det egne møter som omhandler lojalitet ovenfor ledelse. Så da er mitt spørsmål, er dette normalt eller fremtiden? Anonymkode: 0dbd2...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Dette er old news. Jeg har jobbet samme sted i kommunen i 15 år og truffet iallfall fire mellomledere med totalt psyko oppførsel. Faglig dyktighet og redelig opptreden er underordnet, det viktige er hvem du holder deg inne med. Jeg ville heller sagt at det motsatte er unntaket. Anonymkode: 8bb19...8eb 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Det er trist lesning. Hadde lenge tro på at kommune, der måtte det vel være ordentlig ledelse. Der er det flere folk og kanskje orden i sysakene. Desverre så er det som en over her skriver; det er heller unntaket at fungerer:( det er også min erfaring som ansatt som må forholde meg til ledelsen. Anonymkode: 04474...b96 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er trist lesning. Hadde lenge tro på at kommune, der måtte det vel være ordentlig ledelse. Der er det flere folk og kanskje orden i sysakene. Desverre så er det som en over her skriver; det er heller unntaket at fungerer:( det er også min erfaring som ansatt som må forholde meg til ledelsen. Anonymkode: 04474...b96 Jobbet i en etat på 90 tallet, såvidt og der var morfar sjef. Null syting og bare positivitet der og tror ting var ganske bra her generelt før det ble sammenslåing. Så det er heldigvis ikke bare slik, men er redd for at det kommer til å bli det. Kanskje noe fordi staten gradvis har gitt alle oppgavene til kommuen? Anonymkode: 0dbd2...d5f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Kombinasjonen av idoti og grådighet fører til sånne tilstander. Visse typer idoti fører med seg en type oppførsel som kan minne om den tjukke bølla i skolegården som ikke skjønner at folk ler av han og ikke med han. Krydre dette med en god dose manglende selvinnsikt og du har den lokale småkongen som gjør hva som helst for å bevare sin posisjon. Anonymkode: 8f230...fbb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 Er det alvorlige forhold/feil har du jo noen muligheter til å si ifra - varsle gjennom varslingsordningen i kommunen (alle kommuner skal ha en, ordningen skal beskytte varslere) - tipse lokalmedia (du får kildevern) eller tipse noen i kommunestyret (de er ansvarlig for alt som foregår i kommunen). Det finnes «brodne kar» overalt, så at disse finnes er ikke ensbetydende med at det er en dårlig organisasjon. Anonymkode: abd5b...aad
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Små forhold gjør ting mer gjennomsiktige. "Alle" vet hva som foregår. Når ting blir større er det ikke like lett for hvermannsen å få innblikk i alt som skjer på bakrom og små kontorer. Og jo større, jo bedre for de som tiltrekkes av makt. Og der er jo gjerne gærninger godt representert. Anonymkode: 8d8d1...c2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå