AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Jeg er 25 uker på vei. Fant ut sent at jeg var gravid og drakk litt av og på til måned 3. Men har vært på oul. Tatt opp med legen og de sier jeg kan slappe av. Nå er jeg så redd for jeg har gjort skade på barnet og klarer ikke å slappe av. Har en ultralyd til før fødsel. Men vil gjerne kunne få bekreftet at barnet er ok både utseendemessig osv. Jeg vet jeg høres forferdelig overfladisk ut men jeg tenker for meg at jeg får et handikappet barn hvordan kan jeg begynne å glede meg!? Anonymkode: 74852...f18
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Utseende vil ikke bekrefte HC. De måler at alt er normalt. Er du redd for noe be om å få tatt fostervannsprøve/nipt eller hva som tas. Utseende har ikke noe med det å gjøre. Eneste er 4d som kan utelukke hareskår. Anonymkode: 7aa8c...946
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utseende vil ikke bekrefte HC. De måler at alt er normalt. Er du redd for noe be om å få tatt fostervannsprøve/nipt eller hva som tas. Utseende har ikke noe med det å gjøre. Eneste er 4d som kan utelukke hareskår. Anonymkode: 7aa8c...946 Fostervannsprøve/nipt kan ikke oppdage FAS. FAS kan faktisk ha konsekvenser for utseende i tillegg til hjerneskader osv, men dette er endringer som det nok er tilnærmet umulig å se på UL. Anonymkode: 31088...013 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 25 uker på vei. Fant ut sent at jeg var gravid og drakk litt av og på til måned 3. Men har vært på oul. Tatt opp med legen og de sier jeg kan slappe av. Nå er jeg så redd for jeg har gjort skade på barnet og klarer ikke å slappe av. Har en ultralyd til før fødsel. Men vil gjerne kunne få bekreftet at barnet er ok både utseendemessig osv. Jeg vet jeg høres forferdelig overfladisk ut men jeg tenker for meg at jeg får et handikappet barn hvordan kan jeg begynne å glede meg!? Anonymkode: 74852...f18 Hva mener du med utseende egentlig? Det er jo akkurat det de sjekker på UL, dvs at ingenting er galt. De sjekker jo alt slikt som hareskår etc. Anonymkode: f9542...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Hva mener du med utseende egentlig? Det er jo akkurat det de sjekker på UL, dvs at ingenting er galt. De sjekker jo alt slikt som hareskår etc. Anonymkode: f9542...ce1 Noen barn blir jo født med misdannelser? Som ikke blir sett på ul? Anonymkode: 74852...f18
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utseende vil ikke bekrefte HC. De måler at alt er normalt. Er du redd for noe be om å få tatt fostervannsprøve/nipt eller hva som tas. Utseende har ikke noe med det å gjøre. Eneste er 4d som kan utelukke hareskår. Anonymkode: 7aa8c...946 Skjønte ikke hva som menes med utseendet. Altså... de måler jo hodeomkretsen, sjekker øyne, nese, munn, symmetri på alt.. er ikke det å sjekke utseende? Anonymkode: f9542...ce1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Hva skal du gjøre om så? Du er 25 uker liksom😅.. Mest sannsynlig går det veldig fint, det skal være store mengder og ofte i svangerskapet for at det skal ende opp FAS. Du er ikke alene, og for de aller fleste går det helt fint. Anonymkode: 56e9f...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Skjønte ikke hva som menes med utseendet. Altså... de måler jo hodeomkretsen, sjekker øyne, nese, munn, symmetri på alt.. er ikke det å sjekke utseende? Anonymkode: f9542...ce1 Gjør de? Synes de så så klart på ultralyd Anonymkode: 74852...f18
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Hva skal du gjøre om så? Du er 25 uker liksom😅.. Mest sannsynlig går det veldig fint, det skal være store mengder og ofte i svangerskapet for at det skal ende opp FAS. Du er ikke alene, og for de aller fleste går det helt fint. Anonymkode: 56e9f...4f8 Hyggelig da.. ja hva jeg skal gjøre? Jeg kommer vel til å bli veldig fortvilet og slite Anonymkode: 74852...f18
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 Du finner ikke utav dette på ultralyd. Helsepersonell ber deg roe ned fordi de (1) vet at det faktisk ER gode sjanser for at dette her går fint dersom du ikke har vært på langtidsfylla de første tre månedene, og (2) fordi du rent faktisk ikke får gjort noe med dette uansett. Ingenting galt er påvist på UL hittil, og du har ikke en historikk som kvalifiserer deg til senabort eller slikt noe basert på at du «har drukket før du skjønte at du var gravid». Og det er jo ikke gitt at du ville ønsket abort dersom du fikk vite at barnet var alkoholskadet, heller. Men fordi situasjonen er som den er, så er ikke et fruktbart spor å følge uansett. Du er 25 uker på vei, og du kommer til å føde et barn enten det er skadet eller ei. Det eneste du kan gjøre er å be om samtaler med jordmor (og sånt fødselsforberedende spesialoppfølging dersom dette finnes på ditt fødesykehus) fremover mot fødsel, slik at du får mulighet til å snakke om bekymringene og de vonde følelsene du har rundt dette. Og du kan få det skrevet i papirene dine at du f.eks ønsker at barnet screenes for alkoholrelaterte skader. Mest sannsynlig går dette helt fint. Anonymkode: 70c96...fe0
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Til de som ikke skjønner hva TS mener med skadet på utseende, så snakker hun nok om FAS, siden hun nevner at hun har drukket alkohol i svangerskapet. FAS kan gi et spesielt utseende, men altså ikke så store endringer at det kan sees på UL. Anonymkode: 31088...013 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du finner ikke utav dette på ultralyd. Helsepersonell ber deg roe ned fordi de (1) vet at det faktisk ER gode sjanser for at dette her går fint dersom du ikke har vært på langtidsfylla de første tre månedene, og (2) fordi du rent faktisk ikke får gjort noe med dette uansett. Ingenting galt er påvist på UL hittil, og du har ikke en historikk som kvalifiserer deg til senabort eller slikt noe basert på at du «har drukket før du skjønte at du var gravid». Og det er jo ikke gitt at du ville ønsket abort dersom du fikk vite at barnet var alkoholskadet, heller. Men fordi situasjonen er som den er, så er ikke et fruktbart spor å følge uansett. Du er 25 uker på vei, og du kommer til å føde et barn enten det er skadet eller ei. Det eneste du kan gjøre er å be om samtaler med jordmor (og sånt fødselsforberedende spesialoppfølging dersom dette finnes på ditt fødesykehus) fremover mot fødsel, slik at du får mulighet til å snakke om bekymringene og de vonde følelsene du har rundt dette. Og du kan få det skrevet i papirene dine at du f.eks ønsker at barnet screenes for alkoholrelaterte skader. Mest sannsynlig går dette helt fint. Anonymkode: 70c96...fe0 Vil 3d ultralyd vise noe mer? Anonymkode: 74852...f18
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 Har en bekjent som ikle oppdaget graviditet dør femte måned. Hun drakk alkohol og gjorde mange andre ting som gravide ikke skal gjøre og det gikk fint. Vet det kan være vanskelig, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd, mest sannsynligvis har det gått helt fint. Anonymkode: 2cdef...cf8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Har en bekjent som ikle oppdaget graviditet dør femte måned. Hun drakk alkohol og gjorde mange andre ting som gravide ikke skal gjøre og det gikk fint. Vet det kan være vanskelig, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd, mest sannsynligvis har det gått helt fint. Anonymkode: 2cdef...cf8 Oi 5 måneder. Jeg har ikke rørt noe siden jeg fant ut. Røyker heller ikke..og hatt flere ultralyd og jordmor har sagt barnet viser tegn på at det har det bra og utvikler seg normalt . Anonymkode: 74852...f18
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 FAS er ikke spesielt utbredt i Norge, men det er mange som har drukket alkohol før de visste de var gravide, også litt utover i svangerskapet. Rådet er selvfølgelig å være totalavholden, da man ikke kan fastslå en trygg nedre grense, men det er viktig at du vet at dette med stor sannsynlighet går helt fint. Anonymkode: f9df7...421 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen barn blir jo født med misdannelser? Som ikke blir sett på ul? Anonymkode: 74852...f18 Det er vel ekstremt få og nesten ingen? Anonymkode: f9542...ce1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #17 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hyggelig da.. ja hva jeg skal gjøre? Jeg kommer vel til å bli veldig fortvilet og slite Anonymkode: 74852...f18 Altså.. forskning viser jo at det skal STORE mengder alkohol til. Dvs med med mindre du er alkoholiker/misbruker så er det med veldig stor sannsynlighet ikke noe å stresse over. Anonymkode: f9542...ce1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #18 Skrevet 25. september 2020 Nei, forskning viser IKKE at det skal store mengder alkohol til for å skade barnet. Selvfølgelig når det gjelder store fysiske misdannelser osv. Men jeg forstår ikke at utseende er Ts sin bekymring. Det jeg ville vært bekymret for er skader man nå mener kan komme av relativt lite alkohol. Og det er særlig i starten av svangerskapet det kan skade mest. Lett å si at «det kommer til å gå bra», men da overser man den økte risikoen for konsentrasjonsvansker, atferdsproblemer, påvirkning av intelligens, sosial fungering osv. Altså parametre man ikke kan VITE om hadde vært anderledes uten alkohol i svangerskapet. Men som nesten all forskning viser at øker sannsynligheten noe. Men uansett Ts, du er jo så langt på vei at dine bekymringer endrer jo ingenting nå. Uansett om fosteret er skadet eller ikke. Men 3D-ultralyd viser ansiktet veldig tydelig, så da ser man jo leppespalter osv. Men igjen, det er ikke fysiske misdannelser du burde fokusere på... Anonymkode: 2f882...4a3 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #19 Skrevet 25. september 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ekstremt få og nesten ingen? Anonymkode: f9542...ce1 Mange hjerneskader og en del kromosomfeil som ikke oppdages på ul. Anonymkode: 5dc45...926
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #20 Skrevet 25. september 2020 Tror ikke det er utseendet jeg ville vært mest bekymrer for. Anonymkode: bf8d8...cae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå