AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Hadde dere allikevel latt denne forelderen ha samvær? Finnes det noen lover eller regler rundt dette? Anonymkode: 08ee0...722
ItchyBitchySpider Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere allikevel latt denne forelderen ha samvær? Finnes det noen lover eller regler rundt dette? Anonymkode: 08ee0...722 Det er ikke DU som lar den andre forelderen ha samvær. Barn har lov- og konvensjonsfestet rett til å ha samvær med begge foreldrene, og dere har sikkert samværsavtale. Karantenebrudd kan gi bot. Nekte samvær med sitt eget barn kan man ikke fordi forelderen har brutt karantene. Det er ikke en av straffesanksjonene. Til og med foreldre som har begått alvorlige straffbare handlinger kan få besøk av barna i fengselet. 8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Som ItchyBitchySpider er det ikke du som er sjef over barnet eller samværsforelderen. Man kan ikke bestemme hvordan den andre forelderen skal leve eller hva som skal foregå når barnet er der. Om han så bryter alle karanteneregler og serverer ungen sjokoladepudding til alle døgnets måltider har du ingenting du kan gjøre. Foreslår at du snakker (rolig og fornuftig) med ham, du kommer sannsynligvis ingen vei med å bli sint eller true med å nekte samvær (som er en tom trussel uansett). Anonymkode: 77520...153
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Det er da ikke opp til meg å verken holde tilbake samvær eller sørge for smittevern hos noen andre. Du er forpliktet til å tilbakeholde samvær dersom det er til alvorlig skade for barnet. Type forelderen slår eller forgriper seg på barnet, lar være å gi det mat eller på andre måter utsetter det for vesentlig omsorgssvikt. Å utsette et barn for mulig koronasmitte er absolutt ikke innenfor definisjonen. Om du ønsker endringer i samværet må du følge vanlig prosedyre: Familievernkontoret for å forsøke å bli enige, Tingretten om det ikke er mulig. Anonymkode: 825e0...251
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Har man hovedomsorg så ikke bare kan man, men SKAL man holde tilbake samvær hvis det er til skade for barnet. Eks rusmisbruk, omsorgssvikt osv. Karantenebrudd kommer selvsagt IKKE under denne kategorien, Anonymkode: 32453...742
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #6 Skrevet 26. september 2020 Takk for svar alle. Jeg skal ikke holde tilbake samvær, men må si at jeg ikke liker dette. Far har samvær hjemme hos oss, så at han er ute hele tiden, nye damer et par ganger i uken osv. føles ikke bra, men ser at jeg ikke kan gjøre noe. Anonymkode: 08ee0...722
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #7 Skrevet 26. september 2020 Da ville jeg forlangt at samværet skulle være utendørs. De kan gå en tur. Hvis poenget er at du skal være der, får du bli med. Anonymkode: 2a9f9...74a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå