Gå til innhold

Bryllupskaken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal gifte meg neste sommer og har planlagt å øage bryllupskaken selv. Jeg håper å få til en 3 etasje kake men da må jeg lage en kake i forkant, en typ øvelses kake for å se om jeg får til å lage 3 etasjer.

Det jeg lurer på, hvilket fyll til kaken er å anbefale på disse 3 etasene? 

Anonymkode: 538f6...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg lært av en venninne som baker store flotte kaker: Smørkrem er ett veldig praktisk fyll til kaken, den holder godt og krever ikke kjølig oppbevaring. Spesielt til en tre-etasjers kake så kan du ikke ha fyll som er bløtt. Smørkrem kan man jo også variere smaken på med forskjellige tilsetninger. 

Venninna min lagde kaka til en annen venninnes bryllup. Hun bakte kakebunnene på forhånd og fryste dem ned. Så tinte hun dem opp ett par dager før for å pynte. Hun brukte lange ispinner i nederste og miderste kake slik at de ikke sank ned. Tykke stive sugerør gjør samme nytten! Så brukte hun smørkrem både som fyll og til utsiden av kaka. Pyntet med røde roser. :)

Lykke til, tror du kommer til å lage en helt nydelig kake! 

• Liker 2
Skrevet

Tror du aner ikke hvor stressende det er å ha bryllup, spesielt å ta ansvar for så viktig kake dagene i forveien av vielsen. 

Anonymkode: 7b7b1...097

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har så liten øvelse/rutine at du er usikker på om du i det hele tatt får det til og kanskje må prøve både en og to ganger så kan dette ende opp som en veldig dyr kake. I tillegg skal den serveres på en dag som er viktig for deg og bør være perfekt. 

Jeg ville med andre ord ha vurdert å bestille kake fra noen som har øvd litt mer og heller begynt i det små for øve meg hvis du har interesse for kakebaking også i andre sammenhenger. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Hvis du har så liten øvelse/rutine at du er usikker på om du i det hele tatt får det til og kanskje må prøve både en og to ganger så kan dette ende opp som en veldig dyr kake. I tillegg skal den serveres på en dag som er viktig for deg og bør være perfekt. 

Jeg ville med andre ord ha vurdert å bestille kake fra noen som har øvd litt mer og heller begynt i det små for øve meg hvis du har interesse for kakebaking også i andre sammenhenger. 

Jeg er veldig erfaren med kakebaking. Pleier å ta på meg oppdrag til å bake kaker til barndåper og konfirmasjoner osv. Men bryllup har jeg ingen erfaring med. Ja jeg vet at det blir mye styr osv. Men derfor forbereder jeg meg i god tid. Ett helt år til bryllupet. Jeg spør etter smakskombinasjon til en perfekt bryllupskake.

Anonymkode: 538f6...e3e

• 3 uker senere...
Skrevet

Bloggeren Deb Perelman (Smitten Kitchen) har laget flere bryllupskaker i sin tid, og samlet alle sine beste tips i denne posten: https://smittenkitchen.com/2020/02/new-classic-wedding-cake-how-to/

Men hva som er den beste smakskombinasjonen, kommer jo helt an på hva brudeparet liker? Å spørre hva som er den beste bryllupskaka blir litt som å spørre hva som er den beste kaka eller beste desserten. (Av bryllupskakene diskutert i bloggen over, fins det en klassisk sjokoladekake, en med vanilje og mangocurd-fyll, en med sjokolade og kokos, og en med vanilje og salt karamell.) Tenk på hvilke smaker og kombinasjoner dere liker best, og så hvordan dette kan passe inn i et bryllupskake-format. 

Anonymkode: 19182...90b

• Liker 1
Skrevet

smørkrem med salt karamellsaus er digg, hippt, og holder bra. 

Anonymkode: 8423b...6eb

Skrevet

Lag all pynten du skal bruke på kaken i forkant, den kan lages av fondant og fryses ned. Er tidkrevende å stå å lage blomster osv. Husk å bruk ekte smør til smørkrem, bruker du Melange o.l renner alt utover! Kan godt hende du vet dette men jeg har gjort feilen selv så tenkte bare å skrive det 😅 ellers lag den kaken du liker best, jeg er glad i sjokoladekake selv. Gulrot kake er også godt. Ønsker du å trekke kaken kan du jo ha fondant over ☺️

Anonymkode: 6f5dd...e61

Skrevet

Hvis du kjøper et sånt stativ der du setter hver kake på et eget brett, så kan du fylle og pynte kaken med hva du vil :) Alt etter hva du liker? Du kan ha ulikt fyll i kakene også? Du kan ha en sjokoladekake, en vanlig bløtkake og en red velvet feks om det er noe du liker? 

https://www.dekorama.no/produkt-4514/kakestativ-i-3-etasjer-i-plast-28cm-flater

Anonymkode: 16d34...5b5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...