Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan tilrettelegging foregå hvis man har krav på det? Fint hvis noen kan gi eksempler på tilrettelegging når man sliter sosialt. Lærer best en til en - der jeg kan samhandle med en likesinnet

Anonymkode: 70bbe...8e4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker her. Det er ikke særlig sannsynlig at du engang har krav på gratis undervisning i regi av det offentlige, langt mindre noen tilrettelegging. Hva mener du med samhandling med en likesinnet? Siden du skal ta studiekompetanse regner jeg med at du vil studere, ser du for deg å få tilrettelegging gjennom studiene på bakgrunn av at du sliter sosialt? 

Anonymkode: fd898...e07

• Liker 2
Skrevet

Ja - tilrettelegging slik at jeg kan bli i stand til å fullføre en utdannelse. Siden jeg aldri har fullført en utdannelse vil jeg søke om voksenrett. Jeg ser for meg at om jeg i samarbeid med en annen som sliter med det samme som meg vil bidra til økt samhandling og motivasjon og dermed raskere måloppnåelse. Dette er iallefall min erfaring fra grunnskolen . Når jeg skulle over  på videregående og sto helt alene gikk alt veldig dårlig siden jeg ikke fant en likesinnet å samhandle med ergo raste karakterene.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg, men jeg sliter litt med å forstå hva du vil frem til. Du har i en alder av 49 år funnet ut at det er på tide å få seg en utdannelse. Du har ikke vgs engang så du vil bruke mange skattekroner på å få gjennom tilrettelagt vgs? Innen du får dette gjennom så er du vel 50. Du kommer vel til å bruke noen år på vgs, og da har du tenkt å studere videre? Hvordan har du tenkt å gjøre dette hvis du sliter? Bruke 4-6 år på tilrettelagt deltidsstudie? Og da er du? Nærmere 60? Og har tenkt å jobbe hvor? 

Anonymkode: 6aaac...025

• Liker 2
Skrevet

Dette høres helt ærlig ut som et håpløst prosjekt, du er 49 år og klarer ikke jobbe uten at noen holder deg i hånden... Det meste av undervisning i koronatiden vil nok være nettbasert, og du må være i stand til å jobbe på egen hånd for at du skal komme deg gjennom. Slik er det faktisk også i høyere utdanning, du må legge opp dagene og komme deg gjennom pensum på egen hånd. 

Anonymkode: 28429...1bb

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan tilrettelegging foregå hvis man har krav på det? Fint hvis noen kan gi eksempler på tilrettelegging når man sliter sosialt. Lærer best en til en - der jeg kan samhandle med en likesinnet

Å ta studiekomp i voksen alder kjenner jeg mange som har gjort, men de har tatt det enten privat eller gjennom voksenopplæringen. Hva slags tilrettelegging mener du?

Anonymkode: d6cb6...254

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller konsentrert meg om å prøve å finne en jobb du kan fungere i. Jeg driver selv med studiekompetanse som voksen, men klarer ikke å se for meg at jeg skulle greid det og et studie i etterkant  dersom jeg ikke er i stand til å følge normal undervisning og ta ansvar for egen læring. Vil heller ikke tro at jeg hadde klart det dersom jeg ikke hadde fungert i arbeidslivet . Og hvordan forsøke å få en utdannelse nå dersom du fungerer dårlig å arbeidslivet? 

Anonymkode: 02768...dd1

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller konsentrert meg om å prøve å finne en jobb du kan fungere i. Jeg driver selv med studiekompetanse som voksen, men klarer ikke å se for meg at jeg skulle greid det og et studie i etterkant  dersom jeg ikke er i stand til å følge normal undervisning og ta ansvar for egen læring. Vil heller ikke tro at jeg hadde klart det dersom jeg ikke hadde fungert i arbeidslivet . Og hvordan forsøke å få en utdannelse nå dersom du fungerer dårlig å arbeidslivet? 

hvorfor

Skrevet

Kjempebra at du har lyst til å fullføre vgs, det er aldri for sent. Da jeg gikk voksenopplæring var det mange på din alder, og alle gjorde løpet på sin måte. Det er nok ikke så mye tilrettelegging fra skolen sin side på den måten du nevner, MEN du vil helt garantert finne noen i klassen som du kan alliere deg litt med og jobbe sammen med. Alle er der med samme mål. Du kan også ta hvor mange fag du vil og i ditt tempo. 
Til alle surmaga svar over her.. Folk har fullført studier lenge etter pensjonsalder. La nå folk følge sine egne mål i livet.  

Anonymkode: e5850...5f0

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjempebra at du har lyst til å fullføre vgs, det er aldri for sent. Da jeg gikk voksenopplæring var det mange på din alder, og alle gjorde løpet på sin måte. Det er nok ikke så mye tilrettelegging fra skolen sin side på den måten du nevner, MEN du vil helt garantert finne noen i klassen som du kan alliere deg litt med og jobbe sammen med. Alle er der med samme mål. Du kan også ta hvor mange fag du vil og i ditt tempo. 
Til alle surmaga svar over her.. Folk har fullført studier lenge etter pensjonsalder. La nå folk følge sine egne mål i livet.  

Problemet her er jo ikke TS sin alder, men alt TS forventer skal tilrettelegges og hvordan det akkurat må være for at hun skal kunne klare det. Det er urealistisk. 

Anonymkode: 3523a...ce0

• Liker 5
Skrevet

Jeg er lektor og underviser på voksenopplæring. Du får aldeles ikke tilrettelagt med lærer en-til-en. Har du dysleksi kan du ha krav på å skrive på PC ved eksamen, dette gjør jo alle andre elever også nå til dags. 

Hvis du ønsker en-til-en må du betale en privat lærer, koster ca 500-600kr PR time. event NKI ol. Staten/kommunen har ikke slik ordning. 

Har du fagbrev? Da slipper du med kun fire fag. Hvis du ikke har fagbrev må du gjennom maaange flere fag. Det valget du har er å enten gå i ordinær klasse (tilbys ofte kveldsbasert) med som regel kun asylsøkere eller ingen undervisning, mao ta faget som privatist. 

Anonymkode: fe4fa...36c

• Liker 2
Skrevet

Her har du noe urealistiske tanker mht tilpasset opplæring/samfunnsnytte. Ikke engang barn med store lærevansker/sosiale problemer får jobbe en til en med lærer. Dvs man benytter ikke et hav av ressurser på å hjelpe en nærmere pensjonistalder igjennom studiekompetanse.. Det må du klare selv gjennom egenlæring. Men spørsmålet er jo hva du vil bruke denne studiekompetansen til? Hvilket studie ser du for deg å kunne mestre? Høyskole/uni er i høyeste grad basert på egenlæring.

Anonymkode: 700c5...6e6

Skrevet

En til en med en som sliter med omtrent det samme kan gi en formidabel gevinst. Samt at en rådgiver eller lærer kan hjelpe med å legge til rette for dette- hjelp til selvhjelp. Samt en fast kontaktperson å spørre om råd underveis som kjenner ens utfordringer og som har troen på en kan være gull verd. En rådgiver kan uansett hjelpe med å sortere tankene - kanskje et fagbrev kan være mer hensiktsmessig - kanskje ikke. Uansett ønsker jeg å få en vurdering på om jeg har voksenrett. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er jo ikke TS sin alder, men alt TS forventer skal tilrettelegges og hvordan det akkurat må være for at hun skal kunne klare det. Det er urealistisk. 

Ts forlangte ingenting, alt hun lurte på var om det fantes noe tilrettelegging. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du noe urealistiske tanker mht tilpasset opplæring/samfunnsnytte. Ikke engang barn med store lærevansker/sosiale problemer får jobbe en til en med lærer. Dvs man benytter ikke et hav av ressurser på å hjelpe en nærmere pensjonistalder igjennom studiekompetanse.. Det må du klare selv gjennom egenlæring. Men spørsmålet er jo hva du vil bruke denne studiekompetansen til? Hvilket studie ser du for deg å kunne mestre? Høyskole/uni er i høyeste grad basert på egenlæring.

Anonymkode: 700c5...6e6

du må lese det ts har skrevet en gang til. Hun sier hun ønsker å jobbe en til en med en som er i samme situasjon. Altså en annen elev. Hun har da ikke sagt at hun vil ha privatundervisning i voksenopplæringen. 

Ts, jeg foreslår at du ringer videregående skolen i din kommune og spør dem direkte, så får du riktig svar. På kvinneguiden får man mest bare pes uansett hva man spør om.

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med fylkeskommunens karrieresenter/veiledningssenter (eller hva det heter i din fylkeskommune) og be om å få time til karriereveiledning. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men jeg sliter litt med å forstå hva du vil frem til. Du har i en alder av 49 år funnet ut at det er på tide å få seg en utdannelse. Du har ikke vgs engang så du vil bruke mange skattekroner på å få gjennom tilrettelagt vgs? Innen du får dette gjennom så er du vel 50. Du kommer vel til å bruke noen år på vgs, og da har du tenkt å studere videre? Hvordan har du tenkt å gjøre dette hvis du sliter? Bruke 4-6 år på tilrettelagt deltidsstudie? Og da er du? Nærmere 60? Og har tenkt å jobbe hvor? 

Anonymkode: 6aaac...025

Om reglene sier at hun kan det så kan hun det. VGs fulltid tar 4 år på voksenopplæringen men det er ett opplegg som tilbys. Noe skreddersydd 1:1 får du ikke. Det er en gruppe med voksne elever. 

Anonymkode: 5a1a9...dcf

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om reglene sier at hun kan det så kan hun det. VGs fulltid tar 4 år på voksenopplæringen men det er ett opplegg som tilbys. Noe skreddersydd 1:1 får du ikke. Det er en gruppe med voksne elever. 

Anonymkode: 5a1a9...dcf

Vgs fulltid på voksenopplæring tar 2 år.. mulig 1 også.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts forlangte ingenting, alt hun lurte på var om det fantes noe tilrettelegging. 

du må lese det ts har skrevet en gang til. Hun sier hun ønsker å jobbe en til en med en som er i samme situasjon. Altså en annen elev. Hun har da ikke sagt at hun vil ha privatundervisning i voksenopplæringen. 

Ts, jeg foreslår at du ringer videregående skolen i din kommune og spør dem direkte, så får du riktig svar. På kvinneguiden får man mest bare pes uansett hva man spør om.

Jeg har heller ikke skrevet at TS forlanger noe som helst.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke skrevet at TS forlanger noe som helst.

«Forventer», mente jeg. Leste litt fort

Skrevet
På 26.9.2020 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Jeg er lektor og underviser på voksenopplæring. Du får aldeles ikke tilrettelagt med lærer en-til-en. Har du dysleksi kan du ha krav på å skrive på PC ved eksamen, dette gjør jo alle andre elever også nå til dags. 

Hvis du ønsker en-til-en må du betale en privat lærer, koster ca 500-600kr PR time. event NKI ol. Staten/kommunen har ikke slik ordning. 

Har du fagbrev? Da slipper du med kun fire fag. Hvis du ikke har fagbrev må du gjennom maaange flere fag. Det valget du har er å enten gå i ordinær klasse (tilbys ofte kveldsbasert) med som regel kun asylsøkere eller ingen undervisning, mao ta faget som privatist. 

Anonymkode: fe4fa...36c

Jeg bor i det som nå er Viken (uten at det nødvendigvis sier så mye), og da jeg gikk voksenopplæring på kveldstid besto klassen av en blanding av asylsøkere og etnisk norske. Av de etnisk norske var det en mix av fagarbeidere som var slitt ut i faget sitt, ufaglærte damer i 40-årene som ville bli sykepleiere, unge voksne som hadde ramlet ut av systemet og prøvde å få orden på livet sitt, og andre som av ulike årsaker ikke hadde vgs. 

Det var i hvertfall mer enn 60% etnisk norske, og vi fikk god undervisning. Når jeg skriver "god" mener jeg at samtlige lærere helt åpenbart gjorde alt de kunne med de rammene de hadde.

Det TS ser for seg er jo selvfølgelig helt tullete og har ingen sammenheng med virkeligheten. Men mim opplevelse av voksenopplæringen (jeg tok alle seks fag, seks ulike lærere og seks ulike klasser) stemmer ikke med din beskrivelse. 

Anonymkode: 3ad14...853

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...