Gå til innhold

Mor klippet håret kjempe kort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var 5 år. Husker at jeg ble kjempe lei meg. Håret var drit kort, rett under ørene. Jeg følte meg stygg. Var vandt til å ha langt hår, at hun klippet tuppene. Hun sa ingenting om at det skulle bli så kort.  Husker hun lo av reaksjonen min.

Er det egentlig omsorgsvikt? Er det greit egentlig?  Husker at jeg gruet neg til å gå i barnehagen med frisyren. Følte neg ekkel. 5 år.

Anonymkode: bb2e7...18a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var grunnen til det ble klippet kort? Likte du å bli børstet. Var det flokete? Fikk du tyggegummi fast i det? Nei er ikke omsorgssvikt. Noen ganger er det lettere å ha kort hår på barn enn langt av diverse årsaker.

Anonymkode: 3459c...e29

• Liker 22
Skrevet

En enkel hendelse vil jeg ikke kalle omsorgssvikt, men om hun til stadighet trampet på dine følelser, tråkket på deg og latterliggjorde deg. Kontrollerte deg (utseende=hår, klær, sminke), kom med unødig stygge ondsinnede kommentarer, overså deg og spilte selv et offer vil jeg si det er omsorgssvikt. Fordi det er psykisk mishandling. 

Anonymkode: 87331...46b

• Liker 16
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En enkel hendelse vil jeg ikke kalle omsorgssvikt, men om hun til stadighet trampet på dine følelser, tråkket på deg og latterliggjorde deg. Kontrollerte deg (utseende=hår, klær, sminke), kom med unødig stygge ondsinnede kommentarer, overså deg og spilte selv et offer vil jeg si det er omsorgssvikt. Fordi det er psykisk mishandling. 

Anonymkode: 87331...46b

Det er vel ikke psykisk mishandling at en femåring får klippet håret sitt, ærlig talt. For alt du vet hadde hun fått tyggis i håret, floke etter hårføneren, lekt med en saks rett før, eller så ble hun klippet slik som alle var klippet den gangen. Og så snakker du om klær og sminke på en femåring?!

Anonymkode: c445b...c85

• Liker 12
Skrevet

Jeg sier til datteren min på 11 at jeg snart må klippe henne kort fordi hun steller ikke seg selv i det hele tatt. Hun stritter imot alt av vask, børsting, strikker/hårbånd osv. Ser alltid ut som en rufsetufs.

Anonymkode: b9a03...668

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker vel egentlig at du sannsynligvis hadde en ganske trygg barndom om dette er det verste som skjedde deg. 

Anonymkode: 45fdc...3dd

• Liker 34
Skrevet

Nei, det er ikke omsorgssvikt. Å gruble over det i voksen alder, derimot, er et klassisk snowflakesyndrom. 

Anonymkode: 062d2...aa9

• Liker 27
Skrevet

Det er ikke omsorgssvikt at din mor klippet håret ditt. Må folk slutte å utvanne begrepet omsorgssvikt.

• Liker 4
Skrevet

Du minner meg om en nabojente som også husker at hun ble klippet kort, og klandrer moren for det mange år etterpå.

Det hun ikke husker var at hun og lillesøsteren hadde lekt med saksen kvelden før, og at håret måtte klippes veldig kort fordi de hadde klippet tuster helt inntil hodebunnen med saksen.

Anonymkode: 4ebfa...d9d

• Liker 10
Skrevet

Jeg klippa håret til ungen min kortere fordi hun ville ikke slutte å spise  på håret. Da ble det akkurat så kort at håret ikke kom i munnen. Det var ikke såkalt 'guttekort', men gikk til rett under ørene hele veien rundt.

Anonymkode: 6ec07...d3f

• Liker 2
Skrevet

Leter du med lupe for å finne noe du kan "ta" moren din på? Hun hadde nok en grunn til å klippe håret ditt kort. Vi har alle hatt en episode eller fler hvor vi følte at den voksne tråkket på våre følelser og ikke tok hensyn. Omsorgssvikt var det ikke om det foregikk som du forteller. Selv tok jeg stedatteren min til frisøren og fikk det klippet til rett under ørene, det var nødvendig for håret var pistrete og hun klarte ikke å stelle det. Hun var enig i at vi skulle til frisør, da hun så resultatet begynte hun å gråte, for hun hadde ikke sett for seg at det skulle bli så kort. Hun var misfornøyd da hun skulle på skolen dagen etter, men det ble fort glemt. Skulle tatt seg ut om hun i dag startet en tråd i et forum og lurte på om det var omsorgsvikt.

Anonymkode: 8fbbb...c55

• Liker 9
Skrevet

Da jeg gikk i barnehagen så hadde jeg en gang skamklippet håret mitt selv :laugh: Moren min fikk sjokk :biggrin: Det var litt kjedelig å gå i 17. mai-tog med skamklipt hår men det vokste jo ut igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Ok la oss oppsummere du sitter i voksen alder og grubler over EN episode der moren din klippet håret kort. Smak litt på den setningen der.  Når du så har sittet og smattet litt på den så tar du huet ut av rumpehullet ditt!! Du hadde en så trygg barndom at det er dette du husker. Jeg kan love deg at de som faktisk går gjennom omsorgssvikt ikke tenker at hårklipp er en av de

Anonymkode: b0664...285

• Liker 5
Skrevet

Min far klippet meg kort før en sydentur da jeg var 11. Hadde hatt langt hår, som ikke var problematisk i det hele tatt, men han mente det ville bli for varmt på ferie. Gråt i frisørstolen når frisøren klipte av meg de lange lokkene. Hadde plutselig hår nedfor ørene. I tillegg fikk jeg en stygg lugg. Følte meg så stygg, men de trøstet meg med at jeg kunne jo bare ta luggen til side med en hårspenne. Gråt i flere dager og har alltid følt meg stygg på familiebildene fra den ferien. Tok meg et år eller mer å få like langt hår som jeg hadde hatt. Glemmer det aldri. Faktisk er det en tingene jeg har fortalt at de gjorde feil i oppveksten min. Selv nå som voksen sitter jeg som et spørsmålstegn over at min far, som absolutt ikke bryr seg om sminke og hår, klipte av englekrøllene på dattera si. Fikk aldri tilbake de krøllene igjen. 

Anonymkode: 5bd53...53c

• Liker 5
Skrevet

Mamma klippet av meg alt håret (fra albuelangt til guttekort) fordi jeg nektet å børste meg (altså krangel om det hver eneste dag, ikke fordi jeg EN gang nektet å børste meg). Har aldri tenkt på at det skulle være omsorgssvikt? Det var jo dritstygt, men etter det har jeg aldri igjen vært hårsår 🤣

I tillegg klippet hun alltid panneluggen min selv, skjevt, og bollesveis på broren min. Ikke for å være slem, men vi hadde ikke råd til frisør, og hun er bare ikke særlig flink å klippe. Jeg klipper mitt eget og datteren min sitt hår selv også, men vi har langt hår uten lugg, så det ser man jo ikke forskjell på om det er selvklippet. Særlig ikke datteren sitt, siden det er bølgete. Jeg skulle hatt minst en million i årslønn før jeg hadde følt jeg kunne kaste penger ut vinduet på å gå til frisør altså.

Anonymkode: e8faa...cab

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ikke psykisk mishandling at en femåring får klippet håret sitt, ærlig talt. For alt du vet hadde hun fått tyggis i håret, floke etter hårføneren, lekt med en saks rett før, eller så ble hun klippet slik som alle var klippet den gangen. Og så snakker du om klær og sminke på en femåring?!

Anonymkode: c445b...c85

Leste du innlegget du siterte?

Anonymkode: 76629...6f8

• Liker 4
Skrevet

Hun skulle gitt beskjed om det, at hun skulle klippe det så kort. Hun skulle ikke ledd av meg etterpå når jeg gråt, og til du som snakker om rumpehull og bæsj, tror du må vaske driten av hode ditt. Du vet ingenting om hva jeg har vært igjennom i min oppvekst. Jeg har CPTSD, og får mange dager ødelagt pga min mor. Dette med hårklipp var ikke selve omsorgsvikten. Fikk det bare i minnet en dag. Og begynte å gruble på om det er lov uten barns medbestemmelse. Tenker mye på omsorgsvikt nå, siden jeg vurderer å få barn selv. Må bare sørge for at jeg kan gi mitt barn trygghet og en god oppvekst.

Ts 

Skrevet

Moren min hold meg korthåret helt til 7 klasse Her er det kun det ett av bildene på hennes autoritære stil og min underkuethet, for det falt meg aldri inn å protestere eller klage. Men jeg følte meg så stygg. Men tenkte, fordi min mor alltid underkjente mine følelser og syns jeg var skrullete, at jeg var slem som følte det.

Anonymkode: 84cb0...0c5

• Liker 2
Skrevet

TS, følte du deg generelt sett respektert, trygg og elsket? Det er det som teller. 

Anonymkode: 8acf4...71a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS, følte du deg generelt sett respektert, trygg og elsket? Det er det som teller. 

Anonymkode: 8acf4...71a

Nei. Følte det ikke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...