Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lå i senga å kjente noe begynne å renne, har lekket litt utflod og urin så tenkte det bare var det. Var så trøtt at jeg tenkte at bindet tar det. 

Det fortsatte så jeg spratt opp, liten flekk i senga, kom meg på do å er ikke i tvil mtp farge og lukt. Det er ikke mengder som har kommet så kanskje bare den første hinnen som har sprukket? 

Uansett, nå tør jeg ikke reise meg fra do tilfelle det skal komme et stort splæsj. 

Så hva gjør jeg nå?? 

Skulle tatt en dusj også, men da mister jeg litt oversikt over om det kommer mer vann eller ikke? 

Anonymkode: c22ac...258

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er du på vei? Ring til sykehuset, du har sikkert fått 24/7 telefonnummeret. Hør om det er noe bekymre seg over. 

Anonymkode: 22d04...b50

Skrevet

Du skal inn på sjekk hvis du lekker fostervann. Ring føden og hør med det samme. Før i tiden, da jeg fødte, var det slik at en helst ikke skulle reise seg ved vannavgang hvis ikke hodet var festet, for å unngå navlesnorsfremfall og --avklemming.

Anonymkode: 04b6d...deb

• Liker 1
Skrevet

Du må ringe føden for å sjekkes. Ta på bind og møt opp på føden etter avtale. 

Anonymkode: 0394f...0d7

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal inn på sjekk hvis du lekker fostervann. Ring føden og hør med det samme. Før i tiden, da jeg fødte, var det slik at en helst ikke skulle reise seg ved vannavgang hvis ikke hodet var festet, for å unngå navlesnorsfremfall og --avklemming.

Anonymkode: 04b6d...deb

Det stemmer, fikk samme beskjeden forrige uke på sykehuset. Min ligger i seteleie (termin om noen dager) så fikk beskjed om å ligge mest mulig flatt (også i bilen) og dra fortest mulig til sykehuset. 

Anonymkode: 44b17...54a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, fikk samme beskjeden forrige uke på sykehuset. Min ligger i seteleie (termin om noen dager) så fikk beskjed om å ligge mest mulig flatt (også i bilen) og dra fortest mulig til sykehuset. 

Er dette spesifikt for seteleie? For jeg med første festet ikke hodet seg og jeg spurte om dette, fikk beskjed om at det ikke hadde noe å si og at det var helt vanlig at hodet ikke festet seg - særlig med førstegangsfødende. 

Anonymkode: db344...25e

Skrevet

Enig med de andre, ring føden.

Jeg hadde fostervannslekkasje (liten rift i fosterhinnen) 3 uker før fødselen startet med vannavgang.  (Fødsel 3 uker før termin)
Jeg hadde ingen restriksjoner, men den beskjeden fikk jeg etter sjekk.  Før jeg ble sjekket finn jeg beskjed om å legge meg ned, og ligge flatt til ambulansen kom.

Anonymkode: d7610...227

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette spesifikt for seteleie? For jeg med første festet ikke hodet seg og jeg spurte om dette, fikk beskjed om at det ikke hadde noe å si og at det var helt vanlig at hodet ikke festet seg - særlig med førstegangsfødende. 

Jeg trodde det da legen (på sykehuset) sa det til meg, men er medlem i en termingruppe på Facebook og der var det mange som hadde fått beskjed om det samme, men de hadde babyer i hodeleie, som ikke hadde festet seg enda. Mange hadde fått beskjed om å legge seg ned og ringe ambulanse. (Det fikk jeg beskjed om at ikke blir brukt til det formålet lenger da, men måtte passe på å ligge mest mulig flatt og ikke «hoppe rundt») 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det med at hodet ikke har festet seg er vel mer vanlig for flergangsfødende. Hos førstegangsfødene kan det feste seg lenge før fødsel, mens hos flergangsfødende trenger det ikke feste seg før rett før/i fødsel. 

• Liker 2
Skrevet

Når du lekker fostervann skal du legge deg ned med en gang, helst på venstre side derom hodet ikke er festet eller du er usikker. Ring deretter føden for instrukser. Hvor langt på vei er du? 

Anonymkode: 16525...a1d

Skrevet

Først og fremst! Hvor langt på vei er du? Har du fått bekreftet at hodet har festet seg? Legg deg ned, ikke dusj, men ring føden! Lykke til❤️

Anonymkode: 58052...745

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo førstegangsfødende hvor man kan forvente st hodet festes🤔

Anonymkode: f929a...3f5

• Liker 2
Skrevet

Dette med å legge seg ned er faktisk utdatert info ifølge min jordmor. Jeg hadde også forstervannslekkasje, hadde gått med det i noen dager og ble satt i gang når jeg kom inn for sjekk. Pga infeksjonsfare skal man altså settes i gang om man lekker fostervann. 

Anonymkode: cbdb6...f58

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med å legge seg ned er faktisk utdatert info ifølge min jordmor. Jeg hadde også forstervannslekkasje, hadde gått med det i noen dager og ble satt i gang når jeg kom inn for sjekk. Pga infeksjonsfare skal man altså settes i gang om man lekker fostervann. 

Ikke alltid man setter igang. Men da skal man overvåkes (f.eks lekkasje fra uke 28 )

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid man setter igang. Men da skal man overvåkes (f.eks lekkasje fra uke 28 )

jeg mente naturligvis at man settes i gang om man er rundt termin.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har vel en regel om igangsetting innen 48 timer etter vannavgang/lekkasje. (Om man er til termin) hvertfall var det praksisen da jeg fødte i 2015, men kan godt være det er nye retningslinjer nå. 

Skrevet

Da jeg begynte å lekke fostervann for ett år siden (barnet er ett år nå) fikk jeg beskjed av føden å komme inn etter 48 timer om fødselen ikke var startet skikkelig. Ingen spørsmål om hodet hadde festet seg eller noe. Ingen beskjeder om å ligge rolig heller. Fikk bare beskjed om å ta på bind, og ringe hvis riene ble regelmessige eller vannet var misfarget. 

uansett, håper det går fint med deg!

Anonymkode: 5fce3...471

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg begynte å lekke fostervann for ett år siden (barnet er ett år nå) fikk jeg beskjed av føden å komme inn etter 48 timer om fødselen ikke var startet skikkelig. Ingen spørsmål om hodet hadde festet seg eller noe. Ingen beskjeder om å ligge rolig heller. Fikk bare beskjed om å ta på bind, og ringe hvis riene ble regelmessige eller vannet var misfarget. 

uansett, håper det går fint med deg!

Anonymkode: 5fce3...471

Lakk fostervann selv, kom inn til undersøkelse på sykehus. Fødsel ble først satt i gang 3 dager etter vannavgang. Ulik praksis på ulike sykehus. Var inne hver morgen for sjekk av feber osv. Infeksjonsfaren er stor etter vannavgang. Ikke bad, ikke ha sex. Vær oppmerksom på alle tegn til infeksjon. Men det viktigste her: DU MÅ RINGE FØDEN OG SNAKKE MED DE

Anonymkode: 00217...5f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...