Gå til innhold

Familiemedlem som både har mye empati, men også kan virke stygg med andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nært familiemedlem føler jeg har to personligheter. Hen kan ha mye empati. Kan lett ta til tårene om hen hører noe trist om andre osv. Det kan påvirke hen mye og følelsene kan ta overhånd. Men hen kan også ha en annen side. Hen kan forsøke å sette folk opp mot hverandre, vri om på ting andre sier (virker meningen for at ting skal bli misforstått), kan komme med litt ubehagelige kommentarer som kan såre andre, kan finne på selv å fortelle hva andre føler (f.eks "Nå er du....") uten å faktisk spørre personen (ofte er ikke følelsen riktig heller). Er også veldig opptatt av fasaden. 

Hvorfor er noen personer slik? Og hvordan forholder man seg til de? 

Anonymkode: 45bba...717

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også legge til at personen kan prøve å bestemme mye. Kan merkbart bli irritert om ikke ting går hen sin vei. Ikke ordentlig sint, men man ser det liksom på hele ansiktsuttrykket, øynene osv. Og dersom hen ikke får viljen så virker det som ønsket om at andre skal mislykkes kommer sterkere. Kan finne på å si negative ting om folk. Kan også ofte kommentere f.eks personer på tv som kan se litt rar ut. Ikke alltid de er så rar, men virker som hen bare må finne noe å pirke på. Kan også komme med usannheter for å få folk på sin side. 

Skrevet

Høres ut som den narsissistiske broren min som både har kone og barn. Lurer virkelig på om du er kona. Han oppfører seg sånn mot oss søsken i hvertfall. Valgt å ha mindre med han å gjøre og håper inderlig at kona innser hvor stort psykopat han er. Han sårer med kommentarene sine og er egentlig helt empatiløs. Han later som at han er medfølende, men innerst inne tror jeg han gir blanke faen. Det er bare noen dager hvor han er i godt humør at han er grei. Kjenner du deg igjen? Løp! 

Anonymkode: 8c850...ac8

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som den narsissistiske broren min som både har kone og barn. Lurer virkelig på om du er kona. Han oppfører seg sånn mot oss søsken i hvertfall. Valgt å ha mindre med han å gjøre og håper inderlig at kona innser hvor stort psykopat han er. Han sårer med kommentarene sine og er egentlig helt empatiløs. Han later som at han er medfølende, men innerst inne tror jeg han gir blanke faen. Det er bare noen dager hvor han er i godt humør at han er grei. Kjenner du deg igjen? Løp! 

Anonymkode: 8c850...ac8

Er ikke sammen med denne personen. Hen kan være enormt forståelsesfull og vise masse empati. Virker kanskje ikke helt å klare å styre følelsene sine da. Kan gråte osv. 

Men så virker det som empatien forsvinner. For man kan vel ikke ha empati når man forøker å sette folk opp mot hverandre, komme med negative uttalelser osv. Disse uttalelsene har jeg inntrykk av er for å få andre til å reagere negativt på den/de personene. 

Pga. personen er nært så holder jeg meg ikke helt unna, men jeg har trukket meg mer unna nå enn tidligere. Men jeg er jo redd for at andre kan bli fortalt usannheter om meg f.eks. Slik jeg blir fortalt om andre. 

Skrevet

Spørs om det faktisk er empati eller om det er søken etter oppmerksomhet ved å gråte åpenlyst og slikt. 

• Liker 1
Skrevet

Høres helt ut som et familiemedlem av meg slik du beskriver det. Vedkommende har holdt på sånn i årevis og skapt masse drama og krig i familien og andre nære relasjoner, jeg tror nok hen hadde kvalifisert til en narcissistisk diagnose..

Anonymkode: 364ab...553

Skrevet

Høres akkurat ut som meg! Jeg har empati, er lettrørt som bare det (gråter på juleforestillinger på barneskolen f. eks) og bryr meg veldig om andre og at de skal ha det godt. Men dette er folk jeg liker og synes om. Er det derimot folk jeg ikke er så begeistret for/folk jeg gjerne vil ha ned fra sin høye hest e.l., kan jeg være skikkelig bitch, overdrive negative ting om de som jeg sier til andre, komme med krasse kommentarer for å sette de på plass osv. Vet ikke hva slags navn det har, men jeg er sikkert narcissist eller noe...? Hvorfor jeg er slik, vet jeg ikke, og skulle gjerne forandret meg, men samme hvor mye jeg prøver så klarer jeg det ikke. År med mobbing/utestengelse i barndommen/ungdommen kan kanskje ha noe å si. Eller det å vokst opp i et tyranni og utsatt for seksuelle overgrep fra en omsorgsperson. Jeg vet ikke....

Anonymkode: 900c1...f02

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...