AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Har nylig kjøpt bolig, men ikke overtatt og overført pengene enda. Har sett på boligen flere ganger og undersøkt det meste som er naturlig å sjekke, overalt hvor man kommer til. I går møtte vi selger for å avtale noen ting, hvor han forteller at det er mus på loftet (kaldloft). Han pleier å ha ute feller, og de kommer seg visst opp gjennom første etasje. Jeg tenkte ikke så mye over dette med en gang, og glemte å spørre mer om det. Tenkte først det er vanlig med et par mus som kommer seg inn, så lenge husene ikke er nye. Men jeg aner jo ikke om det kan være snakk om større skader pga mus? Selger har krysset av «nei» i egenerklæring på punktet om mus, selv om han tydeligvis vet om det. Hva bør jeg gjøre nå? Har som sagt ikke overført pengene, men ikke blitt opplyst om dette før etter akseptert bud. Om jeg overfører penger og senere finner større skader, vil jeg miste rett på å klage? Eller burde jeg prøve å sjekke mer om dette på forhånd? Anonymkode: ddb9a...ec2
altflyter Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Ta kontakt med megler med en gang! Selger har løyet i egenerklæringen. Hva mer lyver han om? 23
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Takk for svar! Men kan vel fort bli ord mot ord? Jeg vil gjerne beholde boligen, men ikke få noen kostbare overraskelser. 😕 Anonymkode: ddb9a...ec2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har nylig kjøpt bolig, men ikke overtatt og overført pengene enda. Har sett på boligen flere ganger og undersøkt det meste som er naturlig å sjekke, overalt hvor man kommer til. I går møtte vi selger for å avtale noen ting, hvor han forteller at det er mus på loftet (kaldloft). Han pleier å ha ute feller, og de kommer seg visst opp gjennom første etasje. Jeg tenkte ikke så mye over dette med en gang, og glemte å spørre mer om det. Tenkte først det er vanlig med et par mus som kommer seg inn, så lenge husene ikke er nye. Men jeg aner jo ikke om det kan være snakk om større skader pga mus? Selger har krysset av «nei» i egenerklæring på punktet om mus, selv om han tydeligvis vet om det. Hva bør jeg gjøre nå? Har som sagt ikke overført pengene, men ikke blitt opplyst om dette før etter akseptert bud. Om jeg overfører penger og senere finner større skader, vil jeg miste rett på å klage? Eller burde jeg prøve å sjekke mer om dette på forhånd? Anonymkode: ddb9a...ec2 «Stopp boligsvindel» heter en side på Facebook. Still spørsmålet ditt der så får du mange gode og adekvate svar. Anonymkode: c5bda...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: «Stopp boligsvindel» heter en side på Facebook. Still spørsmålet ditt der så får du mange gode og adekvate svar. Anonymkode: c5bda...7b8 Takk! TS Anonymkode: ddb9a...ec2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Ta kontakt med advokat Andreas Møller! Ingen over, ingen ved siden av! Han vet hva du bør gjøre. Anonymkode: 3b10e...90f 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med advokat Andreas Møller! Ingen over, ingen ved siden av! Han vet hva du bør gjøre. Anonymkode: 3b10e...90f Andreas Møller og flere andre advokater er inne og kommenterer på «Stopp boligsvindel» Anonymkode: c5bda...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 Selger har krysset «nei» på om han er kjent med at det har vært skadedyr i boligen, men forteller likevel om dette før overtagelse ? Anonymkode: f443a...cfc 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selger har krysset «nei» på om han er kjent med at det har vært skadedyr i boligen, men forteller likevel om dette før overtagelse ? Anonymkode: f443a...cfc Ja, stusset og på det. Vet at det er nokså normalt at mus kan komme seg inn, så ikke nødvendigvis krise. De trenger ikke å ha forårsaket mye skade, men det er jo uvisst. Hadde vært bedre om de bare var ærlige på det, for nå lurer jeg mer på hvorfor de krysset nei med viten og vilje. Facebooksiden jeg ble anbefalt har ikke sjekket medlemsforespørselen, så har enda ikke kommet inn der. Vegrer meg litt for å ta det opp med megler, uten å ha det skriftlig at boligeier er kjent med mus, for megler er vel mer «på lag» med selger? Kan han bare nekte for det hvis jeg nå tar det opp? TS Anonymkode: ddb9a...ec2
Drizzt Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 (endret) Her har selger løyet i egenerklæringen. Si ifra til megler og kontakt advokat. Du kan tilbakeholde noe av pengene på grunn av det hvis du tross alt vil ha boligen. Endret 25. september 2020 av Drizzt 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Som du selv sier, vanskelig å bevise noe som kun er sagt. Men jeg ville konfrontert megler med det, og forlangt at selger innhenter profesjonell hjelp før overtagelse. Vi overtok et rekkehus en gang, og kort tid etter hørte vi krafsing i soveromsveggen. Vi fikk inn firma som laget hull i etasjeskillet og la ut gift. Tok ikke lange stunden før krafsingen stoppet. Skaffet oss katt og. Aldri mer mus i vårt hus. Anonymkode: 67b2d...428
addict Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Send eier en melding og spør om han vet hvor de musene han nevnte kommer seg inn og om det er ofte. Eller andre spørsmål rundt det. Svarer han skriftlig rundt det så har du det sikret at han visste om dette. 10
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 Finn et hus som ikke har mus på mørkloftet...det skjer alltid, at de trekker inn der de kan når kulda kommer. Anonymkode: da346...101 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn et hus som ikke har mus på mørkloftet...det skjer alltid, at de trekker inn der de kan når kulda kommer. Anonymkode: da346...101 Mus og rotter kan gjøre store skader om det pågår over tid, noe det kan virke som om selger mellom linjene har informert muntlig om. Så da er det viktig at ts får klarhet i dette, slik at utgiftene plasseres der de skal. Anonymkode: 67b2d...428 1
addict Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn et hus som ikke har mus på mørkloftet...det skjer alltid, at de trekker inn der de kan når kulda kommer. Anonymkode: da346...101 Det skal uansett informeres om. Lekkert når de begynner of bygge bol og dø inni veggene. Den lukta unner jeg ingen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #16 Skrevet 26. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Mus og rotter kan gjøre store skader om det pågår over tid, noe det kan virke som om selger mellom linjene har informert muntlig om. Så da er det viktig at ts får klarhet i dette, slik at utgiftene plasseres der de skal. Anonymkode: 67b2d...428 Takker for alle svar! Har snakket med selger, og har inntrykk av at det nok har vært et vedvarende/jevnlig problem i minst 10-20 år. Dette fordi stedet de kommer inn ganske enkelt ikke har vært tett siden bygging. Men det betyr at de også har funnet seg vei opp gjennom vegg. Virker som det hovedsakelig er sesongbasert, at de trekker inn om høsten og bor over vinteren. Selger sa de bare har vært på loftet, ikke inne i selve huset. Har inntrykk av at han ser på dette ganske bagatellmessig, og mest av alt krysset nei bare for å unngå mer styr eller spørsmål rundt det. Eventuelt for å unngå en liten trekk i verdi. Skal også sies at dette er litt utenfor by, hvor det kanskje er mer akseptert at det bare er sånn. Men likevel, synes det er feil å krysse nei? Som noen sier, kan jo forårsake skade på isolasjon, treverk og ledninger. TS Anonymkode: ddb9a...ec2 1
addict Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for alle svar! Har snakket med selger, og har inntrykk av at det nok har vært et vedvarende/jevnlig problem i minst 10-20 år. Dette fordi stedet de kommer inn ganske enkelt ikke har vært tett siden bygging. Men det betyr at de også har funnet seg vei opp gjennom vegg. Virker som det hovedsakelig er sesongbasert, at de trekker inn om høsten og bor over vinteren. Selger sa de bare har vært på loftet, ikke inne i selve huset. Har inntrykk av at han ser på dette ganske bagatellmessig, og mest av alt krysset nei bare for å unngå mer styr eller spørsmål rundt det. Eventuelt for å unngå en liten trekk i verdi. Skal også sies at dette er litt utenfor by, hvor det kanskje er mer akseptert at det bare er sånn. Men likevel, synes det er feil å krysse nei? Som noen sier, kan jo forårsake skade på isolasjon, treverk og ledninger. TS Anonymkode: ddb9a...ec2 Selvfølgelig er det feil. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #18 Skrevet 26. september 2020 Skaff deg katter Anonymkode: 68701...36b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #19 Skrevet 26. september 2020 I naturen er det jo mus. I mitt barndomshjem hadde vi flaggermus i pipa. de flaksa i ring rundt huset om natta. Mus hadde vi sikkert også.. tenker slik er overalt siden de bor i naturen. Du kan jo sette ut feller? Anonymkode: 68701...36b 1
Hmmmmmm Skrevet 26. september 2020 #20 Skrevet 26. september 2020 Jeg har hatt mus i uinnredet 2 etg. Det i nytt hus altså. Det er ikke så unormalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå