Gå til innhold

Hvor kan jeg få hjelp med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg få hjelp med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse om jeg er over 30? Trenger desperat hjelp, men vanskelig å få hjelp. 

Anonymkode: dfcb3...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kan jeg få hjelp med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse om jeg er over 30? Trenger desperat hjelp, men vanskelig å få hjelp. 

Hvem gav deg diagnosen? Regner med det er en psykolog/ psykiater? Hvilke oppfølging fikk du videre? 

Anonymkode: e0885...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem gav deg diagnosen? Regner med det er en psykolog/ psykiater? Hvilke oppfølging fikk du videre? 

Det mistenkes at jeg har det, så må jo få hjelp til å finne ut av det. Er altfor dyrt med private. Er sykmeldt for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pleier ha dbt grupper på dps 

Anonymkode: 61a52...f65

Hva er dbt? Jeg blir ikke henvist til dps, jeg må finne noen på privaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dbt? Jeg blir ikke henvist til dps, jeg må finne noen på privaten. 

Hvem mistenker at du har det? Er jo ikke bare for en lege å slenge ut en mulig diagnose uten å følge det opp. Om du ikke blir henvist til DPS kan du be om henvisning til psykolog med avtale, da betaler du egenandel som hos vanlig lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mistenkes at jeg har det, så må jo få hjelp til å finne ut av det. Er altfor dyrt med private. Er sykmeldt for tiden. 

Hvem mistenker det? Du selv? Du skriver at du har denne diagnosen og trenger hjelp.. videre i innlegget sitt kommer det fram at du ikke er utredet for det. Ikke sett diagnoser på deg selv som du ikke har. mistenker du selv at det kan være noe galt må du kontakte fastlegen din, forklare bekymringene dine og få en henvisning til utredning. Du sier du er sykmeldt. For hva? Hva har legen sykmeldt deg for? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem mistenker det? Du selv? Du skriver at du har denne diagnosen og trenger hjelp.. videre i innlegget sitt kommer det fram at du ikke er utredet for det. Ikke sett diagnoser på deg selv som du ikke har. mistenker du selv at det kan være noe galt må du kontakte fastlegen din, forklare bekymringene dine og få en henvisning til utredning. Du sier du er sykmeldt. For hva? Hva har legen sykmeldt deg for? 

Jeg er sykmeldt for at jeg ikke klarer mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er å bli henvist til dps for utredning og behandling. Har selv gått der i mange år. Er 36 år. Det er noe her du utelater å informere om.

Anonymkode: a9c01...3dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Har ikke en slik diagnose før den er satt av en psykolog. Hvis fastlegen mistenker må han henvise deg og det finnes avtalespesialister utenfor dps og du kan henvises begge steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut om nærmeste DPS poliklinikk tilbyr DBT-behandling! Det betyr dialektisk adferdsterapi og fungerer ofte veldig godt på EUPF og andre lignende lidelser.

Anonymkode: 8dae4...806

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er å bli henvist til dps for utredning og behandling. Har selv gått der i mange år. Er 36 år. Det er noe her du utelater å informere om.

Får du ikke hjelp på personlighetsklinikken Ullevål? Jeg utelater ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Duff skrev:

Du Har ikke en slik diagnose før den er satt av en psykolog. Hvis fastlegen mistenker må han henvise deg og det finnes avtalespesialister utenfor dps og du kan henvises begge steder. 

Jeg mistenker det, og de rundt meg mistenker det, og da må jeg finne ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut om nærmeste DPS poliklinikk tilbyr DBT-behandling! Det betyr dialektisk adferdsterapi og fungerer ofte veldig godt på EUPF og andre lignende lidelser.

Men er det ikke lang ventetid der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal til for at legen henviser en til dps? Jeg ble henvist uten å omtrent fortelle alt. Og tror ikke jeg har en sånn type lidelse, har det bare vanskelig. 

Anonymkode: a726d...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal til for at legen henviser en til dps? Jeg ble henvist uten å omtrent fortelle alt. Og tror ikke jeg har en sånn type lidelse, har det bare vanskelig. 

Anonymkode: a726d...892

Min erfaring, og det jeg har blitt fortalt, er at DPS bare tar inn folk om det er ganske prekært. Det er i utgangspunktet ment som en midlertidig løsning og ikke et langvarig behandlingstilbud. Noen er hos DPS noen få måneder før de blir henvist til psykolog med avtale, andre er litt lenger, det avhenger av hva som er galt og hvor lang ventetid det er for å komme til en psykolog med avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er det MBT (mentaliseringsbasert terapi) som er mest vanlig ved EUPF.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke hjelp på personlighetsklinikken Ullevål? Jeg utelater ingenting. 

Nei jeg får behandling på dps. Om de tar deg inn som pasient avhenger av lidelsestrykket og funksjonsfallet du har fått. Er du skikkelig dårlig er det kort ventetid. Særlig om du er blitt sykemeldt fra jobb, har barn osv går det ofte fort. Jeg måtte bare vente noen få uker. Men jeg var veldig deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjelp av naboen til å ringe til en psykiater vedkommende kjente. Hun hadde lang ventetid, men anbefalte noen psykologer og psykiatere jeg kunne kontakte. Så får jeg se hva som skjer. Syns det er rart at det ikke er noe hjelp å få i Norge når man sliter. At det skal være så vanskelig å finne frem på egenhånd... Man kunne hjulpet og reddet flere tilbake til livet om det hadde vært nok kapasitet. Ville tro regjeringen ville prioritere helse? 

Uansett, jeg er snart 40 og har ingen barn. Har aldri hatt kjæreste heller. Har falt helt ut av samfunnet. Senest igår gikk jeg en kveldstur, og plutselig kom det noen gående inn foran meg fra en sidevei, og jeg gikk bak de. Da kjente jeg er raseri inn meg og jeg ville kjefte på og be de komme seg til helvete ut av veien. Så kom en bil kjørende nedover forbi meg og det ble for mye for meg og jeg hadde lyst til å stoppe bilen og kjefte på de for at de kjørte der og plaget meg de òg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...