Gå til innhold

Lavkarbo, hvor mye karbohydrater per dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 170 cm og veier nå 120 kg. Skal begynne med vektreduksjon, fastlegen anbefalte meg lavkarbo. 

Har lest meg litt opp på lavkarbo. Men er usikker på om jeg skal ligge på 100g, 50g eller 20g med karbohydrater om dagen? 

I første omgang er målet 90 kg for å kunne søke om assistert befruktning. Og alder tatt i betraktning så er det kanskje greit å nå det målet før et år er gått. 

Forstår at å ligge på 20g karbohydrater er mest effektivt. Men er det helt utenkelig å gå ned 30kg med 50-100g karbohydrat innen et år? 

Anonymkode: 2b113...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt feil spørsmål. Nyttige spørsmål er sånn som dette: Er det forsvarlig og fysisk mulig for en på 170 cm og 120 kg å gå ned 30 kilo på et år? Har karbohydratinntak isolert sett noen som helst betydning for vektnedgang? Hvorfor anbefalte legen lavkarbo? Hvorfor sa ikke legen samtidig hvor lavt jeg skulle ligge? Hva legger jeg i ordet effektivt? Hva har stoppet meg i å gå ned i vekt til nå?

Anonymkode: cf718...0d1

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil spørsmål. Nyttige spørsmål er sånn som dette: Er det forsvarlig og fysisk mulig for en på 170 cm og 120 kg å gå ned 30 kilo på et år? Har karbohydratinntak isolert sett noen som helst betydning for vektnedgang? Hvorfor anbefalte legen lavkarbo? Hvorfor sa ikke legen samtidig hvor lavt jeg skulle ligge? Hva legger jeg i ordet effektivt? Hva har stoppet meg i å gå ned i vekt til nå?

Jeg spør om det jeg spør om. Innlegget mitt er kortfattet, så hva som ligger utenfor den informasjonen der, er ikke noe jeg deler her. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør om det jeg spør om. Innlegget mitt er kortfattet, så hva som ligger utenfor den informasjonen der, er ikke noe jeg deler her. 

Og det viktigste: Ønsker jeg faktisk å gå ned i vekt?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det viktigste: Ønsker jeg faktisk å gå ned i vekt?

Igjen, dette er ikke informasjon jeg deler her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ønsket «hele livet» å veie mindre og føle meg slank. Men kan ikke si jeg har prøvd så hardt for å sette meg inn i det eller prøve å få det til. Nå etter å ha gått ned 10 kg på 10 uker, må jeg si jeg er oppgitt over å ikke ha prøvd tidligere. 

Og da er mitt spørsmål til deg, hvorfor er 50 eller 100g karbohydrater et alternativ når du vet det går raskere om du ligger på 20g?

Jeg ligger på 15-20g, og lever godt med det. Men DU må ønske å gå ned. Ikke bare for å få barn eller fordi legen sier det. Du må ha så lyst at det er motivasjon i seg selv. Det var det jeg manglet i «alle de år». 

Anonymkode: 7445c...8a4

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil anbefaler deg å lese boken "Selvforsvar mot overvekt" av Øyvind Torp, han forklarer på en veldig god måte hvordan man bør bygge opp kosthold (lavkarbo), komme inn i gode rutiner, hindre tilbakefall og hvorfor man skal/ikke skal spise ulike typer mat. Leste den i sommer (noe motvillig, var egentlig skeptisk til lavkarbo), ble veldig inspirert og la om kosten etter sommeren. Har allerede gått ned langt over 10 kg på under 2 mnd, var nesten like tung som deg til å begynne med.

Jeg lastet ned betalversjonen av Lifesum og valgte enkel lavkarbo der (du kan bytte underveis om du vil det), da kan du ha 100 g karbohydrat i kosten. Syns det var greit å begynne med noe som var overkommelig, og ikke for strengt med en gang. Viktig å kjenne på følelsen av å lykkes for å holde oppe motivasjonen. Jeg har veid og ført pinlig nøyaktig, og lærte egentlig ganske fort hva som var greit og ikke, hvor store porsjonene bør være, hva som har mye/lite karbo og hvordan jeg bør bygge opp måltider og matplan for dagen. Etterhvert som ukene har gått spiser jeg mye mindre karbo, og ligger nå på 30-50g pr dag. Noen dager er jeg helt nede på 10-15, andre dager opp mot 80, men så lenge vekten går ned er jeg fornøyd. Skulle jeg begynt strikt med en gang er jeg ikke sikker på å ha klart det. Vil heller ikke gå for fort ned i vekt, da jeg er redd for å få mye overskuddshud om det skulle skje, så jevn nedgang på 1 kg +/- i uken er jeg veldig fornøyd med. Et viktig poeng for min del er at jeg på lavkarbo for første gang på mange år ikke føler meg konstant sulten, så jeg craver ikke mat og snop hele tiden. Det å kjenne seg mett er en stor, stor del av suksessfaktoren her. Jeg fyller heller ikke "tillatt" kalorimengde pr dag, så det å ligge i konstant kaloriunderskudd er nok en like viktig bidragsyter til vektnedgangen som bare å kutte karbohydrater. F.eks beregnet Grete Roede at jeg skulle spise 2600 kcal om dagen, Lifesum sier 2000 og jeg spiser reelt ca 13-1400 pr dag. 

Kjøpte meg også Jane Faerber sine bøker "Keto" og "Keto på 4 uker" som inneholder masse nyttig informasjon og gode oppskrifter, selv om man ikke tenker å leve på strikt lavkarbo. 

Anonymkode: bffa3...de5

• Liker 1
Skrevet

Du kan fint gå ned ved å spise 50-100g karbohydrater om dagen. Men jeg tenker at du kanskje ser på lavkarbo som en snarvei for å gå ned masse og fortsatt spise egg og bacon til frokost. Det stemmer ikke. Du må fortsatt telle kalorier. 

Fokuser på å kutte bort det åpenbare. Null sukker, null hvitt mel, ingen poteter. Spis magre kjøttprodukter, magre meieriprodukter, kylling og fisk. Spis gjerne noe frukt, og masse grønnsaker. Unngå for mye mettet fett. Hjemmelaget suppe til middag er kjempefint. Så er det ingen problem å gå ned 30 kg på et år, selv om du får noe karbohydrater fra grønnsaker, frukt og bær. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...