Gå til innhold

Kalium nivå går ikke opp tross tilskudd og kaliumrik kost...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er nå inneliggende på sykehus med lit lav kalium verdi. Verdien lå på 2,5 og jeg fikk 1 liter med 40mmol kalium/l IV så den økte til 3,2. Nå idag har jeg fått 4x 750mg i tablettform + jeg har spist mat med et kalium innhold på rundt 4000mg. 

Allikevel viser nyeste blodprøven 3,2.

Er det noen som har peiling på hvorfor den ikke rikker seg? Eller har en idé? Spurte spl men hun visste ikke og er ikke lege her akkurat nå.. 

Og for de som er flinke med medikamenter gsånn. Hvor mange mg er egentlig 40mmol kalium i en liter IV væske?? 

Anonymkode: cd066...c61

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er nå inneliggende på sykehus med lit lav kalium verdi. Verdien lå på 2,5 og jeg fikk 1 liter med 40mmol kalium/l IV så den økte til 3,2. Nå idag har jeg fått 4x 750mg i tablettform + jeg har spist mat med et kalium innhold på rundt 4000mg. 

Allikevel viser nyeste blodprøven 3,2.

Er det noen som har peiling på hvorfor den ikke rikker seg? Eller har en idé? Spurte spl men hun visste ikke og er ikke lege her akkurat nå.. 

Og for de som er flinke med medikamenter gsånn. Hvor mange mg er egentlig 40mmol kalium i en liter IV væske?? 

Man skal egentlig ikke google seg grønn på ting, men jeg liker å vite alle muligheter, alle små usannsynlige sjeldne tilstandene.

Men her er noen grunner til lavt kalium (postassium) nivå:

https://medlineplus.gov/ency/article/000479.htm

Kanskje du kan sjekke om noen av disse kanskje stemmer overens med deg :) 

Anonymkode: d3bf3...230

Skrevet

Kalium har en molmasse på 39 g/mol. 40 mmol = 0,04 mol. Ganger vi de sammen får vi ca 1,6 g. Altså 1,6 gram per liter. 

Det du har fått ellers er 7 gram. Tilsammen litt mer enn dobbel anbefalt daglig dose. 

Antar verdiene 2,5 og 3,2 er mmol per liter i blodet (?). Hvis det stemmer økte mengden i blodet med ca 0,16 gram. 

Tallene er veldig omtrentlige, med noen antakelser og forenklinger. Jeg kan kjemi, men ikke medisin og biologi. 

Kalium er jo vannløselig og kan skilles ut med urinen. Med de dosene du har vil jeg anta at det ikke vil gå såpass fort å få økt konsentrasjonen om utgangspunktet var mangel på kalium. Særlig hvis årsaken til mangelen på kalsium er uavklart. 

Ikke ta noe av dette for sannhet, snakk med lege og få svar du kan stole på. 

• Liker 1
Skrevet

1mmol kaliumklorid tilsvarer 74,5 mg kaliumklorid (kilde: felleskatalogen). Så du fikk 2980 mg i går. I dag fikk du 3000 mg i tablettform. Dvs det samme.

Får du vanndrivende? Eller tisser mye av deg selv? 

Anonymkode: e2db2...fa9

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, stan said:

Kalium har en molmasse på 39 g/mol. 40 mmol = 0,04 mol. Ganger vi de sammen får vi ca 1,6 g. Altså 1,6 gram per liter. 

Det du har fått ellers er 7 gram. Tilsammen litt mer enn dobbel anbefalt daglig dose. 

Antar verdiene 2,5 og 3,2 er mmol per liter i blodet (?). Hvis det stemmer økte mengden i blodet med ca 0,16 gram. 

Tallene er veldig omtrentlige, med noen antakelser og forenklinger. Jeg kan kjemi, men ikke medisin og biologi. 

Kalium er jo vannløselig og kan skilles ut med urinen. Med de dosene du har vil jeg anta at det ikke vil gå såpass fort å få økt konsentrasjonen om utgangspunktet var mangel på kalium. Særlig hvis årsaken til mangelen på kalsium er uavklart. 

Takk. Men skjønner ikke hvordan kaliumverdien i blodet kan ha økt så mye av den lille mengden jeg fikk igår og ingenting av det jeg fikk idag? (fra 2,5 til 3,2 også ingenting mer..) 

Sist jeg mottok behandling av det samme gikk kaliumen fra 2,6 til 3,6 på kun en liter nacl 40mmol kalium + én tablett 750mg.

Gir ikke mening i hodet mitt:( 

Skal høre med lege imorgen. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

1mmol kaliumklorid tilsvarer 74,5 mg kaliumklorid (kilde: felleskatalogen). Så du fikk 2980 mg i går. I dag fikk du 3000 mg i tablettform. Dvs det samme.

Får du vanndrivende? Eller tisser mye av deg selv? 

Tar ikke vanndrivende. Tisser helt normalt mye. 

Skrevet

Kanskje ideen om at melk og melkeprodukter er positive er feil?

Anonymkode: 7c0dc...660

Skrevet

Jeg leste faktisk i dag om en som døde pga. lavt kaliumnivå fordi han hadde spist alt for mye lakris. Kan vist påvirke. Du har vel ikke spist mye av det?

Ellers er det best å spørre legen og ikke her. 

Anonymkode: fe3f5...c9d

Skrevet
13 minutter siden, stan said:

Har ikke kalsiumangel.  Skyldes trolig grunnet oppkast. 

Syntes også det er rart siden legene igår mente at jeg mest sannsynlig ville ha en normalverdi idag tidlig og kunne dra hjem. Men det skjedde ikke akkurat.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ideen om at melk og melkeprodukter er positive er feil?

Anonymkode: 7c0dc...660

Hæ? 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg leste faktisk i dag om en som døde pga. lavt kaliumnivå fordi han hadde spist alt for mye lakris. Kan vist påvirke. Du har vel ikke spist mye av det?

Ellers er det best å spørre legen og ikke her. 

Anonymkode: fe3f5...c9d

Spist en boks Lakerol, ikke noe mer enn det.. 

Skrevet

Når tok du siste blodprøven, var det på kveldsrunde eller i morges/formiddag?

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? 

Spist en boks Lakerol, ikke noe mer enn det.. 

Dropp lakris fra nå, og se om det hjelper.

Skal ikke se bort fra at den esken kan ha påvirket opptaket ditt.

Rart de ikke har nevnt dette på sykehuset.

Anonymkode: b4cc8...96e

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Når tok du siste blodprøven, var det på kveldsrunde eller i morges/formiddag?

Kl 9 ikveld. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dropp lakris fra nå, og se om det hjelper.

Skal ikke se bort fra at den esken kan ha påvirket opptaket ditt.

Rart de ikke har nevnt dette på sykehuset.

Anonymkode: b4cc8.96e

Hmm, trodde det vsr ganske mye som skulle til for å påvirke opptaket egentlig? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...