Gjest LoisLane Skrevet 24. juli 2005 #1 Skrevet 24. juli 2005 Går det an å lage hjemmelaget is uten egg? har en ltien eggeallergiker som også har lyst på is. Tenker på kremfløtebasert is, ikke saftis.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2005 #2 Skrevet 24. juli 2005 Egg er jo en viktig ingrediens i hjemmelaget fløteis... Jeg ville prøvd å lage en fromasj (fruktgelé og krem) og frosset den. Tenk på alle "mainstram-spisesteder" inkl. Danskebåten som har stående buffet, der har de fromasjer som tas fra fryseren, og de er faktisk bedre frosne enn opptinte...
Elanor Skrevet 24. juli 2005 #3 Skrevet 24. juli 2005 Jeg har en bok om iskremlaging hjemme. På de fleste oppskriftene skal det være egg, i de fleste tilfeller eggeplommer, men på et par av dem, står det eggehviter (kan sløyfes)i oppskriften. Konsistensen blir ikke den samme, men smaken blir den samme. Den ene er laget på yogurt, den andre på kremfløte.
Gjest LoisLane Skrevet 24. juli 2005 #4 Skrevet 24. juli 2005 Jeg fant en oppskrift selv - is er laget og spist - nam! Sitronis 2 sitroner 75 g melis 1 1/2 dl kremfløte Skrell sitronene med potetskreller og kok dem i lake av melis og 1 dl vann i 20 - 25 minutter. Avkjøl, sil av skallet og bland med saften fra sitronene. Pisk kremfløten og ha i sitronlaken litt etter litt. Ha i ismaskin eller fryser. Denne isen blir veeeldig sur - noe jeg elsker! Det går vel an å ha i mer melis for dem som liker den søtere. Appelsiner går også an å bruke. Mannen min fikk helt skrumpetryne av en liten bit av isen... Du bør nok like sitroner!
Gjest piaf Skrevet 24. juli 2005 #5 Skrevet 24. juli 2005 Det står en oppskrift på yoghurtis i Jamie Olivers tredje bok (den guloransje) som etter det jeg husker kun inneholder gresk yoghurt, frosne bær og flytende honning etter smak.
Gjest piaf Skrevet 28. juli 2005 #6 Skrevet 28. juli 2005 Kom over denne oppskriften på yoghurtis med bringebær, mandler og honning i dag, på BBC Food. Syntes den så både god og lettlaget ut!
Arkana Skrevet 28. juli 2005 #7 Skrevet 28. juli 2005 Jordbær yoghurtiskrem (4 pers.) 100 g melis 3,5 dl yoghurt naturell 4 ss sitronsaft 300 g friske jordbær, kjørt til mos 2 ss Grand Marnier (kan sløyfes) 1,5 dl kremfløte Visp fløten lett, bland sammen resten av ingrediensene og frys. Kokosiskrem 1 boks kokosmelk 50 g sukker 1 vaniljestang ½ liter kremfløte Hell kokosmelk i en kjele. Splitt vaniljestangen og legg frø og stang i kjelen. Tilsett sukker og kok forsiktig opp. Sukkeret skal smelte. Avkjøl. Fjern vaniljestangen og tilsett fløten. Bland godt, hell i boks og sett i fryseren. Hver 1 -1 ½ time (til sammen 3 ganger) kjører du den jevn i foodprosessor. Lakris-iskrem 6 dl kremfløte 60 g søt lakris 125 g melis Ha halvparten av fløten i en kjele. Hakk lakrisen i tynne strimler og ha i gryten. Kok forsiktig opp og la småkoke i 3-4 minutter, under omrøring, til lakrisen smelter. Ta kjelen av platen og avkjøl, rør av og til. Pisk resten av fløten sammen med melis. Sil lakrisfløten oppi bollen med pisket krem og vend sammen. Frys til is. Sjokolade- og marshmallowiskrem (4 pers.) 85 g mørk sjokolade 175 g marshmallows 1,5 dl melk 3 dl kremfløte Bland sjokolade, marshmallows og melk i en kjele og varm opp til alt er smeltet. Ta av varmen og la bli kald. Pisk fløten stiv og vend inn. Hell i en brødform og sett i fryseren minst 2 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå