AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Dersom busstreiken fortsetter neste uke, vil den ramme skoleskyssen her. Beskjeden er da at vi må få ungene på skolen selv. Jeg klarer ikke helt å se hvordan vi skal få sønnen på 8 år til skolen. Fra oss til skolen tar det 30 minutter å kjøre en vei. Vi jobber 25 minutter hjemmefra, men i motsatt retning av skolen. Våre jobber starter samtidig som han starter skoledagen. Hvis vi skal kjøre han til skolen, må vi gjøre det svært tidlig for å rekke jobb. Når han skal hentes må det bli lenge etter at skolen er ferdig siden vi er ferdig lenge etter han og har nesten en times kjøring fra jobb til skolen. Klarer ikke helt å se hvordan vi skal løse dette. Det er ikke et alternativ å samarbeide med andre foreldre da de eneste som bor nært nok har full bil 😕 Er det noen som har tips eller råd? Har vi noen rettigheter vi kan banke i bordet med til våre arbeidsgivere som kan bidra til å løse problemet? Anonymkode: 410f1...e77
Glitnir Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Ingen rettigheter overfor arbeidsgiver, men om dere spør kan det jo hende de er samarbeidsvillige mtp ulønnet delvis permisjon, hjemmekontor eller fleksibel arbeidstid så dere kan ta igjen på kvelden. 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Du kan ikke levere og hente lenge før/etter skolestart/slutt. Det er omsorgssvikt. Du må fortelle arbeidsgiver at dette er ståa og sånn er det bare. Anonymkode: 63d36...59f
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke levere og hente lenge før/etter skolestart/slutt. Det er omsorgssvikt. Du må fortelle arbeidsgiver at dette er ståa og sånn er det bare. Anonymkode: 63d36...59f Det har vi ikke tenkt til heller. Hvis vi hadde kunnet gjøre det slik, hadde vi ikke hatt et problem 😅 Anonymkode: 410f1...e77 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 Fri til arbeidsgiver og be om fleksibilitet, evt sjekke om kjøp av midlertidig SFO-plass? Anonymkode: fab7b...ac7 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Sjekk om han kan besøke noen i klassen som bor i nærheten etter skolen? Anonymkode: 24535...8a2 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 4 minutter siden, Glitnir skrev: Ingen rettigheter overfor arbeidsgiver, men om dere spør kan det jo hende de er samarbeidsvillige mtp ulønnet delvis permisjon, hjemmekontor eller fleksibel arbeidstid så dere kan ta igjen på kvelden. Takk for svar.. Joda, noe fleksibel vil min arbeidsgiver være. Det vil begrenses veldig hva som er mulig for meg. Enda værre med samboer. Hjemmekontor er ikke aktuelt for noen av oss 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fri til arbeidsgiver og be om fleksibilitet, evt sjekke om kjøp av midlertidig SFO-plass? Anonymkode: fab7b...ac7 Det har jeg ikke tenkt på. Takk for tips Usikker på om SFO/bhg åpner så tidlig som vi trenger, men mulig de er fleksible på det. Åpningstidene bruker de å tilpasse etter behovene til foreldrene. Dette kan jeg undersøke i morgen 😊 Anonymkode: 410f1...e77 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk om han kan besøke noen i klassen som bor i nærheten etter skolen? Anonymkode: 24535...8a2 De fleste er avhengig av buss slik som oss og vil nok møte på omtrent samme problem. Et av problemene er at skolen ligger midt mellom to utkanter, der begge utkantene sokner til samme skole. Mellom disse utkantene er det ca.50 min å kjøre. Vi og et par til bor i den ene utkanten, de fleste andre bor innover fjorden mot den andre. De fleste foreldrene jobber på nærmeste tettsted enda lenger inn i fjorden 😅 De få som bor nært skolen er ikke unger vår sønn bruker å være sammen med. Kjenner heller ikke de foreldrene. Da blir det litt feil om vi skal sende vår sønn dit. Det tror jeg ikke at jeg får meg til å spørre om. Anonymkode: 410f1...e77
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Kanskje avtale med andre foreldre med samme problem? Alle kjøre barna med en foreldre blir igjen til skolen starter. Anonymkode: 810d4...07b 2
Whistler Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ........... Er det noen som har tips eller råd? Har vi noen rettigheter vi kan banke i bordet med til våre arbeidsgivere som kan bidra til å løse problemet? Anonymkode: 410f1...e77 Det kommer jo an på hva du mener med rettigheter i dette tilfellet. Permisjon uten lønn eller uttak av avspaseringstimer kan være aktuelle løsninger for løsningsorienterte arbeidstakere og arbeidsgivere. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Taxi? Anonymkode: 80df3...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Ta ut ferie eller ulønnet fri. Finne en barnepasser Anonymkode: 2723d...3ab
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 Kan han ikke sykle til skolen? Om det blir streik her må ungene sykle. De har syklet noen ganger, men ikke ofte. Men det går nok bra for en stund så lenge det ikke kommer frost Anonymkode: ff0c7...4b3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 På 24.9.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev: Kanskje avtale med andre foreldre med samme problem? Alle kjøre barna med en foreldre blir igjen til skolen starter. Anonymkode: 810d4...07b Det var jo lurt, og samme etter skole, at en kommer når skolen slutter og har oppsyn frem til alle kan komme og hente. Så blir det kanskje en dag i uka man må ta fri noen timer fra jobb. Anonymkode: a6bce...841
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan han ikke sykle til skolen? Om det blir streik her må ungene sykle. De har syklet noen ganger, men ikke ofte. Men det går nok bra for en stund så lenge det ikke kommer frost Anonymkode: ff0c7...4b3 Det er ganske langt å sykle hvis det er 30 minutter å kjøre... Anonymkode: a6bce...841 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske langt å sykle hvis det er 30 minutter å kjøre... Anonymkode: a6bce...841 Litt etter fartsgrensen, 3-3,5 mil. Ikke noe som er aktuelt å sende min niåring ut på i tusmørke hver morgen for å si det sånn. Slike avstander til skolen finner man også oftest i utkantstrøk, der det gjerne er 80-sone, smale veier og ingen sykkelvei. Anonymkode: a8eb0...2e7 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 Kan foreldrene gå sammen om en maxitaxi? Dyrt, kanskje? Aner ikke hva det koster med Sfo. Anonymkode: fb444...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå