Gå til innhold

Kommunen som juger når de blir tatt på fersken

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/bnK6kv/kommunen-stengte-doeren-til-anjas-46-private-hjem?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

"Vi har ikke hatt besøksstans", samtidig som plakaten på dør sier total besøksforbud. Og så "glemte" de å ta ned plakatene og sende kontrabeskjed til pårørende etter to dager da de forstod (!) at det var ulovlig??? De lot ulovlige plakater henge i en hel måned etter det? Tror de at folk er dumme, og hvordan var det for stakkars utviklingshemmede? Jeg blir helt opprørt av sånt. Mange rettigheter ble brutt som følge av koronatiltak, men sitte der og finne på eventyr? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den tiden dette skjedde ,viste vi ikke hvor stor smitten var . Skulle vi bare tillate at beboerne fikk besøk hele tiden? Tenk hvor alle de også hadde vært .og de selv gikk også ut blandet folk,ikke lett å få de til å vaske hendene hele tiden. De kunne smittet hele personale ,og familiene deres. Hvem skulle da hatt tilsyn med de? Vi var livredde for å smitte de ,ikke lett for utviklingshemmet å forstå isolasjon. Så å si alle jeg kjenner som jobber på bolig og sykehjem var bare på jobb og såvidt handlet i ukesvis, ikke kontakt med voksne barn eller foreldre. Så vi « ofret» noe vi også. 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev:

På den tiden dette skjedde ,viste vi ikke hvor stor smitten var . Skulle vi bare tillate at beboerne fikk besøk hele tiden? Tenk hvor alle de også hadde vært .og de selv gikk også ut blandet folk,ikke lett å få de til å vaske hendene hele tiden. De kunne smittet hele personale ,og familiene deres. Hvem skulle da hatt tilsyn med de? Vi var livredde for å smitte de ,ikke lett for utviklingshemmet å forstå isolasjon. Så å si alle jeg kjenner som jobber på bolig og sykehjem var bare på jobb og såvidt handlet i ukesvis, ikke kontakt med voksne barn eller foreldre. Så vi « ofret» noe vi også. 

Du har misset poenget totalt. Det har aldri vært LOV (smak litt på ordet "lov") å sperre inngang til PRIVATE HJEM. De kunne ha smittet hele personalet? Hva med alle de som bor med ektefelle og kanskje barn, men får hjemmehjelp/hjemmesykepleie - skulle man sveise igjen døra til hele familien? De aller fleste bor ikke i slike boliger, men hjemme hos seg selv, og disse hjemmene var aldri stengt. Ikke lett for utviklingshemmet å forstå isolasjon? 1. De har aldri vært pålagt isolasjon. 2. Mange av dem har lettere (!) utviklingshemming. De forstår veldig mye, men trenger noe bistand i hverdagen. Derfor bor de for seg selv, men med mulighet til å få bistand. 

Så poenget i hovedinnlegget og avisartikkelen er at det var ULOVLIG tiltak. Og at kommunen, etter å ha blitt klar over ulovligheten, "glemte" å informere pårørende og fjerne plakatene, slik at ulovligheten fortsatte.

Du skriver at alle de du kjenner var bare på jobb og så vidt handlet i ukesvis, og ikke hadde kontakt med voksne barn eller foreldre. Du glemmer to forskjellige ting her: 1. Dette var et valg fra deres side. De KUNNE ha besøkt sine gamle foreldre, sin friske søster eller sine friske barn. Disse utviklingshemmede hadde BESØKSFORBUD, altså ingen kunne besøke dem overhode på en måned, de var helt alene og nektet kontakt med ALLE andre mennesker. 2. De fleste av dem som jobber i helsevesenet har andre personer i sin husholdning. De er ikke helt alene isolert i sitt eget hjem, der de verken får besøke noen eller motta besøk, eller ha kontakt med andre mennesker.

Man skal ikke akseptere ulovlig frihetsberøvelse og ulovlige besøksforbud bare fordi man mener det var for å unngå smitte. Det står ikke en gang at disse menneskene var i risikogruppe, eller at de mottok hjemmehjelp hver dag. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet nå at det ikke var lov. Valg og valg fru blom ,vi gikk ikke på besøk for vi ville ikke smitte beboerne. De var ikke alene . Det hadde blitt pålagt isolasjon vis en av de fikk Corona. Tenk å komme inn til de flere ganger dagenmed full smitteutstyr ,Hadde skremt de. Og flere er i risikogruppen. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, BLOMSTERKVAST skrev:

Jeg vet nå at det ikke var lov. Valg og valg fru blom ,vi gikk ikke på besøk for vi ville ikke smitte beboerne. De var ikke alene . Det hadde blitt pålagt isolasjon vis en av de fikk Corona. Tenk å komme inn til de flere ganger dagenmed full smitteutstyr ,Hadde skremt de. Og flere er i risikogruppen. 

Og jeg tenkte ikke på meg selv når jeg skrev redd å bli smittet KUN å smitte beboerne ,Derfor lovar  vi nesten i karantene ,hjem og jobb at og fram i ukesvis. 

Skrevet
7 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Men du hadde jo noen andre hjemme hos deg selv? Eller var du helt isolert og så ingen andre mennesker på uker/måneder? Du skriver også at du var i jobb - altså hadde du kontakt med flere mennesker 8 timer daglig utenfor ditt hjem. Disse utviklingshemmede ble totalt isolert. De hadde verken jobb eller besøk av andre. Denne dama det refereres til i artikkelen fikk forbud mot å gå til sin vanlige jobb og møte kjæresten som bodde i en annen bolig i samme kompleks. Hun ble pålagt isolasjon uten å ha fått påvist COVID-19. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Men du hadde jo noen andre hjemme hos deg selv? Eller var du helt isolert og så ingen andre mennesker på uker/måneder? Du skriver også at du var i jobb - altså hadde du kontakt med flere mennesker 8 timer daglig utenfor ditt hjem. Disse utviklingshemmede ble totalt isolert. De hadde verken jobb eller besøk av andre. Denne dama det refereres til i artikkelen fikk forbud mot å gå til sin vanlige jobb og møte kjæresten som bodde i en annen bolig i samme kompleks. Hun ble pålagt isolasjon uten å ha fått påvist COVID-19. 

Var neste bare med min mann ,De andre traff vi ute i friluft. Ja jobb for å tjene de utviklingshemmede. Mange tilsyn til dagen i hvert hjem. Og Tror  foresten mesteparten ikke merket så stor forskjell da de har svært sjeldent besøk av familie. Er nok ikke lett å forstå vis du ikke jobber i omsorg tjenesten. Men dette ble gjort kun for å beskytte DE . 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, BLOMSTERKVAST skrev:

Var neste bare med min mann ,De andre traff vi ute i friluft. Ja jobb for å tjene de utviklingshemmede. Mange tilsyn til dagen i hvert hjem. Og Tror  foresten mesteparten ikke merket så stor forskjell da de har svært sjeldent besøk av familie. Er nok ikke lett å forstå vis du ikke jobber i omsorg tjenesten. Men dette ble gjort kun for å beskytte DE . 

Man kan ikke gjøre ulovligheter for å beskytte noen som ikke har samtykket til disse ulovlighetene. Vi lever i et rettsstat, ikke overformynderstat som skal vedta sanksjoner, påbud og forbud uten hjemmel i lov. Hele vår Grunnlov som vi feirer hver 17. mai er basert på dette prinsippet. 

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Jeg er vernepleier og jobber også i en samlokalisert bolig for utviklingshemmede. Her ble alle fellesarealer stengt, og i noen uker anmodet vi pårørende om "å holde seg unna".  Dette gikk alle med på siden det var mye utrygghet. (Smitten økte i Norge, og mange var redde for at vi skulle få italienske tilstander).  Vi visste at vi ikke hadde lov til å forby dem å komme på besøk, og vi kan faktisk ikke gjøre innskrenkninger i brukerens frihet uten at det finnes et vedtak på det.  Det holder ikke å si at det var for å beskytte brukerne, man må like fullt følge lovverket!

• Liker 4
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
4 timer siden, Jenki skrev:

Det holder ikke å si at det var for å beskytte brukerne, man må like fullt følge lovverket!

Enig. Det forventes at ALLE skjønner man må følge loven, det  ville vært veldig spesielt om man gjorde unntak for profesjonelle parter som helsevesenet.  

De aller aller fleste klarer jo også å følge loven selv om de var/er redde for Korona. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet
På 25.9.2020 den 13.53, BLOMSTERKVAST skrev:

Nettopp, du var på jobb, du hadde mannen din og du møtte andre ute i friluft. Det kan på ingen måte kalles isolat, som disse menneskene ulovlig ble utsatt for!

• Liker 7
  • Opprett ny...