AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Jeg har lagt merke til at noen influencere, bloggere og lignende eksponerer barna sine på sosiale medier. For å være ærlig bryr jeg meg ikke noe særlig ettersom jeg ikke liker barn og om en person legger ut bilder av ungene sine hele tiden, da slutter jeg å følge de. Syns ikke det er interessant eller gøy. Jeg har ikke barn selv. Det jeg derimot reagerer på er kritikken av disse personene som legger ut bilder av barna sine. Leser også at andre mødre KLIKKER på foreldrene som velger å publisere bilder og videoer, samt info, om sine barn, på sosiale medier. Jeg får inntrykk av at mange mødre tror de er bedre enn andre og spesielt bedre enn disse mødrene som har sosiale medier som jobb. Er mildt sagt lei av å lese sider opp og sider ned om Jørgine (funky), Caroline Berg Eriksen, det paret fra Kristiansand som er med i bloggerne osv. Det er kritikk etter kritikk om måten de fremstiller barna sine i media på, oppdragelse, familielivet generelt. Hvorfor dette ekstreme opphenget i dette? Er det deres barn det blir publisert bilder av? Nei. Det finnes barn som blir kidnappet og misbrukt, det finnes barn som får juling, det finnes barn som har en forferdelig grusom helt jævlig oppvekst. Og dere klikker av at foreldre legger ut bilder av ungene sine, og tjener penger på å reklamere for barneklær, barnevogner, barneleker og hva det enn måtte være. Jeg har ikke sett seksualiserte bilder av barnene til influencerne og bloggerne, jeg har ikke sett "nakenbilder" av barna. Jeg har ikke sett bilder eller videoer av at barna får juling og blir utsatt for omsorgssvikt. Men skulle man trodd disse kritikerne høres det ut som bloggere og influencere er uegnet som foreldre. Hva ER greia? Er det mye sjalusi og janteloven som spiller inn her? Anonymkode: 3656c...21f 1
Gjest SmokeyEye Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Hva skal de være sjalu over?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 3 minutter siden, SmokeyEye skrev: Hva skal de være sjalu over? Fordi på sosiale medier kan en få inntrykk av at disse familiene lever et perfekt liv. Det er mye fasade, men alle vet jo at ting ikke alltid er rosenrødt. Ergo blir mødrene sjalu fordi de selv ikke klarer å opprettholde "et perfekt familieliv". Det er min teori. Anonymkode: 3656c...21f 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi på sosiale medier kan en få inntrykk av at disse familiene lever et perfekt liv. Det er mye fasade, men alle vet jo at ting ikke alltid er rosenrødt. Ergo blir mødrene sjalu fordi de selv ikke klarer å opprettholde "et perfekt familieliv". Det er min teori. Anonymkode: 3656c...21f Ja, det er mye sjalusi. Bitre damer som ikke har et sexliv selv bla. Sjalu på at disse mødrene har et godt samliv og fantastisk sexliv. Kjenner jeg som fraskilt mor er litt sjalu på disse. Anonymkode: 5361e...7a3 1
Gjest SmokeyEye Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi på sosiale medier kan en få inntrykk av at disse familiene lever et perfekt liv. Det er mye fasade, men alle vet jo at ting ikke alltid er rosenrødt. Ergo blir mødrene sjalu fordi de selv ikke klarer å opprettholde "et perfekt familieliv". Det er min teori. Anonymkode: 3656c...21f Jøjje meg....off...
Gjest ti10 Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Det er vel i mange tilfeller snakk om folk som ikke har så mange andre interesser enn barn, familie, hus og hjem. Så når de ser noe barnerelatert diskuteres, hiver de seg på "for jeg har barn, altså har jeg greie på dette". Det virker som at mange finner et slags fellesskap i å slenge dritt på nettet om kjendiser. Og de kan gjerne ha rett i noe, men kritikken er så unyansert. De klarer å se at ting ikke bare er svart/hvitt, de har delt opp i "snille og slemme", og nåde den som prøver å nyansere diskusjonen. Da blir man sablet ned til de grader. Og det verste er at oppførsel og formuleringene til mange i kommentarfeltene får det å eksponere barn i sosiale medier til å fortone seg som noe helt uskyldig ....
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er mye sjalusi. Bitre damer som ikke har et sexliv selv bla. Sjalu på at disse mødrene har et godt samliv og fantastisk sexliv. Kjenner jeg som fraskilt mor er litt sjalu på disse. Anonymkode: 5361e...7a3 Ja, for vi vet jo alt om det "gode samlivet" og det "fantastiske sexlivet" til folk ved å se et par bilder på Instagram. Dagens! Anonymkode: d0397...e1e 2
Nerine_ Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 Det er vel det at det ikke er greit å leve av og "selge" barna sine i sosiale medier. Syns det er helt sykt at slike mennesker legger seg om kvelden med god samvittighet. Men istedenfor å kritisere dem bør vi heller bare slutte å bry oss/snakke om dem. Så er det ikke like lønnsomt å eksponere barna 24/7 lenger. 4
Nerine_ Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er mye sjalusi. Bitre damer som ikke har et sexliv selv bla. Sjalu på at disse mødrene har et godt samliv og fantastisk sexliv. Kjenner jeg som fraskilt mor er litt sjalu på disse. Anonymkode: 5361e...7a3 Man kan fint ha et godt samliv og sexliv uten at dette dokumenteres for hele verdens befolkning. 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, SmokeyEye skrev: Jøjje meg....off... Det var alt du hadde å tilføye? Jeg traff en nerve, ser jeg. 2 timer siden, ti10 skrev: Det er vel i mange tilfeller snakk om folk som ikke har så mange andre interesser enn barn, familie, hus og hjem. Så når de ser noe barnerelatert diskuteres, hiver de seg på "for jeg har barn, altså har jeg greie på dette". Det virker som at mange finner et slags fellesskap i å slenge dritt på nettet om kjendiser. Og de kan gjerne ha rett i noe, men kritikken er så unyansert. De klarer å se at ting ikke bare er svart/hvitt, de har delt opp i "snille og slemme", og nåde den som prøver å nyansere diskusjonen. Da blir man sablet ned til de grader. Og det verste er at oppførsel og formuleringene til mange i kommentarfeltene får det å eksponere barn i sosiale medier til å fortone seg som noe helt uskyldig .... Er enig med deg. 2 timer siden, Nerine_ skrev: Det er vel det at det ikke er greit å leve av og "selge" barna sine i sosiale medier. Syns det er helt sykt at slike mennesker legger seg om kvelden med god samvittighet. Men istedenfor å kritisere dem bør vi heller bare slutte å bry oss/snakke om dem. Så er det ikke like lønnsomt å eksponere barna 24/7 lenger. Jeg vil påpeke at barn faktisk BLIR solgt i den virkelige verden. Barn kan bli solgt som sexslaver for å produsere overgrepsmateriale, for eksempel. Høres helt forferdelig ut, eller hva? Og du reagerer på at en bloggermamma legger ut bilde av jentungen sin i rosa kjole og reklamerer for et klesmerke? At barn blir solgt som sexslaver og at bloggermødre legger ut bilder av ungene sine.... Hoppet er LANGT mellom det. Det er store kontraster det er snakk om her. Jeg syns ikke Caroline Berg Eriksen eller Monica Nyhus selger ungene sine, sist jeg sjekka lå de ikke ute på Finn med en prislapp, har heller ikke sett ungene på utstilling i butikk. Hva de derimot selger er ting relatert til barn. De har jo barn selv. Jeg syns det høres helt ålreit ut. Hva tenker du om barn i reklamer på tv og annonser for barneklær? Forferdelige foreldre som selger ungene sine til slike reklamer, eller hva? Når man reklamerer for barneleker bør man helst ikke ha med barn i reklamen, og når det reklameres for bleier bør vi for all del IKKE inkludere babyer? Hvor er logikken her? Nå ble det mange spørsmål, men du skjønner hva jeg vil frem til. Enlighten me, vennligst. Det er jo en grunn til at disse profilene får klikk. Fine barneklær, morsomme barneleker, praktiske barnevogner, gode rabattkoder.... Forbrukersamfunnet vi lever i elsker sånt. Anonymkode: 3656c...21f
Gjest SmokeyEye Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi på sosiale medier kan en få inntrykk av at disse familiene lever et perfekt liv. Det er mye fasade, men alle vet jo at ting ikke alltid er rosenrødt. Ergo blir mødrene sjalu fordi de selv ikke klarer å opprettholde "et perfekt familieliv". Det er min teori. Anonymkode: 3656c...21f Så vi er sjalu på deres fasade og såkalt "perfekt familieliv" og falskhet? Du forstår overhode ikke at folk reagerer på at barn blir solgt på sosiale medier. Ja, jeg vet at det skjer grusommere ting i verden, men det er overhode ikke greit likevel. Det var det jeg reagerte på, og ikke at du traff en nerve som du skriver. 🤣 Tror dei fleste er fornøyd med å ha et helt vanlig liv. Verden vil bedras.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Hvorfor leser du side opp og side ned om dette hvis du er så lei? Jeg har registrert debatten, men lest fint lite om det. Du velger vel selv hva du leser? Anonymkode: f936a...af2 2
Gjest SmokeyEye Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 Lei? Side opp og side ned, faktisk? Fantasi og løyn. Tipper du er "influensaer" selv.
Cuntzilla Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 Åh, mødre i sosiale medier er det absolutt kjedeligste som finnes 💤 Så jeg har jo ikke fulgt noen av disse bloggene du nevner, men jeg ser jo at det er et betent tema. Hver gang jeg tilfeldigvis kommer over noe artige bilder eller video av baby som har gått viralt, så er det jo alltid en håndfull mødre i kommentarfeltet som mener at her er det en eller annen form for omsorgssvikt er på gang. Noen mødre har bare helt ekstremt sterke meninger om hvordan barn skal oppdras, og barn er jo også ekstremt viktig for dem - forståelig nok. Mulig det er noe sjalusi der, eller i det minste et behov for å pirke i en perfekt fasade og finne feil, men det er nok også bare mange besserwissere på feltet. Som sagt, de er jo på banen bare på babyvideoer laget av helt ukjente anonyme som de har null grunn til å være sjalu på. Likevel er de inn der og bare sånn "jeg ser det står noe som ligner på en plastflaske i bakgrunnen der, får virkelig babyen drikke av plast" eller lignende. Alltid noe å klage på, uansett. 1
Nerine_ Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var alt du hadde å tilføye? Jeg traff en nerve, ser jeg. Er enig med deg. Jeg vil påpeke at barn faktisk BLIR solgt i den virkelige verden. Barn kan bli solgt som sexslaver for å produsere overgrepsmateriale, for eksempel. Høres helt forferdelig ut, eller hva? Og du reagerer på at en bloggermamma legger ut bilde av jentungen sin i rosa kjole og reklamerer for et klesmerke? At barn blir solgt som sexslaver og at bloggermødre legger ut bilder av ungene sine.... Hoppet er LANGT mellom det. Det er store kontraster det er snakk om her. Jeg syns ikke Caroline Berg Eriksen eller Monica Nyhus selger ungene sine, sist jeg sjekka lå de ikke ute på Finn med en prislapp, har heller ikke sett ungene på utstilling i butikk. Hva de derimot selger er ting relatert til barn. De har jo barn selv. Jeg syns det høres helt ålreit ut. Hva tenker du om barn i reklamer på tv og annonser for barneklær? Forferdelige foreldre som selger ungene sine til slike reklamer, eller hva? Når man reklamerer for barneleker bør man helst ikke ha med barn i reklamen, og når det reklameres for bleier bør vi for all del IKKE inkludere babyer? Hvor er logikken her? Nå ble det mange spørsmål, men du skjønner hva jeg vil frem til. Enlighten me, vennligst. Det er jo en grunn til at disse profilene får klikk. Fine barneklær, morsomme barneleker, praktiske barnevogner, gode rabattkoder.... Forbrukersamfunnet vi lever i elsker sånt. Anonymkode: 3656c...21f Det var jo nettopp derfor jeg skrev "selge". Det finnes alltid værre ting, uten at det nødvendigvis er relevant for diskusjonen. Jeg syns ikke det er en unnskyldning for at det skal være ok å gjøre barna sine til familiens levebrød. Det er utnyttelse uansett hvordan man vrir på det. Endret 25. september 2020 av Nerine_
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 Jeg tenker de har allverdens tid til å følge med på disse influenserne og trenger noe innhold å fylle dagene sine med. De hater den personen de følger og kritiserer alt, men klager når det har gått for mange dager siden siste bloggoppdatering. Selv har jeg aldri skjønt denne fascinasjonen rundt bloggere. Det gir meg virkelig ingenting, men så går jeg ikke rundt og bærer på hat heller. Anonymkode: 8a8d7...6c5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #17 Skrevet 25. september 2020 Problemet er at de eksponerer mennesker som ikke har valgt det selv. Hvis du poster bilder av andre voksne, og skriver om dem, uten at de har godkjent det, kan du bli dømt. Barna kan ikke ta dette valget. Og det som ligger ute, er så og si umulig for dem å få fjernet i ettertid dersom de ønsker det. Mengden info som ligger ute om disse barna er skremmende. Jeg hadde blitt rasende om hele min barndom lå tilgjengelig på denne måten. Anonymkode: 2e347...2f1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #18 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at de eksponerer mennesker som ikke har valgt det selv. Hvis du poster bilder av andre voksne, og skriver om dem, uten at de har godkjent det, kan du bli dømt. Barna kan ikke ta dette valget. Og det som ligger ute, er så og si umulig for dem å få fjernet i ettertid dersom de ønsker det. Mengden info som ligger ute om disse barna er skremmende. Jeg hadde blitt rasende om hele min barndom lå tilgjengelig på denne måten. Anonymkode: 2e347...2f1 Disse menneskene fortsetter å poste bilder av barna sine fordi det genererer klikk. Haterne går fem på hver gang. De hadde nok aldri lagt ut bilder av barna hvis ikke det får noen oppmerksomhet. Anonymkode: 8a8d7...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå