AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Tror dere ferdigmat og posemat forsvinner med Torogenerasjonen? Ihvertfall minker kraftig? Anonymkode: 160cf...b73
SPOCA Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 (endret) Nei, det tror jeg neppe. Jeg liker veldig godt hjemmelaget mat laget fra bunnen, men det er ikke alltid man orker/har tid/gidder det, og da kan Toro fungere. For øvrig kommer det jo desto flere ferdigmåltider a la Fjordland osv, så at Toro (eller lignende produkter) forsvinner har jeg mine sterke tvil om. Derimot tror jeg det blir desto mer fokus på "sunne ferdigretter", som jeg ser det begynner å komme flere og flere av. Endret 24. september 2020 av SPOCA 8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Ja. Det er såpass mye mer kunnskap rundt kosthold nå så jeg tror ikke folk kommer til å spise sånn søppel i like stor grad. Anonymkode: c11a5...eb5 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Tror heller det kommer mer av sånt. Anonymkode: 1fe57...794 4
norw Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror heller det kommer mer av sånt. Anonymkode: 1fe57...794 Jepp, og bedre varianter. 5
AnonymBrukern Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 Heller omvendt. Vi blir latere og latere. Toro og ferdigmat er vanlig middager i dagens familier som ikke får det til å gå opp 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Jeg håper jo virkelig det, men tviler dessverre. Folk blir bare feitere og latere og kan next to nothing om om ernæring og kosthold, så har lite tro på at folk flest tar til vettet Anonymkode: f8fe5...ff0 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 Nei. Prefabrikat øker, folk er snart for late til å tygge maten selv. Mange av dem er og sunnere enn det folk klarer å lage selv. Spiser endel slikt selv og, syns de er helt greie. Slår ikke det eget oppalte og slaktede kjøttet og selvfiska fisk. Men det er enkelt. Anonymkode: 353e7...0a0 1
Gjest Gagaen Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Eg håpar folk får opp augene for at heimelaga mat ikkje tek meir tid enn posemat/ferdigmat. Einaste som skal til er litt planlegging, ei god oppskrift og alle ingrediensene i hus. Bærekraftig og kortreist blir meir og meir i skuddet!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dere ferdigmat og posemat forsvinner med Torogenerasjonen? Ihvertfall minker kraftig? Anonymkode: 160cf...b73 Nei absolutt ikke. Men produktene kommer til å endre seg i takt med hva forbrukerne ønsker 🙂 Anonymkode: df9eb...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 8 timer siden, Gagaen skrev: Eg håpar folk får opp augene for at heimelaga mat ikkje tek meir tid enn posemat/ferdigmat. Einaste som skal til er litt planlegging, ei god oppskrift og alle ingrediensene i hus. Bærekraftig og kortreist blir meir og meir i skuddet! Nja. Det er klar at det tar litt lengre tid å lage en god blomkålsuppe fra bunnen enn 5 minutters koking etter at pulver og vann er blandet. Og det tar lengre tid å lage kjøttkaker og brun saus fra bunnen, 20 minutters koking av de potetene, kontra 2 minutter i microen for Fjordlandretten. Jeg er sjelden hjemme før 16.15, og så må vi kjøre seinest 17.30 for å rekke første trening. Innimellom der skal unger inn i huset, middag skal lages og spises, helst med god tid og hyggelig atmosfære, de skal skifte før trening og så skal vi ut i bilen og avgårde. Da skal helst kjøkkenet være strøkent slik at det er klart til kveldsmåltid når vi kommer hjem. Og ingen dag er lik. Noen ganger har mor hatt en tøff dag på jobben, andre ganger kan barna være ekstra slitne og har behov for ekstra oppmerksomhet og omsorg. Så ja, jeg skjønner godt at mange tyr til lettvinte løsninger i en hektisk hverdag. Det gjør jeg selv regelmessig. Ingen barn dør av å spise Toro tomatsuppe en gang i uka. (Mine synes i tillegg det er nydelig mat). Jeg baker alt brødet selv, jeg sylter og safter, jeg høster fra naturen, dyrker grønnsaker selv og kjøper gjerne lokalt kjøtt fra dyr jeg vet har hatt det bra. Jeg er flink til å lage mat fra grunnen, men jeg er også for gammel til å tro at det er det eneste som funker. Så nei, heldigvis kommer det ikke til å forsvinne og heldigvis blir nok alternativene sunnere og bedre med tiden. Anonymkode: 44813...337 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #14 Skrevet 25. september 2020 Jeg tror det skjer et skifte. For egen del spiser vi enten mat lagd fra grunnen, eller bestiller take away. Det er stadig flere sunne konsepter, men også når vi ønsker noe usunt, bestiller heller pizza fra en italiensk restaurant enn å slenge en frossenpizza i ovnen. Jeg har også begynt å plukke med meg ferdigretter hos rekoringen, stadig flere tilbyr ting som pai og gryter. Jeg tror skiftet også går i retning til ferdiglagde produkter i butikk, som er laget på en sunn måte, er helt ferskt, der næringsstoffer og kalorier er oppgitt. Da jeg bodde i England plukket vi gjerne med lunsj og middag, da det florerte av slike konsepter. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja. Det er klar at det tar litt lengre tid å lage en god blomkålsuppe fra bunnen enn 5 minutters koking etter at pulver og vann er blandet. Og det tar lengre tid å lage kjøttkaker og brun saus fra bunnen, 20 minutters koking av de potetene, kontra 2 minutter i microen for Fjordlandretten. Jeg er sjelden hjemme før 16.15, og så må vi kjøre seinest 17.30 for å rekke første trening. Innimellom der skal unger inn i huset, middag skal lages og spises, helst med god tid og hyggelig atmosfære, de skal skifte før trening og så skal vi ut i bilen og avgårde. Da skal helst kjøkkenet være strøkent slik at det er klart til kveldsmåltid når vi kommer hjem. Og ingen dag er lik. Noen ganger har mor hatt en tøff dag på jobben, andre ganger kan barna være ekstra slitne og har behov for ekstra oppmerksomhet og omsorg. Så ja, jeg skjønner godt at mange tyr til lettvinte løsninger i en hektisk hverdag. Det gjør jeg selv regelmessig. Ingen barn dør av å spise Toro tomatsuppe en gang i uka. (Mine synes i tillegg det er nydelig mat). Jeg baker alt brødet selv, jeg sylter og safter, jeg høster fra naturen, dyrker grønnsaker selv og kjøper gjerne lokalt kjøtt fra dyr jeg vet har hatt det bra. Jeg er flink til å lage mat fra grunnen, men jeg er også for gammel til å tro at det er det eneste som funker. Så nei, heldigvis kommer det ikke til å forsvinne og heldigvis blir nok alternativene sunnere og bedre med tiden. Anonymkode: 44813...337 Eksemplene du nevner er utmerket frysermat. Koker opp blomkålsuppe for tre middager i slengen, tilsvarende med kjøttkaker og brun saus. Det går enda raskere enn Toro. Anonymkode: 71c45...b02 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #15 Skrevet 25. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det skjer et skifte. For egen del spiser vi enten mat lagd fra grunnen, eller bestiller take away. Det er stadig flere sunne konsepter, men også når vi ønsker noe usunt, bestiller heller pizza fra en italiensk restaurant enn å slenge en frossenpizza i ovnen. Jeg har også begynt å plukke med meg ferdigretter hos rekoringen, stadig flere tilbyr ting som pai og gryter. Jeg tror skiftet også går i retning til ferdiglagde produkter i butikk, som er laget på en sunn måte, er helt ferskt, der næringsstoffer og kalorier er oppgitt. Da jeg bodde i England plukket vi gjerne med lunsj og middag, da det florerte av slike konsepter. Eksemplene du nevner er utmerket frysermat. Koker opp blomkålsuppe for tre middager i slengen, tilsvarende med kjøttkaker og brun saus. Det går enda raskere enn Toro. Anonymkode: 71c45...b02 Det må lages i utgangspunktet. 10 timer siden, Gagaen skrev: Eg håpar folk får opp augene for at heimelaga mat ikkje tek meir tid enn posemat/ferdigmat. Einaste som skal til er litt planlegging, ei god oppskrift og alle ingrediensene i hus. Bærekraftig og kortreist blir meir og meir i skuddet! Det tar mer tid, krever litt utstyr og er vanskeligere. Anonymkode: cf588...3a8 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #16 Skrevet 25. september 2020 Det er selvsagt å foretrekke at all mat er lagd fra grunnen av, men jeg tror nok ferdigmat og posemat er kommet for å bli! I grunnen er det litt merkelig at "alle" på kg er av de som rekker alt og selvsagt lager alt selv😏 Jeg gjør IKKE det, og vi spiser helt greit sunt likevel! Anonymkode: afa38...ff2 3
Gjest Gagaen Skrevet 25. september 2020 #17 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det må lages i utgangspunktet. Det tar mer tid, krever litt utstyr og er vanskeligere. Anonymkode: cf588...3a8 Hvis du planlegg så tek det ikkje meir tid.
Gjest Gagaen Skrevet 25. september 2020 #18 Skrevet 25. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja. Det er klar at det tar litt lengre tid å lage en god blomkålsuppe fra bunnen enn 5 minutters koking etter at pulver og vann er blandet. Og det tar lengre tid å lage kjøttkaker og brun saus fra bunnen, 20 minutters koking av de potetene, kontra 2 minutter i microen for Fjordlandretten. Jeg er sjelden hjemme før 16.15, og så må vi kjøre seinest 17.30 for å rekke første trening. Innimellom der skal unger inn i huset, middag skal lages og spises, helst med god tid og hyggelig atmosfære, de skal skifte før trening og så skal vi ut i bilen og avgårde. Da skal helst kjøkkenet være strøkent slik at det er klart til kveldsmåltid når vi kommer hjem. Og ingen dag er lik. Noen ganger har mor hatt en tøff dag på jobben, andre ganger kan barna være ekstra slitne og har behov for ekstra oppmerksomhet og omsorg. Så ja, jeg skjønner godt at mange tyr til lettvinte løsninger i en hektisk hverdag. Det gjør jeg selv regelmessig. Ingen barn dør av å spise Toro tomatsuppe en gang i uka. (Mine synes i tillegg det er nydelig mat). Jeg baker alt brødet selv, jeg sylter og safter, jeg høster fra naturen, dyrker grønnsaker selv og kjøper gjerne lokalt kjøtt fra dyr jeg vet har hatt det bra. Jeg er flink til å lage mat fra grunnen, men jeg er også for gammel til å tro at det er det eneste som funker. Så nei, heldigvis kommer det ikke til å forsvinne og heldigvis blir nok alternativene sunnere og bedre med tiden. Anonymkode: 44813...337 Du har sjølvsagt laga kjøttkaker i stor scala og har dei ferdige med kraft på i fryser. Da er det berre å lage ei jevning og du har saus. Du lagar og blomkålsuppe på ein halvtime. Eller du har kokt blomkål dagen før så det er berre å mose og varme opp og ha i fløte så er det suppe. Som eg sa ; alt handler om planlegging.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #19 Skrevet 25. september 2020 5 timer siden, Gagaen skrev: Du har sjølvsagt laga kjøttkaker i stor scala og har dei ferdige med kraft på i fryser. Da er det berre å lage ei jevning og du har saus. Du lagar og blomkålsuppe på ein halvtime. Eller du har kokt blomkål dagen før så det er berre å mose og varme opp og ha i fløte så er det suppe. Som eg sa ; alt handler om planlegging. Jeg vet godt hvor lang eller kort tid jeg bruker på å lage blomkålsuppe. Poenget, som synes å gå enkelte hus forbi, er at av og til har du ikke den halvtimen. Av og til har du ti minutter, som er den tida det tar med Toro sitt alternativ. Og det må være helt greit. (Så kan du velge hva som passer din familie best; hjemmelaget mat som må spises i hui og hast, eller halvfabrikata som kan spises i en roligere atmosfære.) Og til planleggingsmafiaen kan jeg bare forsikre om at jeg har både brød, kjøttkaker, fiskekaker og -grateng liggende klar i fryseren. Det handler ikke om det. Det handler om manglende forståelse for at familier er ulike, har ulike prioriteringer og ulike liv. Vi trenger ikke å pushe dårlig samvittighet på foreldre som strever med å få ettermiddagene og kveldene til å gå opp. For ordens skyld har jeg aldri sagt at en bør basere kostholdet sitt på halvfabrikata, da er det lett å få i seg for mye salt og mettet fett, men det beste bør ikke være det godes fiende. Anonymkode: 44813...337 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #20 Skrevet 25. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det skjer et skifte. For egen del spiser vi enten mat lagd fra grunnen, eller bestiller take away. Det er stadig flere sunne konsepter, men også når vi ønsker noe usunt, bestiller heller pizza fra en italiensk restaurant enn å slenge en frossenpizza i ovnen. Jeg har også begynt å plukke med meg ferdigretter hos rekoringen, stadig flere tilbyr ting som pai og gryter. Jeg tror skiftet også går i retning til ferdiglagde produkter i butikk, som er laget på en sunn måte, er helt ferskt, der næringsstoffer og kalorier er oppgitt. Da jeg bodde i England plukket vi gjerne med lunsj og middag, da det florerte av slike konsepter. Eksemplene du nevner er utmerket frysermat. Koker opp blomkålsuppe for tre middager i slengen, tilsvarende med kjøttkaker og brun saus. Det går enda raskere enn Toro. Anonymkode: 71c45...b02 Er takeawaypizzaen sunnere enn frossenpizzaen? En aleneforsørger med barn har råd til en grandiosa som koster 25 kr på tilbud, men det kan bli verre å betale 249 for takeaway. Slutt med matsnobberiet! Anonymkode: 44813...337 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå