Gå til innhold

Tvillinger som deler morkake/MCDA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om hva slags oppfølging dere har fått? Jeg skal ikke ha UL før i uke 17, deretter OUL uke 20. Er så redd for at noe skal skje.. forstår det slik at det blir hyppigere UL etterhvert, men savner tettere oppfølging nå.

Anonymkode: 838a7...321

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket sykehus er dette? Jeg ble fulgt opp med UL annenhver uke fra uke 14, og det var bra - utviklet TTTS i uke 17 og måtte til Hamburg samme dag for operasjon. Alt endte heldigvis godt! Ble fulgt på Rikshospitalet. 

Legeforeningens veileder for tvillingsvangerskap sier dette om MCDA-svangerskap: «

• Pga. 30% risiko for utvikling av TTTS, TAPS, og sFGR anbefales UL annenhver uke fra uke 16-18 med vurdering av tilvekst, fostervannsfordeling, væske i urinblæren og eventuelt folder i skilleveggen, UA PI og hastighet (PSV) i MCA. [3].»

Hentet herfra: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tvillinger/

Anonymkode: 3ece2...c80

Skrevet

Det akkurat dette jeg har lest meg opp på også... Ullevål skal følge meg opp. Har allerede ringt en gang for et par uker siden , men skal prøve å ringe igjen i morgen. Så godt å høre at alt gikk bra!!

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det akkurat dette jeg har lest meg opp på også... Ullevål skal følge meg opp. Har allerede ringt en gang for et par uker siden , men skal prøve å ringe igjen i morgen. Så godt å høre at alt gikk bra!!

Ok, men da tenker jeg egentlig at du er i gode hender og at de har kontroll - Ullevål er ikke noe dårligere enn RH på tvillingsvangerskap, tenkte mer på om du tilhørte et bittelite perifert sykehus hvor de knapt har sett tvillinger😆 Men ja, ring og hør for sikkerhets skyld! Det er mye surr med mine timer, og mye jeg har måttet være oppmerksom på selv!

Anonymkode: 3ece2...c80

• Liker 1
Skrevet

MCDA tvillinger oppdaget i uke 9. Jeg hadde UL i uke 12 og 16 med lege, deretter OUL i uke 19 (Jordmor) og på nytt i uke 20 med lege. I uke 20 ble det mistanke om mulig TTTS og hadde da UL hver uke en periode til det ble avkreftet. Så var det annenhver uke til uke 30 og hver uke frem til fødsel. Følte oss godt ivaretatt! 

Anonymkode: 40969...964

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...