Gå til innhold

Må man ha fremmedspråk på ungdomstrinnet for å søke musikk, dans, drama-linje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går på 8. trinn, og hun går på en liten bygdeskole. Hun er i utgangspunktet veldig motivert for spansk, men her tilbyr de kun tysk. Hun er veldig lite motivert for tysk, og lurer på å bytte til arbeidslivsfag og heller ta spansk tre år på vgs.

Men - hun er så glad i å synge og ønsker å søke musikk, dans, drama. Vil det være et problem å søke denne linjen uten å ha fremmedspråk på ungdomstrinnet?

Anonymkode: a64be...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun språk nå, slipper hun det siste året på vgs. Skal hun ha språkfag på VG3 låser det mange timer på timeplanen, og vil minske valgfriheten hennes.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Jentadi skrev:

Har hun språk nå, slipper hun det siste året på vgs. Skal hun ha språkfag på VG3 låser det mange timer på timeplanen, og vil minske valgfriheten hennes.

Dette er riktig.

Et tips utenom som jeg selv benyttet meg av. Jeg tok tysk i tre år på ungdomsskolen, og spansk to år på vgs. Men dette er kun tilgjengelig på noen få skoler, pluss du må ha hatt fremmedspråk på ungdomsskolen for å slippe unna med to år på VGS. Da slipper hun at timeplanen blir låst, men får samtidig tatt spansk på VGS :) kanskje der kan være en motivasjon til tysk nå?

Anonymkode: cd5c7...666

Skrevet

Takk!

Hun kan endel spansk (bestemor er spansk), så hun er så fryktelig lite motivert for tysk og vil heller ha spansk tre år på vgs. 

Det er ok, men jeg er bekymret for om hun havner bak i inntaket til musikklinjen når hun ikke har fremmedspråk. Altså om det kan påvirke inntak til vgs på noen måte? 

Anonymkode: a64be...959

Skrevet

Om hun kan nok, kan hun ta spansk som privatist. 

Anonymkode: 22aab...84a

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke påvirke inntaket.

Jeg gikk musikklinja for noen år siden og hadde 3 i klassen som manglet fremmedspråk fra ungdomsskolen. De måtte ta språk alle 3 år på videregående og fikk derfor litt mindre musikkfag det siste året (da dette heller gikk til språkfag). Utover det var det ikke noe problem :) 

Anonymkode: ab2e0...14d

• Liker 1
Skrevet

Kan også være greit å huske på at det ikke er sikkert spansk tilbys på den vgsen hun kommer inn på, da blir det tre år på vgs med et språk hun ikke er motivert for, og karakterer derfra som teller mye videre. 

Anonymkode: 8b30f...f53

• Liker 3
Skrevet

Her er det også sånn. Ingen skoler tilbyr spansk som begynnerspråk på vgs. Altså må man ha hatt spansk på ungdomskolen for å ta spansk på vgs. Tror kanskje en skole tilbyr fransk begynnerspråk, resten har kun tysk. 

Anonymkode: c1416...32c

Skrevet

Det er nok også krevende å ta spansk som privatist, da MDD linjen krever mye. Man har 5 skoletimer mer i uken enn studie. spes og det er mye øving. 

Anonymkode: c1416...32c

Skrevet

Hei, 

På https://www.vilbli.no/nb/nb/no står alle videregående studier oppført, hva som er opptakskrav, hva fag de skal ha gjennom studiet og hva de kan bruke utdannelsen til. Ta en titt på den sammen med din datter og om dere lurer på noe så ring direkte til den sang og dans linjen hun tenker å søke seg til og spør dem om hjelp. Du kan også booke time med en rådgiver på vgs for din datter nå. 

Din datter kan også vurdere å ta fag som privatist. Det betyr at hun ikke følger noen undervisning men at hun leser på egenhånd og møter opp til eksamen. Om hun er strukturert og får litt hjelp av sin spansk talende bestemor kan det godt hende hun kan ta vgs fag som privatist allerede nå. https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/ta-fag-som-privatist/

Masse lykke til :) 

Anonymkode: dde09...32c

Skrevet

Kan ikke datteren din vurdere å ta spansk som privatist? Hvis ikke bør hun i hvertfall sjekke at det går an å starte på nytt med spansk på VGs 

Anonymkode: c0ed9...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...