Gå til innhold

Fullamming som prevensjon..?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer. Har nå nylig vært hos en gynekolog og hos en lege på 6 ukers kontroll. Den ene sa at i mitt tilfelle så kan jeg gå for fullamming og deretter tracke (kalendermetoden) som prevensjon. Den andre sa jeg ikke bør det og anbefalte spiral. Blir ganske forvirret.. litt om meg:

- fullammer

- har lyst på baby nr 2 innenfor 3-års perioden 

- har sex veldig sjeldent (et av mine argumenter for å droppe spiral/piller.. synes det er surt å måtte sette inn spiral eller ta hormonelle piller for å ha sex hver 3.-6. uke liksom.. og sikkert enda sjeldnere nå som vi har baby!)

Kondom er ikke aktuelt for mannen dessverre.:(

Anonymkode: 7649b...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fullammer. Har nå nylig vært hos en gynekolog og hos en lege på 6 ukers kontroll. Den ene sa at i mitt tilfelle så kan jeg gå for fullamming og deretter tracke (kalendermetoden) som prevensjon. Den andre sa jeg ikke bør det og anbefalte spiral. Blir ganske forvirret.. litt om meg:

- fullammer

- har sex veldig sjeldent (et av mine argumenter for å droppe spiral/piller.. synes det er surt å måtte sette inn spiral eller ta hormonelle piller for å ha sex hver 3.-6. uke liksom.. og sikkert enda sjeldnere nå som vi har baby!)

TS her: oppfølgingspunkt:

når man har sex så sjeldent som vi har og stabil syklus så er det heller ikke såå vanskelig å ha kontroll på hvilke uke man er fertil. 
Vi brukte også flere sykluser på å bli gravide med eggløsningstester og full pakke.

Samtidig litt engstelig for første eggløsning som kan komme før mensen? Men man kan vel bare ta eggløsningstest før man har sex????!

Skrevet

Hvorfor er ikke konsom aktuelt for mannen?

Anonymkode: 908fc...847

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- fullammer

Fullamming som prevensjon hadde jeg ikke stolt blindt på altså. Vet om flere som ble gravide uplanlagt på denne måten og vipps der er det såvidt et år mellom søsknene. Hvorfor må du stappe spiral oppi hoohaaen mens mannen bare kan nekte kondom forresten? Hvorfor er han så ego? 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

really?

Anonymkode: b6951...27c

Skrevet

Fullamming som prevensjon er det da ingen opplyste som snakker om lenger? Det er jo motbevist så det synger etter. Nok av barn som er bevis på det selv om mor ammet hele tiden og aldri mer enn 3 timer i mellom. Så med mindre du tenker at det hadde vært koselig med pseudotvillinger hadde jeg gått for spiral 😊

Anonymkode: 08454...f05

• Liker 4
Skrevet

Amming og ihvertfall nattamming er ganske god prevensjon sier min lege, og det har funket for oss.

jeg kjenner el meget  godt, og den har kommet når nattammingen avtar, hver gang!

så kjenner du el er det en fordel, Kjøp deg noen el tester og sikre  deg at du Har stålkontroll på syklusen, selvom den kan endre seg også. Ingenting er hundre prosent sikkert. 
ikke p piller heller. 

man får også kjøpt noe som heter ladycomp eller en dyrere som heter babycomp.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig litt engstelig for første eggløsning som kan komme før mensen?

Ja, du må vel ha eggløsning for å få mens? (Nå føler jeg det kommer en høna eller egget-vits her)

Jeg fikk mensen 3 måneder etter fødsel begge gangene, hadde aldri stolt på fullamming som prevensjon.

Anonymkode: d83a5...dbb

• Liker 4
Skrevet

Fullamming er ikke prevensjon. Sykt mange damer som har brent seg på dette. Tracking funker også dårlig som ammende, siden syklusen er veldig ustabil. Man aner ikke når man får mensen igjen, og man får eggløsning noen uker før neste mens. Altså kan man få eggløsning uten å ha peiling på at det skjer, og da er det jo for sent. Ja, jeg er enig i at sannsynligheten er liten i deres tilfelle med fullamming og såpass sjelden sex, men jeg hadde aldri turt å stole på det for forskningen og teorien samsvarer ikke med praksis. Jeg hadde aldri tatt sjansen. Ønsker du ikke tilførte hormoner får du si til mannen din at uten kondom=ingen tilgang. Det er din kropp både hormonprevensjon og et nytt svangerskap går ut over, derfor ditt valg.

Anonymkode: fab5c...5e7

• Liker 11
Skrevet

Ikke min business, men hvorfor har dere sex hver 3-6 uke? 🤨

Anonymkode: b26a0...a48

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid man har tid/ork til mer med en baby? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg på også 🤷‍♀️ 

Anonymkode: c0e6a...e82

Skrevet

Mannen din høres ut som en dust, sorry. Amming er ikke sikker prevensjon, man får el før man får mensen.

• Liker 3
Skrevet

Min mor trodde fullamming/nattamming var godt nok som prevensjon... Og vips! Der kom jeg🤷🏼‍♀️

Anonymkode: ceedf...bc3

• Liker 4
Skrevet

Det er umulig å forutsi når første eggløsning kommer når du ammer, og er heller ingen garanti for at syklusen blir regelmessig igjen med en gang, så ville ikke stolt på det som prevensjonsmetode. Eggløsningstester hjelper ikke her - de er et hjelpemiddel for å finne ut når du er mest fruktbar, men i og med at sædceller lever i 3-5 dager kan du fint bli gravid om dere har sex noen dager før eggløsningstesten slår ut. 

Jeg ville heller ikke ha hormonprevensjon på seksukerskontrollen (ønsker oss to relativt tette og ville ha kontroll på syklus), men her har ikke mannen noe problem med å bruke kondom. Om det er uaktuelt, kan pessar være et alternativ? 

Anonymkode: 1549d...956

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg på også 🤷‍♀️ 

Anonymkode: c0e6a...e82

Hvorfor?

Skrevet

Ville i alle fall ikke stolt på fullamming som prevensjon. Kjenner og vet om flere som har blitt uplanlagt gravid sånn.

Vet ikke, og skjønner ikke helt hvorfor kondom skal være uaktuelt for mannen. Dersom grunnen er god, bør du nok kanskje heller satse på spiral el. 

Skrevet

Her er vi skjønt enige om at jeg skal slippe mer hormonprevensjon og da blir det kondom. Allergi unntatt – voksne menn, og oppegående gutter, bruker selvfølgelig kondom uten å klage over det. Åtte måneder etter fødsel og jeg har fortsatt ikke fått tilbake menstruasjon. Kunne nok ha brukt amming som prevensjon. Men klart, eggløsningen kommer ~14 dager i forkant av menstruasjon, så... Jeg tror for så vidt jeg kommer til å merke den, men hvem vet. Plutselig har noe endret seg. For oss er det ikke aktuelt å prøve på nummer to før neste sommer. Så da blir det kondom inntil videre. 

Hadde gått for p-piller eller spiral om kondom var uaktuelt. Fullamming om dere synes det er ok hvis du skulle bli gravid allikevel (les ammehjelpens artikkel som noen har lenket til tidligere).

Anonymkode: 5b44d...2f7

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han gidder ikke :(( Sier at han heller vil la vær å ha sex. For min del er kondom egentlig det beste alternativet frem til syklusen er igang og det er gått litt tid sånn at det ikke er krise å bli gravid igjen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...