Gjest Anonym Bruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 (endret) Eg og naboen inngjekk avtale om felles innkjørsle til eigedomene for omlag 40 år sidan. og vi avsto omlag 50 / 60 % areal hver til innkjørsla. En helg vi var bortreist kom vi til vår store overaskelse hjem til en 2 m høy mur bygd opp av forskalingsblokker plassert langs tomtegrensen, til innkjørsla. Det har i mange år vert eit litt anstrengt naboforhold overfor naboen , men har ikkje ansett forholdet så anstrengt at det burde vera nødvending å bygge mur / skott mellom eigedomen. Innkjørsla er utformet slik at omlag 60 % av innkjørsla ligg plassert på min grunn, og naboen har i årrekke nytta min halvdel som igjennomkjøringstrase for å komme til sin store parkeringsplass. Bygde for noen år sidan carport som ligg ca en drøy bil-lengdes avstand ifra muren naboen har sett opp, og hensikten er opplagt å skape vansker under ut / innkjøring av Carporten. Å sette opp en mur inntil tomtegrensen på igjennomsnittleg 1-2 m høyde utan engang å ha snakket med naboen er etter min oppfattning ikkje bare dårleg oppførsel, men også eit klart avtalebrudd, og muren er etter min oppfattning opplagd lovstridig plassert . Skal ein sette opp levegger, murer, hekker o.s.v i tomtegrensen så er det "vanleg" å først snakke m/ naboen. Eg meiner naboen har plikt å forsikre seg om hvor tomtegrensen går før naboen setter opp gjærde, planter hekker etc. Er muren eller leveggen over en viss høyde må naboen forholde seg avstander til tomtegrensen såfremt ikkje annet er samtykket med naboen. Endret 24. september 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Er du nabo med Trump? Anonymkode: 06eaf...d2c 3
little fairy Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Sjekk kommunens nettsider. Må sikkert gå inn på "bygg" eller "eiendom" eller lignende. Der skal det stå lover og regler. Da blir du kanskje litt klokere. Du kan jo også ta en telefon til kommunen. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 16 timer siden, Anonym Bruker skrev: Eg og naboen inngjekk avtale om felles innkjørsle til eigedomene for omlag 40 år sidan. og vi avsto omlag 50 / 60 % areal hver til innkjørsla. En helg vi var bortreist kom vi til vår store overaskelse hjem til en 2 m høy mur bygd opp av forskalingsblokker plassert langs tomtegrensen, til innkjørsla. Det har i mange år vert eit litt anstrengt naboforhold overfor naboen , men har ikkje ansett forholdet så anstrengt at det burde vera nødvending å bygge mur / skott mellom eigedomen. Innkjørsla er utformet slik at omlag 60 % av innkjørsla ligg plassert på min grunn, og naboen har i årrekke nytta min halvdel som igjennomkjøringstrase for å komme til sin store parkeringsplass. Bygde for noen år sidan carport som ligg ca en drøy bil-lengdes avstand ifra muren naboen har sett opp, og hensikten er opplagt å skape vansker under ut / innkjøring av Carporten. Å sette opp en mur inntil tomtegrensen på igjennomsnittleg 1-2 m høyde utan engang å ha snakket med naboen er etter min oppfattning ikkje bare dårleg oppførsel, men også eit klart avtalebrudd, og muren er etter min oppfattning opplagd lovstridig plassert . Skal ein sette opp levegger, murer, hekker o.s.v i tomtegrensen så er det "vanleg" å først snakke m/ naboen. Eg meiner naboen har plikt å forsikre seg om hvor tomtegrensen går før naboen setter opp gjærde, planter hekker etc. Er muren eller leveggen over en viss høyde må naboen forholde seg avstander til tomtegrensen såfremt ikkje annet er samtykket med naboen. Han har ikke lov til å sette opp mur i nabogrensa uten samtykke og byggesøknad, ta kontakt med kommunen så skal de forfølge saken. Det er unntatt søknadsplikt hvis muren er på en viss høyde og én meter fra nabogrensa, men den må søkes om dersom den står i selve nabogrensa. Anonymkode: 32f45...169 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Du kan sette opp mur 1 meter opp men den MÅ står 1 meter fra tomtegrensen uten å søke... mur over 1 meter må står 4 meter fra tomtegrensen. Har dere avtaler ikke tinglyste? Anonymkode: 96cf1...4ee 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå