GÃ¥ til innhold

Ok kondis men kroppen svikter🤪

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid likt jogging. Altså jogging mellom 8-10 km/t. Direkte løping sliter jeg litt mer med...

Jeg jogger tilsammen ca 20- 30 km pr uke så ikke rare greine men jeg ønsker å kunne jogge både lengere og litt fortere. Jogger ca 8 km på 1 time. Ønsker også å jogge 5 k på 30 min. Akkurat nå klarer jeg det på 4,6 km. 

Blir ikke andpusten på disse øktene, kan fint føre samtaler. Blir derimot bare så utslitt i kroppen! Driver med litt intervaller men det gir ikke så mye endring i kroppen. 

Hater styrketrening over alt, så hvordan styrke kroppen da?? 

BMI på 24 så er ikke for tung...

Tips?

Anonymkode: 53fcc...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler en intervall økt per uke. Hensikten der er å bygge styrke og fart. Varier intervaller fra uke til uke. Eks 1 kmx 3-4, 400m x 6-8, 200m x 8-10, 1 min x 8-10, 2 min x 6-8. 

Du bør sikkert ha en terskeløkt i uka. Dvs. En økt der du løper i ca. terskelhastighet. Du trenger ikke kjøpe inn melkesyremåler, det er bortkastet på folk som ikke løper konkurranse, men du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne ca terskelfart.

Varier terskeløkten fra uke til uke, eks 2 x 2 km, 2 x 3 km, 3 x 2 km, 25 min, 35 min.

Til slutt løper du en langkjøringsøkt i uka. Start på 5 km og øk med 1 km i uka til du når 12 km. 

Siste uke har du to lette økter før du legger inn en 5 k med maksimal fart. 

Husk alltid oppvarming og nedtrapping. 

Anonymkode: f5f9d...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler en intervall økt per uke. Hensikten der er å bygge styrke og fart. Varier intervaller fra uke til uke. Eks 1 kmx 3-4, 400m x 6-8, 200m x 8-10, 1 min x 8-10, 2 min x 6-8. 

Du bør sikkert ha en terskeløkt i uka. Dvs. En økt der du løper i ca. terskelhastighet. Du trenger ikke kjøpe inn melkesyremåler, det er bortkastet på folk som ikke løper konkurranse, men du kan bruke denne kalkulatoren for å beregne ca terskelfart.

Varier terskeløkten fra uke til uke, eks 2 x 2 km, 2 x 3 km, 3 x 2 km, 25 min, 35 min.

Til slutt løper du en langkjøringsøkt i uka. Start på 5 km og øk med 1 km i uka til du når 12 km. 

Siste uke har du to lette økter før du legger inn en 5 k med maksimal fart. 

Husk alltid oppvarming og nedtrapping. 

Høres spennende ut for en enkel jogger som meg😅 skjønte ikke helt de intervallene. Jeg driver mest med 45/15 Jeg 🤪😅 og er dårlig på å presse meg selv. 

Terskel har jeg hørt om men hva er det egentlig? Løpe så fort jeg kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres spennende ut for en enkel jogger som meg😅 skjønte ikke helt de intervallene. Jeg driver mest med 45/15 Jeg 🤪😅 og er dårlig på å presse meg selv. 

Terskel har jeg hørt om men hva er det egentlig? Løpe så fort jeg kan?

Det er nettopp derfor varierende intervaller er bra. Man lærer kroppen å presse seg til ulike hastigheter og man lærer hvordan ulike hastigheter føles. 

Når man trener kondisjonstrening kan kroppen enkelt forklart bruke sukker på to måter - aerobt og anserobt. Under aerob forbrenning har kroppen nok oksygen til å forbrenne sukker helt, mens under anaerob trening har ikke kroppen nok oksygen til å forbrenne sukker fullstendig. Det produseres da melkesyre som gjør deg støl. 

Terskeltrening er kort fortalt at man skal trene så nært opp til grensen for hva kroppen klarer uten å gå over til anaerob forbrenning. Da trener du hurtighet uten å bli stiv og støl. 

Et godt eksempel på et treningsprogram du kan følge uten at du må tenke så mye over hvorfor ting gjøres er en av de to følgende:

https://aktivtrening.com/trening/loping/lope-5-km/5-km-program-lop-5-km-pa-under-30-minutter

Merk at moderat tempo i dette programmet er ca det samme som Terskeltrening. 

https://runningtrainingplan.com/runningpress/5k-in-under-25-minutes-training-plan/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden nå, men var såpass god på blant annet 3000 meter for en del år siden at jeg kunne nok ha satset men gjorde ikke det. Trente ikke knallhardt men trente hver dag. Og da snakker vi at jeg egentlig ikke pusha kroppen for ofte. Dette tror jeg på, altså du får en slags "bonde" trening hvor en hele tiden øker kroppens kapasitet uten å presse den for langt.

Utøvere innen kampsport og styrke gjør dette og ser ut som om det er det beste. De presser ikke kroppen max utenom selve konkurransen. Fordelen med dette, er at du trener oftere en dem som maxer ut kroppen og det ser ut til å være det beste.

Anonymkode: c3f92...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du trenger bare mengdetrening.

Det å ikke bli andpusten er ingen målestokk på kondis.
få deg en pulsklokke og spring opp en bakke flere ganger til du ser mannen med jåen, så du vet din makspuls.
Deretter kan du dele pulsen inn i soner.
Kondisjonstrening er mest effektivt i sone 1. 50-60% av makspuls.

Anonymkode: cd3b0...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

du trenger bare mengdetrening.

Det å ikke bli andpusten er ingen målestokk på kondis.
få deg en pulsklokke og spring opp en bakke flere ganger til du ser mannen med jåen, så du vet din makspuls.
Deretter kan du dele pulsen inn i soner.
Kondisjonstrening er mest effektivt i sone 1. 50-60% av makspuls.

Anonymkode: cd3b0...3a0

Har pulsklokke og løp til så mannen med jåen noen mnd siden, 179 viste den da. Er 41 år så stemmer kanskje greit 🤔 

Virker som jeg ligger mye i sone 1 da ja sp skjønner ikke hvorfor kroppen ikke vil jogge lenger. Lyst til å jogge 13 km med god musikk og virkelig bare nyte da jogging gir meg mye terapautisk sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...