Gå til innhold

Angstanfall og graviditet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg får en «periode» hvert år med angst og angstanfall sov varer noen mnd. Det kan komme helt spontant, uten at jeg har tenkt på noe. Og hvis jeg ikke tar beroligende, blir jeg verre og verre, og det tar aldri slutt nesten.

Nå er jeg gravid i uke 8, og føles som om jeg er i «den» perioden. Har en slags rar følelse i hodet, og det er da angstanfallet kommer. Så jeg sitter her med veldig høyt hjertebank og skjelving.

Har sobril 10 mg som jeg har fått fra fastlegen ved behov. Noen som vet om man kan ta sobril under graviditet? 
Noen som har angst og er gravid her? Føler meg som en dårlig mor allerede🥺

Anonymkode: f5978...b30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du ta med legen din, ikke her inne!! 

Anonymkode: 00e4c...fe3

• Liker 2
Skrevet

Benzodiazepiner har i dyreforsøk gitt misdannelser, f.eks. ganespalte, CNS-misdannelser og varige atferdsforstyrrelser hos avkommet.

Anonymkode: 729dc...010

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ta med legen din, ikke her inne!! 

Selvfølgelig skal jeg ta det med legen, her ville jeg høre med andres erfaring. Hvis du ikke har, trenger du ikke skrive unødvendig kommentar.

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg hadde latt være å ta sobril som gravid ja! Varer det hele vinterhalvåret eller? Snakk med legen din, og uansett om du får «lov» å ta sobril eller ikke så hadde jeg kun tatt det ved nødstilfeller. Lykke til!

Anonymkode: f024c...8a8

• Liker 1
Skrevet

Bestill time hos legen og forklar situasjonen din. Og ta blodprøver! Det er mange ting som kan utløse angsten. Lite søvn, kvalme og lav energi som følge av svangerskapet kan så klart være en årsak. Men jeg ville også fått verifisert at vitaminnivåene dine også ikke er for lave. Går du i underskudd påvirker dette hele nervesystemet som igjen slår ut på angsten. 

Anonymkode: e4076...c9f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal jeg ta det med legen, her ville jeg høre med andres erfaring. Hvis du ikke har, trenger du ikke skrive unødvendig kommentar.

Du spør rett ut om du kan ta Sobril under graviditet. Da må jeg få svare deg at det må du ta med legen. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestill time hos legen og forklar situasjonen din. Og ta blodprøver! Det er mange ting som kan utløse angsten. Lite søvn, kvalme og lav energi som følge av svangerskapet kan så klart være en årsak. Men jeg ville også fått verifisert at vitaminnivåene dine også ikke er for lave. Går du i underskudd påvirker dette hele nervesystemet som igjen slår ut på angsten. 

Anonymkode: e4076...c9f

Det kan være ja. Spiser veldig lite på grunn av kvalmen, og lite søvn. Det kan ha påvirket. 

Skrevet

Om du kan ta det står vel på pakningsvedlegget? Hvis ikke, så bør du ta det med legen din😊

Skrevet

Www.tryggmammamedisin.no

Men nei, du kan ikke ta benzo som gravid. Angst er ekkelt, men helt ufarlig for kroppen. Benytt muligheten til å lære andre teknikker enn piller for å håndtere den.

Anonymkode: aa408...23b

Skrevet

Skremmende at så mange svarer så bastant uten å ha peiling. Benzo i lave doser ved sporadisk bruk har ingen negativ effekt på foster. Man vil unngå bruk opp mot termin pga fare for floppy infant syndrom. 

Sobril er forresten førstevalg (den foretrukne) varianten av benzo i svangerskapet. 

For fremtiden: ikke spør KG, snakk med foreskrivende lege

Skrevet

Hadde ikke tatt sobril som gravid :) sliter med angst selv, det er jævlig når det står på, men fosteret tar ikke skade av det. 

Anonymkode: 946b4...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...