Gå til innhold

Seng nært vindu og panelovn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt hus og har et avlangt rom til 2 åringen vår. Dør i ene enden, vindu og ovn i andre enden.

Tenkte at 2 åringens seng bør stå med hodeenden ved døra. Da blir lekeområdet innover i rommet og ved vinduet. Kun fordi jeg har hørt det ikke er bra med trekk fra vinduet og det kan bli varmt å ligge nær ovnen hvis den skal stå på litt.

Tenker å la vinduet stå opp litt i alle andre årstider enn vinter. 

Samboeren min mener at det er så god ventilasjon at det ikke er nødvendig å la vinduet stå oppe om natta. Trenger sikkert ikke å ha varme på ovnen så ofte heller.. Han tenker mest på hva som ser pent ut.

Hva tror dere? Huset ble bygget i 2018.

Anonymkode: c309b...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke pent å ha opp et vindu??😂

Anonymkode: 533e8...e47

Han mener at slik rommet er, ser det finest ut med senga ved vinduet, innerst i rommet. Jeg er enig. Men pga trekk, tenkte jeg at senga bør stå så langt unna vinduet som mulig.

Er dette med trekk en utdatert bekymring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er godt kledd gjør det da ikke noe å ha vinduet åpent om natten! det er sunt å sove i frisk luft!

Anonymkode: 2433e...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får øreverk og migrene av å ligge i trekk. Men folk er forskjellig. 

Anonymkode: 553c3...7b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp kjøpt hus og har et avlangt rom til 2 åringen vår. Dør i ene enden, vindu og ovn i andre enden.

Tenkte at 2 åringens seng bør stå med hodeenden ved døra. Da blir lekeområdet innover i rommet og ved vinduet. Kun fordi jeg har hørt det ikke er bra med trekk fra vinduet og det kan bli varmt å ligge nær ovnen hvis den skal stå på litt.

Tenker å la vinduet stå opp litt i alle andre årstider enn vinter. 

Samboeren min mener at det er så god ventilasjon at det ikke er nødvendig å la vinduet stå oppe om natta. Trenger sikkert ikke å ha varme på ovnen så ofte heller.. Han tenker mest på hva som ser pent ut.

Hva tror dere? Huset ble bygget i 2018.

Om ovnen skal brukes bør sengen stå på andre siden!

Trekk for så små er heller ikke bra!

Anonymkode: 7cb66...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke flytte panelovnen hvis dere har stikkontakt på andre siden av rommet? Nå vet ikke jeg hva slags ovn dere har da, men de vi har er bare hektet på et «stativ» som er skrudd i veggen med 4 enkle skruer. Det løser ovn-problemet i det minste, men ikke det ang trekk fra vinduet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ovnen skal brukes bør sengen stå på andre siden!

Trekk for så små er heller ikke bra!

Om huset er nyere er det kanskje ventilasjon?Trenger ikke lufte om natten da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tørkestativ skrev:

Kan dere ikke flytte panelovnen hvis dere har stikkontakt på andre siden av rommet? Nå vet ikke jeg hva slags ovn dere har da, men de vi har er bare hektet på et «stativ» som er skrudd i veggen med 4 enkle skruer. Det løser ovn-problemet i det minste, men ikke det ang trekk fra vinduet

Ovnen skal være montert under vindu for best mulig utnyttelse.Der kommer kulden.Og der bør ovnen være.Hilsen elektriker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Hvis det er fra 2018, er det vel bygget etter TEK17? Da er det sannsynligvis balansert ventilasjon? Ser ingen grunn til ikke å ha senga ved vinduet da, ville heller passet på at hodeenden ikke havnet rett ved tillufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ovnen skal være montert under vindu for best mulig utnyttelse.Der kommer kulden.Og der bør ovnen være.Hilsen elektriker!

Åja det visste jeg ikke😊 begge ovnene på soverommene våre er under vindu. Men i gangen oppe og i stue er de ikke under vindu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, tørkestativ skrev:

Åja det visste jeg ikke😊 begge ovnene på soverommene våre er under vindu. Men i gangen oppe og i stue er de ikke under vindu

Du kan velge selv hvor du vil ha ovnene men bør være under vinduet.Der kommer kulden inn. Og det vil sparer energi(strømregningen). :) Men som jeg sa lengre oppe så regner jeg med det er balansert ventilasjon så lenge det er nyere hus? Så lenge det ikke er sommer og veldig varmt og nødvendig å lufte holder det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man vil ha sengen med vindu er det kanskje lurt å flytte ovnen likevel? Jeg synes vertfall det er bedre med litt høyere strømregning enn med brann. Eller tenker du at det er helt trygt å ha ovnen inntil sengen? 

Anonymkode: 502c5...82f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man vil ha sengen med vindu er det kanskje lurt å flytte ovnen likevel? Jeg synes vertfall det er bedre med litt høyere strømregning enn med brann. Eller tenker du at det er helt trygt å ha ovnen inntil sengen? 

Anonymkode: 502c5...82f

Om du leser under det jeg skrev.Sengen i andre enden!

Du sitter selvfølgelig ikke sengen inntil en ovn! Selv om dagens ovner tåler mer enn de gamle. 

Men du sitter ikke sengen til ett lite barn ved vinduet og har det åpent når det er kaldt og ovnen i den andre enden.Da blir det aldri varmt.. Mest effekt og varme ved å ha det der kulden kommer inn! Også mer brannfarlig å la ovnen stå i andre enden med vinduet åpent hele året.Og ovnen jobbe for fullt hele tiden.Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...