Gå til innhold

Noen som nylig har blitt igangsatt på Ahus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan rutinene er hvis man blir lagt inn for igangsettelse på føde-observasjon nå for tiden? Fikk dere ha besøk av partner? Noen som fikk ha partner overnattende? Og når får partner følge med inn til fødsel. Er det fremdeles slik at det må ventes til aktiv fødsel?

Forrige svangerskap ble jeg satt i gang, og da lå jeg inne fra tirsdag til lørdag før barnet ble født. Partner fikk være der fra morgen til kveld hver dag, men ser ikke for meg at det er lov nå? Kan jo bli veldig stusselig hvis det tar like lang tid denne gangen og jeg må være helt alene.

Helst kun svar fra dere som har født på/har erfaring fra Ahus, da det er forskjellige rutiner rundt omkring.

Tusen takk 😊

Anonymkode: e1e1b...212

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen kommer med erfaringer her da jeg også mest sannsynlig vil bli satt igang på Ahus 🙈

• Liker 1
Skrevet

Vil også ha svar..hehe

Anonymkode: 1373f...ec8

• Liker 1
Skrevet

Bumper denne litt 😊

TS

Skrevet

Jeg spør ikke for å være frekk men fordi jeg virkelig lurer,  hvorfor velger folk å settes i gang?

Anonymkode: 6c513...6aa

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør ikke for å være frekk men fordi jeg virkelig lurer,  hvorfor velger folk å settes i gang?

Det er jo ikke sånn at folk nødvendigvis velger det selv da. Som regel er det en medisinsk årsak til det, feks svangerskapsdiabetes, da settes man gjerne igang to uker før termin fordi barna da kan være litt store. Og mange andre årsaker. 

Anonymkode: f86fa...558

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at folk nødvendigvis velger det selv da. Som regel er det en medisinsk årsak til det, feks svangerskapsdiabetes, da settes man gjerne igang to uker før termin fordi barna da kan være litt store. Og mange andre årsaker. 

Eller hvis man er på overtid så må man jo settes igang om fødselen ikke har startet av seg selv. Babyen kan jo dø av å ligge inne for lenge. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OK takk for svar, var ikke klar over dette. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK takk for svar, var ikke klar over dette. 

Som de andre svarer deg er det ikke alltid et valg. Etter vekstkontrollen jeg var på i går var det sykehuset selv som tok det opp. Jeg vil virkelig ikke settes i gang denne gangen, da jeg ikke syns det var så ålreit sist. Men jeg hører jo så klart på anbefalingene fra sykehuset. Glemte å spørre om det jeg startet tråden for, men får høre med dem neste kontroll om 2 uker. Da får jeg vite om det blir noe igangsetting også.

TS.

Skrevet

Ser du ønsker tilbakemelding fra Ahus, men vil tro at rutinene pga corona er ganske like nå på de fleste sykehus i Oslo og Viken. Jeg skal selv settes i gang i Drammen, mest sannsynlig i slutten av nesten uke/begynnelsen av uka deretter og har fått beskjed om at der gjelder følgende regler:

- ved igangsettelse av fødsel kan ikke partner være med. Partner kan først få lov til å komme når fødselen regnes som aktiv (rundt 3 til 4 cm åpning). Må si jeg ikke ser fram til å ligge alene selv, siden igangsettelse kan ta alt fra noen timer til flere døgn..

- partner kan være med på aktiv fødsel så lenge vedkommende ikke har forkjølelses symtomer. 

- både partner og barnets mor får ikke lov til å forlate avdelingen de er på under opphold. Det vil si feks at på Drammen sykehus så får vi ikke lov til å feks dra ned til en annen etasje for å feks kjøpe koisk varer eller handle i kantinen, eller gå ut sykehuset selv om det er på sykehusets område.  

....

Det du kan gjøre ts er å ringe fødeavdelingen å høre, om det du lurer på så får du rett svar.

Skrevet
38 minutter siden, tussi84 skrev:

Ser du ønsker tilbakemelding fra Ahus, men vil tro at rutinene pga corona er ganske like nå på de fleste sykehus i Oslo og Viken. Jeg skal selv settes i gang i Drammen, mest sannsynlig i slutten av nesten uke/begynnelsen av uka deretter og har fått beskjed om at der gjelder følgende regler:

- ved igangsettelse av fødsel kan ikke partner være med. Partner kan først få lov til å komme når fødselen regnes som aktiv (rundt 3 til 4 cm åpning). Må si jeg ikke ser fram til å ligge alene selv, siden igangsettelse kan ta alt fra noen timer til flere døgn..

- partner kan være med på aktiv fødsel så lenge vedkommende ikke har forkjølelses symtomer. 

- både partner og barnets mor får ikke lov til å forlate avdelingen de er på under opphold. Det vil si feks at på Drammen sykehus så får vi ikke lov til å feks dra ned til en annen etasje for å feks kjøpe koisk varer eller handle i kantinen, eller gå ut sykehuset selv om det er på sykehusets område.  

....

Det du kan gjøre ts er å ringe fødeavdelingen å høre, om det du lurer på så får du rett svar.

Tusen takk for svar! Ja, har prøvd å ringe fødepoliklinisk et par ganger i går, men fikk bare opptatt. Skal som sagt inn på kontroll om 2 uker så jeg kan høre litt ekstra da. Krysser fingrene for at det starter av seg selv. 

Lykke til med eventuell igangsettelse, og fødsel! 😊

TS.

Skrevet

TS her.

Vil komme med en liten oppdatering da jeg var på en uplanlagt kontroll på føde-observasjon i går.

Jeg skulle inn å ta en ctg i går, og da fikk ikke mannen min være med. Dette var jo bare en liten sjekk, så det var absolutt ikke nødvendig å ha med noen. Jeg spurte hvordan det var med besøk hvis man ble lagt inn. Det er besøkstid mellom 17-19 hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis man ligger på dobbeltrom får man ha besøk ca en halvtime hver, og det kan ikke være samtidig med den andres besøk. Ligger man alene kan man ha besøk i en time.

Det er fremdeles slik at partner ikke får bli med før man er i aktiv fødsel.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Vil komme med en liten oppdatering da jeg var på en uplanlagt kontroll på føde-observasjon i går.

Jeg skulle inn å ta en ctg i går, og da fikk ikke mannen min være med. Dette var jo bare en liten sjekk, så det var absolutt ikke nødvendig å ha med noen. Jeg spurte hvordan det var med besøk hvis man ble lagt inn. Det er besøkstid mellom 17-19 hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis man ligger på dobbeltrom får man ha besøk ca en halvtime hver, og det kan ikke være samtidig med den andres besøk. Ligger man alene kan man ha besøk i en time.

Det er fremdeles slik at partner ikke får bli med før man er i aktiv fødsel.

På ahus sine sider står det besøkstid fra 16-19. Men så tåpelig at man ikke kan ha besøk samtidig om man ligger på dobbeltrom da, da stemmer jo ikke akkurat besøkstiden.. Blir skikkelig gøy å ha planlagt keisersnitt der kjenner jeg, er jo null poeng i at mannen kjører i 45min for å være der en halvtime 🙄 for om han er der i tre timer så er jo smittefaren kjempemye større såklart 🙄 Lov å krysse fingrene for enerom da, men vet ikke om det fins så mange av de jeg. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På ahus sine sider står det besøkstid fra 16-19. Men så tåpelig at man ikke kan ha besøk samtidig om man ligger på dobbeltrom da, da stemmer jo ikke akkurat besøkstiden.. Blir skikkelig gøy å ha planlagt keisersnitt der kjenner jeg, er jo null poeng i at mannen kjører i 45min for å være der en halvtime 🙄 for om han er der i tre timer så er jo smittefaren kjempemye større såklart 🙄 Lov å krysse fingrene for enerom da, men vet ikke om det fins så mange av de jeg. 

Det finnes noen enerom i alle fall. Og er det riktig full der (som jeg opplevde da jeg lå der) så havner man på en tom sengepost på barsel, men der er det vel muligens enda strengere å få komme inn (?).

Hvis du ikke er helt sengeliggende så kan du jo bli med mannen din ut en tur av avdelingen også og dermed drøye besøket litt. :) 

Anonymkode: 02b51...6c7

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes noen enerom i alle fall. Og er det riktig full der (som jeg opplevde da jeg lå der) så havner man på en tom sengepost på barsel, men der er det vel muligens enda strengere å få komme inn (?).

Hvis du ikke er helt sengeliggende så kan du jo bli med mannen din ut en tur av avdelingen også og dermed drøye besøket litt. :) 

Men er det lov å forlate avdelingen da? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk lov til det i alle fall, vet ikke hvordan det er nå med ny oppblomstring av Covid i Oslo. Ble sterkt oppfordret på avdelingen til å gå turer hvis jeg kunne for å få fart på sakene.

Skrevet

Dette synes jeg er helt på trynet.. Er vel større sjanse for at far blir smittet av å måtte komme og gå hver dag enn å bli der under hele oppholdet. 

Anonymkode: d006e...127

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener hun sa at det ikke var lov å forlate avdelingen 😔

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...