AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Sparer for barnet mitt på 1 år i sparekonto som jeg tenker han skal få når han er 18. Jeg har så langt spart rundt 50 000, og setter også inn rundt 1000 kroner i måneden. Sparekontoen står i hans navn, men jeg har nå skjønt at det er lurere å spare i fond, men er redd for risiko, noen råd? Anonymkode: 7c26b...643
newman01 Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Ville vært mer bekymret for å få 0,2% rente på en sparesum som taper seg 2-3% i året i inflasjon. Du har rundt 17 år igjen på spareplanen, så sannsynlighet for at aksjemarkedet forsvinner i et stort hull er ganske liten. Det vil selvfølgelig være variasjoner fra måned til måned og år til år, men stort sett går det oppover. Velg et globalt indeksfond med lave forvaltningshonorarer, og gjerne putt dem i en ASK slik at du kan bytte fond dersom du er misfornøyd på veien. Ingen veit hvordan skatteregimet er om 17 år, så det er vanskelig å planlegge for overføring. Vil riktignok anbefale deg å avvente overføring av større summer på 18årsdagen. Utrolig mye penger som kan forsvinne på en russefeiring og en sydentur... Pluss at man mister stipendmuligheten i Lånekassen. Kjedelig å påføre avkommet et direkte tap på 40'000 i tapt stipendfordel i året fordi foreldre ikke tenkte gjennom konsekvensene ved handlingen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 5 minutter siden, newman01 skrev: Pluss at man mister stipendmuligheten i Lånekassen. Kjedelig å påføre avkommet et direkte tap på 40'000 i tapt stipendfordel i året fordi foreldre ikke tenkte gjennom konsekvensene ved handlingen. Fra ts: 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sparekontoen står i hans navn Forsvinner ikke stipendfordelen når kontoen står i barnets navn? Hun burde vel spare i sitt eget navn, for så å evt overføre til barnet når hun mener det er greit? Anonymkode: 02472...03a
TBergh Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Hei. Det å spare i banken er sikkert. Det å spare i fond/aksjer medfører en viss risiko. Du kan i verste fall tape alt. Men du har muligheten av å tegne en egen uføre/pensjonsforsikring på barnet også. Jo tidligere du tegner disse forsikringene, jo lavere er det månedlige beløpet du skal innbetale. Når man hele tiden driver og justerer pensjonssystemet så tror jeg at utbetaling av pensjon vil bli redusert med årene, samlet sett, når man inkludere pensjonssparing via privat arbeidsgiver + offentlig pensjonsordning. Du har også muligheten av å fordele dette beløpet også. Men jeg har ikke filla greie på fond-, og/eller aksjesparing. Min anbefaling er at du tegner en kombinasjonsforsikring som skal dekke uføre og alderspensjon. Det er mange unge nå om dagen som havner på ung ufør. Ser at newman01 har kommet med et innspill. Virker på meg som et fornuftig og logisk resonnement han kommer med. Absolutt verd å ta i betrakning. Håper dette har gitt deg innspill til ettertanke. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 Vi sparer 200 kr i mnd i hennes navn, og mer på en annen konto, men som ikke står i hennes navn. Blir vår datter like elendig med penger som 18 åring som jeg var vil jeg ikke at hun skal ha sløse vekk for mye på tull. Vil ha en konto til henne til hun skal kjøpe bolig etc. Anonymkode: 9a8e2...152
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Jeg har ikke barn, og således ikke så mye å bidra med, men jeg ville kanskje spart delvis i fond, og delvis på høyrentekonto, i MITT navn. 18-åringer er sjelden økonomisk fornuftige. Jeg ville ikke gitt summen til barnet, men hatt den i bakhånd når barnet skal kjøpe sin første leilighet, evt bil eller andre investeringer. Anonymkode: 9069e...da6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 Takk for gode svar fra dere alle. Tenker da at jeg starter fondsparing i mitt eget navn og overfører heller en mindre sum til sparekontoen til barnet hver måned. Ønsker hovedsakelig at pengene skal gå til boligkjøp så da høres det lurest ut å gjøre det slikt... Anonymkode: 7c26b...643
asterix Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke barn, og således ikke så mye å bidra med, men jeg ville kanskje spart delvis i fond, og delvis på høyrentekonto, i MITT navn. 18-åringer er sjelden økonomisk fornuftige. Jeg ville ikke gitt summen til barnet, men hatt den i bakhånd når barnet skal kjøpe sin første leilighet, evt bil eller andre investeringer. Anonymkode: 9069e...da6 Det kommer jo helt an på hvordan man oppdrar dem når det kommer til økonomi.
newman01 Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 (endret) Å spare i barns navn er ikke lurt. For det første er det få juridiske muligheter for å forhindre at alt brennes bort på en skikkelig fet russebuss. Personen er over 18, og pengene står på en myndig persons konto. For det andre er det lånekassens stipendordninger. Ugreit å miste 40'000 i stipend i året pga en aksjekonto. Overformynderiet. Passerer kontoen 170'000 kommer fylkesmannen og passer på pengene. Det er heller ikke så gøy Endret 24. september 2020 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi sparer 200 kr i mnd i hennes navn, og mer på en annen konto, men som ikke står i hennes navn. Blir vår datter like elendig med penger som 18 åring som jeg var vil jeg ikke at hun skal ha sløse vekk for mye på tull. Vil ha en konto til henne til hun skal kjøpe bolig etc. Anonymkode: 9a8e2...152 Dette kunne vært skrevet av meg, begynte å lure om jeg hadde svart uten å huske det 😅 Anonymkode: 5ff17...261
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Jeg har spart gjennom å betale ned lån. Bedre rente enn sparekonto, helt uten risiko, og nå har jeg god råd og kan hjelpe barna med førerkort og egenkapital. Anonymkode: 54c93...33a 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 Vi har akkurat fått barn nå. Vår plan er å opprette en ASK i mitt eller mor sitt namn- hvor vi da betaler inn 1500,- i snitt i måneden. Siden vi da slipper at overformynderi slår inn, siden den vil stå hos en av foreldrene og antar en årlig avkastning på 7% og investerer utelukkende i indeksfond til en kost på 0,2 % årlig, så vil vårt barn ha litt over 500' etter skatt ved fylte 18. Siden pengene står hos en av oss, så kan vi heldigvis styre mer selv også hva pengene bør gå til. Utdrag nedenfor, for hvordan vi ser for oss at ASK kommer til å utvikle seg over 18år ved 18000 i årlig innbetaling: Anonymkode: f9878...1f5 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 Vi har spart barnetrygden fast fra barnet var født, men de står på min konto med barnets navn på pluss vi sparer i fond og har aksjer til dem i eget selskap. Begge har leiligheter som er kjøpt av oss og leieinntekter fra disse går inn i selskapet hvor barna har aksjer . 17 og 19 år . Fått hjelp av advokat til å sette opp, og barna får utbetalt fra fond og overført aksjer ved 25 år. Det vil ikke ha innvirkning på hverken studielån/stipend, eller at overformynderi ble koblet inn når de var under 18, den ene er det fortsatt. Anonymkode: 277fb...e72 1
Brunello Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Å gi masse penger til en 18-åring er galskap. Spar i eget navn og gi penger når det er behov for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå