Gå til innhold

Sunnere ferdigmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har tips om sunnere varianter av ferdigmat (frossen/fersk)? 
Tenker noe ala Rema 1000s grønnere kjøkken.
Gjerne vegansk, spiser ikke kjøtt (men noe fisk) og tåler melk dårlig. Kan gjerne tåle litt «Modding», men bør være noe fullverdig i seg selv, kreve minimalt med tillegg. 

Kalorimessig tenker jeg rundt 250-400 kcal pr porsjon. 

Vet godt at jeg kan lage større måltider selv, lage rask mat utdrag egne ingredienser, men ønsket om å implementere ferdige middagsretter handler i stor grad om at  sliter med et forstyrret forhold til mat og trenger «hjelp» for å unngå 1) decision fatigue 2) å spise «et hode brokkoli» (for lite energi, for lite variert) til middag. 

takk!

Anonymkode: de0d7...a72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du unngår decision fatigue og ensformighet ved å planlegge måltidene dine, det kan du gjøre uavhengig av hvilke retter du spiser, og selv om du har et forstyrret forhold til mat. 

Nå vet jeg ikke hvor mange måltider du spiser per dag, eller det daglige kaloribehovet ditt, men middagene dine burde vel være på mer enn 250-400 kcal?

Anonymkode: 48d11...593

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du unngår decision fatigue og ensformighet ved å planlegge måltidene dine, det kan du gjøre uavhengig av hvilke retter du spiser, og selv om du har et forstyrret forhold til mat. 

Nå vet jeg ikke hvor mange måltider du spiser per dag, eller det daglige kaloribehovet ditt, men middagene dine burde vel være på mer enn 250-400 kcal?

-

Endret av kbs
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegging er jeg god på - kan fint sette ned en fullverdig og fin middagsplan, men like fullt (særlig hvis jeg er sliten etter lange arbeidsdager) fremstår det som en barriere når det finnes valg (eks: kutte ingredienser, helle olje), og jeg avviker fra planen. 
Har lite lagringsplass, og har heller ikke særlig lyst til å bruke den bittelille fritiden jeg har (jobber flere jobber) på å preppe store middagsposjoner.

Diskuterer helst ikke kaloriinnhold, men spiser mer energitett frokost og lunsj 😉

Takk likevel! 

Anonymkode: de0d7...a72

Skrevet

Poenget med planlegning er netopp å splitte planlegging/valg fra utførelse. Ofte er det som du sier å velge som er mest slitsomt, ikke å gjøre. Du kan uansett også planlegge måltider som ikke er så arbeidskrevende.

Jeg har ikke foreslått mealprep?

Du må benytte den lagringsplassen du har, effektivt. Hvor mye plass du har til frysevarer, kjølevarer og tørrvarer, legger noen føringer for hva slags matlaging som vil være lettest for deg.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan lese gjennom denne artikkelen og se om det er noe som passer for deg der? 

• Liker 1
Skrevet
Spoiler

5C0AD9E7-548C-4160-89C5-3E8766460EB8.jpeg

Anonymkode: a764c...66b

Skrevet

Rema har en serie med supper/gryter på boks. De er gode. En spicy tomatsuppe, en thai suppe og en karibisk gryte. Alle er vegetariske så vidt jeg husker. 

Jeg spiser de av og til til lunsj. 

Anonymkode: 0ee74...71e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...