Gå til innhold

Kan barnehagen tvinge gjennom avdelingsbytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan barnehagen overkjøre foreldre og bytte avdeling på barna? 
I barnehagen har de gitt uttrykk for at de vil at sønnen min skal bytte fra småbarnsavdelingen og til storebarnsavdelingen nå snart pga de er for mange barn på småbarn. Sønnen er 2 år og 4 mnd. Vi har gitt beskjed om at vi ikke vil det, men likevel så skal de kalle oss inn til samtale om det. Kjenner at jeg blir ganske sint av situasjonen, og skjønner ikke hvorfor de ikke gir seg når vi har sagt vi ikke ønsker det. Kan de flytte barn uten vår tillatelse?

Anonymkode: 3008d...8b1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet kan de bestemme hvor barna skal ja, men 2 år og 4 mnd er veldig tidlig for storebarnsavdeling. Jeg hadde også motsatt meg det. Problemet her er vel at barnehagen har gjort en feil ved å ta inn for mange barn på liten avdeling. Er deres barn det eldste på avdelingen? 

Anonymkode: 7a968...66f

• Liker 10
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan barnehagen overkjøre foreldre og bytte avdeling på barna? 
I barnehagen har de gitt uttrykk for at de vil at sønnen min skal bytte fra småbarnsavdelingen og til storebarnsavdelingen nå snart pga de er for mange barn på småbarn. Sønnen er 2 år og 4 mnd. Vi har gitt beskjed om at vi ikke vil det, men likevel så skal de kalle oss inn til samtale om det. Kjenner at jeg blir ganske sint av situasjonen, og skjønner ikke hvorfor de ikke gir seg når vi har sagt vi ikke ønsker det. Kan de flytte barn uten vår tillatelse?

Antagelig kan de det, juridisk sett...
Sjekk brevet med tildeling av plass - om det er spesifisert avdeling eller om det bare omtales barnehagen generelt. Antagelig sistnevnte. Så jeg tipper de KAN, men de færreste gjør det dersom foreldrene er totalt uenige... Og jeg forstår dere. Samtidig, mi på 2 år 4 mnd i sommer hang med storebarna gjennom fellesferien pga at alle var slått sammen til en avdeling - og hun ELSKET det! Men hun har en storesøster på storebarn da, så hun er godt kjent med å omgås de større. Men vi er enige om at hun kunne egentlig bare joinet de store nå. Men hun har svært godt språk og god kommunikasjon, har sluttet med bleie etc, så det eneste for vår del ville vært at vi måtte trappet opp duppen så hun ikke ble helt utslitt av tempoet. Men ellers er det jo de som begynner på storebarn på høsten 2,5 år gamle og de ivaretas veldig godt hos oss iaf, så vidt jeg vet. Får tilpasset aktiviteter de mestrer etc. Så hos oss hadde jeg egentlig ikke protestert om mi ble flytta, de lærer sykt mye av de store og har det veldig gøy :) Men måtte nok sovet litt lenger dupp for å få hvilt nok...

Kanskje de ønsker å forklare mer om hva de tenker og hvordan barnet vil bli ivaretatt blant de store? Kan jo være nyttig å høre iaf :) Men om det typ da betyr at barnet må skilles fra veldig gode venner i en gruppe f.eks så hadde jeg også nektet. Eller krevd at de flytter minst to barn, slik at to venner kan starte sammen på ny avdeling. Det er et rimelig krav syns jeg. Har han en bestevenn kan dere også snakke med foreldrene til barnet og spørre rett ut hva de ville tenkt om å i såfall flytte dem sammen. Fort vekk at de heller ikke ønsker adkillelse.

Anonymkode: 8e4d0...f13

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet kan de bestemme hvor barna skal ja, men 2 år og 4 mnd er veldig tidlig for storebarnsavdeling. Jeg hadde også motsatt meg det. Problemet her er vel at barnehagen har gjort en feil ved å ta inn for mange barn på liten avdeling. Er deres barn det eldste på avdelingen? 

Hvis det er ledig på storbarnsavdeling, så må de selvfølgelig flytte de eldste barna på småbarn over. Barnehagene har ikke økonomi til å la det stå tomme plasser utnødvendig.

Ja, det er barnehagen som bestemmer hvilken avdeling barnet ditt skal gå på.

Anonymkode: 087c0...0b1

• Liker 24
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen har nødt å ta inn de barna som de får tilbud om, spesielt hvis det er et sted det er vanskelig å fylle opp barnehagene. 

Det er ikke som på 90-tallet, hvor barnehagene valgte ut de barna som passet best inn i gruppa. Nå må barmehagene ta de barna de får. 

Så her må ts bare innfinne seg med at barnet bytter avdeling.

Anonymkode: 28e44...3f5

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en 3-4 barn på ganske lik alder, men de mener at min er langt fremme i utvikling og er klar for storebarna.. men tviler på st det hadde vært et tema om de ikke hadde vært for mange barn der! 

Når han er under 3 så har han vel uansett rett på et visst antall voksne per barn? Det vil jo ikke være sånn om han bytter avdeling. 

Synes jo at det er temmelig stor avstand på en skolestarter og en 2-åring! 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel en 3-4 barn på ganske lik alder, men de mener at min er langt fremme i utvikling og er klar for storebarna.. men tviler på st det hadde vært et tema om de ikke hadde vært for mange barn der! 

Når han er under 3 så har han vel uansett rett på et visst antall voksne per barn? Det vil jo ikke være sånn om han bytter avdeling. 

Du misforstår voksen per barn. 

Dette gjelder hele barnehagen, ikke barnegrupper. 

Så i teorien kan han bli plassert på en gruppe med 12 småbarn på 2 voksne, så lenge barnehagen oppfyller bemanning på huset

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår voksen per barn. 

Dette gjelder hele barnehagen, ikke barnegrupper. 

Så i teorien kan han bli plassert på en gruppe med 12 småbarn på 2 voksne, så lenge barnehagen oppfyller bemanning på huset

Hvis det er sånn så er det jo bare tull at de er for mange på avdelingen hans da, og det vil gjøre null forskjell for barnehagen om han flyttes hit eller dit..! Det er jo supert, da har de ikke grunn til å skulle flytte likevel😃

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bemanningsnorm og pedagognorm går på hele barnehagen. 

Og det er vel ikke sånn at alle de andre på avdelingen er skolestartere?

Anonymkode: 087c0...0b1

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

De yngste får absolutt mer oppmerksomhet fra de voksne enn de eldste på storebarnavdelingene. Jeg har sett mange barn komme helt utrolig langt i utviklingen i forhold til barn på samme alder, takket være å delta med de eldre barna. De plukker opp ting helt vanvittig raskt og jeg ville derfor ønsket et slikt bytte velkommen. 

Anonymkode: 6f351...f5b

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er bemanningsnormen ifht hele huset ikke avdelingsvis. Men logikken din skjønner jeg ikke helt. Hvis de er for mange barn på småbarns, betyr det jo at det er for mange barn per voksen allerede. Men du er bekymret for akkurat det samme på storebarns? 
Det er ikke barna som har «rett på» X antall voksne. Det er de voksne som har rett på X antall medarbeidere per barn.

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig kan de det, juridisk sett...
Sjekk brevet med tildeling av plass - om det er spesifisert avdeling eller om det bare omtales barnehagen generelt. Antagelig sistnevnte. Så jeg tipper de KAN, men de færreste gjør det dersom foreldrene er totalt uenige... Og jeg forstår dere. Samtidig, mi på 2 år 4 mnd i sommer hang med storebarna gjennom fellesferien pga at alle var slått sammen til en avdeling - og hun ELSKET det! Men hun har en storesøster på storebarn da, så hun er godt kjent med å omgås de større. Men vi er enige om at hun kunne egentlig bare joinet de store nå. Men hun har svært godt språk og god kommunikasjon, har sluttet med bleie etc, så det eneste for vår del ville vært at vi måtte trappet opp duppen så hun ikke ble helt utslitt av tempoet. Men ellers er det jo de som begynner på storebarn på høsten 2,5 år gamle og de ivaretas veldig godt hos oss iaf, så vidt jeg vet. Får tilpasset aktiviteter de mestrer etc. Så hos oss hadde jeg egentlig ikke protestert om mi ble flytta, de lærer sykt mye av de store og har det veldig gøy :) Men måtte nok sovet litt lenger dupp for å få hvilt nok...

Kanskje de ønsker å forklare mer om hva de tenker og hvordan barnet vil bli ivaretatt blant de store? Kan jo være nyttig å høre iaf :) Men om det typ da betyr at barnet må skilles fra veldig gode venner i en gruppe f.eks så hadde jeg også nektet. Eller krevd at de flytter minst to barn, slik at to venner kan starte sammen på ny avdeling. Det er et rimelig krav syns jeg. Har han en bestevenn kan dere også snakke med foreldrene til barnet og spørre rett ut hva de ville tenkt om å i såfall flytte dem sammen. Fort vekk at de heller ikke ønsker adkillelse.

Anonymkode: 8e4d0...f13

Takk for ditt perspektiv! Det kan godt være han vil trives, men han har jo et helt annet språk og mulighet til å uttrykke seg enn de andre, og er veldig stille og rolig så frykter han vil bli usynlig der oppe. 

Og ja, han har en veldig god venn han snakker om daglig som er på hans avdeling, og jeg har allerede vært inne på tanken om at de kan flyttes sammen :) tviler bare på at foreldrene til den andre ønsker flytting så tidlig. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sånn så er det jo bare tull at de er for mange på avdelingen hans da, og det vil gjøre null forskjell for barnehagen om han flyttes hit eller dit..! Det er jo supert, da har de ikke grunn til å skulle flytte likevel😃

Nei. 

For alt du vet, skal det ansettes en ny person for å kompensere for flere barn. 

I tillegg regnes det ut areal per barn, så hvis de har sønnen din + et nytt barn på småbarn, kan det være at det er for liten plass for begge to. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De yngste får absolutt mer oppmerksomhet fra de voksne enn de eldste på storebarnavdelingene. Jeg har sett mange barn komme helt utrolig langt i utviklingen i forhold til barn på samme alder, takket være å delta med de eldre barna. De plukker opp ting helt vanvittig raskt og jeg ville derfor ønsket et slikt bytte velkommen. 

Anonymkode: 6f351...f5b

Takk for ditt perspektiv! Jobber du i barnehage, eller har du erfaring med tidlig bytte?

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄 du virker ekstremt vanskelig

skjønner du ikke at de gjør det fordi det er best for hele gruppa? Eller skal alle de andre småbarns ha færre voksne fordi akkurat din unge ikke skal bli flyttet? På hvilket grunnlag mener du at å være sammen med de eldre har en negativ virkning for ditt barn? Du har jo ikke prøvd engang. De hadde nok ikke gjort det hvis de trodde det ville ødelagt utviklingen til barnet. Forresten så er det helt vanlig at 2 åringer går på storebarns. Her jeg jobber er det 1-2 åringer på småbarns, og de største flytter ned før de har fylt 3. Han er jo snart 2,5 år!!! 

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 9
Skrevet

Her vil de flytte opp min som ikke er 2 enda. Vi har ikke fått vært på møte med dem enda så vet ikke hva de begrunner det med 

Anonymkode: a15ef...237

Skrevet

Mitt barn er også langt over i utviklinga si forhold til alderen, mitt er også 2 år og 5 mnd! Men jeg hadde aldri uansett godtatt at hun hadde blitt flyttet til storbarn! Selv om hun er over gjennomsnittet i sin alder så er hun ikke på lik linje som de på storbarn! Regner med at de på stor barn ikke er samme årstrinn som han heller!? Jeg hadde aldri godtatt dette! 

Anonymkode: 64acb...334

• Liker 6
Skrevet

Mitt barn er også langt over i utviklinga si forhold til alderen, mitt er også 2 år og 5 mnd! Men jeg hadde aldri uansett godtatt at hun hadde blitt flyttet til storbarn! Selv om hun er over gjennomsnittet i sin alder så er hun ikke på lik linje som de på storbarn! Regner med at de på stor barn ikke er samme årstrinn som han heller!? Jeg hadde aldri godtatt dette! 

Anonymkode: 64acb...334

Godtatt? Foreldre bestemmer ikke hvordan fordelingen på barn skal foregå i en barnehage! Man skal gjøre det som er best for ALLE voksne og barn. Ikke bare ditt barn! Er du ikke fornøyd så får du bytte barnehage 

• Liker 13
Skrevet

Min var like gammel da han byttet fra liten til stor. Og som han blomstret av det! Så jeg er veldig glad han fikk bytte tidlig og fikk noen å strekke seg etter, istedet for å være eldst sammen med mange «babyer». 😊 Vil tro de deler inn i aldersinndelte grupper uansett, og at han ikke er den eneste 2åringen? 

Anonymkode: 6665d...64a

• Liker 8
Skrevet

Nei. 

For alt du vet, skal det ansettes en ny person for å kompensere for flere barn. 

I tillegg regnes det ut areal per barn, så hvis de har sønnen din + et nytt barn på småbarn, kan det være at det er for liten plass for begge to. 

Det er ingen nye etter oppstart i sommer. 2017-kullet flyttet opp til storebarna da, og så kom det 4 nye barn i august. Ingen ting er endret siden det.  Det er 30 barn fordelt på småbarnavdelingene, så jeg har lite forståelse for at de absolutt må flytte opp en på 2 år og 4 mnd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...