AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Dere som har konfirmanter i år. Hvor mye spares av pengene de har fått? Sønnen min vil kjøpe seg pc til gaming men han har en historie med avhengighet av iPad og PlayStation. Det vil si han prioriterer det før skolearbeidet og jeg er lei av å krangle med han om det. Jeg mener at en PC vil gjøre dette verre og sier derfor nei. Hva ville dere gjort? En del av pengene han fikk skal spares. Anonymkode: 070cc...169
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Min konfirmant skal spare 75% av pengene. Resten skal han få bestemme selv over (og det ligger ann til gaming-PC her også) Anonymkode: 6ab24...477 1
Ulrikke Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Vi hadde konfirmant nå, og pengene har hun selv satt inn på konto. Jeg skjønner at du kvier deg for å tilrettelegge for mer spilling når du sier han har en historie med avhengighet. Samtidig tenker jeg at det jo er veldig hyggelig å kjøpe seg noe man ønsker seg. Jeg tror jeg ville sagt ja, men jeg ville snakket mye om det i forkant. Ville laget skriftlig avtale som begge signerer med hvor mye og når det kan spilles. Snakk ordentlig sammen og hør hva han sier, så møtes dere et sted begge kan akseptere. I avtalen skriver dere også at dersom det brytes, så tar du feks med deg kablene til pc på jobb. Ville også avtalt at hvis han begynner å argumentere, så skjer det samme, kablene fjernes. Jeg ville latt ham "spare opp" tid, om han frivillig avslutter 15 minutter for tidlig en dag kan han få igjen disse neste dag. Altså en type "avspasering" som ikke gjør at han føler han må tviholde på hvert minutt han kan få hver dag. Det er enklere å avslutte i tide hvis man vet at man får igjen tid man har til gode. Jeg skjønner at du er lei krangle og diskusjon, men med en tydelig avtale laget, så er det bare å vise til den og å fjerne kabler om nødvendig. Ta også med at hvis han krangler og surmuler når kablene er borte, så blir de borte en ekstra dag, minst. Gaming er det de driver med nå, og jeg hadde jo ønsket at min sønn skulle fått være med på det, men med klare avtaler som bare er å gjennomføre, uten krangling.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Vår jente har valgt å spare alle pengene hun fikk, så har ikke vært noen diskusjon rundt det her. Når det kommer til denne PCen, så holder jeg med deg et hundre prosent! Avhengighet skal man ikke ta lett på, så her ville jeg satt meg fullstendig på bakbeina! Er dessverre som oftest sånn at det er de nærmeste som best tilrettelegger for at avhengighet skal få vokse og gro i fred, og det er bare fryktelig trist. Prøv å se helt svart/hvitt på det, istedenfor å tonelegge det for mye. Hvis du føler at det ikke er riktig at han skal kjøpe seg pc, så er det faktisk galt. Anonymkode: 7b14d...fdb
Brunello Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 (endret) La han kjøpe PC og lag begrensninger i nettet hjemme. Det går fint an å begrense tilgang til wifi. Endret 24. september 2020 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 9 timer siden, Brunello skrev: La han kjøpe PC og lag begrensninger i nettet hjemme. Det går fint an å begrense tilgang til wifi. Avhengighet kan ikke begrenses, det er enten eller. Det må ses svart hvitt på som en over sier. Du har mulighet til å stoppe det nå så lurt å være veldig streng mens du ennå kan Anonymkode: a45ae...f7a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Vår konfirmant fikk veldig mye penger.. han har brukt litt av de til å kjøpe moped. Resten står på konto Anonymkode: 86589...1fd
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 Konfirmanten har fått de i gave , klart de skal gå bestemme litt hva de vil bruke noe av pengene selv Anonymkode: bd857...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå