AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Jeg er snart i 3.trimester i det som av flere grunner er blitt et risikosvangerskap. På forhånd har jeg snakket litt med mannen om de siste månedene av graviditeten. Det er viktig for meg med ro og hvile (er sykmeldt), og vi har en 3-åring som også krever sitt. På bakgrunn av dette har jeg ytret ønske om at det ikke kommer overnattingsgjester til oss i akkurat denne perioden. Dette likte min mann tydeligvis ikke å høre. Han ble sur og sa det var noe vi måtte avgjøre der og da. Hvis noen, enten det er venner eller familie ønsker å komme de siste ukene måtte de selvsagt få lov til det. Jeg synes det er ufattelig slitsomt med folk på overnatting når man er høygravid og trøtt. Sa ja til alt sist gang jeg var gravid og har lært av det. Vi bor ganske trangt, og særlig det å ha svigers her ,som sist gang, vil tappe meg for krefter. De er gamle, tunghørte og dårlig til bens. De sitter stort sett grodd fast i sofaen mens de er her, med TV-lyden på full guffe hele dagen. De kan leke med 3-åringen i ksnskje 30 minutter, men etter det blir de merkbart slitne og faller ofte snorkende i søvn i sofaen. Pga dårlige ben kan de heller ikke gå mye eller hjelpe til med noe. Alt dette er til vanlig noe jeg lever fint med. Men i siste del av graviditeten føler jeg mine behov for hvile og ro i eget hjem betyr mer enn deres evt ønske om å være her. Er jeg urimelig som ikke ønsker denne typen besøk den siste tiden av graviditeten? Hva hadde dere gjort? (Kan legge til at hotell ikke er aktuelt som alternativ. Både pga av økonomi og at det blir akkurat samme type situasjon på dagtid med at de er her hele tiden, og må ha oppvartning og hjelp). Anonymkode: 596fd...0de 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Overhodet ikke urimelig! Jeg synes det er slitsomt med overnattingsbesøk uansett om jeg er gravid eller ikke jeg! Anonymkode: f33f4...7fe 15
baldrian Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er jeg urimelig som ikke ønsker denne typen besøk den siste tiden av graviditeten? Nei, ikke når det handler om besøk som bare øker arbeidsbyrden på deg og ikke gir noen form for avlastning. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette likte min mann tydeligvis ikke å høre. Han ble sur og sa det var noe vi måtte avgjøre der og da. Hvis noen, enten det er venner eller familie ønsker å komme de siste ukene måtte de selvsagt få lov til det. Hvis dere bor trangt, er det ingen selvfølge at folk skal få bo hos dere når de selv vil, uansett om du er syk eller gravid eller ikke. Overnattingsbesøk skal være for begge parter, dere driver ikke noe pensjonat. 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Du er ikke urimelig, og hvorfor skulle noen ønske å komme på overnatting til en høygravid kvinne? Kunne aldri falt meg inn, ville jeg virkelig komme på besøk så hadde jeg leid meg et hotell isteden for å trenge meg på hos noen som trenger viktig egentid. Samboeren din er vel mer på den at han får avlastning og slipper å gjøre så mye hverdagsting om det kommer på besøk, og det er egoistisk. Jeg er selv i uke 39 nå å hadde det kommet overnattingsgjester på døra så hadde jeg sendt de rett ut igjen. Hadde det vært KRISE så skulle jeg vurdert å tilby ei natt eller to. Anonymkode: ee22b...72e 3
exictence Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 (endret) Jeg kan forstå deg. Samtidig ikke helt, fordi selv hadde jeg vært veldig glad for at min mann ville være snill og ha overnattingsgjester, og jeg ville satt pris på det. Samtidig ville jeg da sagt at jeg føler å ha ro og fred, og overlatt til dem og ordne seg mat, diverse..... Altså, jeg hadde ikke latt meg forstyrre av dem. Endret 24. september 2020 av exictence
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Forstår deg 110%. Du må forholde deg til fremmede mennesker (altså ikke som mor og far som du kan si ting direkte til uten å få dårlig samvittighet for). De må bare respektere valget ditt. Anonymkode: d04bf...31d 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 18 minutter siden, exictence skrev: Jeg kan forstå deg. Samtidig ikke helt, fordi selv hadde jeg vært veldig glad for at min mann ville være snill og ha overnattingsgjester, og jeg ville satt pris på det. Samtidig ville jeg da sagt at jeg føler å ha ro og fred, og overlatt til dem og ordne seg mat, diverse..... Altså, jeg hadde ikke latt meg forstyrre av dem. Er glad for at han er gjestfri, men jeg klarer ikke å slappe av med husgjester tett på hele tiden. «Problemet« med svigers spesielt er at de er veldig kontaktsøkende og snakkesalige. Dette er forsåvidt veldig bra, men jeg synes det blir slitsomt å nærmest bli fotfulgt rundt i huset når jeg er høygravid, fordi de skal fortelle en historie om min manns tippoldefar eller noe som skjedde i 1952. Å f.eks kunne gjøre noen yogaøvelser på stuegulvet, eller slenge seg på sofaen og se en TV-serie kun iført pyjamas føler ihvertfall ikke jeg at jeg kan gjøre når vi har gjester. Og å måtte tilbringe dagtid på soverommet, hvis man trenger hvile og ro i sitt eget hjem synes jeg heller ikke er noe hyggelig. Anonymkode: 596fd...0de 5
exictence Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er glad for at han er gjestfri, men jeg klarer ikke å slappe av med husgjester tett på hele tiden. «Problemet« med svigers spesielt er at de er veldig kontaktsøkende og snakkesalige. Dette er forsåvidt veldig bra, men jeg synes det blir slitsomt å nærmest bli fotfulgt rundt i huset når jeg er høygravid, fordi de skal fortelle en historie om min manns tippoldefar eller noe som skjedde i 1952. Å f.eks kunne gjøre noen yogaøvelser på stuegulvet, eller slenge seg på sofaen og se en TV-serie kun iført pyjamas føler ihvertfall ikke jeg at jeg kan gjøre når vi har gjester. Og å måtte tilbringe dagtid på soverommet, hvis man trenger hvile og ro i sitt eget hjem synes jeg heller ikke er noe hyggelig. Anonymkode: 596fd...0de Forstår deg godt. Selv har jeg en mann som ikke orker overnattingsgjester i det hele tatt, og det er veldig kjedelig. Men at du nå er gravid og at du da ønsker fred og ro, bør jo absolutt imøtekommes og forståes. Kanskje snakke med mannen og si at du setter pris på hans gjestfrihet. Men føler spesielt nå i den siste tiden av graviditeten at du føler for fred og ro, og at det får du best ved ikke å ha overnattingsbesøk akkurat nå. Men at du vil det senere, bare på et annet tidspunkt?
bergenser Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Har veldig forståelse for at du trenger hvile og ro nå mens du er gravid. Siden han ikke har den forståelsen, så går det også an å benytte seg av "korona-kortet" og si det at jo flere som er innom leiligheten, jo større er sjangsen for at Korona kommer i hus, og da er det jo sannsynlig at han ikke får vært med på fødsel av sitt neste barn, eller komme på barsel eller noe som helst. Vil han risikere å måtte sitte i karantene fordi han ikke klarer seg uten besøk frem til dere alle er kommet dere mer ovenpå? Er selv gravid, og snart i tredje trimester. Her er mine foreldre fullt klar over at de ikke får besøkt på sykehuset, og at å komme på barselbesøk, først er aktuelt hvis de har hatt en delvis karantenetilstand i perioden før de kommer på besøk. Altså hatt så lite omgang med andre folk som mulig, uten at det går ut over jobb. Dette gjelder også for kjæresten, og barna han har fra før, før de kommer de kommer på samvær i perioden før og etter fødsel. Jeg risikerer ikke helsen til meg eller mitt ufødte barn når han er blitt født. Har heldigvis fått masse forståelse for dette fra familien og min kjære.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 Forstår deg veldig godt. Jeg syns overnattingsbesøk i siste del av graviditeten var veldig slitsomt. Måtte på do veldig ofte og sover helst i bare trusa, men føler jo ikke akkurat jeg kan gå rundt i huset nesten naken når man har gjester. Men hvorfor skal dere ha svigers på besøk akkurat nå? Kan det ikke vente Anonymkode: fa962...e27
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Er 38 uker selv, og jeg hadde aldri i livet orket overnattingsbesøk nå. Er knapt jeg orker vanlig besøk. Anonymkode: 25455...1fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå