AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Har en datter på vgs i oslo, og eneste kollektivtilbud der vi bor er buss. Det tar over en halv time å gå til nærmeste t-banestopp, og deretter er det bytting til trikk, så tar laang tid å komme seg til skolen innen 8.15. Ser at skolene ikke trenger notere fravær under streik, men likvel; synes det er merkelig at ingen info fra skolen har kommet med mulighet for skoleopplegg hjemme i denne fasen?? Heldigvis høstferie til uka, og håper streiken lander ila neste uke.. Anonymkode: 3ce06...bc8
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Samme problem her. Bor på bygda. Store avstander.Og her må du enten ta buss eller kjøre selv. Ingen trikk eller tog. Fra lørdag av er det ingen busser som går. Kommer til å bli krise for flere. Så håper virkelig lederne gir etter for kravet til bussjåførene snart, så det blir slutt på streiken. Jeg sliter bigtime da jeg ikke kjører bil, og har en times reiseveg ein veg.. Anonymkode: 8b996...7e5 6
miztyia Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Det er kjipt å måtte stå opp tidligere om morgenen, men det er faktisk fullt mulig for en vgs elev å gå en halvtime til t-banen. Streiken vil ikke vare evig, så det er snakk om en kortere periode bare. Jeg bor på bygda, har ikke bil og det tar over en time å gå til butikken. Det er kjipt, ja, men det er ikke for alltid. 20
ItchyBitchySpider Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, miztyia skrev: Det er kjipt å måtte stå opp tidligere om morgenen, men det er faktisk fullt mulig for en vgs elev å gå en halvtime til t-banen. Streiken vil ikke vare evig, så det er snakk om en kortere periode bare. Jeg bor på bygda, har ikke bil og det tar over en time å gå til butikken. Det er kjipt, ja, men det er ikke for alltid. Problemet her er jo ikke den halvtimen til t-banen, men gåing, t-bane og trikk, altså bytte, som tar masse tid. Hva lærer de på skolen hvis de må opp kl 5 og ikke er uthvilt? 12
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Problemet her er jo ikke den halvtimen til t-banen, men gåing, t-bane og trikk, altså bytte, som tar masse tid. Hva lærer de på skolen hvis de må opp kl 5 og ikke er uthvilt? De lærer hvordan livet er. Det er ikke unormalt å måtte stå opp kl 5 her i landet. Anonymkode: 494d6...fd0 34
ItchyBitchySpider Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De lærer hvordan livet er. Det er ikke unormalt å måtte stå opp kl 5 her i landet. Anonymkode: 494d6...fd0 Det er unormalt for de fleste som begynner på jobb kl 8. Jeg har reisevei til jobb og fire barn som skal følges opp på morgenen, aldri stått opp kl 5 i hele mitt liv, bortsett fra da jeg måtte rekke et fly. 9
miztyia Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Problemet her er jo ikke den halvtimen til t-banen, men gåing, t-bane og trikk, altså bytte, som tar masse tid. Hva lærer de på skolen hvis de må opp kl 5 og ikke er uthvilt? En forberedelse til arbeidslivet og å legge seg tidligere? Det er en vanesak og handler om prioriteringer. Som sagt, det går helt fint for en kortere periode for de aller fleste. Da jeg gikk på vgs tok jeg bussen halv 6 hver dag, det gikk helt fint det. Men nei, ikke alle klarer det, men jeg tenker at det er verdt å prøve og gi det en sjanse når vi nå sitter i denne situasjonen. 7
ItchyBitchySpider Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 Jeg lurer på hva dette gjør med ungdommens motivasjon for å gå på skole. Det har jo vært masse artikler om at flere og flere unge dropper ut av VGS, er skolelei osv. Og hva skjer? Jo, først så har vi masse teit nettundervisning der man ikke får sett kompisene sine, vært sosial eller gått på skolen. Så er det sommerferie rett etterpå, og nå kommer man seg ikke til skolen, og sikkert null alternativt opplegg for dem som ikke gjør det. Hvordan blir det med skolelysten tro? En som er skolelei blir ikke mer motivert til å gå på skolen av å måtte stå opp kl 5 og bruke flere timer om dagen til reisevei. 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 3 minutter siden, miztyia skrev: Det er kjipt å måtte stå opp tidligere om morgenen, men det er faktisk fullt mulig for en vgs elev å gå en halvtime til t-banen. Streiken vil ikke vare evig, så det er snakk om en kortere periode bare. Jeg bor på bygda, har ikke bil og det tar over en time å gå til butikken. Det er kjipt, ja, men det er ikke for alltid. 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Problemet her er jo ikke den halvtimen til t-banen, men gåing, t-bane og trikk, altså bytte, som tar masse tid. Hva lærer de på skolen hvis de må opp kl 5 og ikke er uthvilt? Det er nettopp det!! 35 min gåing, 20 min t-bane (og evt litt venting), 10 min gåing til trikk, 10 min trikketur, 15 min min spaserin gtil skolen, dvs 1 time og 30-40 min på bare å komme seg til skolen. det er nesten 3 timers reisevei tur-retur på noen få km... (Enda mer meningsløst oppleves det når man har kun time 0.time, og siste time på dagen, med hele midtdelen av dagen fri) Det jeg stiller spm ved er også at ikke skolene har sendt ut noe skriv med muligheter for hjemmearbeid osv. Vi har ikke hørt noe som helst ila streiken fra skolen.. Anonymkode: 3ce06...bc8 4
ItchyBitchySpider Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp det!! 35 min gåing, 20 min t-bane (og evt litt venting), 10 min gåing til trikk, 10 min trikketur, 15 min min spaserin gtil skolen, dvs 1 time og 30-40 min på bare å komme seg til skolen. det er nesten 3 timers reisevei tur-retur på noen få km... (Enda mer meningsløst oppleves det når man har kun time 0.time, og siste time på dagen, med hele midtdelen av dagen fri) Det jeg stiller spm ved er også at ikke skolene har sendt ut noe skriv med muligheter for hjemmearbeid osv. Vi har ikke hørt noe som helst ila streiken fra skolen.. Anonymkode: 3ce06...bc8 Vi har heller ikke hørt en dritt, her tas bussene ut til streik lørdag. Er ikke det litt for sent å begynne å planlegge ETTER at bussene er tatt ut i streik? Det er jo varslet for lenge siden, så jeg forventet noe alternativt opplegg. Men her kreves det så vidt jeg forstår at alle kommer seg til skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp det!! 35 min gåing, 20 min t-bane (og evt litt venting), 10 min gåing til trikk, 10 min trikketur, 15 min min spaserin gtil skolen, dvs 1 time og 30-40 min på bare å komme seg til skolen. det er nesten 3 timers reisevei tur-retur på noen få km... (Enda mer meningsløst oppleves det når man har kun time 0.time, og siste time på dagen, med hele midtdelen av dagen fri) Det jeg stiller spm ved er også at ikke skolene har sendt ut noe skriv med muligheter for hjemmearbeid osv. Vi har ikke hørt noe som helst ila streiken fra skolen.. Anonymkode: 3ce06...bc8 Men kanskje eleven din kan oppsøke litt informasjon selv? Har en i 2.klasse på vgs som er avhengig av buss, når streiken var et faktum så sendte hun melding til kontaktlærer og faglærer og informerte om at hun var avhengig av buss til/fra skolen og hadde problem med å bli kjørt. Elever begynner og slutter på forskjellige tider, selv innenfor samme klasse så vanskelig med samkjøring. Lærere har stor forståelse, det blir ikke ført fravær og de får opplegg av hver enkelt lærer til de forskjellige timene, er med på gruppearbeid via zoom etc. Må kunne bidra litt selv når de er såpass store og ikke forvente at alt skal tilrettelegges. Den ene skolen i området her stengte pga mange elever er helt avhengig av buss, så der foregår alt digitalt. Vis litt initiativ, det er lov å kreve når de er 16 og oppover Anonymkode: d75de...29b 18
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kanskje eleven din kan oppsøke litt informasjon selv? Har en i 2.klasse på vgs som er avhengig av buss, når streiken var et faktum så sendte hun melding til kontaktlærer og faglærer og informerte om at hun var avhengig av buss til/fra skolen og hadde problem med å bli kjørt. Elever begynner og slutter på forskjellige tider, selv innenfor samme klasse så vanskelig med samkjøring. Lærere har stor forståelse, det blir ikke ført fravær og de får opplegg av hver enkelt lærer til de forskjellige timene, er med på gruppearbeid via zoom etc. Må kunne bidra litt selv når de er såpass store og ikke forvente at alt skal tilrettelegges. Den ene skolen i området her stengte pga mange elever er helt avhengig av buss, så der foregår alt digitalt. Vis litt initiativ, det er lov å kreve når de er 16 og oppover Anonymkode: d75de...29b jada, hun har snakket med flere timelærere, sendt meld når hun blir forhindret, og spurt seg litt frem med arbeid osv.. Men hun er nå pliktoppfyllende og vil aller helst komme seg på skolen.. hvilket i praksis har betydd at jeg har måttet kjøre noen ganger, når det passer med min jobb - og når jeg synes fpr synd på henne fordi det styrtregner. (og det tar 3 ganger så lang tid som vanlig for meg og pga økt trafikk ).. LIKEVEL synes jeg det er merkelig at det bare er en rungende taushet fra skolen ut til elever og foresatte når såpass mange faktisk sliter med å komme seg frem til skolen .... Anonymkode: 3ce06...bc8 5
AnonymBrukern Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 (endret) Altså hva skal skolen gjøre med saken? Er ikke deres feil at det er streik og at du tilfeldigvis bor et sted der det kun er buss og heller ikke kan blir kjørt. Skal de ha nettundervisning for alle da siden din datter ikke får kommet seg på skolen? Det er ikke skolens ansvar at elever kommer seg på skolen! det er sikkert mange som kommer seg på skolen og lærere får ikke gjort dobbelt opp med undervisning. Streiken varer sikkert ikke mer enn en uke. Det er MANGE som har så lang reisevei til jobb eller skole hver eneste dag. Hvis du blir demotivert fordi du må stå opp litt tidligere i 5 dager så vet jeg ikke hva jeg kan si🙄 Endret 24. september 2020 av AnonymBrukern 14
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 27 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Altså hva skal skolen gjøre med saken? Er ikke deres feil at det er streik og at du tilfeldigvis bor et sted der det kun er buss og heller ikke kan blir kjørt. Skal de ha nettundervisning for alle da siden din datter ikke får kommet seg på skolen? Det er ikke skolens ansvar at elever kommer seg på skolen! det er sikkert mange som kommer seg på skolen og lærere får ikke gjort dobbelt opp med undervisning. Streiken varer sikkert ikke mer enn en uke. Det er MANGE som har så lang reisevei til jobb eller skole hver eneste dag. Hvis du blir demotivert fordi du må stå opp litt tidligere i 5 dager så vet jeg ikke hva jeg kan si🙄 Hvem sa noe om 5 dager? Er du synsk og vet hvor lenge streiken varer? Siste gang varte den i fire uker... Anonymkode: 16275...381 3
AnonymBrukern Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvem sa noe om 5 dager? Er du synsk og vet hvor lenge streiken varer? Siste gang varte den i fire uker... Anonymkode: 16275...381 Skolen er mandag til fredag. Fristen for å løse lønnsforhandlingen på bussene er lørdag. Det er veldig lite sannsynelig at de ikke løser det, eller at regjeringen ikke tvinger dem til å stoppe pga corona. I værste fall er det en uke til da. Hele 10 dager woooow. Folk har det værre 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 4 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Skolen er mandag til fredag. Fristen for å løse lønnsforhandlingen på bussene er lørdag. Det er veldig lite sannsynelig at de ikke løser det, eller at regjeringen ikke tvinger dem til å stoppe pga corona. I værste fall er det en uke til da. Hele 10 dager woooow. Folk har det værre Hos oss er det varslet om opptrapping av streik og at alle sjåførene i byen tas ut i streik lørdag. Hvorfor varsles det om det hvis det mest sannsynlig løser seg? Og ikke for å være ekkel, men nettopp for å ikke skrive "værste" og "værre" bør man fullføre skolegangen sin. Det jeg sier at det ikke er umulig at det varer i flere uker, for slik har det vært før. Anonymkode: 16275...381 6
AnonymBrukern Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hos oss er det varslet om opptrapping av streik og at alle sjåførene i byen tas ut i streik lørdag. Hvorfor varsles det om det hvis det mest sannsynlig løser seg? Og ikke for å være ekkel, men nettopp for å ikke skrive "værste" og "værre" bør man fullføre skolegangen sin. Det jeg sier at det ikke er umulig at det varer i flere uker, for slik har det vært før. Anonymkode: 16275...381 De varsler selvfølgelig det for det er en stor trussel for arbeidsgiver og samfunnet. Selvfølgelig må de true med at det blir ille hvis de ikke gir mer penger på lørdagen. men sånn som smitten går opp på grunn av situasjonen er det veldig lite sannsynelig at regjeringen ikke gjør noe. Uansett så er ikke skolen ansvarlig for at folk skal komme seg dit. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss er det varslet om opptrapping av streik og at alle sjåførene i byen tas ut i streik lørdag. Hvorfor varsles det om det hvis det mest sannsynlig løser seg? Og ikke for å være ekkel, men nettopp for å ikke skrive "værste" og "værre" bør man fullføre skolegangen sin. Det jeg sier at det ikke er umulig at det varer i flere uker, for slik har det vært før. Anonymkode: 16275...381 Om du skjønner gangen i forhandlinger og streik så er det en naturlig utvikling. En streik skal varsles x antall dager før, samme med en opptrapping. Det vil alltid være et mål at partene kommer til enighet, men om de ikke gjør det så har de varslet at 4500 nye bussjåfører skal ut i strek, da i tillegg til de 3800 eller hva det er. Tror neppe en streik vil vare så altfor lenge, da vil staten gå inn med tvungen lønnsnemd. Og du nevner skolegang til vedkommende du siterte så bør du sjekke litt opp hvordan reglene i forhold til streik er, det er normal kunnskap hos voksne folk. Sist gang denne yrkesgruppen streiket var vel for 20 år siden, og da varte den noen uker, men situasjonen i landet vårt er litt annerledes nå og vi er midt i en pandemi, men store økonomiske konsekvenser for busselskapene, skole elever som ikke kommer seg til/fra skole, folk som skal på arbeid og for ikke å glemme smittetrykket som øker andre steder når folk på over på andre kollektivmidler for de som har dette Anonymkode: d75de...29b 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 Her må ungdommene ta buss i 40 minutt hver vei til og fra skolen. Ingen alternativ. Dermed blir det spennendeå se hvordan skolen forholder seg til fravær neste uke, for å gå/sykle den distansen er ikke aktuelt 🤷♀️ Anonymkode: dd611...eb6 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 Poenget var bare at; det må da være mer ryddig og enkelt for skolen å legge ut en beskjed om hvordan de forholder seg til streiken, hva de tenker om muligheter for de som er avhengige av buss, og hvordan de evt kan legge opp egenstudie i denne perioden da de kan slite med å komme på skolen... DET må da være lettere enn for faglærere å få ørti meld fra enkeltelever med de samme spørsmålene rundt dette...! Skjønner dere nå? Tror noen her bare elsker å gjøre seg vanskelige, og noen ganger synes jeg synd på menn mtp hvor mange vrangvillige kvinns som går fritt der ute. Takk til de av dere som er konstruktive, forresten. som noen poengterer så aner ingen hvor lenge streiken vil pågå. Skolene har teams og en rigg fra coronaperioden der de har sett at hjemmeskole kan funke greit. Synes det er rart de ikke kan være litt mer fleksible nå som mange elever heller ikke har transport på plass, liksom ... Anonymkode: 3ce06...bc8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå