AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Bekymret førstegangsgravid trenger råd.. jeg er i uke 18 av graviditeten, føler meg frisk og lever som normalt. Har til nå gått opp 2 kg siden jeg ble gravid, og ingen synlig mage. Er slank fra før og ganske godt trent, så tenker at magemusklene kanskje holder magen inne for harde livet enda? Jeg har nå fått en god del kommentarer på at jeg «burde vært mye større» nå når jeg er snart halvveis, og en kollega mente jeg burde ta kontakt med jordmor ettersom at vekta ikke er gått opp noe særlig. Noen råd? Jeg tenkte dette mest sannsynlig var helt normalt, men nå er jeg redd for at baby ikke vokser som han skal.. Anonymkode: 5209d...207
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Det der er så individuelt, jeg hadde også lagt på meg 2 kg når jeg hadde kommet så langt, og la på meg 3 til nærmere 3. trimester. Jordmor var helt rolig og sa det sjeldent hadde noen sammenheng med hvordan baby vokste. Jeg fikk en helt gjennomsnittlig baby, som fulgte egen kurve både på SF mål og etter fødsel selv om jeg aldri ble veldig stor. Anonymkode: d6406...fd4 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Jeg er i uke 31 nå. Gått opp 6 kg totalt. 3 av de var komt til uke 24, og de siste 3 har komt etter uke 24. Jordmor har ikke reagert på at det var for lite ved kontrollen uke 24 så jeg ville tatt det helt med ro. Først nå de siste par ukene at magen virkelig har komt her. Kunne se antydning til mage uke 22😅 Anonymkode: cc460...94e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Jeg gikk kun opp 7 kg totalt. Var slank selv. Fikk en barn på 3,5 kg. Hadde ikke bekymret meg merkverdig. Etter en uke etter fødsel var jeg meg selv vektmessig. Anonymkode: 76262...958 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 Gikk opp 12 kg med førstemann, tror ikke jeg gikk opp mer enn et par kilo før uke 18. Var etter det magen begynt å komme, det samme med kiloene. Synes folk er slemme som kommer med sånne kommentarer 😞 Anonymkode: 920a0...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Jeg er også i uke 18, var bittelitt over normalvektig før graviditet og har gått opp en halv kilo til nå. Virker som det er veldig forskjellig hvor mye og når man går opp i vekt. Anonymkode: 76f90...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 Jeg var også godt trent med mye magemuskler før første graviditet, brukte vanlige skinny jeans frem til uke 25, da først fikk jeg litt mage. Ut kom en stor og frisk gutt Anonymkode: 221f0...f80 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 TS her: Tusen takk for svar damer, det gjorde meg mye roligere! Prøver å la kommentarer prelle av, men litt vanskelig når situasjonen er så ny og ukjent for meg. Men takk Anonymkode: 5209d...207 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Jeg fikk også masse kommentarer som gikk på liten mage og liten vektoppgang. Nå hadde egentlig ikke jeg så liten vektoppgang, men den var tydeligvis lite synlig for andre, så fettet må ha fordelt seg veldig jevnt, i tillegg til at magen var ikke-eksisterende fram til omtrent uke 30. Jordmor var ikke bekymret og sa at det er store individuelle forskjeller. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan det går an å ha stor mage før babyen er stor. Anonymkode: a1dd6...2d4 1
tussi84 Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 Jeg la på meg rundt 1,5 kg mellom uke 14 og 21. Før det stod vekta stille. Nå er jeg i uke 37, og har lagt på meg rundt 10 kg totalt. Babyen i magen er ca 10 prosent over normalen i vekst og har det fint.
Gåsemor Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Jeg er uke 19 og har lagt på meg 1 kg, så du er ikke alene. Jeg ser selv at jeg har begynt å få litt mage, men vanlig dongeribukse passer fortsatt. Det er helt normalt ved første at magen kan komme litt senere. Har du vært på OUL?
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 Med mindre du er undervektig er det ikke grunn til bekymring. Sålenge du får i deg mat og trives. Er selv i uke 18, har gått ned to kg fra før jeg ble gravid, var akkurat over normal bmi, før jeg ble gravid. Var til jordmor i dag og hun sier baby tar det den trenger, selv om hun var litt overasket over negativ vektøkning, er det ikke farlig. Den største vektøkningen skjer i uke 20-28. Sjekk ut denne linken, den er fin og viser forventet vektøkning fordelt på uker o.l. https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/ Anonymkode: 56f93...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå