AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Jeg har daglig omsorg for sønnen min og far har lang helger annenhver uke og dagsamvær andre uken. Lurer litt på det med barnehage. Jeg opplever at far tar barnet fri fra barnehagen stadig vekk. Ikke avklarer det med meg på forhånd. Barnet får oppfølging av ppt og er ganske avhengig av at rutinene blir fulgt. Han har store problemer etter samvær fordi far ikke følger rutiner og ikke sender i barnehagen. Leste en plass at det er den som har daglig omsorg som avgjør om barnet skal i barnehage? Jeg vurderer å kutte ned på samværet for jeg opplever at far ikke følger opp med barnehagetilbudet hans. Anonymkode: abaee...04a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Det er jo ikke opp til deg å kutte ned på barnets rett til å se den andre forelderen. Far bør selvsagt følge opp spesialpedagogisk tilbud. Familievernkontoret for en avtale hvor dette spesifiseres, høres ut som en god ide. Anonymkode: 1d160...01a 7
Hr. Aktiv Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Far trenger ikke avklare noe med deg så lenge barnet er på samvær der. Her må du bare respektere at andre har andre rutiner enn det du har. 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Du avgjør om barnet skal ha barnehageplass. Du kan ikke tvinge far til å benytte den. Anonymkode: 57a8e...491 3
GammelKaktus Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: Far trenger ikke avklare noe med deg så lenge barnet er på samvær der. Her må du bare respektere at andre har andre rutiner enn det du har. Far skal respektere at barnet hans har behov for oppfølging av PPT og bør være i barnehagen som vanlig, ikke tas ut i tid og utide for da blir det vanskelig for barnet i ettertid. Er ikke alle barn som håndterer brudd i rutinene, det bør en GOD forelder ta hensyn til. 8
Hr. Aktiv Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 4 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Far skal respektere at barnet hans har behov for oppfølging av PPT og bør være i barnehagen som vanlig, ikke tas ut i tid og utide for da blir det vanskelig for barnet i ettertid. Er ikke alle barn som håndterer brudd i rutinene, det bør en GOD forelder ta hensyn til. Fremdeles er kun mors side som er trukket frem her. Hun har i tillegg dratt frem tvang som et argument såpass tidlig så min erfaring tilsier dette er en mor på lik linje med det mange andre barn lider under her på berget.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 Jeg og far har skrevet en bindende kontrakt på at vi begge skal følge barnehagetilbudet til barnet. Barnet er avhengig av rutiner og ha normale hverdager. Også med faren. Men når det ender med lang helger stadig vekk, uten å avklare det med meg på forhånd så skaper det problemer for barnet og ppt som har daglig oppfølging med han. Han er et barnet med spesielt behov. Hender ofte også at barnet er «sykt» på mandager og jeg henter et barn som er helt friskt hjem til far. Far evner ikke å følge rutiner på noe som helst. Derfor jeg blir skeptisk på om far kan følge opp barnehage og hverdager. ts Anonymkode: abaee...04a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Fremdeles er kun mors side som er trukket frem her. Hun har i tillegg dratt frem tvang som et argument såpass tidlig så min erfaring tilsier dette er en mor på lik linje med det mange andre barn lider under her på berget. Lider ? Så du sier at barnet mitt lider? Skaff deg en hobby. Du sitter å svartmaler alle mødre. Ikke rart du sitter alene sier jo jeg. Anonymkode: abaee...04a 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke opp til deg å kutte ned på barnets rett til å se den andre forelderen. Far bør selvsagt følge opp spesialpedagogisk tilbud. Familievernkontoret for en avtale hvor dette spesifiseres, høres ut som en god ide. Anonymkode: 1d160...01a Vi har skrevet en bindende kontrakt med advokater at barnet skal hver dag i barnehagen så frem til at barnet er frisk. Eneste jeg krevde når samværet ble utvidet nå i en prøveperiode. ts Anonymkode: abaee...04a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 Hvis dere har en bindende kontrakt på at barnet skal i bhg hver dag, så skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på om den som har daglig omsorg bestemmer dette? Går barnet glipp av ekstratiltak når det holdes hjemme, eller er det primært brudd i rutiner ved at barnet har færre dager i bhg du er bekymret for? Hvis barnet ikke går i barnehage når det er hos far, så er jo det også en rutine? Vil tro at det å bytte hjem er en større "belastning" for barnet enn en helg som varer to vs. tre dager. Hvordan vet du at det ikke er flyttingen som skaper reaksjoner? Hvorfor holder får barnet hjemme? Føler han at han får for lite tid med barnet? Kan et alternativ være å øke samværet med får slik at han ikke må holde barnet hjemme fra bhg for å få nok tid med barnet? Anonymkode: 338a7...448 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Barnet har da også behov for å være sammen med foreldrene sine. Her har du en far som faktisk ønsker å tilbringe tid med barnet, og holder barnet hjemme. Dersom det er slik at barnet har utfordringer som gjør at 3 dagers helg faktisk utgjør et problem så får du få PPT på banen, for å forklare og tydeliggjøre dette for far. Ellers er det vel sannsynlig at byttet mellom to hjem utgjør et større «rutinebrudd» for barnet enn en dag lenger helg her og der. Anonymkode: db2f7...70e
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere har en bindende kontrakt på at barnet skal i bhg hver dag, så skjønner jeg ikke hvorfor du lurer på om den som har daglig omsorg bestemmer dette? Går barnet glipp av ekstratiltak når det holdes hjemme, eller er det primært brudd i rutiner ved at barnet har færre dager i bhg du er bekymret for? Hvis barnet ikke går i barnehage når det er hos far, så er jo det også en rutine? Vil tro at det å bytte hjem er en større "belastning" for barnet enn en helg som varer to vs. tre dager. Hvordan vet du at det ikke er flyttingen som skaper reaksjoner? Hvorfor holder får barnet hjemme? Føler han at han får for lite tid med barnet? Kan et alternativ være å øke samværet med får slik at han ikke må holde barnet hjemme fra bhg for å få nok tid med barnet? Anonymkode: 338a7...448 Barnet har sterke reaksjoner hver gang han skal til far. Skriker og sier han ikke har lyst. Jeg gjør alt jeg kan for å oppmuntre han. Jeg og far snakker svært lite sammen. Samarbeider svært dårlig. Har møter hver mnd på familievernkontoret og møter med advokater hver 6 mnd. Far følger ikke opp noe som helst. Far holder barnet hjemme fordi de skal på hytta, eller så vil ikke barnet i barnehagen, eller så har ikke far bil til å levere. Sist nevnte har vært den største årsaken. Far bor 20 minutter kjøring unna. Dårlig med kollektiv tilbud da vi bor landlig. Jeg har tipset far om flere leiligheter i nærheten som er rimelig. Far jobber ikke og har mye gjeld. Derfor han ikke har bil. Jeg har tatt meg fri fra jobb for å kjøre/hente barnet, men satt ned foten tilslutt. Det at vi har bindende kontrakt driter far i. Han har også tatt fri andre barnet sitt (barn med annen mor). Hun liker det heller ikke. Barnet mitt trenger rutiner. Etter hvert samvær så sliter jeg i flere dager med å få han inn på rutinene med legging, bading, pusse tenner og måltid. Levering i barnehagen blir et mareritt. Når jeg har barnet lengre så går alt dette kjempe bra. Så jeg ser et mønster. ts Anonymkode: abaee...04a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet har da også behov for å være sammen med foreldrene sine. Her har du en far som faktisk ønsker å tilbringe tid med barnet, og holder barnet hjemme. Dersom det er slik at barnet har utfordringer som gjør at 3 dagers helg faktisk utgjør et problem så får du få PPT på banen, for å forklare og tydeliggjøre dette for far. Ellers er det vel sannsynlig at byttet mellom to hjem utgjør et større «rutinebrudd» for barnet enn en dag lenger helg her og der. Anonymkode: db2f7...70e Så du sier at jeg ikke ønsker å tilbringe tiden min med barnet mitt fordi jeg sender han i barnehagen? Jeg ser at barnet har stort behov for barnehage og utfolde seg der. Han trenger pedagogisk oppfølgning. Barnet må også ha normale hverdager med rutiner med faren. Hvis ikke sklir alt ut. Ikke bare være «sirkuspappa». ts Anonymkode: abaee...04a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Hva sier ppt og barnehagen da? Anonymkode: 1e6ac...feb
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sier ppt og barnehagen da? Anonymkode: 1e6ac...feb Ikke snakket med ppt. Har møte med de neste uke. Barnehageleder sier at barnet ikke har hatt fri. Når de ansatte sier noe helt annet. Kjenner jeg blir frustrert. Barnehageleder sier at det er en sak mellom oss foreldre. Forstår at hun ikke vil blande seg. ts Anonymkode: abaee...04a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 Det eneste du kan gjøre er å forsøke å redusere samvær på hverdager. «Bindende» avtaler på fvk er ikke verdt papiret de er skrevet på. Anonymkode: 57a8e...491 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 46 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Fremdeles er kun mors side som er trukket frem her. Hun har i tillegg dratt frem tvang som et argument såpass tidlig så min erfaring tilsier dette er en mor på lik linje med det mange andre barn lider under her på berget. Så du mener at fars rett til å se barnet, trumfer barnets rett til spesialpedagogisk oppfølging for å få en mer normal utvikling? Årets pappa. Både du og ts's ex. Ts gjør helt riktig her når fars valg skader barnets utvikling. Mvh pedagog Anonymkode: eec40...320 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at fars rett til å se barnet, trumfer barnets rett til spesialpedagogisk oppfølging for å få en mer normal utvikling? Årets pappa. Både du og ts's ex. Ts gjør helt riktig her når fars valg skader barnets utvikling. Mvh pedagog Anonymkode: eec40...320 Takk for støtten 👍 Ts Anonymkode: abaee...04a
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Anonymkode: abaee...04a Du må ta dette opp med alle instansene. Både PPT, advokat og familievernkontoret. Jeg håper du skriver ned alt. Du kan også be om oversikt over barnets 'fravær' fra barnehagen for yttligere dokumentasjon. Barnehagen kan si noe om hvordan barnet er og hvordan dette preger barnet. Anonymkode: 2b4d0...5fe 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 1 time siden, Hr. Aktiv skrev: Far trenger ikke avklare noe med deg så lenge barnet er på samvær der. Her må du bare respektere at andre har andre rutiner enn det du har. Nei, det skal ts ikke! Her skal faktisk barnets behov for oppfølging komme først! Far er ikke egnet som omsorgsperson dersom han ikke lar barnet får den hjelpen som barnet trenger. Anonymkode: 55f63...418 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå