Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortvilet over min situasjon. Kan dette være riktig?

Jobber som lærer på en ungdomsskole. Som fast deltidsansatt kan man kreve høyere stillingprosent hvis man har jobbet utover stillingsprosent siste 12 kalendermåneder. Har nå 80 % stilling og ønsker 100.

Jeg har jobbet langt utover stillingsprosent de siste 12 kalendermåneder, hvis man ser bort fra to ting. For det første medførte koronanedstenging at jeg mistet vikaroppdrag jeg ellers hadde fått. For den andre har jeg nå vært gradert sykemeldt i ett par måneder og kan derfor ikke ta vikaroppdrag. Jeg er forventet tilbake på jobb for fullt etter hvert.

Jeg tenker at sykemelding og skolestenging på grunn av korona ikke er noe jeg kan bli straffet for. Hadde skolen vært åpen og jeg 100 % arbeidsfør hadde jeg med all sannsynlighet hatt 100 % + i inntekt. Tillitsvalgt sier jeg ikke kan stille noe krav.

Kan dette virkelig stemme?

Anonymkode: 94174...c63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykemelding ødelegger mye ja. Må vente til du er i full jobb igjen.

Anonymkode: 63c91...880

• Liker 2
Skrevet

Er nok vanskelig å stille krav på grunnlag av jobb som kunne vært utført, men ikke er det. 

Anonymkode: 4b3e2...bfc

• Liker 14
Skrevet

Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Hva om atte hvis atte. Det er nå engang sånn at du ikke oppfyller kravet. Og kreve 100% stilling når du fortsatt er sykmeldt i 80% henger vel ikke akkurat sammen. Så lenge du ikke oppfyller kravet så er det ikke noe du kan gjøre. Tenkt disse tusenvis rundt om, hadde heller ikke havnet på Nav hadde det ikke vært for covid situasjonen. Men det er nå engang sånn at en pandemi rammer uskyldige, men den rammer nå uansett

Anonymkode: 5b8dd...39a

• Liker 5
Skrevet

Kravet for å kreve økt stilling er at du har jobbet økt stillingsgrad.
Du har ikke jobbet økt stillingsgrad.
At du i teorien kunne ha jobbet 100% om skolen hadde vært åpen, eller du ikke hadde vært syk, har ikke noe å si.

Det blir litt som å si "jeg jobber 80% i butikk, og grunnet åpningstidene får jeg ikke jobbe 100%, men jeg kunne gjort det om åpningstidene var lengre, så derfor krever jeg 100% stilling"

• Liker 5
Skrevet

Men du har da ikke jobbet 100%. 

Anonymkode: a6e6e...f8f

• Liker 1
Skrevet

Ser man bort fra stengt skole og sykemelding, har jeg fortsatt jobbet 10 % mer i gjennomsnitt på disse 12 månedene.

Ellers takk for alle hyggelig svar her inne.

Skrevet

Det er ikke slik at jeg krever 100 %, men en stillingsprosent tilsvarende gjennomsnittet av det jeg har jobbet siste 12 mnd. Og det blir fortsatt over nåværende stillingsprosent til tross for korona og sykmelding.

Tillitsvalgt mener jeg må ha jobbet jevnlig over i 12 mnd. Jeg mener man bør ta hensyn til faktorer man ikke rår over, som korona og sykdom..

Skrevet

Du oppfyller jo ikke kravet for å få økt stilling etter denne regelen. Sykemelding over tid (altså mer enn en uke og tre) vil alltid føre til at kravet ikke oppfylles, koronasituasjonen kan man heller ikke se bort fra. Du må jobbet jevnt over stillingsprosenten siste 12 mnd, og det har du ikke gjort. 

Anonymkode: e9a2d...e40

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser man bort fra stengt skole og sykemelding, har jeg fortsatt jobbet 10 % mer i gjennomsnitt på disse 12 månedene.

Ser bort i fra sykemelding? Man skal ikke se bort i fra sykemelding. Syk= ikke vært pp jobb. Dermed ikke oppfylt krav

• Liker 3
Skrevet

Sykemelding teller som jobb så lenge du er sykemeldt fra en jobb. Hvor mange prosent har du i gjennomsnitt jobbet de siste tolv månedene? Perioden der du ikke hadde oppdrag kan du ikke regne med. Alle perioder du var ansatt skal regnes med. 

I loven står det at skal «jevnlig» ha jobbet over stillingsprosent, så det blir et definisjonsspørsmål. Du kan ev snakke med leddet over din tillitsvalgt eller en advokat. 

Anonymkode: 89376...3b0

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemelding teller som jobb så lenge du er sykemeldt fra en jobb. Hvor mange prosent har du i gjennomsnitt jobbet de siste tolv månedene? Perioden der du ikke hadde oppdrag kan du ikke regne med. Alle perioder du var ansatt skal regnes med. 

I loven står det at skal «jevnlig» ha jobbet over stillingsprosent, så det blir et definisjonsspørsmål. Du kan ev snakke med leddet over din tillitsvalgt eller en advokat. 

Anonymkode: 89376...3b0

Sykemelding teller som jobb ifht opptjeing av rettigheter som foreldrepenger, sykepenger, uføregrunnlag, pensjon, ansiennitet osv, men det teller ikke når det gjelder å kreve høyere stilling pga jevnlig jobbing. Hele poenget med den regelen er å fange opp de som går lenge i for små vikariater men reelt sett jobber jevnt over stillingen sin, og ofte har gjort det langt mer enn ett år. Ved å jobbe f.eks 80% når de har en 60% stilling har de vist at arbeidsgiver over tid (12 mnd minimum) har et behov for denne arbeidskraften, og med mindre arbeidsgiver kan sannsynliggjøre at de ikke trengs videre, så har de krav på stilling tilsvarende det som er jobbet. Når TS har hatt opphold både grunnet sykdom og korona, så er ikke kravet om jevn jobbing over siste 12 mnd oppfylt (samme om det er uforskyldt, det tar ikke loven høyde for), og dermed er det heller ikke vist et vedvarende behov som gir henne rett på økt stilling. Grunnen til at det skal være jevnt er jo nettopp at folk ikke skal kunne jobbe intensivt 2-3 mnd og fordeles det utover året når behovet ofte er sesongbasert. Alle perioder som ansatt skal heller ikke regnes med, det står helt tydelig i loven at de 12 mnd teller bakover fra kravet er fremsatt. Pga koronsituasjonen er det også uvisse hvilke behov flere arbeidsplasser ivl ha fremover, så mange vil nok med rette kunne bli nektet høyere stillig på dette grunnlaget. TS må gjerne snakke med advokat, men "jevnlig" betyr altså ikke bolkvis fordelt utover året. Hvis TS jobbet masse i august, september, oktober, var delitdssykemeldt i november, desember og januar, jobbet over i februar, og så var hjemme i mars, april, mai pga korona, så har hun ikke en jevn overtidsbelastning siste 12 mnd. 

Anonymkode: e9a2d...e40

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo ikke om du i snitt har jobbet mer enn fast stilling, men om du jevnlig har jobbet over i minst 12 mnd. Og ut ifra det du beskriver er du ikke i nærheten av jevnlig arbeid. Hvordan du synes regelverket burde være har ingen relevans. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...