Gå til innhold

Når den som jobber ute kommer hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fordeler dere familieoppfølgning når den som jobber offshore, utenlands og lignende i lengre perioder kommer hjem? Går dere over til 50/50, eller får den som har vært alene med ansvaret litt "fri"? 

Anonymkode: 503f5...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen bekjente hvor mannen jobber offshore. Der gjør mor det meste av husarbeid hele tiden. Far gjør det som må gjøres ute, lager middag innimellom når han er hjemme. Mor er frustrert, synes det ikke er riktig at hun må først få ungene på skolen, jobbe full dag, så hive seg på middagslaging når Far har hatt fri hele dagen. Hun kunne nok ønske seg at han gjorde 50% i huset inkl lagde middag de fleste hverdagene når han var hjemme, om ikke han hadde spesielle planer.

Anonymkode: b2847...30b

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen bekjente hvor mannen jobber offshore. Der gjør mor det meste av husarbeid hele tiden. Far gjør det som må gjøres ute, lager middag innimellom når han er hjemme. Mor er frustrert, synes det ikke er riktig at hun må først få ungene på skolen, jobbe full dag, så hive seg på middagslaging når Far har hatt fri hele dagen. Hun kunne nok ønske seg at han gjorde 50% i huset inkl lagde middag de fleste hverdagene når han var hjemme, om ikke han hadde spesielle planer.

Men hvorfor sier hun det til deg og ikke til mannen i stedet?

Anonymkode: bc84e...516

• Liker 34
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde jeg ikke orket. Det hadde blitt umiddelbar skjerpings eller ut. Så kunne han funnet seg en jobb så han kunne passet barna etter samværsavtale. Hvem gidder huse en ekstra lat tenåring liksom?!

Anonymkode: 94c7d...3d8

• Liker 18
Skrevet

Vi har 50/50 når han kommer hjem av husarbeid og sånn. Med barna gjør han nok litt mer, i og med at han smører matpakker og sender dem avgårde på skolen. Lager som oftest middag, spesielt dersom ungene har aktiviteter og vi må komme oss avgårde ikke så lenge etter at jeg kommer hjem fra jobb. Jeg liker å lage mat, så i helgene pleier jeg å ta det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør alt alltid. Min har en veldig fysisk jobb der ute og er ødelagt når han kommer hjem, så han tenger å komme seg. Jeg har stort kontroll behov og vi har gode rutiner. Når vi har prøvd å fordele ansvar mer rettferdig blir det alltid merarbeid på meg når han drar. Det er krevende å få tilbake rutinene som faktisk gjør at jeg klarer å være alene med ansvaret. Han jobber så mye borte at å forstyrre rutinene reduser livskvaliteten mer enn enn å gjøre alt. I tillegg har vi forskjellige måter å vise kjærlighet. Jeg viser omtanke ved typisk mor og husmor handlinger, mens hans er å gi oss økonomisk frihet og sørge for bil og slikt. Altså vi automatisk er i tradisjonelle kjønnsroller av fri vilje (vi er nok født slik, samt han har vokst opp slikt, mens jeg hadde en overarbeidet mor og posemat og ser ulemper med denne livsstilen). Vi er en harmonisk familie og har vært lykkelig sammen i mange år. Jobber redusert selv av mange årsaker, så blir nok pensjonstaper. Barna er bare barn i noen år og det er viktig for meg at de får en så god oppvekst som vi evner å gi. At jeg er hjemme når de kommer hjem fra skolen, får skikkelig mat, og alltid hjelp til lekser er deler av dette. Hadde jeg ikke jobbet redusert hadde jeg selvsagt ikke maktet å gjøre alt. Da måtte mannen jobbe mindre og hjelpe mer, og da hadde vi hatt dårligere råd.

Anonymkode: a1967...7a1

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør alt alltid. Min har en veldig fysisk jobb der ute og er ødelagt når han kommer hjem, så han tenger å komme seg. Jeg har stort kontroll behov og vi har gode rutiner. Når vi har prøvd å fordele ansvar mer rettferdig blir det alltid merarbeid på meg når han drar. Det er krevende å få tilbake rutinene som faktisk gjør at jeg klarer å være alene med ansvaret. Han jobber så mye borte at å forstyrre rutinene reduser livskvaliteten mer enn enn å gjøre alt. I tillegg har vi forskjellige måter å vise kjærlighet. Jeg viser omtanke ved typisk mor og husmor handlinger, mens hans er å gi oss økonomisk frihet og sørge for bil og slikt. Altså vi automatisk er i tradisjonelle kjønnsroller av fri vilje (vi er nok født slik, samt han har vokst opp slikt, mens jeg hadde en overarbeidet mor og posemat og ser ulemper med denne livsstilen). Vi er en harmonisk familie og har vært lykkelig sammen i mange år. Jobber redusert selv av mange årsaker, så blir nok pensjonstaper. Barna er bare barn i noen år og det er viktig for meg at de får en så god oppvekst som vi evner å gi. At jeg er hjemme når de kommer hjem fra skolen, får skikkelig mat, og alltid hjelp til lekser er deler av dette. Hadde jeg ikke jobbet redusert hadde jeg selvsagt ikke maktet å gjøre alt. Da måtte mannen jobbe mindre og hjelpe mer, og da hadde vi hatt dårligere råd.

Betaler mannen din inn for den pensjonen du taper ved å ofre din stillingsprosent for å holde hjemmet mens han er ute og tjener penger?

• Liker 39
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han der hadde jeg dumpet. Dødvekt. Skal han liksom ha helt fri de periodene han ikke er på jobb, og hun skal være dobbeltarbeidende hele tiden?

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler mannen din inn for den pensjonen du taper ved å ofre din stillingsprosent for å holde hjemmet mens han er ute og tjener penger?

Typisk kvinnefelle der kvinnen betaler mat og løpende utgifter, og mannen sitter med alt av verdier ved eventuelt brudd. I tillegg til at kvinnen risikerer å bli minstepensjonist. Fordi mannen er jo så mye viktigere enn dama...

• Liker 15
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sier hun det til deg og ikke til mannen i stedet?

Anonymkode: bc84e...516

Sier det vel til han og, uten å få gjennomslag. Antar jeg, jeg er jo ikke tilstede når de har sine diskusjoner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har mann som jobber ute. Han er ikke på «ferie» men har en hard og krevende jobb.. så han trenger også å slappe av når han kommer hjem. 
men vil si vi har 70-30 ca. Han tar 70 % når han er hjemme, slik at jeg får litt mer slack.. men har ikke avtale om det, det bare blir slik. Han vasker hus, lager middag, handler inn osv. Mens jeg gjør småting og benytter muligheten til å treffe venner, sove lenge på helg osv. 

Anonymkode: adf5f...b40

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Typisk kvinnefelle der kvinnen betaler mat og løpende utgifter, og mannen sitter med alt av verdier ved eventuelt brudd. I tillegg til at kvinnen risikerer å bli minstepensjonist. Fordi mannen er jo så mye viktigere enn dama...

Typisk noen som alltid må generalisere for at de har hørt om noen som har blitt lurt engang. Selv sitter jeg i den typiske mannefella som blir lurt til å jobbe mer og mer for og opprettholde levestandarden til kona mens hun jobber mindre og mindre for at hun får de typiske kvinneplagene. Ja det begynte med at hun gikk ned til 50% for hun var så sliten, jeg kompenserte det med å jobbe mer. Så ble 50% for mye og hun sluttet og jobbe, og nå jobber jeg enda mer for å kompensere for henne som nå mottar lommepenger fra NAV. Sånn kunne jeg fremstilt min versjon som gretten gubbe, men faktisk så har jeg ikke noe problemer med å forsørge henne, nei jeg sitter faktisk ikke å regner på det økonomiske tapet som sikkert du ville gjort. For kvinnetankegangen er at når mannen tjener mindre enn fruen så blir han en byrde og venninnene sier hun har funnet seg en uten ambisjoner, og om han ikke jobber fullt så vil han være en døgenikt som hun burde kvitte seg med. Kan ikke enkelte kvinnfolk slutte å tenke penger og hvordan de kan bli lurt hele tiden, ha litt tro på kjærligheten så skal du se at du får deg en oppofrende mann som stepper inn når det går dårlig for deg. 

Anonymkode: a2664...c58

• Liker 10
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der hadde jeg ikke orket. Det hadde blitt umiddelbar skjerpings eller ut. Så kunne han funnet seg en jobb så han kunne passet barna etter samværsavtale. Hvem gidder huse en ekstra lat tenåring liksom?!

Det ble ikke nevnt hvem som bringer inn mest penger til felles forbruk. Har en mistanke om at det er han som jobber offshore.

Skrevet

Eksen jobbet 4/4. 4 ute og 4 hjemme. 

Da han var hjemme så tok jeg på meg mer arbeid. Jobbet en del kveld og helger. Kjente jeg ble litt sliten for jeg ble sittende med ansvaret likevel. Jeg måtte stå opp med barnet hver dag. Jeg måtte levere i barnehage. Jeg hentet i barnehagen. Jeg handlet inn for uka. Jeg laget middag. Jeg badet og stelte barnet. Jeg la barnet. Jeg tok nattevåk. Jeg tok husarbeid. Jeg tok hagen. Jeg tok meg av økonomien.
De gangene jeg tok på meg kveldsvakter var for å få pause og da ble far tvunget til å lage middag selv, hente barn, stelle og legge. Var ferie for meg å være på jobb. Men 7/10 ganger så var ikke ungen lagt innen jeg kom hjem. Ofte ikke badet. 

Jeg ble så drit lei at jeg kastet han ut. Nå er jeg mindre grinete og sliten. Har mer overskudd til barnet mitt. Jeg brukte mye energi på å irritere meg og krangle. 

Anonymkode: 327be...fa1

• Liker 8
Skrevet

Må bare tilføye at han trodde at han hadde rett på å slappe av og ha fri. 
Han kunne sove til langt på dag og spille på PCn til langt på natt. 

Jeg mener at de som jobber offshore skal gjøre litt mer hjemme når de er hjemme. For tenk deg at du har mer fri enn den som er hjemme som må jobbe hver dag utenom ferie eller helligdager. Og er aleneforelder når den andre er borte. 

Anonymkode: 327be...fa1

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, Konungr skrev:

Det ble ikke nevnt hvem som bringer inn mest penger til felles forbruk. Har en mistanke om at det er han som jobber offshore.

Så siden jeg tjener mer enn samboeren min, skal han gjøre alt husarbeid? For å kompensere?  

• Liker 4
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjønner jeg ikke. Hvis hans måte å vise kjærlighet på er å ta økonomisk ansvar for dere, hvordan kan han da leve med at du blir pensjonstaper fordi du er en tradisjonell mor og kone, som jeg leser av innlegget ditt at passer han godt? Det logiske her er jo at hvis det stemmer at 1. hans måte å vise kjærlighet på er økonomisk omsorg, 2. han elsker deg, så følger konklusjonen at han på eget initiativ ordner med å kompensere pensjonstapet ditt. Hvem i all verden ønsker at den man elsker skal bli en taper?

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, Konungr skrev:

Ja, men så har han gratis hushjelp, barnepass, organisator og sjef for familien sin som han reiser fra i ukesvis om gangen. 

Her tjener mannen også mer enn meg. Han jobber tre-skiftsturnus. Hvem tror du passer barn, kjører til aktiviteter, ordner mat, gjør lekser med skolebarnet, trøster, inviterer barnas venner og passer på de, sørger for å svare på bursdagsinvitasjoner, sørger for at det er kakao i matpakken på turdager, husker på pg stiller opp på dugnader og foreldresamtaler og foreldremøter, finner barnevakt når jeg må være to steder samtidig fordi han er på jobb når andre har fri, er alene annenhver helg omtrent? Hvem tror du må løpe fra jobb når barna blir dårlige eller slår seg, eller må kaste hva jeg har hendene og dra og hente i barnehagen når jeg skulle ta igjen ting på jobben fordi han plutselig må jobbe overtid? Jeg jobber fullt jeg også men hadde aldri i verden fått til å en jobb uten flekstid og hjemmekontorordning eller med masse reising. Ikke kan jeg ha en fritidsaktivitet alene engang siden jobben hans ikke er på faste dager.

Synes egentlig bare det skulle mangle at vi deler det vi tjener, det er jo ikke slik at jeg ligger latsiden akkurat. Han kan tjene mye fordi han kan jobbe mye og satse på karriere, jeg har faktisk ikke sjans til det med tre barn. 

• Liker 11
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å si? Hun er lykkelig les igjen. Hun er fullt klar over det men hun har en form for lykke som de fleste av oss bare kunne drømt om. Dessuten har henne barn hun er jammen meg et modig og en sterk kvinne som har tatt det valget. I tillegg så vier henne tiden til å la barna føle seg dobbelt så mye sett og tatt vare på enn å fly på jobb og med og sende dem. På skoler og barnehager så er man helt kjørt når man er ferdig på jobb. Penger er ikke alt her i verden. Jeg unner henne å være en så sterk kvinne. Dette vil hun aldri tape på. Barna vil sette enda me rpri spå at dem fikk en så fantastisk mamma osm tok seg tid.  Skjønner dessuten ikke greia med. Pensjon. Hva er vits når hårene på reva er helt grå så skal staten forsyne meg med kose pengene for all hard arbeidet jeg har gjort??? Nei dette motiverer meg til å gjøre akkurat det samme som denne fantastiske kvinnen her. Jeg hyller henne for å gi så mye av seg selv til familien.  Du står sist med familien uansett hvor du er i livet. Det er de man har. 

Ønsker denne kvinnen alt godt videre. Du er like samfunnsengasjert når du står opp 6 eller 7 om Morgan for å gi vårt lille land fremtid. Det gjør du hver dag 😘🙂

Anonymkode: a0b3a...7ba

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å si? Hun er lykkelig les igjen. Hun er fullt klar over det men hun har en form for lykke som de fleste av oss bare kunne drømt om. Dessuten har henne barn hun er jammen meg et modig og en sterk kvinne som har tatt det valget. I tillegg så vier henne tiden til å la barna føle seg dobbelt så mye sett og tatt vare på enn å fly på jobb og med og sende dem. På skoler og barnehager så er man helt kjørt når man er ferdig på jobb. Penger er ikke alt her i verden. Jeg unner henne å være en så sterk kvinne. Dette vil hun aldri tape på. Barna vil sette enda me rpri spå at dem fikk en så fantastisk mamma osm tok seg tid.  Skjønner dessuten ikke greia med. Pensjon. Hva er vits når hårene på reva er helt grå så skal staten forsyne meg med kose pengene for all hard arbeidet jeg har gjort??? Nei dette motiverer meg til å gjøre akkurat det samme som denne fantastiske kvinnen her. Jeg hyller henne for å gi så mye av seg selv til familien.  Du står sist med familien uansett hvor du er i livet. Det er de man har. 

Ønsker denne kvinnen alt godt videre. Du er like samfunnsengasjert når du står opp 6 eller 7 om Morgan for å gi vårt lille land fremtid. Det gjør du hver dag 😘🙂

Anonymkode: a0b3a...7ba

Du forstår ikke greia med pensjon? Kanskje du forstår det når du er skilt og blir minstepensjonist når du er 67. Hint: da blir det ikke noe slaraffenliv, kanskje du må flytte fra den lille leiligheten din også fordi du ikke kan betale felleskostnadene. Ferie er det bare og glemme, samme med bursdagsgaver til barnebarna.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...