AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Hos oss er nakenhet helt naturlig og datteren er vant til å se både meg og stefar naken, i dusjsammenheng ol. Hos far er de mindre naken og datteren har ikke sett far eller stemor helt naken. Mannen og jeg sover naken også, men han har sluttet med det når datter er hjemme i tilfelle hun kommer inn. (Noe hun har gjort i alle år, men ikke de siste årene, nå sover hun lengre enn oss på fridager og blir vekket av oss på hverdager). Datter styrer det selv, hun bestemmer selv om hun feks vil gå inn på badet om noen dusjer. Selv har hun sluttet å være helt naken, hun begynner å bli ungdom og da forandrer jo dette seg ofte. Jeg leste i en annen tråd her at noen reagerte på at barn hadde sett far naken, og det ble nesten nevt pedofili.. Så jeg begynte å tenke litt på hva som er "vanlig" rundt om? Anonymkode: 860bc...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Da jeg var barn så reagerte jeg ikke særlig på nakenhet. Men jeg begynte å tenke mer på dette da jeg var rundt 9-10år. Da la jeg merke til at f.eks noen "store barn" (8-10år) ikke brukte badetøy, mens andre gjorde det. Og jeg synes det var rart at noen ikke brukte badetøy. Nå bruker nok de fleste i den alderen badetøy på stranden, men nå har jo også mange fokus på at det kan finnes overgripere som vil titte. Da jeg rundt 12år så reagerte jeg på at min mor gikk mye naken. Min far gjorde det ikke, og kan egentlig ikke huske at han gjorde det da jeg var mindre. Husker jeg synes det var unødvendig, at jeg tenkte at hun kunne jo ta et håndkle rundt seg i stedet for å gå gjennom stuen og til badet om morgenen splitt naken. Synes faktisk det ble ubehagelig til slutt. Jeg husker også at jeg fikk lite privatliv. Vi hadde et bad og gjennomsiktig dusj. Jeg fikk ikke lov å låse døren og ble ofte forstyrret. Ikke av min far, men mor og søsken. Synes ikke det var noe kjekt. Endte opp med å dusje sjeldnere faktisk. Jeg synes egentlig at man ikke skal drive med påtvunget nakenhet. Man trenger ikke gå gjennom huset kliss naken. Da kan man i det minste ha truse på. Og jeg synes det er mest normalt til/fra badet om morgenen/kvelden/natten eller når en skal dusje. Ikke valse rundt utenom når man har barn/ungdom. Men jeg synes det skal være ok å stå naken på badet og f.eks ha døren på gløtt. Om en synes det er ok å bli sett naken. Da kan barna selv velge om de vil inn på badet mens mor/far er naken, eller de kan vente hvis de ønsker det. Jeg mener folk skal få velge selv. I svømmehaller osv bør man lære barna til at man skal være naken og at alle kropper er ulike, at man ikke skal stirre osv. Anonymkode: b22dc...cfb 12
Arkana Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 Både jeg og mannen sover nakne og går nakne til badet om morgenen. Vi låser ikke døren når vi dusjer og barna kan godt finne på å komme inn og hente noe eller gå på do selv om vi dusjer. Vi sprader ikke rundt nakne ellers. Barna kan gjerne kle av seg/skifte foran oss. De er 7. 9 og 11. Jeg regner med vi skjønner når de ikke lenger synes det er naturlig å se oss nakne/vise seg nakne for oss (f.eks. ved at de slutter å kle av seg foran oss, låser døren når de dusjer eller at de rett og slett sier det) og da kommer vi selvsagt til å slutte å gå nakne til/fra badet (men sove naken kommer vi alltid til å gjøre), men enn så lenge liker jeg at det oppleves naturlig og greit for alle. Jeg mener også det er sunt for barna å se helt normale kropper og at vi viser at vi er fornøyde med hvordan vi ser ut. 10
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 NAKENHET ER NATURLIG! Anonymkode: 25e7c...329 25
Silva Pluvialis Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 Helt naturlig å se hverandre nakne hjemme. Viktig og bra å normalisere nakenhet. 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: NAKENHET ER NATURLIG! Anonymkode: 25e7c...329 Ja, det er naturlig, men det finnes grenser. Man sitter ikke i sofaen og sprader rundt hele dagen naken mens tenåringen er tvunget til å de på. Nakenhet er også forbundet med seksualitet, så jeg tenker det må finnes en balanse. En tenåring vil gjerne tenke på det som seksuelt og synes det er ubehagelig. Anonymkode: b22dc...cfb 19
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 Er ikke for påtvunget nakenhet, det er ihvertfall ikke naturlig. Anonymkode: 66388...84e 11
aksase Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 Det finnes ingen fasit på hva som er rett og galt mht til nakenhet hjemme. Her må hver enkelt familie finne ut av hva som fungerer for dem. Det familien trives best med i eget hjem, det er det rette. Hva utenforstående måtte mene om dette er revnende likegyldig. Praksis her i huset er at på soverom og bad, og i gangene mellom disse rommene kan man påtreffe mor og far uten klær. Vi voksne låser ikke døra til noe rom og vi bryr oss ikke om barna kommer inn mens vi .f.eks. dusjer eller skifter. De vet at vi er der og kan velge å vente om de ikke vil se oss. Barna er vant til dette fra de var små(nå 12, 17 og 19 år), men selv velger de å låse døra til badet og de beveger seg ikke nakne mellom rommene. 4
Misanthropis Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Alle barna våre er vant til nakenhet. både gutter og jenter de er 5 stk fra 1-16 år Men vi sprader ikke rundt nakne, men om jeg står på badet før eller etter dusj så kommer barna og går på do, eller skal snakke om venner/ spilling whatever uten å bry seg om jeg har kledd på meg eller ikke. og ja, vi har to bad pluss et toalettrom, så står ikke på det. 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 Både jeg og barna (8 og 12) er nakne på badet sammen etc., og to av oss sover også uten tøy. Jeg kan fint stå naken og slenge sammen matpakken til yngste om hun skal ut døra før meg og jeg har tid til dusj etterpå. De har også sett min kjæreste og kjærestens barn på ca samme alder nakne. Hos den andre forelderen tror jeg det er mindre nakenhet, var i hvert fall det da vi levde sammen, men har ikke spurt barna om det. Anonymkode: 6e3a9...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Både voksne og barn er nakne når det passer seg slik, som ved dusjing, klesskift og enkelte netter sover jeg naken. Vi har ingen dilemmaer med nakenhet her hjemme. Barna og jeg er generelt ingen veldig påkledd gjeng, vi kan gå rundt i trusa hele dagen om det ikke er kaldt (jeg pleier å ha en løs overdel pga innsyn). Samboer liker godt å ha på seg ei bukse som en minste ting. Jeg ble oppvokst med at nakenhet var naturlig, men jeg syntes det ble ubehagelig å se min far naken på et tidspunkt. Første ganga jeg husker at det var ubehagelig, var da jeg så ham i badekaret. Tissen hans fløt liksom... Jeg gikk aldri inn dit når han bada igjen. Jeg unngikk situasjoner hvor han var naken gjennom tenårene. Jeg gjorde aldri noe av å se mi mor naken, men jeg er dame selv, så har kanskje noe med det å gjøre. Eller det har noe å gjøre med det at jeg generelt kan være redd for menn, og det gjør det ikke bedre om de er nakne. Samboeren har aldri sett sine foreldre eller søsken nakne i noen setting overhodet, men har fått et avslappet forhold til det etter å ha bodd lenge med meg. Vi pleier å si at han er herda 😂 Anonymkode: 184b4...be5 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er naturlig, men det finnes grenser. Man sitter ikke i sofaen og sprader rundt hele dagen naken mens tenåringen er tvunget til å de på. Nakenhet er også forbundet med seksualitet, så jeg tenker det må finnes en balanse. En tenåring vil gjerne tenke på det som seksuelt og synes det er ubehagelig. Anonymkode: b22dc...cfb Alle er nok ikke enig i at nakenhet og sex henger sammen. Det kan være mye mer seksuell spenning i f.eks. en påkledd person som bruker bevegelser og blikk på rette måten enn en person som kler av seg på gata for å demonstrere mot noe. Om noe er seksuelt, handler om situasjon, signaler og kommunikasjon, og ikke om graden av påkledning.. Hva er mest sexy av de to bildene nedenfor, f.eks.? Foto: Spencer Tunic Foto: Josh Pereira Anonymkode: 96976...568 6
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 Altså.. Her på kg er det vanlig at alle ser hverandre nakne, hvis ikke vokser barna opp med psykiske problemer og et anspent forhold til kropp senere. Det du beskriver er helt normalt. Vi er ikke nakne foran hverandre her hjemme, det faller ikke naturlig for noen a oss. Av sikkerhetsårsaker har jeg badedøra på gløtt når jeg dusjer, tilfelle barnet mitt trenger meg, men jeg bruker dusjgardin og vi sier ifra at "mamma har ikke på seg klær, bare vent så skal du få komme inn" hvis hun bare skal inn på måfå eller på do eller noe. Hun har ikke sett pappaen sin naken, og hun blir nok ikke traumatisert av å ikke se en naken mann. Hvis vi skulle fått inn mer nakenhet hadde der blitt ubehagelig både meg og far. Det er dette som er naturlig for oss. Hadde vi stresset rundt det den ene eller andre veien, det hadde blitt kjipt for ungen. Anonymkode: 44470...eea 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså.. Her på kg er det vanlig at alle ser hverandre nakne, hvis ikke vokser barna opp med psykiske problemer og et anspent forhold til kropp senere. Det du beskriver er helt normalt. Vi er ikke nakne foran hverandre her hjemme, det faller ikke naturlig for noen a oss. Av sikkerhetsårsaker har jeg badedøra på gløtt når jeg dusjer, tilfelle barnet mitt trenger meg, men jeg bruker dusjgardin og vi sier ifra at "mamma har ikke på seg klær, bare vent så skal du få komme inn" hvis hun bare skal inn på måfå eller på do eller noe. Hun har ikke sett pappaen sin naken, og hun blir nok ikke traumatisert av å ikke se en naken mann. Hvis vi skulle fått inn mer nakenhet hadde der blitt ubehagelig både meg og far. Det er dette som er naturlig for oss. Hadde vi stresset rundt det den ene eller andre veien, det hadde blitt kjipt for ungen. Anonymkode: 44470...eea Det gjelder forresten oss voksne og. Vi er kun nakne i seksuell sammenheng. Eller han, ikke jeg 😅 Anonymkode: 44470...eea 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 Nakenhet er helt naturlig her i huset 🥳 Jeg har en 14 år gammel jente, for hun er det ikke naturlig å gå i trusa akkurat. Men det er ikke noe problem for henne å komme inn på badet om jeg dusjer eller om jeg går fra badet til soverommet i trusa. Pappaen går ikke naken ettersom hun er så stor, men vi har en gutt på 5 år også - og det er ikke noe problem for pappaen og han (og meg) å se hverandre uten klær. 5 åringen er faktisk nudist, han vil helst sove naken også, å være naken er livet for han 🥳 Har snakket med 14 åringen om hun syntes det er ekkelt eller ubehagelig å se meg uten klær, men hun pleier jo av egen fri vilje å invadere badet når jeg dusjer, setter seg på dolokket å prater om dagen sin mens jeg står å prøver å vaske håret, så hun driter i det. Anonymkode: a80bb...f4b 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og barna (8 og 12) er nakne på badet sammen etc., og to av oss sover også uten tøy. Jeg kan fint stå naken og slenge sammen matpakken til yngste om hun skal ut døra før meg og jeg har tid til dusj etterpå. De har også sett min kjæreste og kjærestens barn på ca samme alder nakne. Hos den andre forelderen tror jeg det er mindre nakenhet, var i hvert fall det da vi levde sammen, men har ikke spurt barna om det. Anonymkode: 6e3a9...3e1 Det finnes ikke slåbrokker eller håndklær du kan kaste over deg mens du lager matpakke..? Anonymkode: 66388...84e 18
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 Våre gutter er bare 3 og 6 år, og foreløpig er nakenhet veldig vanlig og naturlig her, både for barna og oss voksne. Pappaen er nok den som oftest har på seg boxer når vi er på badet om morgenen/kvelden, mens vi andre er stort sett nakne. Kommer sikkert til å endre seg litt når barna blir større. Anonymkode: 6636a...ae3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 Gjør det dere føler for da, ikke bry dere om andre? Her er jeg en veldig «naken» person, går naken til/fra badet, sover naken osv. Har alltid dusjet foran poden (nå 5) uten å ofre det en tanke. Men jeg sitter ikke naken i sofaen, eller står naken å lager mat 😅 Det har jeg morgenkåpe til. Samboer liker ikke å være naken, og det mest nakne sønnen min har sett han tror jeg er i boxer og t-skjorte. Det får være opp til han. Anonymkode: fd4a2...a14 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke slåbrokker eller håndklær du kan kaste over deg mens du lager matpakke..? Anonymkode: 66388...84e Samme tenkte jeg, hva er poenget med å styre rundt naken på kjøkkenet. Ekkelt og unødvendig spør du meg, Vi er kun jenter her i hus, men vi durer ikke nakne rundt hjemme. Ale har badekåper vi slenger på oss. Og hadde aldri oppholdt meg på kjøkkenet naken for å lage mat eller smørematpakker, det får værfe visse grenser. Nakne kropper trenger ikke vises rundt i hele huset for at det skal normaliseres å være nakne rundt hverandre. Anonymkode: 944df...270 9
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke slåbrokker eller håndklær du kan kaste over deg mens du lager matpakke..? Anonymkode: 66388...84e Jovisst, men hvorfor det? Tror du jeg spruter nakenhet på brødskivene? Anonymkode: 6e3a9...3e1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå