Gå til innhold

Dere som jobber turnus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan løser dere dette? Vi har ikke barn enda, men prøver. Samboer er bekymra over at jeg jobber turnus D/A med flest aftenvakter. Han er mest redd for at veldig mye vil falle på han fordi han jobber bare dag, og at jeg vil få mye «fri» på formiddagene før aftenvakt (når barnet vil ha begynt i bhg). At han er sliten etter jobb og må hente i bhg og ta hele ettermiddagen/kvelden, mens jeg har «latet» meg på sofaen hjemme før aftenvakt. Når får mannen deres fri, og egentid?

det er per dags dato helt utenkelig for meg å finne en dagjobb. Fordi jeg trives ikke med det, og de er vanskelige å oppdrive i helsesektoren

Anonymkode: 51a92...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk kveldsvakter fikk min mann fri og egentid på kvelden når ungen var lagt. Det ble jo omtrent rettferdig - jeg tok henne om morgenen og leverte henne litt sent, gjerne 9.30-10, og fikk da 3-4 timer for meg selv før jeg måtte gjøre meg klar til å få på jobb (jeg hadde en halvtimes reisetid). Hun la seg jo gjerne rundt halvsyv-syv, og da fikk han 3-4 timers pause før jeg kom hjem.  
Han kunne jo ikke komme seg ut av huset de timene, men det var ikke noe stort problem for oss at han måtte legge trening o.l. til de dagene jeg hadde tidligvakt. Jeg tok henne også hvis hun var våken om natten de dagene jeg skulle på kveldsvakt, siden jeg da hadde mulighet til å sove etter at hun var levert. De dagene begge jobbet tidlig, eller begge hadde fri, byttet vi på å ta henne om natten. 

Hvis dere begge går full stilling, jobber dere jo like mye og bidrar forhåpentligvis ca like mye, bare på litt forskjellige tidspunkt på døgnet. Og jeg vil jo tro at du gjerne ikke bare ligger på sofaen før kveldsvakt, men gjerne gjør en del husarbeid også? Jeg syns i hvert fall det var mye lettere å få gjort sånne ting når hun ikke var hjemme.

Det som bekymrer meg litt i innlegget ditt, er at det nesten høres ut som om mannen din er mest bekymret for at det blir «urettferdig», altså at du får mer fritid enn han. Hvis det er det som er fokuset hans, så kan jeg se for meg at det kan bli veldig slitsomt å oppdra barn med ham - for det blir alltid sånn at i noen perioder må en gjøre mer enn den andre, men dette veksler jo i løpet av årene - noen perioder må kanskje en jobbe mer, eller en blir syk, eller noen må bruke mer tid på å hjelpe syke foreldre eller lignende. Hvis en skal holde nøyaktig regnskap på hvem som til en hver tid gjør mest eller minst, blir det fort mye konflikter. 

Anonymkode: 42f7e...ca7

• Liker 19
Skrevet (endret)

Hadde ikke barn og sånt stress.

( Ja-ja, løp en gnager rundt bak åsen fra jobben, som het a. -fikk aldri noen regning, -hu ga den til en annen).

Digg med 5 ukers turnus, dag og kveld / dag, kveld, natt, ( -Forskjellige jobber ).

= Uke langfri, -som jeg kunne bytte med kollegaer (eller de solgte vakter til meg) , så jeg lett hadde 2 (3) uker fri,

oftere enn hver annen mnd. -Digga å dra på tur.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Skrevet

Jeg jobber turnus med dag- og aftenvakter (flest dagvakter). Samboer jobber kun dag. Jeg er i mammaperm nå så vi har ikke testet det ut i praksis, men vi har snakket om det. 

Her blir det naturlig at jeg tar barnet om det våkner på natten, natten før jeg skal på aftenvakt. Det blir jeg som leverer barnet i bhg, og gjerne litt senere på morgenen. Om det har vært en travel natt må jeg kanskje hvile på formiddagen før senvakt, men om ikke tenker jeg at jeg skal gjøre mitt for at far og barn får en best mulig ettermiddag. Feks rydde, vaske, handle, lage klar middag som bare kan varmes opp osv så far slipper og gjøre det mens han er alene med barnet. 

Anonymkode: 14fe1...96f

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber turnus med dag- og aftenvakter (flest dagvakter). Samboer jobber kun dag. Jeg er i mammaperm nå så vi har ikke testet det ut i praksis, men vi har snakket om det. 

Her blir det naturlig at jeg tar barnet om det våkner på natten, natten før jeg skal på aftenvakt. Det blir jeg som leverer barnet i bhg, og gjerne litt senere på morgenen. Om det har vært en travel natt må jeg kanskje hvile på formiddagen før senvakt, men om ikke tenker jeg at jeg skal gjøre mitt for at far og barn får en best mulig ettermiddag. Feks rydde, vaske, handle, lage klar middag som bare kan varmes opp osv så far slipper og gjøre det mens han er alene med barnet. 

Anonymkode: 14fe1...96f

Sånn har vi det også, fungerer greit. Har flest dagvakter, og det kan jo hende du kan få etterhvert også, for du går glipp av mye om du jobber mest kveld. Er koselig å ha den tiden med familien etter jobb også

Anonymkode: aaca5...031

Skrevet

Mannen min jobber tredelt turnus, jeg har dagjobb  Ja, han får betydelig mer alenetid enn meg. Jeg så godt som aldri alene hjemme, noe jeg selvsagt savner for jeg har er stort behov for alenetid, men dette er jo ikke noe jeg klandrer mannen min for. 

Alt i alt vil jeg si at turnusjobben er en fordel for familien. Han ligger svært sjelden på sofaen på fridager og før kveldsvakter. Denne tiden benyttes til husarbeid, ærender, trening og ting det er greit å få unna utenfor familietiden. I tillegg slipper vi nesten alltid å være hjemme med sykt barn, fordi han ofte har fri/senvakt eller kan bytte til seg senvakt. Ungene får korte dager i barnehagen. I hektiske perioder prepper han middag før kveldsvakt, slik at ungene og jeg kommer hjem og mer eller mindre kan sette oss rett til bords. 

Anonymkode: 23a2f...3ff

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan løser dere dette? Vi har ikke barn enda, men prøver. Samboer er bekymra over at jeg jobber turnus D/A med flest aftenvakter. Han er mest redd for at veldig mye vil falle på han fordi han jobber bare dag, og at jeg vil få mye «fri» på formiddagene før aftenvakt (når barnet vil ha begynt i bhg). At han er sliten etter jobb og må hente i bhg og ta hele ettermiddagen/kvelden, mens jeg har «latet» meg på sofaen hjemme før aftenvakt. Når får mannen deres fri, og egentid?

det er per dags dato helt utenkelig for meg å finne en dagjobb. Fordi jeg trives ikke med det, og de er vanskelige å oppdrive i helsesektoren

Jobber du fulltid med mest aftenvakter? Regner med noen av vaktene faller på helg, og da har dere jo hele formiddagen sammen :)

Nå jobber jeg bare natt, men jobbet rundturnus frem til eldste var fem år. Når jeg hadde aftenvakter gjorde jeg jo mye på formiddagene jeg hadde fri. Som å ukeshandle, bake og fylle fryseren med brød, middager osv., vasket og la på plass klær, vasket hus og slike ting man vanligvis ville delt på om ettermiddagen. Så alt han hadde å gjøre var å hente i barnehagen, lage middag og kveldsmat, dusje og legge. Og selvfølgelig rydde opp etter ettermiddagens aktiviteter. Det er mange timer igjen av kvelden etter barnet er lagt hvor mannen får tid for seg selv til serier, gaming, hjemmetrening eller hva enn. Bare fordi han er låst til hjemmet for kvelden er han jo ikke frarøvet friheten sin. Jeg hadde yderst sjelden helt fri på formiddagene før aftenvakt, det er mange oppgaver som likevel må gjøres i hjemmet. Dette bør han jo vite allerede nå før barn er i bildet.

Etter dagvakter delte vi jobben så godt som mulig. Aktiviteter utenfor hjemmet tok vi evt annenhver kveld/gang om man har faste ting man er med på.

Ønsker man å ha en familie må man ta ansvaret for det uansett tid på døgnet, og man vet jo hvem man stifter familie med i forhold til jobb, interesser og prioriteringer. Man kan ikke begynne å måle og veie hvem som har mest fri, egentid osv., det er oppskriften på store problemer i forholdet.

Når det er sagt gikk jeg fra å elske turnuslivet med alle sine aftenvakter til å virkelig mislike den kveldsjobbingen og miste så mange ettermiddager sammen med barna. Etter hvert som de blir større skjer jo mer og mer på ettermiddagstid. Håper jeg aldri må tilbake til den type turnus igjen mens barna er små.

Anonymkode: 86876...694

• Liker 2
Skrevet

Dere som snakker om mange timer fritid etter at barna er lagt, når er dere i seng? Her er målet at barna skal sove 19:00, men veldig ofte blir det 19:30 eller senere. Etter at de sover er det litt småting som må tas i huset, som jeg ikke rakk mens de var våkne. Og selv må jeg være i seng senest klokka 22, helst før for å få nok søvn til neste dag. Så mange timer blir det ikke, ofte sjelden mer enn 1-1,5 time. 

Skrevet

Ungen legger seg tidlig så dere får i sum ca like mye tid alene med mindre du leverer i barnehagen i det den åpner. Her jobber begge turnus. Det er viktig at den som jobber sent etterlater et ryddig og rent hjem så det er lettere for den som skal være hjemme på ettermiddagen. 

Anonymkode: 783e1...513

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Det er ikke det at han er redd for ar han må gjøre mer enn meg sånn sett, men det er jo noe vi har diskutert. Hvordan vi skal fordele ting osv. greit å han e plan og ha forventningene klare før barnet kommer. Jeg jobber ca 80%. 12 ukers turnus med veldig skjevfordelte uker da. En uke har jeg gjerne 4 vakter som er A-A-A-D og en annen uke har jeg bare 2 vakter på hele uka. Og jeg jobber helg ja. 
kan godt hende jeg ønsker meg en dagjobb etterhvert hvis jeg går glipp av mye, men det tar jeg når den tid kommer 😊 vanskelig p få flere dagvakter også fordi alle vil ha dagvakter og de må fordeles på alle..

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som snakker om mange timer fritid etter at barna er lagt, når er dere i seng? Her er målet at barna skal sove 19:00, men veldig ofte blir det 19:30 eller senere. Etter at de sover er det litt småting som må tas i huset, som jeg ikke rakk mens de var våkne. Og selv må jeg være i seng senest klokka 22, helst før for å få nok søvn til neste dag. Så mange timer blir det ikke, ofte sjelden mer enn 1-1,5 time. 

Hvis det meste er gjort av den som er hjemme på formiddagen får man jo «fri» fra ungen sover til man selv legger seg. Rydd inn i oppvaskmaskinen direkte etter måltidet, smør matpakke for neste dag under kveldsmaten og legg skittentøyet vekk under kveldsstellet. Rydd leker med barnet før kveldsmat/stell. Dette er små ting som er veldig fort gjort. Men klart om begge jobber dagtid blir det gjerne litt på kvelden som må tas.

Når begge er hjemme får man bytte på hvem som legger og hvem som gjør det praktiske og man er da ferdig ca samtidig. Resten av kvelden kan brukes i sofaen, på trening, besøk eller lignende.

Kveldene og tid for meg selv er ganske hellig, så jeg gjør så mye som mulig mens ungene enda er våkne.

Turnusen høres for den del skrekkelig ut, med fire aftenvakter på rad 😳 de burde da kunne skrive en mer rettferdig turnus enn som så, men det er en annen diskusjon.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Turnusen høres for den del skrekkelig ut, med fire aftenvakter på rad 😳 de burde da kunne skrive en mer rettferdig turnus enn som så, men det er en annen diskusjon.

3 aftenvakter på rad. Men likevel ja... vi har nettopp fått ny turnus. Sendte inn ønske om å endre akkurat de 3 aftenvaktene på rad som forekommer ca hver 4 uke, men det var ikke mulig...mye kan skje med turnusen når den tid kommer at jeg skal tilbake på jobb etter permisjon etc. per nå funker den greit, men ting forandrer seg jo når man får barn....

Skrevet

Jeg jobber turnus så her blir det mannen som må ta ungen når jeg har seinvakt og på nettene når jeg jobber natt. Til gjengjeld jobber han 10 timers dager de dagene han får anledning til det, og helt sikkert under hele mammapermen, så for vår del går det opp. 

Anonymkode: b0cc2...84f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 aftenvakter på rad. Men likevel ja... vi har nettopp fått ny turnus. Sendte inn ønske om å endre akkurat de 3 aftenvaktene på rad som forekommer ca hver 4 uke, men det var ikke mulig...mye kan skje med turnusen når den tid kommer at jeg skal tilbake på jobb etter permisjon etc. per nå funker den greit, men ting forandrer seg jo når man får barn....

Tre, fire, same same 😅 to føler jeg er maks. Jeg kunne ha fire ila ei uke, men da var det kanskje aften mandag, tirsdag, fredag og søndag. Pyton!🙈 Men det er meg da. Man finner som regel greit ut av det, man må bare bli enige på forhånd og gjøre det beste ut av det. Være rause med hverandre når det er mye på jobben, ved sykdom osv. Man vet aldri hvordan småbarnslivet er før man står i det. Men vi opplever definitivt at turnuslivet har sine fordeler for barnas del med kortere dager og en del fri innimellom.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tre, fire, same same 😅 to føler jeg er maks. Jeg kunne ha fire ila ei uke, men da var det kanskje aften mandag, tirsdag, fredag og søndag. Pyton!🙈 Men det er meg da. Man finner som regel greit ut av det, man må bare bli enige på forhånd og gjøre det beste ut av det. Være rause med hverandre når det er mye på jobben, ved sykdom osv. Man vet aldri hvordan småbarnslivet er før man står i det. Men vi opplever definitivt at turnuslivet har sine fordeler for barnas del med kortere dager og en del fri innimellom.

Jeg tenker også at turnuslivet kan ha sine fordeler. Alle sier til meg at jeg MÅ få meg en dagjobb når vi får barn, og at jeg kommer til å gå glipp av masse når jeg jobber kveld osv. nå er det jo fordeler og ulemper med alt, men ser definitivt fordelene ved at barna har mulighet for kortere dager i barnehagen, og mulighet for fri midt i uka ja! Jeg kommer sikkert til å gå glipp av en hel del, men det er veldig fleksibelt på jobben min med bytting av vakter og avspasering heldigvis. Om turnuslivet passer oss når vi faktisk står oppi det gjenstår å se! Men stor hjelp i å lese hvordan dere andre løser det

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at turnuslivet kan ha sine fordeler. Alle sier til meg at jeg MÅ få meg en dagjobb når vi får barn, og at jeg kommer til å gå glipp av masse når jeg jobber kveld osv. nå er det jo fordeler og ulemper med alt, men ser definitivt fordelene ved at barna har mulighet for kortere dager i barnehagen, og mulighet for fri midt i uka ja! Jeg kommer sikkert til å gå glipp av en hel del, men det er veldig fleksibelt på jobben min med bytting av vakter og avspasering heldigvis. Om turnuslivet passer oss når vi faktisk står oppi det gjenstår å se! Men stor hjelp i å lese hvordan dere andre løser det

Så lenge barna går i barnehagen er turnuslivet veldig kjekt. Da kan man ta en og annen fridag, levere sent og hente tidlig. Når de begynner på skolen har man ikke lenger denne fleksibiliteten. 

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg foreløpig bare et skolebarn, men å jobbe turnus med bare natt er himmelsk (så lenge man klarer turnusen mtp søvn). Fri hver ettermiddag og god tid til både egne og barnas aktiviteter, er hjemme når skoledagen er over (barnet går hjem, låser seg inn selv og klarer fint å ordne seg selv i en time/halvannen til jeg står opp eller til mannen kommer hjem). Har mye fri mellom jobbperiodene som gagner hele familien. Men aftenvaktene får noen andre ta seg av 😅

Skrevet

Her i huset har vi det motsatt, altså at jeg jobber dagstilling, mens min mann går turnus med dag/aften/helg. Jeg har jobbet turnus i 10 år, gikk over i dagstilling for et år siden. 

Synes omveltningen har vært ganske vanskelig, det er krevende å være såpass mye alene om levering og henting og ikke minst legging. Betingelsen for at jeg gikk over på dag var at mannen skulle ta initiativ til å ha barna litt i helgene alene, slik at jeg kunne gjøre ting uten dårlig samvittighet. Det har ikke skjedd og jeg savner alenetid helt ekstremt. Men, her er hvordan vi løser det for at det skal funke:

Mannen tar gulvvask 1 gang i uken enten på fridag eller før jobb. 

Mannen tar seg som regel av storhandlingen. 

Mannen tar barna om natten om han har fri dagen etter i ukedagene. 

Mens det enda var lyst om kveldene, gikk jeg turer etter ungene var lagt for å få litt space. Nå trener jeg ca kl 18 på treningssenter og er hjemme til barna skal legges. 

Ellers deler vi det meste 50/50 enda. 

Anonymkode: 1047c...5ad

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt dagjobb i mange år men byttet tilbake til turnus 😅 barna er 15, 6, 3 og 1,5 år. Jeg orket ikke det kjøret med å levere kl 7 og hente kl 16/16.30. Hjem, middag og kaos hver dag. Nå er hverdagen mye roligere når jeg kan levere senere ved kveldsvakt og hente tidligere ved nattevakt. Samt at de nå kan ha fri en dag her og der. 

Men her er mannen veldig involvert og tar ungene på strak arm. Han lar seg aldri vippe av pinnen. 

Anonymkode: 6f4ed...aa2

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi løser det med at jeg gjør ALT husarbeid før jobb. Steller og gjør klar ungene, leverer i bhg, handler, lager middag, Gjør husarbeid og går på jobb. På ingen måte noe lating på sofaen. Han slipper det aller meste av husarbeid og må aldri lage middag, siden jeg er først hjemme når jeg har dagvakt. 

han har aldri alenetid hjemme, men trener flere ganger i uken. 

jeg tror vi er like slitne begge to. Det er bedre å komme sliten fra jobb, hente barn, spise middag og legge dem og så ha 3-4 timer på sofaen før leggetid enn å kjøre på i ett banka kjør før seinvakt, komme hjem, sove fire timer, gå på dagvakt, hente unger og lage middag. 

sein-tidlig er heftig på en helt annen måte enn før. Men det er mange fordeler for begge parter med at en jobber turnus. 

Anonymkode: bc41a...504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...