Sursøtsaus Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Hvorfor er det mer vanlig å spørre frivillig barnfrie om de er sikre på valget sitt enn motsatt? For meg virker det innlysende at man burde tenke lenger over om man ønsker barn enn om man har tatt valget å la være. Der kan man tross alt ombestemme seg (så lenge biologien tillater det), men hvis man tar steget og får barn så er man jo stuck hvis man finner ut at familielivet ikke var det man ønsket likevel. Forstår at mange som vil ha barn diskuterer og planlegger før de eventuelt får et, men har aldri hørt noen som ønsker barn bli utspurt om de er sikre på valget sitt kontra barnfrie som alltid må forsvare valget sitt. Innspill? 18
mammahjarte Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Fordi reproduksjon ligger i vår natur, det er normalt å få barn. Eg synest normaliseringen av eit barnefritt liv begynner å gå litt langt altså. Eg tvinger såklart ingen å få barn (litt absurd), og eg syntest faktisk ikkje man skal spørje om så personlige ting. Man veit ikkje om personen har 14 IVF forsøk bak seg o.s.v. Eg synest forsatt at det det å få barn skal væra meir normalt enn å ikkje få barn. Det er ikkje alt robotar kan ta seg av heller i framtida, vi trenger arbeidskraft og skattebetalarar. Barn er verdifulle bidrag til samfunnet. Kvifor skal noen måtte forklara nok så elementært? For å setja det veldig på spissen, er du militant veganer som vil at vi skal dø ut som rase? Sånn at dyrene kan ta over? Mennesker er jo ganske dritt, vist vi skal ta det den veien. For å svara på spørsmålet ditt så trur eg det er ganske mange som ikkje er heilt sikker. Mange hopper nok i det, og enkelte folk angrer faktisk. Fleste gjer heldigvis ikkje det. Anna ting eg vil ta fram er at eg synest ein del barnefrie virker prega av diverse belastande ting. Eg kjenner ikkje ein einaste person som har valgt det som ikkje har ein eller anna psykisk lidelse, plage, lyte, fysisk sjukdom, genetisk faktor eller relasjonsskade. Gjerne kombinert med vanskelig barndom. Eg trur folk har eit behov for å bli akseptert for valget sitt, og det burde ikkje væra nødvendig. Ingen som ikkje vil ha barn bør få barn. Fordi barn skal væra ønska og bli elsket høgt av sine foreldre. Barn fortjener masse kjærlighet, barn fortjener ikkje å væra "faktoren" som "øydela" livet til mamma eller pappa. Det er eit utrulig stort valg og eit svært ansvar i mange år, eg har stor respekt for dei som ikkje vil. 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 Var sikker før jeg fant kvinneguiden. Alle er jo bare utro, skilt eller hater livet med barn her. Anonymkode: a51c1...49b 10
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 Aldri spør andre når de skal ha barn, det bør folk snart lære seg. Selv er jeg overlykkelig over å ikke ha barn, når man der den ekstreme utviklingen av samfunnet. Måten vi lever på i dag kan jeg ikke godta. Derfor vil jeg ikke utsette et barn for den gale verden vi er i. Anonymkode: 7da72...f62 10
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 Jeg var langt ifra sikker på om jeg ville ha barn. Jeg traff heller ikke mannen i mitt liv før jeg var 33, så til slutt måtte jeg bare ta et valg. Jeg falt da på at jeg trodde jeg kom til å angre mer om jeg ikke fikk det, enn om jeg fikk. Vi var også veeeldig i stuss på om vi orket å få barn nr to, men etter mye frem og tilbake, valgte vi å få enda et barn. Det er tungt og slitsomt, og ja, det er mange ganger jeg griner og føler at jeg valgte feil.. Men satser på at det kommer seg når småbarnstiden er over, og blir bedre.. Jeg liker ikke småbarn, men jeg gleder meg til å få større barn, som kan gjøre mer givende ting sammen med meg. Anonymkode: 55d87...17a 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Fordi det vanligste er å ha lyst på barn, fordi man har et begrenset antall år man kan få barn på og deretter er muligheten over, fordi det er mye mindre sannsynlig at man angrer på å ha fått barn enn på å ikke ha fått barn. Vi trenger barn i samfunnet og hadde flere blitt barnløse hadde vi hatt et problem. Det naturlige er å få barn, derfor er det ikke det minste rart at man ikke spør noen hvorfor de får barn på samme måte som man ikke spør noen hvorfor de ønsker seg en kjæreste (mens man kanskje ville spurt noen som har erklært at de alltid skal være single hvorfor de tenker slik), begge deler ligger i vår natur. Jeg har forresten aldri noensinne opplevd at man spør barnløse om de er sikre på at de ikke skal ha barn. Jeg tror kanskje noen barnløse er litt hårsåre og tolker oppriktig nysgjerrighet (alle lurer vel på hva som ligger til grunn for uvanlig tankegang uansett hva det dreier seg om) som kritikk. Kanskje greit å ikke lese andre med vrangbriller på? Anonymkode: a2241...1f2 5
S4050-R40B Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det vanligste er å ha lyst på barn, fordi man har et begrenset antall år man kan få barn på og deretter er muligheten over, fordi det er mye mindre sannsynlig at man angrer på å ha fått barn enn på å ikke ha fått barn. Vi trenger barn i samfunnet og hadde flere blitt barnløse hadde vi hatt et problem. Det naturlige er å få barn, derfor er det ikke det minste rart at man ikke spør noen hvorfor de får barn på samme måte som man ikke spør noen hvorfor de ønsker seg en kjæreste (mens man kanskje ville spurt noen som har erklært at de alltid skal være single hvorfor de tenker slik), begge deler ligger i vår natur. Jeg har forresten aldri noensinne opplevd at man spør barnløse om de er sikre på at de ikke skal ha barn. Jeg tror kanskje noen barnløse er litt hårsåre og tolker oppriktig nysgjerrighet (alle lurer vel på hva som ligger til grunn for uvanlig tankegang uansett hva det dreier seg om) som kritikk. Kanskje greit å ikke lese andre med vrangbriller på? Anonymkode: a2241...1f2 Som frivillig barnløs kvinne kan jeg si at akkurat den setningen der ikke stemmer for meg i det hele tatt. Både spørsmål, og regelrette påstander at man umulig kan være sikker, og at man kommer angre. Jeg har alltid vært sikker i mitt valg, og svarer gjerne på spørsmål, dersom den som spør har "et åpent sinn", og ikke bare skal ha rett/rakke ned på meg og mine svar. Heldigvis er det et tema nå som, som regel, avsluttes raskt, da jeg nå bare kan si at jeg har sterilisert meg, og kunne ikke vært mer lykkelig med det. 7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 15 minutter siden, S4050-R40B skrev: Som frivillig barnløs kvinne kan jeg si at akkurat den setningen der ikke stemmer for meg i det hele tatt. Både spørsmål, og regelrette påstander at man umulig kan være sikker, og at man kommer angre. Jeg har alltid vært sikker i mitt valg, og svarer gjerne på spørsmål, dersom den som spør har "et åpent sinn", og ikke bare skal ha rett/rakke ned på meg og mine svar. Dette! Gjennom hele tyveårene og godt opp i tredveårene ble det konstant satt spørsmålstegn ved min mening, og ikke minst ved min vurderingsevne rundt dette temaet. Jeg visste ikke hva jeg snakket om, jeg kom til å ombestemme meg, bare vent og se... Satt helt på spissen så var det kanskje ikke så mange som helt konkret spurte om jeg var sikker på mitt valg. For de hadde allerede konkludert med at det kunne jeg umulig være. De bare parerte med at jeg ikke hadde godt nok grunnlag for å ta valget, og at de var sikre på at jeg kom til å få barn likevel. Snakk om umyndiggjøring av voksne mennesker... Så kan jeg legge til at dette aldri har kommet fra nærmeste familie eller venner, men fra mer bekjente eller kolleger. Hvordan de mener de kjenner mine ønsker og behov bedre enn meg selv, er jo et godt spørsmål da. 🙄 Anonymkode: 621e6...81c 10
Misanthropis Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Jeg kunne bok spurt en god venninne om hvordan hun kan være sikker på at hun ikke skulle ha barn. Det er fordi jeg, som har 5, aldri kunne tenkt meg et liv uten. Og kun vi med barn vet om hvordan livet er FØR barn, kontra MED barn... så vi sitter på innsikt og kunnskap de uten barn ikke aner noe som helst om. Og så det er jo Bare helt naturlig å snakke om syns jeg, akkuratt som å snakke om hvorfor folk velger... ja den bilen kontra den bilen, å være vegetarianer bla bla bla bare fordi man er genuint nysgjerrig og tåler at folk er forskjellige. jeg blir heller ikke snurt om noen er uenige med mine livsvalg, helt fair sak det ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forresten aldri noensinne opplevd at man spør barnløse om de er sikre på at de ikke skal ha barn. Jeg tror kanskje noen barnløse er litt hårsåre og tolker oppriktig nysgjerrighet (alle lurer vel på hva som ligger til grunn for uvanlig tankegang uansett hva det dreier seg om) som kritikk. Kanskje greit å ikke lese andre med vrangbriller på? Anonymkode: a2241...1f2 Kan forøvrig legge til: Jeg er veldig åpen for å diskutere mitt valg. Men det forutsetter at den jeg diskuterer med ikke har bestemt seg for sin konklusjon på forhånd. Jeg har hatt mange gode samtaler med folk rundt akkurat dette. Men jeg har også hatt veldig mange samtaler med de som spør, men som ikke tåler svaret de får. Da handler det ikke om at jeg er vrang eller tolker ting i verste mening. Det handler om at noen ikke evner å se at folk er forskjellige og har forskjellige ønsker for sine liv. Anonymkode: 621e6...81c 4
S4050-R40B Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Gjennom hele tyveårene og godt opp i tredveårene ble det konstant satt spørsmålstegn ved min mening, og ikke minst ved min vurderingsevne rundt dette temaet. Jeg visste ikke hva jeg snakket om, jeg kom til å ombestemme meg, bare vent og se... Satt helt på spissen så var det kanskje ikke så mange som helt konkret spurte om jeg var sikker på mitt valg. For de hadde allerede konkludert med at det kunne jeg umulig være. De bare parerte med at jeg ikke hadde godt nok grunnlag for å ta valget, og at de var sikre på at jeg kom til å få barn likevel. Snakk om umyndiggjøring av voksne mennesker... Så kan jeg legge til at dette aldri har kommet fra nærmeste familie eller venner, men fra mer bekjente eller kolleger. Hvordan de mener de kjenner mine ønsker og behov bedre enn meg selv, er jo et godt spørsmål da. 🙄 Anonymkode: 621e6...81c Dette👆👍 Takk for et så velformulert svar. 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 Helt enig. Jeg har alltid vært sikker på at jeg vil ha barn,og klarer ikke å forstå hvordan noen ikke kan ønske seg det, men det er jo ikke noe jeg har noe med å gjøre. Med mindre jeg er det eneste mennesket i verden som får barn og det barnet må vokse opp helt alene så vil ikke andre sitt valg om å ikke få barn påvirke meg. Med det sagt kan vi jo slutte å blande oss opp i akkurat dette begge veier. Anonymkode: 2eecb...f90 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 5 minutter siden, Misanthropis skrev: Jeg kunne bok spurt en god venninne om hvordan hun kan være sikker på at hun ikke skulle ha barn. Det er fordi jeg, som har 5, aldri kunne tenkt meg et liv uten. Og kun vi med barn vet om hvordan livet er FØR barn, kontra MED barn... så vi sitter på innsikt og kunnskap de uten barn ikke aner noe som helst om. Og så det er jo Bare helt naturlig å snakke om syns jeg, akkuratt som å snakke om hvorfor folk velger... ja den bilen kontra den bilen, å være vegetarianer bla bla bla bare fordi man er genuint nysgjerrig og tåler at folk er forskjellige. jeg blir heller ikke snurt om noen er uenige med mine livsvalg, helt fair sak det ☺️ Det er jo fordi du har en relasjon til de ungene. Savner du de 5 andre du ikke har fått? Anonymkode: 84ce9...e4d 16
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 6 minutter siden, Misanthropis skrev: Jeg kunne bok spurt en god venninne om hvordan hun kan være sikker på at hun ikke skulle ha barn. Det er fordi jeg, som har 5, aldri kunne tenkt meg et liv uten. Og kun vi med barn vet om hvordan livet er FØR barn, kontra MED barn... så vi sitter på innsikt og kunnskap de uten barn ikke aner noe som helst om. Og så det er jo Bare helt naturlig å snakke om syns jeg, akkuratt som å snakke om hvorfor folk velger... ja den bilen kontra den bilen, å være vegetarianer bla bla bla bare fordi man er genuint nysgjerrig og tåler at folk er forskjellige. jeg blir heller ikke snurt om noen er uenige med mine livsvalg, helt fair sak det ☺️ Samtidig er det en god del som angrer på at de valgte livet med barn. Disse vet også hva de snakker om. Anonymkode: 16a97...26b 18
Misanthropis Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samtidig er det en god del som angrer på at de valgte livet med barn. Disse vet også hva de snakker om. Anonymkode: 16a97...26b Ja det skjer, men de er i et ekstremt mindretall. Og det er vel veldig sjeldent det ikke er Fordi det er andre tunge Prøvelser og byrder å bære for de menneskene. 1
Misanthropis Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo fordi du har en relasjon til de ungene. Savner du de 5 andre du ikke har fått? Anonymkode: 84ce9...e4d Ha ha ha ja for du syns det er det samme? 🤪 Savner det på samme måte som jeg savner å vinne i Lotto 😊 men for ikke å bare tøyse, så ja hadde det ikke vært for jobbene våre og logistikk Ellers, så kunne vi hatt flere.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samtidig er det en god del som angrer på at de valgte livet med barn. Disse vet også hva de snakker om. Anonymkode: 16a97...26b Og i tillegg er livet som godt voksen uten barn veldig forskjellig fra livet som ung voksen uten barn. Så dette med at foreldre vet begge deler stemmer ikke. Anonymkode: 10d97...fef 8
Misanthropis Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og i tillegg er livet som godt voksen uten barn veldig forskjellig fra livet som ung voksen uten barn. Så dette med at foreldre vet begge deler stemmer ikke. Anonymkode: 10d97...fef Her demonstrerer du litt av poenget mitt... du tror det handler om hva da? Jobb, muligheter, opplevelser, økonomi? hva skiller et ungt og et eldre par? Ikke alltid så mye... Men det som er de store endringene, og de betyr mest, relasjonene, ansvaret, veksten på helt andre plan, som emosjonelt & psykisk, det er en litt mer universiell endring. Så nei, det er ikke helt det samme livet, men det er vi som er nærmest å kunne sammenligne da... capiche? 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 45 minutter siden, Misanthropis skrev: Jeg kunne bok spurt en god venninne om hvordan hun kan være sikker på at hun ikke skulle ha barn. Det er fordi jeg, som har 5, aldri kunne tenkt meg et liv uten. Og kun vi med barn vet om hvordan livet er FØR barn, kontra MED barn... så vi sitter på innsikt og kunnskap de uten barn ikke aner noe som helst om. Og så det er jo Bare helt naturlig å snakke om syns jeg, akkuratt som å snakke om hvorfor folk velger... ja den bilen kontra den bilen, å være vegetarianer bla bla bla bare fordi man er genuint nysgjerrig og tåler at folk er forskjellige. jeg blir heller ikke snurt om noen er uenige med mine livsvalg, helt fair sak det ☺️ Og du aner jo ikke hvordan det er å leve viere uten barn - så der sitter du på null kunnskap du også. Om meningen med livet er barn - har man ikke et bra liv i utgangspunktet. Barn burde aldri være "meningen" med livet.. Jeg hadde fint klart meg uten. Man burde snakkemer om HVORFOR folk vil ha barn, for det er en av de mest egoistiske avgjørelsene man kan ta, så man burde være kritisk til alle som ønsker å reprodusere seg - for mange som ikke burde. Anonymkode: 7b787...789 18
cerruti Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 47 minutter siden, Misanthropis skrev: Og kun vi med barn vet om hvordan livet er FØR barn, kontra MED barn... så vi sitter på innsikt og kunnskap de uten barn ikke aner noe som helst om. Men du vet ikke noe om hvordan livet med barn ville blitt for noen uten barn... Det er jo ikke sikkert de ville hatt samme erfaring... 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå