AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #1 Del Skrevet 23. september 2020 Tenkte å be fastlegen om en henvisning. Jeg har MANGE føflekker og aner ikke hvem som er skumle eller ei, tenkte at en hudlege har mer kunnskap Noen som har gjort dette? Anonymkode: 0f1b5...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Del Skrevet 23. september 2020 Nei, det høres helt unødvendig ut ... jeg har ikke det. Anonymkode: 9f4a2...393 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #3 Del Skrevet 23. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det høres helt unødvendig ut ... jeg har ikke det. Anonymkode: 9f4a2...393 Risikoen for føflekk- kreft er jo der. Jeg smurte meg med olje og ble solbrent flere ganger i løpet av sommeren i mange år Hborfor unødvendig? Anonymkode: 0f1b5...a66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hudpleier Skrevet 23. september 2020 #4 Del Skrevet 23. september 2020 Fastlegen sjekker føflekker. Har du mange, bør du sjekke deg en gang i året. Vær obs på fargeforandringer, kløe og føflekker som blør. Legen kan sjekke og sende inn prøver av de som er mistenksomme. Du kan kle av deg til truse og be legen sjekke deg grundig på rygg osv der du ikke ser selv. Veldig viktig å sjekke jevnlig, da de med mange føflekker er mer utsatt. https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/melanom-foflekkreft/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #5 Del Skrevet 23. september 2020 Jeg spurte min fastlege om det samme. Han sa de ikke henviser med mindre de oppdager noe som ser unormalt ut. Så han gikk over alle føflekker selv. Men man kan bestille time på privatklinikk. Vurderer det selv, greit å sjekke opp. Anonymkode: fe7ac...834 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Del Skrevet 23. september 2020 Jeg har gjort det. Anonymkode: b8bb7...a6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #7 Del Skrevet 23. september 2020 Det er ikke alltid fastlegene klarer å vurdere føflekkene. Jeg gikk til min fastlege pga en føflekk jeg syntes var stygg. Den mente han at var i orden, men han fant en annen som han mente kunne være føflekkreft. Så han henviste meg til hudspesialist. Hun mente at begge føflekkene min fastlege og jeg var bekymret over var fine, men fjernet dem for sikkerhets skyld. I tillegg fjernet hun en som hverken jeg eller fastlegen hadde reagert på. Alle tre føflekkene ble sendt inn til analyse. Fasiten kom etter en uke. De to første var ufarlige, men den siste var føflekkreft. Anonymkode: 4513d...a92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #8 Del Skrevet 23. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke alltid fastlegene klarer å vurdere føflekkene. Jeg gikk til min fastlege pga en føflekk jeg syntes var stygg. Den mente han at var i orden, men han fant en annen som han mente kunne være føflekkreft. Så han henviste meg til hudspesialist. Hun mente at begge føflekkene min fastlege og jeg var bekymret over var fine, men fjernet dem for sikkerhets skyld. I tillegg fjernet hun en som hverken jeg eller fastlegen hadde reagert på. Alle tre føflekkene ble sendt inn til analyse. Fasiten kom etter en uke. De to første var ufarlige, men den siste var føflekkreft. Anonymkode: 4513d...a92 Så trist at det var kreft. Hvordan går det nå? Det er akkurat dette jeg også tenker.. Da bestiller jeg time til FL for å få en henvisning til hudlege Anonymkode: 0f1b5...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 23. september 2020 #9 Del Skrevet 23. september 2020 Det har jeg gjort på Volvat. Full sjekk av hele kroppen. 2 ganger har jeg fjernet føflekker som har vært kreft i. Den ene gangen ble alt fjernet i forbindelse med fjerning av føflekken og den andre gangen måtte jeg på sykehuset og fjerne en del ekstra der hvor føflekken hadde vært. Ingen behandling ut over det var nødvendig. Fordelen med å komme i tide 😊 Har alltid vært plaget med føflekker og har sikkert fjernet 30 stk i løpet av mitt liv. Akkurat nå har jeg en inne til analyse, og har en ekkel følelse av at den også er ondartet. Får svar i løpet er en ukes tid. Fastlegen din kan sjekke flekkene dine. Han kan også henvise til hudlege. Da er det kun vanlig egenandel å betale. Ulempen er at det kan være veldig lang ventetid for å komme til hudlege. Volvat har hudleger hvor du kommer til i løpet av et par dager. Det koster ca 1600 for en full kroppsjekk hos hudlegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #10 Del Skrevet 23. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så trist at det var kreft. Hvordan går det nå? Det er akkurat dette jeg også tenker.. Da bestiller jeg time til FL for å få en henvisning til hudlege Anonymkode: 0f1b5...a66 Trist at det var kreft? Hen hadde jo ikke kreft, men det ble påvist kreftceller i den ene føflekken de tok bort. Til enhver tid går mennesker rundt med maligne eller dysplastiske celler i kroppen, og kun et fåtall av disse utvikler seg til kreftsykdom. Anonymkode: d6932...dca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #11 Del Skrevet 23. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist at det var kreft? Hen hadde jo ikke kreft, men det ble påvist kreftceller i den ene føflekken de tok bort. Til enhver tid går mennesker rundt med maligne eller dysplastiske celler i kroppen, og kun et fåtall av disse utvikler seg til kreftsykdom. Anonymkode: d6932...dca Hen hadde kreft, men ikke nødvendigvis med metastaser, så godt mulig at hen allerede vr kurerer da føflekken ble fjernet. Anonymkode: 0f1b5...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #12 Del Skrevet 23. september 2020 Bestill time privat og få time raskt. Anonymkode: db5ec...b29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #13 Del Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestill time privat og få time raskt. Anonymkode: db5ec...b29 Hvorfor privat og raskt? Det er som sagt ingen jeg selv reagerer på, men tenker at det er greit å være på den sikre siden Anonymkode: 0f1b5...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #14 Del Skrevet 23. september 2020 Jeg går til hudlege en gang i året for å få sjekket alle føflekkene mine. Da står jeg der i undertøyet mens han kikker med lupe 😅 ble henvist av legen, har rundt 300-400 på hele kroppen. Anonymkode: 8e82b...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #15 Del Skrevet 23. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til hudlege en gang i året for å få sjekket alle føflekkene mine. Da står jeg der i undertøyet mens han kikker med lupe 😅 ble henvist av legen, har rundt 300-400 på hele kroppen. Anonymkode: 8e82b...bc2 Såpass ja Her er det heldigvis ikke så mange, men da vet jeg at det er helt greit å ta en kontroll på disse Anonymkode: 0f1b5...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #16 Del Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til hudlege en gang i året for å få sjekket alle føflekkene mine. Da står jeg der i undertøyet mens han kikker med lupe 😅 ble henvist av legen, har rundt 300-400 på hele kroppen. Anonymkode: 8e82b...bc2 Hvor store er føflekkene dine da? Anonymkode: 9f4a2...393 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #17 Del Skrevet 24. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så trist at det var kreft. Hvordan går det nå? Det er akkurat dette jeg også tenker.. Da bestiller jeg time til FL for å få en henvisning til hudlege Anonymkode: 0f1b5...a66 Jeg måtte inn til et sykehus og fjerne mer hud rundt føflekken, så de skulle være sikre på å få bort alt. Nå går jeg til kontroll på Radiumhospitalet hver tredje måned. Legene tror at jeg fikk fjernet føflekkreften tidsnok, at den ikke har spredning. Forhåpentligvis har de rett i det. I så fall kan jeg puste lettet ut. Nå må jeg bare passe på å leve sunt, og holde meg unna sol. Alltid bruke høy solfaktor. Og sjekke føflekkene mine jevnlig resten av livet. Dessuten har jeg forhøyet risiko for andre krefttyper, siden jeg fikk føflekkreft som relativt ung. Jeg er 30 år. Anonymkode: 4513d...a92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 24. september 2020 #18 Del Skrevet 24. september 2020 Fastlegen din klarer fint å vurdere føflekkene dine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #19 Del Skrevet 24. september 2020 Har gjort dette ja. Problemet er bare at norge har for få hudleger og at halvparten av dem jobber i private. Altså er det ikke så mange å ta av. Du kan da gå til legen men da må du sikkert vente noen mnd før du får time. Skal du ha time kjapt bør du gå til privat, aleris eller noe sånt. Da kan du få time på dagen men må også punge ut. Anonymkode: a2e73...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Del Skrevet 24. september 2020 19 minutter siden, Honey Dew skrev: Fastlegen din klarer fint å vurdere føflekkene dine. Nei det er dem ofte ikke gode på. De kan basiken ja og følger standard skjekk. Men de har ikke utdannelse på dette her. Men som min hudlege sa sist gang og han er kjent for å være flink. Er du under 45 så er det svært liten sjans for at du har ondartet hudkreft. Heller det at du har føflekker som kan bli til melanoma om mange år og disse er det greit å få fjernet. Det kan forekomme men meget meget liten sjanse. Anonymkode: a2e73...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå