Gå til innhold

Ville du blitt sykepleier eller helsefagarbeider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke begge? Kjenner veldig mange sykepleiere som først utdannet seg til helsefagarbeidere og som senere valgte å studere sykepleie. 

Anonymkode: 25f1f...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig sykepleier. Helsefagarbeider er jo knapt en utdanning i det hele tatt. 

Anonymkode: 81b00...bb9

Så himla nedlatende du er da. Helsefagarbeider er en viktig utdanning, en utdanning som samfunnet har stort behov for. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier! Bedre lønn, du får fulle faste stillinger kastet etter deg. Flere muligheter til videreutdanning, du får en bachelorgrad og ikke kun vgs. 

Anonymkode: 1c104...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleier! Bedre lønn, du får fulle faste stillinger kastet etter deg. Flere muligheter til videreutdanning, du får en bachelorgrad og ikke kun vgs. 

Er du morsom? 

Det er knapt forskjell i lønn på en helsefagarbeider og en sykepleier, men et HAV av forskjell i kompetanse og ansvar - det stilles helt andre krav til sykepleiere enn helsefagarbeidere, i kommunehelsetjenesten står du praktisk talt stort sett alene om det meste.

Heltidsstillinger er STOR mangelvare for sykepleiere. 

Mitt råd er: Styr unna helsevesenet - det er en sektor som bare blir verre og verre å jobbe i. Helt oppriktig ment. Jeg er sykepleier på tiende året, jeg har jobbet innenfor mange felt og det er det samme slitet for luselønn og dårlige arbeidstider - alle steder. 

Anonymkode: 05645...5ac

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen med helsefagarbeider er kortere utdanning og ikke fullt så mye ansvar som en sykepleier. Ulempene er derimot lavere lønn, vanskeligere å få fast jobb, mindre muligheter og lavere «verdsatt» (f.eks på jobben min har sykepleiere betalt matpause, men ikke helsefagarbeidere). 

Anonymkode: f5aae...6bb

Nå tjener ikke sykepleierne så mye mer enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere - noe som irriterer sykepleierne da de mener at de er mye mer verdt enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere. 

Det er heller ikke vanskelig å få fast jobb som hjelpepleier/ helsefagarbeider. 

Det er heller ingen forskjell på betalt matpauser hos oss. 

Anonymkode: 345bf...747

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig sykepleier. Helsefagarbeider er jo knapt en utdanning i det hele tatt. 

Anonymkode: 81b00...bb9

Håper du ikke jobber med mennesker selv med den holdningen. Mennesker med slike  stygge synspunker trenger vi ikke i helsevesenet.

Anonymkode: fbfd7...d55

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du morsom? 

Det er knapt forskjell i lønn på en helsefagarbeider og en sykepleier, men et HAV av forskjell i kompetanse og ansvar - det stilles helt andre krav til sykepleiere enn helsefagarbeidere, i kommunehelsetjenesten står du praktisk talt stort sett alene om det meste.

Heltidsstillinger er STOR mangelvare for sykepleiere. 

Mitt råd er: Styr unna helsevesenet - det er en sektor som bare blir verre og verre å jobbe i. Helt oppriktig ment. Jeg er sykepleier på tiende året, jeg har jobbet innenfor mange felt og det er det samme slitet for luselønn og dårlige arbeidstider - alle steder. 

Nei. Jeg er sykepleier og jobber på sykehjem og dermed tett på helsefagarbeidere. Jeg er fullstendig klar over forskjellen på kompetanse! Men lønna er fortsatt bedre. Ikke mye, dessverre, men om TS skal velge... Jeg hadde heller ikke valgt helsevesenet på nytt.

I min kommune er det stor spl mangel og det kryr av ledige 100 % faste stillinger. Det er få/ingen søkere så nå blir det ansatt vikarer via bebanningsbyrå som knapt kan et ord norsk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tjener ikke sykepleierne så mye mer enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere - noe som irriterer sykepleierne da de mener at de er mye mer verdt enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere. 

Det er da virkelig ikke det det handler om. Sykepleiere har en bachelorgrad, helsefagarbeidere har videregående. Ser du virkelig ikke forskjellen? Ansvaret er også mye større for spl.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke vanskelig å få fast jobb som hjelpepleier/ helsefagarbeider. 

Det er heller ingen forskjell på betalt matpauser hos oss. 

De mener de er mye mer verdt? Hva faen?

De har en høyskoleutdanning, mer kompetanse og et mye større ansvarsområde enn helsefagarbeidere.

Blir sjokkert over holdningene som rår. Mener du at disse gruppene skal lønnes likt? Sykt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da virkelig ikke det det handler om. Sykepleiere har en bachelorgrad, helsefagarbeidere har videregående. Ser du virkelig ikke forskjellen? Ansvaret er også mye større for spl.

Det spiller da ingen rolle om jeg ser forskjellen eller ikke. Realiteten er at sykepleiere ikke tjener så mye mer enn hjepepleiere/ helsefagarbeidere. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De mener de er mye mer verdt? Hva faen?

De har en høyskoleutdanning, mer kompetanse og et mye større ansvarsområde enn helsefagarbeidere.

Blir sjokkert over holdningene som rår. Mener du at disse gruppene skal lønnes likt? Sykt. 

Realiteten er at det ikke er så store forskjellen lønnsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da ingen rolle om jeg ser forskjellen eller ikke. Realiteten er at sykepleiere ikke tjener så mye mer enn hjepepleiere/ helsefagarbeidere. 

Det reageres på at du skriver at sykepleiere "mener de er mye mer verdt". Jævlig merkelig uttalelse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, var ikke det jeg reagerte på. Du skrev at sykepleiere mener de er mer verdt enn helsefagarbeidere og derfor er sure fordi lønna er tilnærmet lik. Det er ikke fordi vi er mer verdt, men fordi vi har lengre utdanning og mye mer ansvar

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert vernepleie? Noe av det samme som sykepleie, men litt andre og flere muligheter. 

Anonymkode: f5aae...6bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Så himla nedlatende du er da. Helsefagarbeider er en viktig utdanning, en utdanning som samfunnet har stort behov for. 

Det var ingen som spurte om utdanningen var viktig eller ikke. Sykepleier er høyere utdanning, helsefagarbeider er ikke det. 

Det virker som det er en særegen greie i Helsevesenet at man har behov for å understreke at jobben man gjør er viktig. De fleste andre har en jobb for å tjene penger og ferdig med det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier. Lettere å få jobb, mange muligheter for videreutdanning og forskjellige arbeidsplasser, mer tekniske oppgaver, mer ansvar, mer kunnskap, bedre lønn. I tillegg får man studere på universitetet, kan dra på utveksling osv. Å ta sykepleie tar ikke mye lenger tid enn å ta fagbrev som helsefagarbeider heller, når du må gjennom voksenopplæring og læretid.

Anonymkode: f3c22...241

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som jobber som helsefagarbeider som sier hun aldri ville blitt sykepleier. Som helsefagarbeider får hun muligheten til å være mer med pasientene/brukerne/beboerne, mens sykepleierkollegene hennes løper rundt med masse ansvar og stress. 

Anonymkode: bd89d...794

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli sykepleier!  Du må ikke jobbe på sengepost på sykehus eller sykehjem, så yrket trenger ikke være tungt. Det finnes så mange spennende valgmuligheter og videreutdanninger som sykepleier! Alt fra akuttmottak  til barnepsykiatri. Og du kan bytte fagfelt og fortsatt jobbe som sykepleier hvis du vil jobbe med en annen pasientgruppe. 

Hilsen sykepleier  som gleder seg til å gå på jobb hver dag. 

Anonymkode: 0488e...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo nesten lenger tid å bli helsefagarbeider enn sykepleier som voksen.. Du må ta 2 år vgs, pluss 2 år med luselønn.. Sykepleie er 3 år.. så...

Anonymkode: 61d9e...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobbet deltid en stund i helsevesenet under helt urelaterte studier, og er overlykkelig for at det ikke er innen helse jeg utdanner meg. For det første gjør både helsefagarbeidere og sykepleiere en utrolig viktig jobb, men med utrolig dårlig lønn og vilkår. Mye dårligere enn jeg var vant med fra en typisk mandag til fredag-jobb i privat sektor. Sykepleierne på sykehjemmet der jeg er ansatt har så utrolig mye ansvar, og det er de vi ringer til om det skulle være noe utenom det normale, noe det stort sett er hver dag. Avdelingene er store, og de sitter ofte med eneansvar på vakten  for 20+ pasienter. Fordelen jeg så med sykepleieryrket i hvert fall på min avdeling, er at de ikke var spesielt involverte i morgenstell og kveldsstell. De få helsefagarbeiderne som var der (de fleste som tar på seg vakter der er faktisk ufaglærte), var mye mer involvert i stellet enn sykepleierne.

De fleste jeg gikk på vakt med slet alltid med ryggen etter morgenstell. Man kan prate så mye man vil om ergonomi, men i praksis er det helt umulig å jobbe ergonomisk under stell på sengeliggende, tung og ikke samarbeidsvillig pasient, og i tillegg hender det at det er så mye kaos at du må ta de løftene og det stellet helt alene. Da sliter ryggen, og det er jo ikke rart sykefraværet i helsesektoren er skyhøyt når det er sånn det er. Når sant skal sies, trivdes jeg i jobben ellers og syntes den var veldig givende. Som pleieassistent hadde jeg også litt ansvar over de pasientene jeg hadde fått "tildelt" fra dag til dag, og det var veldig fint. En del pasienter er jo helt mentalt oppegående også, så det er veldig hyggelig å slå av en prat med de og hjelpe de med det de trenger. Likevel er jeg glad det ikke er det jeg skal jobbe med resten av livet, for det hadde jeg ikke maktet, verken fysisk eller psykisk i lengden.

Anonymkode: 123f2...fcc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tar jo nesten lenger tid å bli helsefagarbeider enn sykepleier som voksen.. Du må ta 2 år vgs, pluss 2 år med luselønn.. Sykepleie er 3 år.. så...

Anonymkode: 61d9e...f44

Men for å komme inn på sykepleie må man ha generell studiekompetanse først da. Og dersom man ikke har det fra VGs som ung så man man først ta det. De fleste voksne bruker da 2-3 år på fagene ved siden av jobb.

Anonymkode: 128a7...c65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...