Gå til innhold

Ville du blitt sykepleier eller helsefagarbeider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men for å komme inn på sykepleie må man ha generell studiekompetanse først da. Og dersom man ikke har det fra VGs som ung så man man først ta det. De fleste voksne bruker da 2-3 år på fagene ved siden av jobb.

Anonymkode: 128a7...c65

Det er sant, det tenkte jeg ikke over.

Anonymkode: 61d9e...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen fortelle meg hva en helsefagarbeider/ hjelpepleier tjener? Med full ansiennitet? 
sykepleier med ti års ansiennitet i staten tjener 500 000, hadde bare vært interresant å se om det er stor forskjell. 

Anonymkode: 6e059...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg hva en helsefagarbeider/ hjelpepleier tjener? Med full ansiennitet? 
sykepleier med ti års ansiennitet i staten tjener 500 000, hadde bare vært interresant å se om det er stor forskjell. 

ifl lønnstabellen som ligger hos Delta er minstelønn for fagarbeiderstillinger med maks ans 431 400, mot 500 000 for sykepleiere. Dette er grunnlønn, ubekvemstillegg og evt lokale tillegg kommer nettopp som tillegg. 

Anonymkode: ca648...907

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønn ved full ansiennitet for helsefagarbeider er 430 000. For de uten utdanning er det 410 000...

Anonymkode: 81b00...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste lure innen helsefag er vernepleier. Ikke fordi faget er bedre en noe annet, men fordi dem har et så allsidig område og medisin opplæring. Så de kan i praksis jobbe hvor som helst og er ønsket hvor som helst. En sykepleier har litt mere begrensninger og det har i allefall en helsefagarbeider.

Samtidig er kravene til en sykepleier skyhøye og det er høy stressfaktor. Men er du en turbo med aner til adhd er dette riktig utdanning. Helsefagarbeidere tjener dårlig, blir behandlet dårlig ganske ofte og må ofte jobbe som vikar en stund før en får noe fast.

Det eneste positive med disse to er at du er sikret jobb på en måte, men samtidig ikke fast jobb og lønna er ikke god. Kravene blir større og oppgavene flere. På mindre folk. Sånn er realiteten.

Anonymkode: ca790...5b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleie er fint mtp jobbmuligheter og videreutdanning. Helsefagarbeider er litt mer låst, med lokale variasjoner. Så jeg hadde nok valgt sykepleie av de to. Men aller helst noe helt annet enn helse.

Anonymkode: ede72...531

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er anestesisykepleier og digger jobben min. Masse ansvar, styrer dagen min selv, gjør alt fra å være på dagkirurgen ( pre og postop), gastrolab, rtg, mottak, utrykning, overflyttinger mellom sykehus av pasienter på respirator, hjertestans, traumer, operasjonsavd ( dvs vanlige narkoser/spinaler/sederinger), resuscitering av nyfødte osv. Så ganske allsidig og variert. Har aldri angret. 

Anonymkode: b8de8...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Knapt nok en utdanning? Ville du sagt det samme om en elektriker, tømrer eller frisør? 🤔 Helsefagarbeidere har gode muligheter for jobb, - man er en «alrounder» og får jobb hvor som helst. Helsefagarbeidere er også bl.a avdelingsledere i sykehjem. 

Men når det er sagt; hadde ikke valg noen av yrkene. Begge er tunge yrker, med mye ansvar. 

Anonymkode: 846d6...3fb

Helsefagarbeidere er som regel ikke avdelingsledere på sykehjem.  Det er som regel sykepleiere det. Gjerne med videreutdanning i helseledelse/administrasjon og ledelse.  Det er ingen på min arbeidsplass på sykehjem der en helsefagarbeider er avdelingsleder. Alle er sykepleiere med ansvar for hver sin avdeling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Det eneste lure innen helsefag er vernepleier. Ikke fordi faget er bedre en noe annet, men fordi dem har et så allsidig område og medisin opplæring. Så de kan i praksis jobbe hvor som helst og er ønsket hvor som helst. En sykepleier har litt mere begrensninger og det har i allefall en helsefagarbeider.

Samtidig er kravene til en sykepleier skyhøye og det er høy stressfaktor. Men er du en turbo med aner til adhd er dette riktig utdanning. Helsefagarbeidere tjener dårlig, blir behandlet dårlig ganske ofte og må ofte jobbe som vikar en stund før en får noe fast.

Det eneste positive med disse to er at du er sikret jobb på en måte, men samtidig ikke fast jobb og lønna er ikke god. Kravene blir større og oppgavene flere. På mindre folk. Sånn er realiteten.

Anonymkode: ca790...5b9

En vernepleier jobber som regel ikke somatikken på sykehus. Det kan sykepleierne gjøre. De kan velge mellom  mellom jobb i somatikken eller i psykiatrien . Vil nok heller påstå at jobbmulighetene er større med sykepleierkompetansen enn vernepleierfaglig kompetanse

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Serafin skrev:

Helsefagarbeidere er som regel ikke avdelingsledere på sykehjem.  Det er som regel sykepleiere det. Gjerne med videreutdanning i helseledelse/administrasjon og ledelse.  Det er ingen på min arbeidsplass på sykehjem der en helsefagarbeider er avdelingsleder. Alle er sykepleiere med ansvar for hver sin avdeling.

Slik er det ikke hos oss. Der er sykepleiere i eget team - helsefag (med ev fagskole/lederutd) er avdelingsleder. 

Anonymkode: 846d6...3fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart valg sykepleier eller vernepleier fremfor helsefagarbeider, men generelt virker ikke helsevesenet særlig fristende. Jobbet i flere år i eldreomsorgen under studier (som ikke var innen helse) og de som jobber der er noen virkelige helter, men de sliter seg jo totalt ut. Dagene går med på å springe rundt for å rekke alt, matpausen består av å stappe i seg en brødskive før en må løpe videre til nye arbeidsoppgaver. På personalmøtene snakkes det så fint fra ledernes side om løfteteknikk og ergonomi og at vi skal hjelpe hverandre med de tunge pasientene, men i samme åndedrag bestemmes det nedskjæringer og stadig flere oppgaver som skal gjøres på enda mindre tid... I praksis har man ikke tid til å hente hjelp under stell, man må ta det alene. Og så kommer de fysiske plagene. 

Ikke rart mange av damene på jobben var en eller annen prosent ufør. De yngre helsefagarbeiderne som ønsket full stilling fikk det ikke før de hadde gått lenge i 20% stillinger og takket ja til alle ekstravakter. For ikke å nevne at mange av ekstravaktene gikk til oss assistenter istedenfor fagarbeiderne for å holde lønnsutgiftene nede. Vi fikk så mange fagarbeidere vi var lovpålagt å ha, men ikke flere... 

Videreutdanning som helsefagarbeider lønnet seg ofte ikke, de fikk ikke mer i lønn pga det. Som sykepleier har man derimot mange valgmuligheter etter endt utdanning, en mer variert arbeidsdag enn "bare" stell-mat-stell (som er utrolig viktig, så klart!) og ikke minst får man oppleve studietiden. Mener ikke å si at ikke sykepleier/vernepleier er slitsomt, for det er det nok. Og man har mer ansvar. Men det virker som det er en jobb med mye flere muligheter, mens helsefagarbeider virker som en dead-end job. 

Anonymkode: 1e075...139

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 14.14, AnonymBruker skrev:

ifl lønnstabellen som ligger hos Delta er minstelønn for fagarbeiderstillinger med maks ans 431 400, mot 500 000 for sykepleiere. Dette er grunnlønn, ubekvemstillegg og evt lokale tillegg kommer nettopp som tillegg. 

Anonymkode: ca648...907

Min mann som er ufaglært med 10 års ansiennitet på sykehjem, har rundt 440.000,- (han får riktignok noen lokale tillegg, deriblant som hovedverneombud får han et rimelig greit tillegg). 

Innen han øker til 16 års ansiennitet er jeg rimelig sikker på at han har fått fagbrevet også og da sitter han med en inntekt som ikke henger langt bak sykepleiernes. 

Store deler av vår omgangskrets jobber i helsesektoren, alt fra sykepleiere, helsefagarbeidere, assistenter, tannleger, tannlegeassistenter, vernepleiere, helsesekretærer osv. Av alle disse så er det sykepleierne som er mest misfornøyd (de jeg kjenner jobber på sykehjem, i hjemmesykepleien og på omsorgsboliger), og som alle har sagt at de føler ofte på anger av yrkesvalg fordi de er så overbelastet med arbeidsmengde og når de sitter med et studielån som skal nedbetales så føles det ikke holdbart ut med den lønna de får i forhold til helsefagarbeidere som ofte ikke har noe studielån. Jeg forstår dem innmari godt, og selv om det selvfølgelig varierer fra kommune til kommune og om du jobber i det offentlige eller private så er det generelt sett slik at sykepleiere blir grovt utnyttet med en lønn som overhodet ikke matcher arbeidsmengde. Jeg jobbet et par år selv som ufaglært på både omsorgsbolig og på en rehabiliteringsavdeling og jeg har vanvittig stor respekt for den jobben som både helsefagarbeidere og sykepleiere gjør. 

Anonymkode: 7d6dc...0bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Serafin skrev:

Det "nye" er jo at sykepleiere på sykehjem jobber i sykepleierteam - på tvers av avdelinger. Mens helsefagarbeidere styrer avdelingene, både på gulvet og som avdelingsledere. Alle jeg kjenner som jobber slike steder trives godt med ordningen. Dessuten er det en lur måte å holde helsefagarbeidere i jobb frem til pensjonsalder. Mange av dem får jo plager i godt voksen alder, på grunn av de fysiske belastningene. Samtidig som de har mye god kunnskap man kan dra nytte av. 

Anonymkode: ede72...531

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.9.2020 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Du må huske på at vi som er fornøyd med jobben vår ikke oppretter tråder der vi skriver hvor mye vi elsker jobben. Man oppretter en tråd fordi man har et problem som regel. Så å bla på forumet gir en ikke akkurat et representativt bilde av virkeligheten. 

Jeg er selv sykepleier med mastergrad, og jeg bare elsker jobben min. Jeg har dager som er dritt av og til, men det har vel de fleste yrker. Som regel synes jeg det er en super jobb. 

Anonymkode: fe8d0...5d1

Enig. Jobber nå 80% perfekt har relativt ofte 3-4 dager fri i strekk så deilig og kan lett ta på meg ekstra vakter om jeg vil. Trives veldig god som sykepleier! Trives man ikke kan man bytte. Jobber før på sykehus på hjerte trivdes ikke veldig men jobber nå med psykiatri og trives så veldig greit å kunne ha så stor variasjon samtidig så likt i samme utdannelse!! 👌👏

Anonymkode: ced61...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Sykepleier på grunn av bedre muligheter for jobb, bedre arbeidsoppgaver og videreutdanning.

Anonymkode: 89357...e97

Syklepleier av disse årsakene. Men viktigst av alt er bedre lønn som sykepleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to ville jeg nok valgt sykepleierutdanning. Ikke fordi helsefagarbeider er en dårlig utdanning, men på grunn av videre valgmuligheter i forhold til videreutdanning, og ulike typer jobber. Men så er det jo dette med ansvar. Trives du med å ha et større ansvar? Jeg er selv utdannet apotektekniker og jobber i apotek. Er utrolig glad jeg slipper alt det ansvaret som farmasøytene har.

Anonymkode: 14745...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sykepleier og ville ikke valgt noen av de igjen😂 Her i kommunen får ikke helsefagarbeidere i nærheten av full jobb, og vi sykepleiere er helt på minstelønn med altfor mye ansvar. Er det noe som helst annet du vil, velg det🙈 

Anonymkode: af37a...590

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefag er ikke høyere utdannelse, det er tenåringer på videregående som tar helsefag.

Med mindre du er 58 år, og bare planlegger noe for de siste yrkesaktive årene, ville jeg helt klart anbefalt sykepleie, som faktisk er en utdannelse.

Anonymkode: 14108...424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske kunne gå fra sykepleier til helsefagarbeider jeg. De jobber hardt de og, men hos oss får de hvertfall tid til pauser og gå hjem i normal tid. Og de med lang annsinitet tjener mer enn sykepleiere med lav ansiennitet. Skulle gjerne gitt fra meg det lille ekstra i lønn. Hos oss samarbeider vi godt sammen, og har ikke noe hiarki. Men skulle jeg valgt på nytt ingen av delene. Ts,  prøv en annen bransje. 

Anonymkode: 6c190...329

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsefag er ikke høyere utdannelse, det er tenåringer på videregående som tar helsefag.

Med mindre du er 58 år, og bare planlegger noe for de siste yrkesaktive årene, ville jeg helt klart anbefalt sykepleie, som faktisk er en utdannelse.

Anonymkode: 14108...424

Så du mener altså at en elektriker, rørlegger eller snekker heller ikke har utdannelse?

De er jo altså bare tenåringer som tar fag på videregående? 

Anonymkode: 7d6dc...0bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...