Gå til innhold

Hvordan sikrer dere tid med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å jobbe igjen, min lille er 10 mnd og er hos dagmamma. Jeg jobber heldigvis bare 50% - 2-3 dager i uka, har ennå 50% foreldrepermisjon. De dagene jeg jobber føler jeg jo at jeg ikke ser barnet mitt i det hele tatt! Vi står opp sammen kl 0645, ute av døra 0715, jeg drar på jobb til 0730. Ferdig kl 15, hente, handle, middag klar til 16-1630. Så er det oppvask og rydding, så har vi kanskje 1,5-2 timer kvalitetstid før det er kveldsstell og natt. Det føles som ingenting! Føler jeg svikter han ved å «aldri» være sammen med han, og er prisgitt fridagene mine hvor vi er sammen hele tiden. 

Jeg har bare jobbet 3 uker ennå, er det fordi det er så tidlig? Uvant? Blir det bedre? Orker ikke gå resten av livet med denne dårlige samvittigheten 😯

Anonymkode: 88583...d8a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjemme 16.30 🙈 Jeg handler aldri, bestiller matvarer på døra. Lager det jeg kan av middag kvelden før. Jeg rydder og vasker når han er lagt. Jeg har ikke dårlig samvittighet i hvert fall. Han har det supert i barnehagen, og vi koser oss de timene vi har. Jeg gjør så godt jeg kan, rett og slett.

Anonymkode: f7ae5...dbe

• Liker 5
Skrevet

Det er dessverre sånn det blir :( men skikkelig tøft i starten. Jeg begynte å jobbe i mars, og syntes det var helt forferdelig. Brutalt. Men nå går det helt fint. I dag har jeg sett henne fra 15.15 og til 18.45. Minus en halvtime der jeg kjørte broren til speideren, og handlet. 

Anonymkode: f09a4...dc2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat begynt å jobbe igjen, min lille er 10 mnd og er hos dagmamma. Jeg jobber heldigvis bare 50% - 2-3 dager i uka, har ennå 50% foreldrepermisjon. De dagene jeg jobber føler jeg jo at jeg ikke ser barnet mitt i det hele tatt! Vi står opp sammen kl 0645, ute av døra 0715, jeg drar på jobb til 0730. Ferdig kl 15, hente, handle, middag klar til 16-1630. Så er det oppvask og rydding, så har vi kanskje 1,5-2 timer kvalitetstid før det er kveldsstell og natt. Det føles som ingenting! Føler jeg svikter han ved å «aldri» være sammen med han, og er prisgitt fridagene mine hvor vi er sammen hele tiden. 

Jeg har bare jobbet 3 uker ennå, er det fordi det er så tidlig? Uvant? Blir det bedre? Orker ikke gå resten av livet med denne dårlige samvittigheten 😯

En del dårlig planlegging her. 

Handle gjør man en gang i uka.

Middagsplanlegging. Lag opp en del på søndag, eller doble porsjoner på dagene man har god tid, for fryser og kjøleskap. 

Oppvask og rydding skjer etter leggetid. 

Anonymkode: 9522a...ea5

• Liker 5
Skrevet

Herregud, snakk om å prioritere feil. 

Anonymkode: bf9bb...1fa

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Dagene bare flyr og man ser bare barnet når det er trøtt på ettermiddagen. Det er litt deprimerende. Jeg vet ikke hvordan man løser det. Man må jobbe, man må ha mat, man må rydde og holde ting halvveis i orden. 

Anonymkode: 4dc25...4bf

Skrevet

Om du kjenner ettermiddagene blir for knappe og for lite kvalitetstid de dagene du arbeider så får du prioritere annerledes disse dagene. Det er liksom ikke så mye annet å gjøre. Som folk over nevner: trenger ikke handle hver dag, iallefall ikke de 2-3 dagene i uka du har jobb, prioriter å øag store middagsposjoner på fri/permisjonsdagene dine, slik at middag på arbeidsdager blir mat som er ferdiglagetnog varmer opp seg selv mens dere har kvalitetstid/gjør litt husarbeid, og siden du nevner at oppvask og rydding stjeler av samværstiden din - ta det etter leggetid. 

Anonymkode: 3f400...477

Skrevet

Tror det er endel tid å hente på å gjøre som fler foreslår over her, handle X1 per uke, forberede så godt man kan, etc. Man trenger jo ikke å rydde AlT rett etter maten, men bare ta av bordet også setter man inn i oppvaskmaskinen etc. Etter leggetid. Viktig å være i øyeblikkene med barna, være tilstede i det du gjør med barnet hele tiden, ikke stresse eller tenke på neste gjøremål. Se verden fra deres vinkel, da føles det ihvertfall mere som kvalitetstid enn hvis du ikke egentlig husker dagen fordi du var så stresser hele tiden. Også må man gjøre det beste man kan ut av fridagene.. 

Skrevet

Altså jeg handler ikke hver dag, det var bare et eksempel. Kanskje er han midt i lek så henting tar tid, kanskje er det kø på vei hjem, etcetc. Å lage store mengder mat på fridager har jeg ikke nubbsjans til for mini henger i beina mine hele tiden og har IKKE tid til å se på/være med. Så det utgår fullstendig. Ellers er det ikke stortydding/vasking jeg snakker om, men nødvendig oppvask feks. Lille legger seg kl 19 så timene blir ikke mange uansett. Skjønner ikke helt hvordan jeg kan prioritere annerledes?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg handler ikke hver dag, det var bare et eksempel. Kanskje er han midt i lek så henting tar tid, kanskje er det kø på vei hjem, etcetc. Å lage store mengder mat på fridager har jeg ikke nubbsjans til for mini henger i beina mine hele tiden og har IKKE tid til å se på/være med. Så det utgår fullstendig. Ellers er det ikke stortydding/vasking jeg snakker om, men nødvendig oppvask feks. Lille legger seg kl 19 så timene blir ikke mange uansett. Skjønner ikke helt hvordan jeg kan prioritere annerledes?

Det er bare sånn det er. Du er jo heldig som fortsatt har 50% permisjon nå når han er 10 måneder. De fleste er ute i full jobb ved 8 måneder og pappa er hjemme fulltid. Som jeg skrev over, utnytt all tid du har med han, fra det øyeblikket du henter. Nå vet ikke jeg om du kjører bil eller ikke, men kø tiden kan jo også være fin tid sammen. Kjører du bil kan du jo ha barnet i forsetet med deg (men kun med airbagen AV i en nyere bil) så dere se hverandre og kan prate sammen. Kjører dere buss kan han jo sitte på fanget ditt og dere snakke om det dere ser. Hvis du allerede gjør dette så har jeg ikke så mye mere å tilby av råd..  

• Liker 3
Skrevet

Jeg studerer og har det dermed veldig fleksibelt. Kan levere 9-10 og hente kl 14 hvis det passer sånn. Og ta fri noen dager innimellom. Jeg leser når barnet sover om kvelden.

Anonymkode: 421f4...ef0

Skrevet

Bruk kvelden når han har lagt seg? Jeg tror ikke man kan få i pose og sekk, altså både masse tid med barnet og masse egentid. Jeg regner med du ikke legger deg klokka 19.

Anonymkode: f7ae5...dbe

• Liker 1
Skrevet

Nødvendig oppvask er vel heller ikke så nødvendig at den ikke kan vente et par timer? Det er en overgang, men når man begynner å jobbe igjen, må man begynne å tenke litt anderledes. Hvis du handler mat på nett, kan du gjøre det etter leggetid også. Velg enkle løsninger, ferdig oppskjærte grønnsaker osv. I disse årene mens barna er små behøver ikke huset å være strøkent og middagene være instagramvennlige, gi deg selv litt slæk.

Anonymkode: d404c...593

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nødvendig oppvask er vel heller ikke så nødvendig at den ikke kan vente et par timer? Det er en overgang, men når man begynner å jobbe igjen, må man begynne å tenke litt anderledes. Hvis du handler mat på nett, kan du gjøre det etter leggetid også. Velg enkle løsninger, ferdig oppskjærte grønnsaker osv. I disse årene mens barna er små behøver ikke huset å være strøkent og middagene være instagramvennlige, gi deg selv litt slæk.

Anonymkode: d404c...593

Altså det var ikke poenget at huset skal være instagramvennlig eller middagene gourmet-style, det har det aldri vært. Men noe husarbeid MÅ jo bare gjøres hver dag, og lille sover svært dårlig så jeg får gjort helt minimalt etter leggetid. Så da er ikke valgene mange 🤷🏽‍♀️ Har ikke mulighet for netthandel av dagligvarer, og har litt kjøring t/r dagmamma.. så jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre annerledes

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt uenig med alle som sier at oppvask og rydding kan vente til barnet har lagt seg. Oppvask og rydding er nødvendig hverdag. Ta med barnet.

Anonymkode: c4338...ed4

• Liker 1
Skrevet

Spis etter at barnet har lagt seg.

Skrevet

Vel, valget står vel da mellom å godta dagens situasjon eller å endre den. Om det er små endringer som ferdiglaget mat til jobb-dagene eller å bytte jobb/finne alternative løsninger så du kan være hjemme hele tiden er jo opp til deg. Hele ditt liv er opp til deg.

Når du spørr om råd her, men ikke ser hjelp i noen av tilbakemeldingene er det også opp til deg. Kun du kan endre itt liv, men det var kanskje ikke det du var ute etter? 

Anonymkode: 3f400...477

• Liker 2
Skrevet

Lag dobbel porsjon de dagene du ikke jobber så har dere restemat de dagene du jobber. Sparer masse tid på å bare varme opp mat. 

handle en gang i uka

rydde og oppvask etter leggetid

evt gjør du matlaging til kvalitetstid ved å involvere barnet  sett det i tripp trapp stolen ved siden av deg og gi en sleiv og en bolle. Eller gi han en boks mais som han kan få putte oppi en skål  det kan han kose seg med lenge. Blir mye rot og søl, men han koser seg og du lager mat samtidig som dete kan skravle og bable og kose og synge og alt dere finner på. 

Anonymkode: ca4a2...dfc

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Brunello skrev:

Spis etter at barnet har lagt seg.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag dobbel porsjon de dagene du ikke jobber så har dere restemat de dagene du jobber. Sparer masse tid på å bare varme opp mat. 

handle en gang i uka

rydde og oppvask etter leggetid

evt gjør du matlaging til kvalitetstid ved å involvere barnet  sett det i tripp trapp stolen ved siden av deg og gi en sleiv og en bolle. Eller gi han en boks mais som han kan få putte oppi en skål  det kan han kose seg med lenge. Blir mye rot og søl, men han koser seg og du lager mat samtidig som dete kan skravle og bable og kose og synge og alt dere finner på. 

Anonymkode: ca4a2...dfc

Får som sagt ikke gjort noe etter leggetid pga svært hyppige oppvåkninger. Og ungen har ikke tid på å være med å lage mat. 

Jeg var egentlig ikke ute etter løsninger, for jeg tror ikke det finnes noen innen for økonomiens grenser i min situasjon - men mer om denne dårlige samvittigheten går over eller om dere gjør noe ekstra for å utnytte tiden/ta igjen det tapte sammen med barnet?

Skrevet

De dagene jeg ikke leverer i bhg, henter jeg rundt 15:30. Så er barnet med på å lage middag (handle gjør vi i helgen, og etterfyller uten barn en gang i uken). Vi spiser sammen, barnet er med å rydde og vaske opp (selv veldig små liker gjerne å "Hjelpe til" med å tørke o.l.), og deretter er vi sammen til leggetid kl 18. Om det er jeg som legger, er jeg jo sammen med barnet helt til han sovner, som ofte ikke er før kl 20.. Så jeg får 2,5-4 timer om kveld/ettermiddag med barnet. 

De dagene jeg leverer, blir det en time-halvannen på morgenen også. 

Ja, det er litt lite, men ærlig talt, så synes jeg det er enda tøffere i helgene når vi er sammen hele dagen... 

Jeg hadde enda mindre tid med mine da jeg var barn, og det ser jeg ikke ut til å ta skade av ;)

Det er jo helt normalt at man bare har noen få timer sammen, når man jobber fulltid. 

Anonymkode: cb14f...ed0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...