Gå til innhold

Familien min er leger og sykepleiere. Jeg får prestasjonsangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange i min familie er leger og sykepleiere. De fleste med en eller annen spesialisering og er professorer i ortopedi, intensivsykepleiere og lignende. Det er ikke jeg. Jeg er helsefagarbeider og innerst inne stolt av jobben min.Jeg vet det er dumt av meg, men jeg føler meg ikke like gode som dem. Jeg føler meg dummere. Det er flotte mennesker som gir alt i jobben sin og bryr seg lite om status , men jeg er redd de innerst inne skal tenke at jeg bare er hjelpepleier. Jeg har hørt eksempler fra kollegaer av meg som jobber på sykehuset. Historier om status og rangstigen. Leger som ser på oss helsefagarbeidere som et nødvendige onde. Jeg er nederst i hiarkiet føler jeg. Hva kan jeg gjøre for å føle meg bedre? 

Anonymkode: 9c173...aa8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva man jobber som sier lite om hvem man er. Og bør heller ikke bety noe for noen. Då klart bør man være full av omsorg når man jobber innen helse ( noe som vi jo vet ikke alle er). Men en kelner kan være 100ganger bedre menneske enn enn lege. Utdanning sier mest om interesser og lite om mennesket inni. 

Har aldri forstår at noen mener yrker/formue/foreldre sier noen av betydningen av mennesket. Selv er jeg rimelig unseelig. Men det er tross alt alle i bunn og grunn.

Anonymkode: faedf...6a6

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne aldri ha sett ned på dere som er hjelpepleiere/helsefagarbeidere! Dere er uvurderlige som en del av et tverrfaglig team og dere har masse kunnskap 😃 Prøv og tenk at kun fordi noen har lengre utdannelse enn deg, gjør ikke det DIN kompetanse noe «dårligere» enn andres. 

Denne rangeringen på sykehus, osv. er så utrolig teit. Leger og sykepleiere for eksempel har forskjellig kompetanse. Utdannelsen er forskjellig av en grunn.

Jeg føler meg ikke under en lege. 

Hilsen sykepleier :) 

Anonymkode: ef845...be0

Skrevet

Det er flott at du er stolt av jobben! Hva andre mener betyr ikke noe😊 Men er uenig med noen av svarene over. Min oppfatning er at hva man jobber som sier mye om hva man er. Kanskje er du et omsorgsmenneske som er ekstra god på relasjoner, og som folk lett kjenner seg trygg på? En lege får lettere knaggen "prestisjejeger" og er kanskje ikke like "varm"? Jeg har i alle fall møtt mange flere hyggelige helsefagarbeidere enn leger.

Anonymkode: d17be...05a

Skrevet

Dette hierarkiet på sykehus har jeg aldri merket noe til, etter å ha jobbet i et utall posisjoner i over 25 år. Det nærmeste er gamle hjelpepleiere som herser med studenter, men nå er de generasjonen på vei ut. Alle vet at det trengs "fotfolk" i helsevesenet og pleien, hvem skal ellers ta det daglige med pasientene? Vær stolt av jobben din, det har du all grunn til`:)

Anonymkode: 3e073...25c

Skrevet

Drit i hva andre gjør, lev som du vil.

Er du som skal like livet ditt, ikke andre.

Er du som skal leve ditt liv!

Er du som skal ha det bra med deg selv.

Du skal ikke leve for andre.

Livet er kort, lev det.

Anonymkode: 537a0...976

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette hierarkiet på sykehus har jeg aldri merket noe til, etter å ha jobbet i et utall posisjoner i over 25 år. Det nærmeste er gamle hjelpepleiere som herser med studenter, men nå er de generasjonen på vei ut. Alle vet at det trengs "fotfolk" i helsevesenet og pleien, hvem skal ellers ta det daglige med pasientene? Vær stolt av jobben din, det har du all grunn til`:)

Anonymkode: 3e073...25c

Det merket jeg veldig på poliklinikk hvor sykepleierene server legene på et løpende bånd som en fabrikk. 

Kommet meg tilbake på post nå hvor legene er avhengig av vår kompetanse på en helt annen måte. Ingen hierarki der, kun godt samarbeid. 

Anonymkode: 96416...98f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange i min familie er leger og sykepleiere. De fleste med en eller annen spesialisering og er professorer i ortopedi, intensivsykepleiere og lignende. Det er ikke jeg. Jeg er helsefagarbeider og innerst inne stolt av jobben min.Jeg vet det er dumt av meg, men jeg føler meg ikke like gode som dem. Jeg føler meg dummere. Det er flotte mennesker som gir alt i jobben sin og bryr seg lite om status , men jeg er redd de innerst inne skal tenke at jeg bare er hjelpepleier. Jeg har hørt eksempler fra kollegaer av meg som jobber på sykehuset. Historier om status og rangstigen. Leger som ser på oss helsefagarbeidere som et nødvendige onde. Jeg er nederst i hiarkiet føler jeg. Hva kan jeg gjøre for å føle meg bedre? 

Anonymkode: 9c173...aa8

Det høres ut som at du projiserer din usikkerhet over på familiemedlemmene dine.

Den enkleste løsningen er at du utdanner deg til lege evt. sykepleier.

Anonymkode: fe335...ec8

Skrevet

Om du føler veldig på det så kan du jo utdanne deg til å bli sykepleier.

Anonymkode: 70455...5b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...