Gå til innhold

Er 20 000 en grei pris for denne jobben?

Hundejente

Anbefalte innlegg

Har en håndverker som skifter gulv i leiligheten min, ca 40 kvadratmeter. Jeg fikk kontakt med ham gjennom moren min, som har brukt ham og er veldig fornøyd med ham, han er sønnen til en venninne av henne. Han er flink og jeg tror egentlig ikke han overpriser meg, men jeg ville bare høre hva dere synes om prisen han har antydet, som er 15 000 - 20 000, men antagelig nærmere 20 (materialer ikke inkludert). Han har altså revet opp gulvet i 3 rom og kjørt vekk, etterpå måtte han høvle gulvet endel på et par steder, da det lå et gammel tregulv under parketten som var temmelig ujevnt. I tillegg har han revet ut en gammel innbygd garderobe i gangen, hvor jeg heller skal få en speildørsgarderobe, og her må veggen primes og males i flere lag for å se fin ut.

Jeg synes på en måte 20 000 høres mye ut, men jeg har ikke peiling. Han jobber svart. Hva tenker dere? Grei pris, eller litt overpriset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere momenter her : For det første er ikke svart arbeid lovlig. Både du og han kan straffes. Du får heller ikke noen sikkerhet for arbeidet og ingen klagerett i etterkant.

Hva prisen angår, når du først har valgt å gjøre det svart, og ulovlig, så burde dere kanskje ha diskutert dette før arbeidet startet?

Anonymkode: 531e5...0be

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvor lang tid bruker han på dette? Hvor mange arbeidstimer? Høres fort ut som 60-70 timers jobb og da er det helt fair. 

Anonymkode: 3ca49...0f5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ble enige om mellom 10 og 15 for gulvet, men etterpå ble vi enige om at han skulle rive den gamle garderoben og fikse det nye, pluss at han har måttet bruke en del timer på å høvle ned det gamle gulvet på steder der det buet opp.

jeg burde ha vært flinkere til å notere timene hans, men det har vært litt vanskelig, for jeg har ikke alltid vært hjemme, pluss at han har brukt tid på å dra å kjøpe materialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 20000 høres så mye ut jeg, virker jo som om det er en del som skal gjøres. Jeg leide en fyr til å få opp garderobeskap og slikt på guttungen sitt rom, betalte vel rundt 5000 og han brukte 4 timer eller no. Dette var selvsagt "hvitt", jeg hadde aldri våget å bruke svart arbeid i hjemmet mitt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar arbeidet da? 

Her betalte vi nesten 17 000,- for å ha en snekker pluss en lærling på jobb hos oss i 1 dag. Alt av materialer med unntak av en kantlist hadde vi kjøpt inn på forhånd. Da var de her fra tidlig morgen til ca. 17.30, og kjørte bort avfallet etterpå. Så 20 000,- høres ikke ut som en upris.

Anonymkode: dcba3...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det i norges største diskusjonsforum for aap, uføre, sykepenger og andre statlige støtteordninger skal ha så stor aksept for svart arbeid. Hvordan skal velferdslandet finansieres om så mange skal benytte svart arbeid hvor verken arbeidsgiveravgift, mva eller skatt betales inn til staten? Hva med de stakkars snekkerfirmaene som prøver å gjøre ting etter boka som da ikke får arbeidet fordi snyltere, unnasluntrere og annet pakk ødelegger bransjen? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som gulvlegger i flere år. Har to kommentarer:

1) Dette var veldig veldig billig!!

2) Svart arbeid er helt motbydelig!!

Anonymkode: cd692...1b1

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med de skattesatsene vi har her i landet.. 

Anonymkode: 942d9...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet som gulvlegger i flere år. Har to kommentarer:

1) Dette var veldig veldig billig!!

Anonymkode: cd692...1b1

Svart arbeid er en uting, og det er noe ts (og andre) vil erfare når de skal klage på jobben som er gjort.

Jeg skal ha fjernet to vegger i et rom og takplater i et annet, i tillegg skal det legges nytt gulv der veggene har stått. Arbeidet blir utført av fagmann, jeg har fått skriftig tilbud og jeg får kvittering på utført arbeid. Dette skal jeg betale 20000 for - og DET syns jeg er billig.

20000 for den jobben ts får utført svart er ikke spesielt billlig, syns jeg.

Anonymkode: 32ca7...fe2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så trist at folk skriver at det er svart som om det var en naturlig ting. Det er ulovlig og bidrar til at de som prøver å drive på ærlig vis sliter. Syns alle burde ha såpass moral at de ikke benyttet seg av svart arbeidskraft. Ja, det er dyrt med tjenester i Norge, men dersom du ikke har råd til det det koster å gjøre det hvitt, nei da har du faktisk ikke råd. Det er ingen unnskyldning til å begå en straffbar handling som det å benytte svart arbeidskraft med viten er.

Anonymkode: cb8ff...c1a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Flere momenter her : For det første er ikke svart arbeid lovlig. Både du og han kan straffes. Du får heller ikke noen sikkerhet for arbeidet og ingen klagerett i etterkant.

Hva prisen angår, når du først har valgt å gjøre det svart, og ulovlig, så burde dere kanskje ha diskutert dette før arbeidet startet?

Anonymkode: 531e5...0be

Hvis det ikke hadde vært svart arbeid, er det mange som ikke har hatt råd til å pusse opp hus. Det kan jeg love deg.

Anonymkode: 97cda...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neisj, var vel ikke direkte mye dette her men synes ikke det høres ut som mye arbeid heller. Eller det blir jo brukt noe tid på dette her da. Men hvorfor gjør du ikke dette selv? Er oppnåelig å gjøre selv dette.

Anonymkode: 97cda...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 23.9.2020 den 13.35, FrøkenMånestråle skrev:

Synes ikke 20000 høres så mye ut jeg, virker jo som om det er en del som skal gjøres. Jeg leide en fyr til å få opp garderobeskap og slikt på guttungen sitt rom, betalte vel rundt 5000 og han brukte 4 timer eller no. Dette var selvsagt "hvitt", jeg hadde aldri våget å bruke svart arbeid i hjemmet mitt. 

5000 for å sette opp et garderobeskap? Trenger ikke være proff for å gjøre det. Merkelig hva folk vil bruke penger på som de kunne gjort selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Konungr skrev:

5000 for å sette opp et garderobeskap? Trenger ikke være proff for å gjøre det. Merkelig hva folk vil bruke penger på som de kunne gjort selv.

Jeg hadde ikke tid eller lyst til å sette det opp. Dessuten var det ikke et A4 skap det var litt mer avansert enn hva jeg er vant til å sette opp, så hvorfor ikke betale meg ut av det. 5000 er jo ingenting i det store og det hele, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til om du må reklamere på jobben. Om du får problem med garderobe, eller gulvet ikke blir bra, har du en tapt sak. 

Vi har nettopp fått gjort masse i huset, blant annet etterisolert og byttet kledning, og mye innvendig. Veldig greit at det faktisk er enkelt å håndtere reklamasjon på jobben om vi ikke er fornøyd. 

Og nei, skattenivået i Norge er ikke høyt mtp hva du faktisk får igjen for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir tatt for svart arbeid og da er straffen høy. I tillegg bidrar du til svart økonomi og sosial dumping, du burde skamme deg. Håper du blir tatt! 

Anonymkode: 682a4...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...