AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Flere enn meg som synes takeaway smaker 100 ganger bedre enn måten man får servert hjemme? Dette er blitt et problem for meg.. Jeg synes i utgangspunktet det er kjedelig å lage mat. Har aldri forstått meg på de som står og koser seg på kjøkkenet, gjerne med et glass vin mens de lager mat. Når jeg prøver å gjøre dette selv så mister jeg tålmodigheten helt. Rydde underveis, ja jeg prøver. Men det stresser meg. Stå å skrubbe en gryte mens jeg samtidig prøver å følge med på at det som står på komfyren ikke koker over. Ender som oftest med at kjøkkenet ser sprekt ut. En annen ting er at jeg blir så sulten av å lage mat. Står der med vann i munnen, og jeg begynner ofte å småspist underveis så jeg nesten er mett til middagen faktisk er ferdig. Største problemet er likevel at jeg er så dårlig til å lage mat. Jeg kan lese en oppskrift nøye, kjøpe inn alt av ingredienser og følge oppskriften slavisk, og det ender opp med å ikke smake godt. Noe som enkelt som pizza for eksempel, ofte dropper jeg matlaginga og bare går og kjøper meg takeawaypizza. Får jeg besøk bestiller jeg alltid mat på døra, og det er jo egentlig bare trist. Men jeg tør liksom ikke gamble på at det jeg lager for en gangs skyld blir vellykket, da er det bedre å bestille maten. Jeg synes det er stress nok å pynte meg og gjøre meg i stand om jeg ikke også skal henge over gryter og kokkelere til jeg blir svett og jævlig. Har hatt komfyren min i årevis så jeg er godt kjent med den. Likevel blir 9 av 10 middager jeg lager.....ikke gode. Jeg synes takeaway smaker fortreffelig. Men hva skal jeg gjøre, jeg er kvinne og hvis jeg vil ha kjæreste så burde jeg klare å lage middag til han: ( Dere som elsker å lage mat, Har dere alltid elsket det? Noen tips til et håpløst tilfelle som meg? Anonymkode: f326f...c97 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Jeg føler meg kallet! Jeg pleide å tenke sånn som deg. Jeg hatet å lage mat, og elsket alt av ferdigmat. Men så skjedde det en endring i hvordan jeg tenkte. Jeg innså at jeg kan, og må, gjøre dette på min egen måte. Jeg har aldri fulgt en oppskrift til punkt og prikke, og pleide å tenke at det betydde at det var noe galt med meg og at jeg ikke kan lage mat. Nå skjønner jeg at det betyr at jeg er kreativ og selvstendig, og at jeg gjør det som folk som kan lage mat, gjør. Jeg skjønte heller ikke at når jeg lager maten selv, kan jeg lage akkurat det jeg selv vil, og få det til å smake akkurat som jeg liker. Ferdigmat er beregnet på å treffe smaken til flest mulig, og har derfor smaksprofiler som er lette å like. Maten jeg lager selv, har et uendelig potensial for smaksnyanser. Når jeg skjønner det, er det aldri kjedelig å lage mat. Jeg tenker ut rekkefølgen på arbeidsoppgavene og setter alt fram før jeg begynner, og rydder vekk etterhvert. Men jeg tar oppvasken til slutt. Anonymkode: 5bc6d...7a9 2
Muskath Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 Hva med å finne et kurs for enkel matlaging? Hvis du liker mat, så er det ikke vanskelig å bli glad i å lage det. Kanskje du kan begynne med å lage noe som ligner på ferdigmaten du liker? Ikke prøv på kompliserte oppskrifter med massevis av ingredienser. Begynn med noe enkelt.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 Er så enig. Pizzabakeren, Bami Goreng og sushi. Det er noe jeg kunne spist hver dag, men jeg har gått opp i vekt så det går ikke mer. Jeg skal lage torsk med fenikkel, appelsin, dill og blomkål i dag. Prøver å lure meg selv til å tro at det er like godt som butter chicken hos inderen i nabolaget, men det er det jo ikke Anonymkode: 82f0c...da3 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 Om du har råd til det, er det jo bare å spise take away til krampa tar deg. Man behøver virkelig ikke verken like eller bedrive matlaging. Anonymkode: 67636...d78 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 Finne seg en kjæreste som er ivrig hobbykokk i stedet? Anonymkode: 001e2...037 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 Jeg er en mester på kjøkkenet nå...før så var mikroen min beste venn...kunne godt stappe en tunfisk boks i mikroen (i know, ikke bra)...og det var maten min...mye godteri og dritt også før. Men for 4 år siden skjedde noe, vet ikke hva. Men jeg liker lage mat. Synes det er ganske greit. Rydding og oppvask går underveis mens maten putrer på komfyren eller inni ovnen. Anonymkode: 3c6d1...71c
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 Jeg liker ikke takeaway noe særlig, rett og slett fordi jeg som regel kan lage retten bedre selv (med unntak av pizza og sushi, men da spiser jeg heller på restaurant for å få maten mest mulig "fersk"). Har du forsøke å følge matkanaler på youtube? Binging with Babish, Preppy Kitchen, Jamie Oliver, Tastemade, Bon Apetit, osv, er alle kanaler som jeg liker. Lærer du deg teknikkene godt så er det kjempelett å lage god mat! Anonymkode: 798fb...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 Er sånn som deg! Men fordi jeg har dårlig råd og bor langt ute på landet, måtte jeg lære meg å lage mat selv. Mitt tips er å starte med enkle retter som du liker, f.eks pizza. Synes ferdig tomatsaus smaker drit, så bruker ketchup som underlag. Prøv deg fram, så blir maten god nok Anonymkode: 0c8b7...c97 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #10 Skrevet 23. september 2020 Jeg synes all maten jeg lager selv er mye bedre enn take away, så take away blir liksom svindyr mat som ikke smaker særlig godt. Du må være en veldig dårlig kokk om take away smaker bedre. Men hvis du har råd, kjør på. Hvis du ikke har råd ville jeg enten tatt meg sammen og lært å lage mat, eller levd med at maten ikke smaker særlig godt. Anonymkode: af189...67e 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #11 Skrevet 23. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er sånn som deg! Men fordi jeg har dårlig råd og bor langt ute på landet, måtte jeg lære meg å lage mat selv. Mitt tips er å starte med enkle retter som du liker, f.eks pizza. Synes ferdig tomatsaus smaker drit, så bruker ketchup som underlag. Prøv deg fram, så blir maten god nok Anonymkode: 0c8b7...c97 😱😱😱 Ketchup eller ferdig tomatsaus? Det er seriøst verdens enkleste ting å lage tomatsaus. Ta 3-4 tomater, et par fedd hvitløk og to never fersk basilikum i en blender, litt olivenolje, salt og pepper. Anonymkode: af189...67e 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #12 Skrevet 23. september 2020 Jeg liker også take away bedre enn hjemmelaget. Jeg er nok litt enkel i matveien generelt😅 synes blant annet at toro potetmos smaker mye bedre enn hjemmelaget. Hater å lage mat, men har barn så jeg må jo... Anonymkode: 0a2e2...11e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #13 Skrevet 23. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så enig. Pizzabakeren, Bami Goreng og sushi. Det er noe jeg kunne spist hver dag, men jeg har gått opp i vekt så det går ikke mer. Jeg skal lage torsk med fenikkel, appelsin, dill og blomkål i dag. Prøver å lure meg selv til å tro at det er like godt som butter chicken hos inderen i nabolaget, men det er det jo ikke Anonymkode: 82f0c...da3 Dette var den andre delen av problemet for meg (ville i utgangspunktet tone det ned, men nå er jo katta ute av sekken). Jeg lagde vond mat i den tro at jeg måtte, for god mat var jo ensbetydende med usunn mat, og dermed var sunn mat vondt. Løsningen på den kognitive dissonansen ble å kjøpe ferdigmat, for da overlot jeg liksom ansvaret til noen andre. Nå tenker jeg ikke sånn lenger. Jeg lager bare mat jeg liker, bruker så mye SALT, FETT OG SUKKER som skal til for å gjøre maten helt riktig, og jeg nyter og gleder meg til alle måltider. Jeg har holdt meg frisk, opplagt og normalvektig i flere år på dette opplegget. Anonymkode: 5bc6d...7a9 2
NumberSix Skrevet 23. september 2020 #14 Skrevet 23. september 2020 Ikke helt det samme, men litt likevel. Er glad i å lage mat, og får høre at jeg er ganske flink til det. Nå er jeg gravid, og jeg HATER alt med hjemmelaget mat! Hater å lage den, hater lukten av råvarene, hater lukten av matlagingsprosessen, og vil egentlig bare spy når jeg prøver å spise det vi har laget, selv om det er yndlingsretten min. Vil egentlig bare ha takeaway-pizza fra nærmeste liksom-italienske restaurant/sjappe. Uansett hva jeg eller mannen min prøver å lage så smaker det bare ikke godt. 😝 Klarer heldigvis å tvinge i meg littegrann hjemmelaget mat, samt frukt, men hvis jeg ikke hadde hatt noen til å "passe på" meg så hadde jeg nok levd på takeaway selv i ni måneder nå.
NumberSix Skrevet 23. september 2020 #15 Skrevet 23. september 2020 Er forøvrig veldig glad i takeaway uansett, så kunne fint levd på det hvis jeg var alene!
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #16 Skrevet 23. september 2020 Jeg spiser take away 1 gang i uka, alltid sushi for jeg klarer ikke å lage god sushi selv. Ikke gidder jeg å prøve mer heller, da det er så dyrt. Men mitt tips er å lage enkle retter du liker og som ikke tar lang tid. Jeg liker veldig godt å lage lasagne, lapskaus og ramen f.eks, fordi jeg elsker de rettene. Liker ikke å følge oppskrift, så jeg tar alt på øyemål og hva jeg liker(istedenfor to fedd løk så tar jeg gjerne to løk f.eks). Og det jeg misliker å gjøre får jeg mannen til å gjøre(vaske opp og kutte løk) Anonymkode: 14ba5...b81 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #17 Skrevet 23. september 2020 Jeg er fullstendig motsatt. Takler ikke take-away. Med unntak av sushi fra byens beste sted nå og da, for det klarer jeg ikke lage selv på den måten. Jeg var faktisk fullstendig håpløs. Er barn av "toro-generasjonen", med en mor som hatet matlaging. Fortsatte i samme tralten da jeg flyttet hjemmefra. Men så traff jeg en mann som serverte hjemmelaget mat på en av våre første dater. Og derfra var det gjort. Det krevde litt i begynnelsen, og jeg bommet selvfølgelig litt. Men nå har vi hjemmelaget mat hver eneste dag, selv kraft kokes fra bunnen. Ofte med et glass vin til Anonymkode: 884e5...218 2
Djungelvrål Skrevet 23. september 2020 #18 Skrevet 23. september 2020 Hvordan kan hjemmelaget pizza ikke smake godt? Syns den jeg lager er 100 g bedre enn take away. ca 6 dl mel, 1 ss olje , litt salt,, en ts sukker, en pose gjær. ca 3 dl vann. Heve. Kutte opp fyllet, steke kjøttdeig og blande inn f.eks toro sin posesaus (er glad i den med tomat og løk) kjevle ut, legge på fyll og revet ost, legge topping på. Halvstekt bacon og fetaost hever smaken mye. Heve i ca 20 min. Kunne gjort det i blinde.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #19 Skrevet 23. september 2020 Da er du/dere jævla dårlige på å lage mat. Anonymkode: 6f120...deb 1
Gjest Tamsi Skrevet 23. september 2020 #20 Skrevet 23. september 2020 Jeg er litt delt. Jeg synes egentlig at å lage mat er et kjempeork. Når jeg er sulten så har jeg det som regel travelt med å få i meg noe mat, og da er tanken på å stå og styre på kjøkkenet pyton. Men jeg er av en eller annen grunn ganske god til det, og i det siste har jeg begynt å lage mye mer hjemmelagede middager enn før. Jeg har innsett at det er helt greit når jeg kan kombinere det med noe jeg faktisk har lyst til. Istedet for å skru av tvn så henter jeg grønnsakene ut i stua og skjærer/skreller dem mens jeg ser på serie. Eller så hører jeg på podcast, eller ringer en venninne jeg kan skravle med mens jeg holder på. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting er at jeg blir så sulten av å lage mat. Står der med vann i munnen, og jeg begynner ofte å småspist underveis så jeg nesten er mett til middagen faktisk er ferdig. Anonymkode: f326f...c97 Altså, dette. Jeg er aldri sulten når middagen kommer på bordet. Særlig om det er noe med ost, skal vi ha pizza eller pasta eller noe sånt må vi ha MYE ekstra ost om det skal bli noe på maten også. Tyggis hjelper nok, men jeg ser ikke på det som noe problem å spise litt mindre til middag, da har jeg mer rester til å ta med på jobb neste dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå